Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva hadde du gjort?

Hva hadde du gjort? #959841 04/06/2010 20:40
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei

Leverte sykkelen min inn til intersport slik at de kunne fikse notubes for meg. De tok jobben, og sa at jeg kunne komme tilbake en dag senere.

En kamerat av meg hentet sykkelen, og når jeg skulle ta en tur merket jeg at dekket slapp ut luft. I tillegg "subbet skivebremsene," hva hadde du gjort med problemt?

Re: Hva hadde du gjort? [Re: sebjen92] #959846 04/06/2010 20:50
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg hadde dratt tilbake til Intersport og bedt dem om å fikse problemet.

Redigert av ohels; 04/06/2010 20:50.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: ohels] #959919 05/06/2010 00:17
Paulsen Offline
Medlem
Medlem
Dette er helt klart noe butikken skal ordne opp i, i og med at sykkelen ikke hadde disse problemene da du leverte den første gang. Kan jeg spørre hvor i landet du handlet?

We all follow United!
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Paulsen] #959920 05/06/2010 00:38
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
-Et slangeløst oppsett vil lekke luft før det setter seg skikkelig, eller ved uvøren kjøring type "vrenge dekket av felgen-sving".
-At skivebremsen subber skyldes nok at noen har klemt inn bremsen uten at hjulet var på plass. Da vil klossene komme litt lenger ut i kalipperen. Ingen krise, dytt dem bare tilbake igjen, klossene altså.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Åsmund Olsen] #959936 05/06/2010 06:39
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde tatt med sykkelen til butikken, fortalt hva som skjer, og bedt de pent om å rette opp 'feilen'

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Hva hadde du gjort? [Re: J_A_H] #959938 05/06/2010 06:42
sykkelmor Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde tatt sykkelen tilbake til butikken og bedt dem fikse det ICON_SMILE

Ha det gøy, så kommer resultatene etter hvert

Re: Hva hadde du gjort? [Re: sykkelmor] #959939 05/06/2010 06:53
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg hadde gjort det selv.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Åsmund Olsen] #959940 05/06/2010 06:55
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Butikken ligger i østfold

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Åsmund Olsen] #959942 05/06/2010 06:57
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg har aldri klemt inn bremsen når dekket ikke har hvert på. Har aldri tatt det av.
Sitat: Åsmund Olsen
-Et slangeløst oppsett vil lekke luft før det setter seg skikkelig, eller ved uvøren kjøring type "vrenge dekket av felgen-sving".
-At skivebremsen subber skyldes nok at noen har klemt inn bremsen uten at hjulet var på plass. Da vil klossene komme litt lenger ut i kalipperen. Ingen krise, dytt dem bare tilbake igjen, klossene altså.

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Åsmund Olsen] #959945 05/06/2010 07:04
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig

Ikke nødvendigvis.

Hvis jeg tar på synsebrillene tipper jeg at dette er et rent stans-oppsett med ztr og crow/raven dekk. Da skal det bli tett uten nevneverdige problemer.
Hvis jeg i tillegg tar på synsehatten tipper jeg at dersom du tar med sykkelen til butikken ordner de dette med en gang.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Supernova] #959949 05/06/2010 07:07
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Supernova med synsebriller og synsehatt.

Vedlegg 378779~Chimpanzee-with-Hat-and-Glasses-and-a-Pipe-Posters.jpg

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Supernova] #959953 05/06/2010 07:11
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det er et rent stans-oppsett ja....
Sitat: Supernova

Ikke nødvendigvis.

Hvis jeg tar på synsebrillene tipper jeg at dette er et rent stans-oppsett med ztr og crow/raven dekk. Da skal det bli tett uten nevneverdige problemer.
Hvis jeg i tillegg tar på synsehatten tipper jeg at dersom du tar med sykkelen til butikken ordner de dette med en gang.

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Supernova] #959956 05/06/2010 07:20
olechr Offline
More than words
More than words

Ikke nødvendigvis.

Vel vel. Vet om mange som kjører med det oppsettet hvor lufta har pipla ut av dekk-sidene.

Du må gjerne dra tilbake til butikken å be de hjelpe deg. Men vanlig dekk med guffe er slik noen ganger. Så det er ikke noe feil de har gjort mest sannsynlig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: olechr] #959959 05/06/2010 07:23
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Dekket kan jeg leve med, men at det var kast i skiven når jeg fikk tilbake sykkelen er noe annet.
Sitat: olechr

Ikke nødvendigvis.

Vel vel. Vet om mange som kjører med det oppsettet hvor lufta har pipla ut av dekk-sidene.

Du må gjerne dra tilbake til butikken å be de hjelpe deg. Men vanlig dekk med guffe er slik noen ganger. Så det er ikke noe feil de har gjort mest sannsynlig.

Re: Hva hadde du gjort? [Re: sebjen92] #959963 05/06/2010 07:34
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: sebjen92
Dekket kan jeg leve med, men at det var kast i skiven når jeg fikk tilbake sykkelen er noe annet.

Er det kast i skiven da? Prøv å løsne hjulet, og fest det skikkelig igjen. Sørg for at det står helt inne i drop-outen, det kan jo tenkes at det har blitt festet ørlite skeivt.

Hjelper ikke det, så tar du av hjulet, forsøker å presse bremseklossene litegrann fra hverandre med noe velegnet(og helst ikke for skarpt). Setter på dekket igjen og prøver på nytt.

Hjelper ikke dette, så løsner du på Unbrako-skruene som fester kaliperen, klem inn bremsehendelen og stram skruene. Obs. regner med at du har post-mount(se bilde)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: ] #959965 05/06/2010 07:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
sykkel med skivebremser og slangeløst oppsett

Slangeløse skivebremser? Kombinert med Shimanos elektroniske gir må det jo bli en slager.

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Dan] #959970 05/06/2010 07:51
Sparksykkel Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan

Slangeløse skivebremser? Kombinert med Shimanos elektroniske gir må det jo bli en slager.

Utrolig.. thinking ..men sant. Jeg har faktisk slangeløse skivebremser!

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Sparksykkel] #959990 05/06/2010 08:56
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Det er vel strengt tatt svært få bremseskiver som er helt uten kast dersom de er brukt litt. For at butikken skal kunne sette opp hjula dine slangeløst må de ta av hjulet. Når man setter dette på igjen vil man veldig ofte måtte sentrere bremsecaliperen på nytt.
I tillegg er det vanlig at lufta lekker ut av et slangeløstoppsett frem til man får sykla litt på det.
Dumt at det skjer, men i disse tider er det hektisk på sykkelverksted landet rundt og man har sjeldent tida til å dobbletsjekka alle småting. Gå innom verkstedet og spør pent om de kan se på det for deg, eller fiks det selv. Det bør ikke ta deg mer enn 15min og da har du jaggu lært noe den dagen og.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Fossi] #959998 05/06/2010 09:26
S
sebjen92 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Sitat: Fossi
Det er vel strengt tatt svært få bremseskiver som er helt uten kast dersom de er brukt litt. For at butikken skal kunne sette opp hjula dine slangeløst må de ta av hjulet. Når man setter dette på igjen vil man veldig ofte måtte sentrere bremsecaliperen på nytt.
I tillegg er det vanlig at lufta lekker ut av et slangeløstoppsett frem til man får sykla litt på det.
Dumt at det skjer, men i disse tider er det hektisk på sykkelverksted landet rundt og man har sjeldent tida til å dobbletsjekka alle småting. Gå innom verkstedet og spør pent om de kan se på det for deg, eller fiks det selv. Det bør ikke ta deg mer enn 15min og da har du jaggu lært noe den dagen og.
Bare for å få det på bordet sa de at de hadde svært lite å gjøre om dagen. Hvordan justerer man bremsecaliperen og hva er det? (tror jeg vet hva det er)

Re: Hva hadde du gjort? [Re: sebjen92] #960004 05/06/2010 09:40
gare Offline
More than words
More than words
Det er den dingsen som står "rundt" bremseskiven. Løsne de to skruene(jeg antar fortsatt at du har post mount), klem inn hendelen, fest skruene, se at/om det hjelper.

(se lenger oppe for en post om dette tidligere i dag og et bilde av post mount-festet)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Fossi] #960005 05/06/2010 09:42
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
For at butikken skal kunne sette opp hjula dine slangeløst må de ta av hjulet. Når man setter dette på igjen vil man veldig ofte måtte sentrere bremsecaliperen på nytt.

Hæh? Her har jeg gått glipp av noe. Er det vanlig å sentrere kaliperen hver gang man tar av og setter på samme hjul? Aldri gitt dette en tanke, og aldri hatt noen problemer med subb heller. Flaks?

Re: Hva hadde du gjort? [Re: jørgm] #960019 05/06/2010 10:19
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: jørgm

Hæh? Her har jeg gått glipp av noe. Er det vanlig å sentrere kaliperen hver gang man tar av og setter på samme hjul? Aldri gitt dette en tanke, og aldri hatt noen problemer med subb heller. Flaks?

Nei, det er ikke vanlig. Du kan være heldig og de kun har satt på hjulet skjevt. Uansett greit å lære seg å sentrere bremsen, du må sikkert gjøre det når du skal skifte klosser engang i fremtiden. Formula er vel svært simple å sentrere etter hva jeg husker.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Andreas83] #960027 05/06/2010 10:38
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis hjulet sitter skjevt så sier det suuuuubb. Hvis det er kast i bremseskiven så sier det subb-subb-subb. Uansett, trådstarter kan gjøre to ting veldig enkelt:
1. Løsne hurtigkoblingen, sette akslingen helt inn i droputen og stramme på nytt. Hjelper mot suuuuubb.
2. Sykle en lang tur og se om lyden blir borte. Kan hjelpe mot subb-subb-subb.

Hvis lyden ikke blir borte så er det jo ikke umulig at verkstedet har bumpet bort i benken eller noe annet med skiven når de har hatt av hjulet. Se på skiven og hvis man ser at et parti går inn eller ut så kan man fikse det med å stramme en skiftenøkkel over skivens flate og bøye forsiktig.

Jeg ville ikke ha giddet å gå tilbake til butikken. Ikke fordi jeg ikke mener butikken skal yte servicen med å sjekke dette, men fordi det er for mye styr i forhold til å fikse det selv. Og hvis man fikser det selv så har man lært noe nytt.

Re: Hva hadde du gjort? [Re: Fossi] #960036 05/06/2010 11:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når man setter dette på igjen vil man veldig ofte måtte sentrere bremsecaliperen på nytt.

Opplever du virkelig dette? Når jeg tar av hjulet på en av de fem syklene med skivebremser her i huset og setter det på igjen havner bremseskiva nøyaktig der den var forrige gang.

Legger du vekt på sykkelen før låser fast hjulet?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva hadde du gjort? [Re: GeirK] #960045 05/06/2010 11:51
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Legger du vekt på sykkelen før låser fast hjulet?

Som GeirK indikerer, bør sykkel stå riktig veg når hjul skal festast. Sett gjerne i hjulet med sykkelen opp/ned, men snu sykkelen riktig veg og opne/lukke hurtikopling (evnt anna kopling), gjerne med vekt på sykkelen, for på den måten å sikre at akslingen går heilt inn i hjulfestene på ramme/gaffel.

Sitat: Sebjen92

Hei

Leverte sykkelen min inn til intersport slik at de kunne fikse notubes for meg. De tok jobben, og sa at jeg kunne komme tilbake en dag senere.

Èin dag er stort sett for lite tid til å kunne sikre seg at eit hjul ikkje lekk ved slangelaust oppsett. Det kan vere minilekkasje ein ikkje merkar stort til før det har stått eit par dagar.

Du kan sjølvsagt levere inn sykkelen, og gje dei ei vekes tid på å fikse det, eller du kan pumpe opp, sykle ein tur, og sjå om det lekk mindre etterpå.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Hva hadde du gjort? [Re: ] #960104 05/06/2010 15:05
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK

Opplever du virkelig dette? Når jeg tar av hjulet på en av de fem syklene med skivebremser her i huset og setter det på igjen havner bremseskiva nøyaktig der den var forrige gang
.

Nei dette var bare noe jeg fant på i farten ICON_LAUGH

Jeg opplever at det er slik ganske ofte og på svært mange sykler.
Men det virker som det variere en del fra merke til merke.
Det er selvsagt ikke snakk om hver gang. Men det er jo en easy fix det er snakk om

Redigert av Fossi; 05/06/2010 15:08.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hva hadde du gjort? [Re: Fossi] #960281 05/06/2010 19:36
Spiff Offline
Medlem
Medlem
Det virker lite sannsynlig at verkstedet har klart å bøye skiva, men det kan jo skje. Mine bremser subber en liten stund etter at jeg har vaska den, etter at jeg har tatt av hjulet, etter at jeg har jeg har snudd den opp ned, etter at jeg har kjørt gjennom et gjørmehull. Men det går seg alltid til. Er enig i at det er like greit å fikse dette selv. Det blir sannsynligvis både bedre, kjappere og mer lærerikt. Har du ikke gjort det før tar det fort litt tid å få det bra. Gjenta justeringsprosessen helt til det blir tyst!

Moderator  support