Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Antisemitisme

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958330 02/06/2010 21:40
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Kan jo nesten argumentere at du ble skutt i selvforsvar da?

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958331 02/06/2010 21:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: perbl
Her er du nettopp ved kjernen av det jeg mener er de voldelige aksjonistenes ansvar. Uavhengig av selve lovligheten til det opprinnelige overgrepet, vil utfallet ofte bli fatalt når du tvinger parten med våpen til å kjempe for sitt eget liv. Dette gjelder uansett om vi snakker om Israels bording, piratangrep, innbrudd i ditt eget hus, noen som ber om lommeboka di osv.

Dette klarer jeg faktisk ikke lese som annet enn at du til sist legger skylden for drapene på de som ble drept.

Du mener å skulle se mer balansert på hendelsen om jeg forstår deg rett. Det er det litt vanskelig å se nå. Du problematiserer ikke at det var kjent også for Israel at dette var ment som sivil ulydighet. Du problematiserer ikke hvilke ressurser Israel har for alternative reaksjoner. Du problematiserer ikke at en stat bevisst plasserte bevæpnede soldater midt inn i en truende situasjon. Du problematiserer ikke at en stat har en mer overveid beslutningsprosess med flere parter involvert enn noen innbruddstyv eller annen forbryter. Du problematiserer ikke hva som kan ha skjedd før videoen starter. Du problematiserer ikke den totale informasjonskontrollen Israel har gjennomført om hendelsesforløpet fra det øyeblikk bordet skipene.

Situasjonen begynner ikke etter at soldatene allerede står på dekk.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958334 02/06/2010 21:42
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Tex

Når du sier at demonstrantene har et ansvar for at de ble skutt, så tolkes det lett som at de har et subjektivt ansvar, dvs. at de kan klandres for det som skjedde og følgelig har en del av skylden.
Her tror jeg du er inne på noe. Demonstrantene kunne nok unngått blodbad ved å overgi seg, det gikk fint på de andre skipene. Men bruken av begrepet "ansvar" blir for meg helt feil. Israel visste at skipet inneholdt tildels ekstreme aktivister, og de burde skjønt at en bording med stor sannsynlighet kunne eskalere til blodbad. Det finnes ingenting som kan nyansere hendelsen, Israel gikk LANGT over streken.

Det som er skremmende er at den amerikanske opinionen ikke ser ut til å dele mitt synspunkt. Washington Post omtalte aktivistene som "a motley group", og gir antydning til at aktivistenes oppførsel kan rettferdiggjøre bordingen (dog ikke blodbadet). Obama har vært altfor forsiktig i sin håndtering av saken, han har vel knapt nok kritisert Israel offentlig. Man kunne håpet at hendelsen ville endre den amerikanske folkeopinionen vedr Israel, en slags Kent State, men det ser ikke ut til at det er tilfelle.

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958337 02/06/2010 21:45
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må si meg enig med Per.

Javisst har besetningen og passasjerene på båten en nødvergerett. Spørsmålet som Per stiller er vel om det er formålstjenlig å bruke denne retten eller ikke.

Sønsteby allegorien er helt grei den også. Jeg vil faktisk dra den enda litt lenger; Aksjonistene har et mål og er enige om en strategi for å oppnå målet. Når aksjonistene ikke er disiplinerte nok til å holde seg til planen kan de ikke forvente samme resultat eller hendelsesforløp som om de hadde valgt å holde seg til den ikkevoldelige planen.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Antisemittisme [Re: oyvin] #958338 02/06/2010 21:45
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Du mener å skulle se mer balansert på hendelsen om jeg forstår deg rett. Det er det litt vanskelig å se nå. Du problematiserer ikke at det var kjent også for Israel at dette var ment som sivil ulydighet. Du problematiserer ikke hvilke ressurser Israel har for alternative reaksjoner. Du problematiserer ikke at en stat bevisst plasserte bevæpnede soldater midt inn i en truende situasjon. Du problematiserer ikke at en stat har en mer overveid beslutningsprosess med flere parter involvert enn noen innbruddstyv eller annen forbryter. Du problematiserer ikke hva som kan ha skjedd før videoen starter. Du problematiserer ikke den totale informasjonskontrollen Israel har gjennomført om hendelsesforløpet fra det øyeblikk bordet skipene.

Jeg har nå vel flere ganger poengtert at jeg både anser bordingen som grovt ulovlig og dårlig utført? Men når plata går med hakk på at demonstrantene var fullstendig uten ansvar for at det gikk som det gikk, blir det desverre den isolerte siden av saken som preger debatten.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: jens fredrik] #958342 02/06/2010 21:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

En soldat border uten intensjon om å drepe deg. Du knivstikker vedkommende som skyter deg for å berge livet. Er du fortsatt uten skyld?

At mine handlinger medvirket til at jeg ble skutt, er jeg med på. Men det er ikke det samme som subjektivt ansvar eller skyld.

Re: Antisemittisme [Re: Mmar] #958343 02/06/2010 21:51
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: marley
[Men bruken av begrepet "ansvar" blir for meg helt feil. Israel visste at skipet inneholdt tildels ekstreme aktivister, og de burde skjønt at en bording med stor sannsynlighet kunne eskalere til blodbad. Det finnes ingenting som kan nyansere hendelsen, Israel gikk LANGT over streken.

Der er vi nok litt uenige. Jeg mener det finnes ting som kan nyansere, og håper jeg har vært forsiktig med å bruke absolutte begreper som "ingenting", uten at jeg skal garantere for det.

Quote:

Det som er skremmende er at den amerikanske opinionen ikke ser ut til å dele mitt synspunkt. Washington Post omtalte aktivistene som "a motley group", og gir antydning til at aktivistenes oppførsel kan rettferdiggjøre bordingen (dog ikke blodbadet). Obama har vært altfor forsiktig i sin håndtering av saken, han har vel knapt nok kritisert Israel offentlig. Man kunne håpet at hendelsen ville endre den amerikanske folkeopinionen vedr Israel, en slags Kent State, men det ser ikke ut til at det er tilfelle.

Dette er også det budskapet jeg har forsøkt å formidle i en del av mine innlegg. Og jeg mener aksjonistene som tydde til vold har et visst ######* for utfallet og at det nå har blitt sånn. Selvsagt gitt at min antagelse om at de hadde muligheter til å gjennomføre aksjonen uten vold viser seg å være korrekt.

*Fyll forøvrig inn ord du selv synes er passende om du ikke er enig i min bruk av "ansvar".

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958346 02/06/2010 21:53
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ordet du leter etter er "årsakssammenheng".
Det du peker på er i så fall temmelig banalt.

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958349 02/06/2010 21:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

En soldat border uten intensjon om å drepe deg. Du knivstikker vedkommende som skyter deg for å berge livet. Er du fortsatt uten skyld?

At mine handlinger medvirket til at jeg ble skutt, er jeg med på. Men det er ikke det samme som subjektivt ansvar eller skyld.

Det kan kanskje kalles situasjonsbestemt ansvar? Ansvaret ligger også hos aksjonistene, men skylden og hovedansvaret hos IDF.

Re: Antisemittisme [Re: Garpen] #958350 02/06/2010 21:56
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Garpen
Aksjonistene har et mål og er enige om en strategi for å oppnå målet. Når aksjonistene ikke er disiplinerte nok til å holde seg til planen kan de ikke forvente samme resultat eller hendelsesforløp som om de hadde valgt å holde seg til den ikkevoldelige planen.

Det du gjør her er å sette en hel gruppe som ansvarlig for en liten delgruppes handlinger. Det er det enkleste trikset i verden for å gjøre en hvilken som helst gruppe ansvarlig for hva som helst. Oftest hoppes det samtidig bukk over at man kunne tenke seg at prinsippet er gjensidig, og Israel er ansvarlig for alle provokasjoner utført av en israeler. For eksempel en soldat...

Re: Antisemittisme [Re: oyvin] #958355 02/06/2010 22:03
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aksjonistene har et mål og er enige om en strategi for å oppnå målet. Når aksjonistene ikke er disiplinerte nok til å holde seg til planen kan de ikke forvente samme resultat eller hendelsesforløp som om de hadde valgt å holde seg til den ikkevoldelige planen.

Det du gjør her er å sette en hel gruppe som ansvarlig for en liten delgruppes handlinger. Det er det enkleste trikset i verden for å gjøre en hvilken som helst gruppe ansvarlig for hva som helst. Oftest hoppes det samtidig bukk over at man kunne tenke seg at prinsippet er gjensidig, og Israel er ansvarlig for alle provokasjoner utført av en israeler. For eksempel en soldat...

Det var ikke ment slik. Den enkelte aktivist/soldat har et ansvar overfor gruppen til å holde seg til en felles strategi for å forsøke å oppnå et mål. Jeg har stor tro på enkeltindividers ansvar og er ikke noen kollektivist.

Re: Antisemittisme [Re: Garpen] #958356 02/06/2010 22:03
Tex Offline
Besatt
Besatt

Det kan kanskje kalles situasjonsbestemt ansvar? Ansvaret ligger også hos aksjonistene, men skylden og hovedansvaret hos IDF.

Her skiller du i hvert fall mellom begrepene ansvar og skyld. Men hvorfor er det så viktig å legge ansvar på sivilister som blir skutt i en ulovlig militæraksjon??
Hvis hele poenget er at det er en årsakssammenheng mellom aksjonistenes handlinger og utfallet, så si det, da. Men det virker for meg merkelig å terpe på dette. Hvorfor er det viktig?

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958358 02/06/2010 22:05
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg tror ordet du leter etter er "årsakssammenheng".
Det du peker på er i så fall temmelig banalt.

En årsakssammenheng beskriver kun det som skjedde etter at handlingen faktisk ble begått. Om alt hadde vært en eneste stor årsakssammenheng forutsetter du på et vis at denne situasjonen var et eneste stort A->B, der A defineres som en ulovlig bording og B er masse døde aksjonister. Jeg ser ikke denne uten å introdusere en tredje hendelse, nemlig at aksjonistene valgte å sette seg til motverge.

Og ja, jeg er fullstendig klar over at en bording øker sannsynligheten for voldelige motreaksjoner vesentlig, i tilfelle noen har det kortet liggende klart ICON_SMILE

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958360 02/06/2010 22:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her skiller du i hvert fall mellom begrepene ansvar og skyld. Men hvorfor er det så viktig å legge ansvar på sivilister som blir skutt i en ulovlig militæraksjon??
Hvis hele poenget er at det er en årsakssammenheng mellom aksjonistenes handlinger og utfallet, så si det, da. Men det virker for meg merkelig å terpe på dette. Hvorfor er det viktig?

Fordi de opptrer i fellesskap for å oppnå noe.

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958362 02/06/2010 22:07
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Der er jeg helt enig. I min bok er IDF ansvarlige ved at de i utgangspunktet bordet et skip når det med stor sannsynlighet ville bli bråk.

Men, jeg må innrømme at jeg synes mindre synd på de som ble drept om det faktisk stemmer at de knivstakk soldater før de ble beskutt. Hvis de har bidratt til at konflikten eskalerte til skyting har de faktisk en del av ansvaret i mine øyne.

Igjen, hypotetisk, siden vi ikke har alle fakta på bordet.
Hvis man står foran valget:
1. Ikke yte motstand og overleve.
2. Yte motstand og bli skutt.
Om man velger pkt. 2, har man ikke da litt av ansvaret for at man selv blir skutt? Dette er selvfølgelig gitt at man har et valg.

De som tilfeldigvis kom i skuddlinjen synes er fortsatt uakseptable ofre for bordingen.

Jeg er på ingen måte israelvenn, men debatten virker unødvendig polarisert. Jeg får litt gåsehud av argumenter hvor en part har alt ansvaret når man ikke har avklart hva som faktisk har skjedd.

Re: Antisemittisme [Re: Garpen] #958363 02/06/2010 22:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvem opptrer i fellesskap?

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958365 02/06/2010 22:10
perbl Offline
More than words
More than words
[Hvorfor er det viktig?

For det første (som jeg har forklart adskillige ganger) er det svært viktig hvis man virkelig vil ramme motstanderen hardt med kritikken. Det gir i såfall svært mye mindre spillerom for motstanderen til å kaste bort verdifull debattid på irrelevante momenter. Om jeg fortsatt ikke klarer å formidle dette budskapet på forståelig vis, les heller Marleys innlegg, da han skriver mye av det samme i det ene avsnittet.

For det andre synes jeg personlig absolutt alle saker fortjener en angrepsvinkel preget av minst mulig synsing og følelsesladet engasjement. Jeg er tydeligvis litt rar sånn, men jeg mener det er av vesentlig interesse å etablere hvorvidt man skal omtale årsaken til at det ble løsnet skudd som at soldatene ikke hadde annet valg enn å åpne ild, eller hvorvidt dette var en kaldblodig massakre begått på passive sivile.

Derfor reagerer jeg når det kommer formuleringer på bordet som kan tolkes som det sistnevnte.

Redigert av perbl; 02/06/2010 22:14.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958368 02/06/2010 22:11
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Seks skip valgte i fellesskap å bryte blokkaden. De hadde i følge vitner en strategi om å ikke lage bråk dersom de ble bordet. (Mankell)

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958371 02/06/2010 22:14
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Jeg har nå vel flere ganger poengtert at jeg både anser bordingen som grovt ulovlig og dårlig utført? Men når plata går med hakk på at demonstrantene var fullstendig uten ansvar for at det gikk som det gikk, blir det desverre den isolerte siden av saken som preger debatten.

Velvel, hvis dette og mitt første innlegg er "hakk i plata på at demonstrantene har all skyld," så er det sikker greit å legge den diskusjonen død med at vi er grunnleggende uenige om hva det vil si å diskutere en hendelse.

Re: Antisemittisme [Re: Garpen] #958372 02/06/2010 22:14
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Jeg må si meg enig med Per.

Javisst har besetningen og passasjerene på båten en nødvergerett. Spørsmålet som Per stiller er vel om det er formålstjenlig å bruke denne retten eller ikke.

Hvis det er det som diskuteres har jeg misforstått det hele. I så fall er jeg helt enig med han; det var ikke formålstjenelig.

Jeg har oppfattet det dithen at diskusjonen egentlig handlet om ansvar, og hvis vi er enige om at de hadde rett til å handle i nødverge må vi evaluere hvorvidt nødvergehandlingene overskred eller var akseptable i forhold til overgrepet. (Dette er jo egentlig en jobb for et rettsapparat, men vi lar det stå til)

Så det sentrale spørsmålet blir da: Hvor mange israelske soldeter drepte aksjonistene da de utøvet sin nødverge? Hvor mange aksjonister ble drept?

Er det noe her som peker i retning av at aksjonistene overskred det vi kan anta er akseptable handlinger innenfor et nødvergeprinsipp?

Jens
Re: Antisemittisme [Re: jens fredrik] #958373 02/06/2010 22:15
Tex Offline
Besatt
Besatt
Igjen, hypotetisk, siden vi ikke har alle fakta på bordet.
Hvis man står foran valget:
1. Ikke yte motstand og overleve.
2. Yte motstand og bli skutt.
Om man velger pkt. 2, har man ikke da litt av ansvaret for at man selv blir skutt? Dette er selvfølgelig gitt at man har et valg.

Nei. Og det er en farlig tanke hvis overgriperen kan legge noe av ansvaret og dermed skylden på offeret. Årsakssammenheng, javel, men ikke ansvar.
God natt!

Re: Antisemittisme [Re: Tange] #958374 02/06/2010 22:15
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
En gruppe mennesker kjenner til en landsby i Taliban-styrt område som er undertrykt av lokale Power Brokers og Talibanvennlige milits, men den er kjent for å yte Taliban motstand.
Denne gruppen mennesker laster opp noen jingle trucks med mat, medisin og forsyninger til landsbyboerne og setter av sted.
De vet at Taliban har strikt kontroll på alt som kommer inn og ut av området og sjansen er særs stor for at de blir stoppet ved en eller annen veikontrollpost satt opp av en lokal, Talibanvennlig krigsherre.
Så skjer akkurat det. Istedet for å snu, plukker denne gruppen fram plastbestikket, hjultvinga og en kardang som tilfeldigvis var til overs og begynner å dælje løs på militsen, som skyter og følgelig dreper noen i gjengen.
Hvem som har skylda for dødsfallene er opplagt. Men at den andre parten er totalt idiot er nesten like opplagt, iallefall for meg.
Selv om en part i en konflikt handler aldri så mye i strid med folkerett, internasjonal lov osv, fritar ikke det den andre parten fra å ha et visst ansvar ift å framprovosere uheldige episoder. Tillatt dumskap må også ha en grense.

-H

Redigert av Howard; 02/06/2010 22:17.
Re: Antisemittisme [Re: oyvin] #958377 02/06/2010 22:16
perbl Offline
More than words
More than words
Velvel, hvis dette og mitt første innlegg er "hakk i plata på at demonstrantene har all skyld," så er det sikker greit å legge den diskusjonen død med at vi er grunnleggende uenige om hva det vil si å diskutere en hendelse.

Om du oppfattet dette som et angrep på deg, beklager jeg det.

Med "hakk i plata" mente jeg i stor grad mine egne innlegg, der jeg som følge av debatten stort sett har fokusert kun på denne isolerte biten av det totale bildet.

Jeg kan også til en viss grad forstå det om folk skumleser deler av tråden, og antar at jeg er en hardcore Israelsupporter, men det blir så slitsomt å inkludere en lang disclaimer i hvert innlegg ICON_SMILE

Redigert av perbl; 02/06/2010 22:19.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958378 02/06/2010 22:16
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det finnes ingenting som kan nyansere hendelsen, Israel gikk LANGT over streken.

Der er vi nok litt uenige. Jeg mener det finnes ting som kan nyansere, og håper jeg har vært forsiktig med å bruke absolutte begreper som "ingenting", uten at jeg skal garantere for det.

Det går helt fint, jeg skjønner hva du vil frem til ang. ansvar. Men for min del forandrer ikke det synspunktet mitt på hendelsen. Israel burde aldri bordet skipet, punktum! Når de i tillegg hadde med skarpe våpen må nok soldatene ta på seg det fulle ansvar.

Dette er også det budskapet jeg har forsøkt å formidle i en del av mine innlegg. Og jeg mener aksjonistene som tydde til vold har et visst ######* for utfallet og at det nå har blitt sånn. Selvsagt gitt at min antagelse om at de hadde muligheter til å gjennomføre aksjonen uten vold viser seg å være korrekt.

*Fyll forøvrig inn ord du selv synes er passende om du ikke er enig i min bruk av "ansvar".

Akkurat hvilket budskap er det du sier deg enig i? At aktivistene pga deres oppførsel i forkant av hendelsen fremprovoserte bordingen? Da mener jeg at de f.eks. ikke takket ja til tilbudet om at Israel skulle frakte inn nødhjelpen.

Lederen kan leses her, men du må logge inn.

Sitat: Washington Post
The flotilla fiasco

Tuesday, June 1, 2010
THE ISRAELI commandos who landed on the deck of the Turkish ferry Mavi Marmara off the coast of the Gaza Strip early Monday were totally unprepared for what they encountered: dozens of militants who swarmed around them with knives and iron bars. The result was a bloody battle in which at least nine passengers were killed -- and a diplomatic debacle for the government of Binyamin Netanyahu. Though the investigations to come will find many to blame, it's already clear that Israel's response to the pro-Palestinian flotilla was both misguided and badly executed.

We have no sympathy for the motives of the participants in the flotilla -- a motley collection that included European sympathizers with the Palestinian cause, Israeli Arab leaders and Turkish Islamic activists. Israel says that some of the organizers have ties to Hamas and al-Qaeda. What's plain is that the group's nominal purpose, delivering "humanitarian" supplies to Gaza, was secondary to the aim of provoking a confrontation. The flotilla turned down an Israeli offer to unload the six boats and deliver the goods to Gaza by truck; it ignored repeated warnings that it would not be allowed to reach Gaza. Its spokesmen said they would insist on "breaking Israel's siege," as one of them put it.

Yet the threat to Israel was political rather than military. So far there's been no indication the boats carried missiles or other arms for Hamas. Mr. Netanyahu's aim should have been to prevent the militants from creating the incident they were hoping for. Allowing the boats to dock in Gaza, as Israel had done before, would have been better than sending military commandos to intercept them. The fact that the soldiers who roped down from helicopters to the lead Turkish ferry were unprepared to subdue its passengers without using lethal force only compounded the error.

Israel will now endure days, if not months, of condemnations by its many enemies. Middle East peace talks are at risk again, as are Israel's once-strong relations with Turkey. What was to have been a conciliatory meeting between Mr. Netanyahu and President Obama Tuesday has been cancelled. The White House has been properly cautious so far in responding to the incident; it should be careful to distinguish itself in the coming days from the anti-Israeli chorus. U.S. diplomacy should aim at ensuring that the inevitable calls for an international investigation do not lead to another one-sided setup like the United Nations' Goldstone commission, whose report on Israel's 2008 invasion of Gaza has become another weapon in the international campaign to de-legitimize the Jewish state.

As for Mr. Netanyahu, the only road to recovery from this disaster lies in embracing, once and for all, credible steps to create conditions for a Palestinian state. A good start would be easing restrictions on both Gaza and the West Bank, once the reactions to Monday's events subside. Mr. Netanyahu also needs to broaden his government to include pro-peace parties; one of his main problems is cabinet hawks who have made Israeli diplomacy an oxymoron. The prime minister is in a deepening hole; his only way out is to move to the center.

For meg blir dette helt feil vinkling. Man kan si hva man vil om aktivistene, men de er faktisk sivile, og mange av dem har muligens blitt begått urett mot i mange år. Man kan ikke rettferdiggjøre de mer ekstreme handlingene, men den kan til en viss del forklares utifra den desperate situasjonen på Gaza.

Israel, på sin side, har overtaket i situasjonen. De har god oversikt og tid til å vurdere alternativer og konsekvenser. Mulig at aktivistene forsøkte å fremprovosere sammenstøt. Isåfall gikk Israel rett på. Israel har alt å tape på slike blodbad, men ser det ikke selv. En ting er de ni livene som gikk tapt, langt verre er det at dette setter fredsprosessene mange år tilbake. Spesielt hvis USA fortsetter å støtte Israel.

Redigert av marley; 02/06/2010 22:26.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958379 02/06/2010 22:16
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg er tydeligvis litt rar sånn, men jeg mener det er av vesentlig interesse å etablere hvorvidt man skal omtale årsaken til at det ble løsnet skudd som at soldatene ikke hadde annet valg enn å åpne ild, eller hvorvidt dette var en kaldblodig massakre begått på passive sivile.

Det du påpeker er en relevant forskjell.

Uansett har IDF det overordnede ansvaret i mine øyne, men hvor "stygg" saken er avhenger til en viss grad av om det er en nedslakting eller en situasjon som kommer ut av kontroll.

Nå skal jeg legge meg og minne meg selv på jeg egentlig er på dette forumet for å diskutere sykkelrelatert innhold.

Takk for meg!

Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958381 02/06/2010 22:18
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jeth
Er det noe her som peker i retning av at aksjonistene overskred det vi kan anta er akseptable handlinger innenfor et nødvergeprinsipp?

Nei, ikke i min bok. God natt ICON_SMILE

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958382 02/06/2010 22:21
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er tydeligvis litt rar sånn, men jeg mener det er av vesentlig interesse å etablere hvorvidt man skal omtale årsaken til at det ble løsnet skudd som at soldatene ikke hadde annet valg enn å åpne ild, eller hvorvidt dette var en kaldblodig massakre begått på passive sivile.

Derfor reagerer jeg når det kommer formuleringer på bordet som kan tolkes som det sistnevnte.

Men her er det vel klart at Israel uansett bryter med flere grunnleggende humanitære prinsipper for krigføring. Derfor virker denne millimeterdiskusjonen som du legger opp til noe meningsløs på meg.

Re: Antisemittisme [Re: Mmar] #958383 02/06/2010 22:24
perbl Offline
More than words
More than words
Akkurat hvilket budskap er det du sier deg enig i? At aktivistene pga deres oppførsel i forkant av hendelsen fremprovoserte bordingen? Da mener jeg at de f.eks. ikke takket ja til tilbudet om at Israel skulle frakte inn nødhjelpen.

Min antagelse er at aktivistene var kjente med at de ville bli bordet, og var forberedt på å yte voldelig motstand selv om de hadde god grunn til å anta at Israelerne ikke kom om bord for å ta livet av folk. Selve bordingen er vi helt enige om var ulovlig.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958385 02/06/2010 22:25
perbl Offline
More than words
More than words
Men her er det vel klart at Israel uansett bryter med flere grunnleggende humanitære prinsipper for krigføring. Derfor virker denne millimeterdiskusjonen som du legger opp til noe meningsløs på meg.

Presiseringen jeg brukte som eksempel ligger i min verden milevis unna det jeg kaller for en millimeterdiskusjon.

Analogimode igjen: Innen rettsvesenet er det faktisk en viktig forskjell mellom definisjonen på overlagt drap vs en alvorlig forbrytelse, f.eks grovt ran (passer fint i denne saken) med døden til følge. For å dra Nokas-saken fram igjen, så ville jeg reaget akkurat like intenst om noen her inne begynte å framstille det som at ranet ble gjennomført i den hensikt å skulle drepe politimannen som tragisk nok mistet livet. Jeg er som tidligere nevnt litt rar sånn.

Redigert av perbl; 02/06/2010 22:33.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958386 02/06/2010 22:26
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Om du oppfattet dette som et angrep på deg, beklager jeg det.

Nei, nei, slett ikke. (Men jeg feilleste det som hakk i plata fra "vår" side av diskusjonen, så jeg tror jeg skal gå og legge meg jo før jo heller...)

Side 6 av 10 1 2 4 5 6 7 8 9 10

Moderator  support