Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Antisemitisme

Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958139 02/06/2010 19:47
Espen Offline
More than words
More than words
Slik har Israel hold på i mange tiår.

De bedriver eksreme provokasjoner overfor et folk som snart er tynt til bristepunktet. Husk at generasjoner av mennesker er vokst opp under ekstreme forhold.

Israel har selv en solid porsjon av ansvaret for at motstaderen er blitt radikal.

Edit: De later som om den radikaliserte motstanderen opptrer nøkternt, noe de (og alle andre) vet at de ikke gjør.

E

Redigert av Espen; 02/06/2010 20:46. Rediger grunn: mer

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958157 02/06/2010 19:59
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: jeth
Jeg undres. Er det virkelig noen her (perbi?) som virkelig mener at aksjonistene selv må ta ansvaret for at resultatet ble som det ble fordi at noen av dem valgte å sette seg til motverge mot det maktovergrepet som var iverksatt ovenfor dem??? Fordi at en hollansk martialart fyr har sagt at det ikke er så smart å slåss mot noen som er større enn deg???

Jeg mener aksjonistene hadde et visst handlingsrom for å påvirke utfallet i en mer eller mindre gunstig retning. Jeg mener en gruppe blant aksjonistene begikk et grovt tillitsbrudd overfor sine medaksjonister som med med stor sikkerhet hadde et seriøst engasjement og ville kunne ha brukt denne saken til å sverte Israel heftig.

Nå endte man opp med noe som får lite gjennomslag hos de kreftene som faktisk betyr noe. Jeg tror dessverre det er lite som synker inn i all denne støyen som nå oppstår der folk nå går i fosterstilling og messer om at de heroiske soldatene måtte utøve selvforsvar mot de gale anarkistene.

Så ja, jeg mener en gruppe blant aksjonistene må tilskrives et visst ansvar for at volden eskalerte på dette viset. Er det virkelig så vanskelig å se denne saken i noe annet enn i svart/hvitt? Jeg får nesten det inntrykket basert på ordlyden din. Jeg prøver derfor nok en gang:

1: Israel har foretatt en helt klart folkerettstridig og dypt kritikkverdig aksjon i internasjonalt farvann, det er forholdsvis klart at de i utgangspunktet også utøvde maktbruk som var unødig overdrevet.
2: Aksjonister som allerede før Israelerne bordet hadde bestemt seg for at de skulle utøve grov vold som tilsvar, stikk i strid med ønskene til sine seriøse medaksjonister må kunne kritiseres for dette uten at man stemples som noen ukritisk Israelfanboi fordi.

La oss spille analogi- og metaforspillet nok en gang.

La oss si et norsk lasteskip kapres av somaliske pirater. Det er konsensus blant mannskapet om at ved en eventuell kapring viser det seg erfaringsmessig at det er liten grunn til å frykte for livet, og at piratene er ute etter løsepenger eller lasten. Men stikk i strid med dette reagerer enkelte medlemmer av besetningen med å røske fram verktøy fra maskinrommet som de går løs med på den ene av de 20 piratene som er i ferd med å borde skipet. Er jeg da automatisk en ukritisk piratsympatisør om jeg påpeker at dette var et særdeles dumt valg, og et brudd på det du hadde avtalt med ditt medmannskap?

Får jeg nok et tilsvar om at jeg tydeligvis er en bedehuskonservativ kristen jåssprater som forsvarer Israel i tykt og tynt begynner jeg å gråte. Kan folk være så vennlige å svare på eksakt det jeg skriver, og holde spekulasjoner utenfor. For ordens skyld, jeg er ateist, og blir ofte karakterisert som naiv og gal av Israelvenner.

Redigert av perbl; 02/06/2010 20:00.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: Espen] #958169 02/06/2010 20:05
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Det går det sikkert an å diskutere, selv om det kan tenkes jeg er enig med deg.

Det som er relativt udiskutabelt i denne saken er fakta. Og fakta er følgende:

Tyrkisk skip bordet av israelittiske soldater i internasjonalt farvann.

Så det jeg undres over er hvordan det er mulig, via retorikk, å framsette et syn som får denne historien til å fremstå på en slik måte at det er de som var offer for et slikt maktovergrep som må bære ansvaret fordi at de valgte å sette seg til motverge? Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan det er mulig, og ikke minst hva konsekvensen av et slikt standpunkt er.

Jens
Re: Antisemittisme [Re: progres] #958171 02/06/2010 20:06
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: progres
Så perbl – dette med påberopt ”saklighet” kan nok være påvirket av hva ” mange timer i bedehusdebatter”.

Mener du tidligere debattanters oppkonstruerte tankeeksperiment med skuespillere og iscenesettelser er utpreget saklighet og nøkternhet?

Mener du videreformidling av opplysninger om at Mankell var blant de skadde var utpreget saklighet og fokus på korrekt gjengivelse?

Mener du umiddelbar videreformidling og hylekor om soldater som skjøt inn i passive og sovende sivile med skarpt er et faktum som er uomtvistelig etablert?

Dette er alle påstander som har vært framme i denne diskusjonen, men som nå synes å være tildels sterkt avkreftet. Har jeg framsatt noen lignende påstander som kan avvises like lett?

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958185 02/06/2010 20:14
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: perbl
Jeg undres. Er det virkelig noen her (perbi?) som virkelig mener at aksjonistene selv må ta ansvaret for at resultatet ble som det ble fordi at noen av dem valgte å sette seg til motverge mot det maktovergrepet som var iverksatt ovenfor dem??? Fordi at en hollansk martialart fyr har sagt at det ikke er så smart å slåss mot noen som er større enn deg???

Jeg mener aksjonistene hadde et visst handlingsrom for å påvirke utfallet i en mer eller mindre gunstig retning. Jeg mener en gruppe blant aksjonistene begikk et grovt tillitsbrudd overfor sine medaksjonister som med med stor sikkerhet hadde et seriøst engasjement og ville kunne ha brukt denne saken til å sverte Israel heftig.

Nå endte man opp med noe som får lite gjennomslag hos de kreftene som faktisk betyr noe. Jeg tror dessverre det er lite som synker inn i all denne støyen som nå oppstår der folk nå går i fosterstilling og messer om at de heroiske soldatene måtte utøve selvforsvar mot de gale anarkistene.

Så ja, jeg mener en gruppe blant aksjonistene må tilskrives et visst ansvar for at volden eskalerte på dette viset. Er det virkelig så vanskelig å se denne saken i noe annet enn i svart/hvitt? Jeg får nesten det inntrykket basert på ordlyden din. Jeg prøver derfor nok en gang:

1: Israel har foretatt en helt klart folkerettstridig og dypt kritikkverdig aksjon i internasjonalt farvann, det er forholdsvis klart at de i utgangspunktet også utøvde maktbruk som var unødig overdrevet.
2: Aksjonister som allerede før Israelerne bordet hadde bestemt seg for at de skulle utøve grov vold som tilsvar, stikk i strid med ønskene til sine seriøse medaksjonister må kunne kritiseres for dette uten at man stemples som noen ukritisk Israelfanboi fordi.

La oss spille analogi- og metaforspillet nok en gang.

La oss si et norsk lasteskip kapres av somaliske pirater. Det er konsensus blant mannskapet om at ved en eventuell kapring viser det seg erfaringsmessig at det er liten grunn til å frykte for livet, og at piratene er ute etter løsepenger eller lasten. Men stikk i strid med dette reagerer enkelte medlemmer av besetningen med å røske fram verktøy fra maskinrommet som de går løs med på den ene av de 20 piratene som er i ferd med å borde skipet. Er jeg da automatisk en ukritisk piratsympatisør om jeg påpeker at dette var et særdeles dumt valg, og et brudd på det du hadde avtalt med ditt medmannskap?

Får jeg nok et tilsvar om at jeg tydeligvis er en bedehuskonservativ kristen jåssprater som forsvarer Israel i tykt og tynt begynner jeg å gråte. Kan folk være så vennlige å svare på eksakt det jeg skriver, og holde spekulasjoner utenfor. For ordens skyld, jeg er ateist, og blir ofte karakterisert som naiv og gal av Israelvenner.

Det er jo en helt prinsipiell problemstilling du egentlig tar en posisjon iforhold til, og dette prinsippet er faktisk sort/hvitt.

Er det noe som heter selvforsvar eller nødverge? Forsvarer disse prinsippene (hvis vi er enige om at de eksisterer) at du fysisk setter deg til motverge mot et overgrep?

Hvis det faktisk er nødverge det er snakk om i denne situasjonen (jeg er 100% overbevist om det): Skal du da stå til ansvar for resultatet av den urett som ble begått mot deg?

Jens
Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958186 02/06/2010 20:14
perbl Offline
More than words
More than words
Det som er relativt udiskutabelt i denne saken er fakta. Og fakta er følgende:

Tyrkisk skip bordet av israelittiske soldater i internasjonalt farvann.

Unnskyld hvis jeg nå er litt flåsete, men dette tolker jeg nesten til at du i Nokas-saken hadde du følt deg komfortabel med å kun forholde deg til

NOKAS ranet og politimann drept i Stavanger?

Det er overhodet ikke interessant å i størst mulig grad vite hvorvidt politiet gikk fram på best mulig måte, eksakt hendelsesforløp, osv? I såfall er vi bygget ganske ulikt.

Og til alle leserne: Nå er det lenge siden vi har spilt noen WW2-kort i denne saken. Leser en beretninger fra Sønsteby og de andre sabotørene, ser man at de sivile tapene som kunne påregnes som følge av represalier fra tyskerne var noe som veide tungt i deres vurderinger. Synes folk dette kvalifiserer til å stemple Sønsteby som noen som helst slags Tysklandsvenn? Jeg synes dette er en grei illustrasjon på det "ansvaret" jeg synes hvilte på aksjonistene i dette tilfellet.

Sabotørene og motstandsfolkene fant det verdt å risikere represalier i enkelte situasjoner. Jeg er sterkt kritisk til om det demonstrantene kunne forventes å oppnå på skipet kan defineres som en slik en.

Redigert av perbl; 02/06/2010 20:17.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958187 02/06/2010 20:15
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Er det virkelig folk her som klarer å tolke det som at perbl mener det er folket på båten som er ansvarlige for dette?
Det er faenmeg godt gjort

At enkelte av aksjonistene begikk handlinger som forværret utfallet av hendelsen gjør da ikke dem skyldige i hele greia her, det bør vi jo skjønne alle sammen...

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958193 02/06/2010 20:18
progres Offline
Besatt
Besatt

Mener du tidligere debattanters oppkonstruerte tankeeksperiment med skuespillere og iscenesettelser er utpreget saklighet og nøkternhet?
??

Mener du videreformidling av opplysninger om at Mankell var blant de skadde var utpreget saklighet og fokus på korrekt gjengivelse?
nei

Mener du umiddelbar videreformidling og hylekor om soldater som skjøt inn i passive og sovende sivile med skarpt er et faktum som er uomtvistelig etablert?
ikke skarpt (?) men -- ja

Har jeg framsatt noen lignende påstander som kan avvises like lett?
nei.
Du er en god debattant. Men vi er uenige.

Redigert av progres; 02/06/2010 20:19.
Re: Antisemittisme [Re: FHanserud] #958194 02/06/2010 20:19
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: FHanserud
Er det virkelig folk her som klarer å tolke det som at perbl mener det er folket på båten som er ansvarlige for dette?

Takk for det, jeg begynte nå å lure på om jeg virkelig er særdeles mye dårligere til å formidle mine tanker skriftlig enn hva jeg trodde jeg var.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: FHanserud] #958206 02/06/2010 20:23
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

At enkelte av aksjonistene begikk handlinger som forværret utfallet av hendelsen gjør da ikke dem skyldige i hele greia her, det bør vi jo skjønne alle sammen...

Hysj, da.

Det er gøy å se folk legge følelser i "skyld" og "ansvar" og legge skylapper på vurderinger av årsaksammenhenger for å ikke kompromittere eget syn på "skyld" og "ansvar."

Ikke bidra til undøvendig presisering når vi har det så gøy.

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958224 02/06/2010 20:37
jeth Offline
Camoboy
Camoboy

Takk for det, jeg begynte nå å lure på om jeg virkelig er særdeles mye dårligere til å formidle mine tanker skriftlig enn hva jeg trodde jeg var.

Jeg tror kanskje du har et problem knyttet til det å være tydeligere på å kommunisere hvilket syn (om noe) du egentlig forfekter, ja.

Det er fremdeles uklart for meg i hvilken grad du mener at aksjonistene selv må ta ansvar for resultatet, for som kjent "den som er med på leken får smake steken". Det var hvertfall det vi sa i min barndom.

Men dette er nå engang internettet, og da blir det som det blir... ICON_SMILE

Jens
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958229 02/06/2010 20:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
perbl: Det er ikke det du sier, men i hvilken sammenheng du sier det som plasser deg i båsen du neppe hører til. Å umiddelbart fremheve skylddeling oppfattes av mange som et forsvar av agressoren, sånn er det bare. Her ble det i tillegg gjort på bakgrunn av bare agressorens beskrivelse.

Generelt:

Når det gjelder skyld mener jeg Dan var krystallklar, og at det er lite mer å si om det. Så ble det en avsporing. Det er meningsløst å sammenligne med hvordan man bør være forsiktig i forhold til pirater, voldtektsmenn eller lignende. Da er det viktigste å unngå en situasjon.

Det viktigste formålet med båtene var ikke å få levert lasten. Formålet var å sette Israels blokade av Gaza i en moralsk umulig situasjon. Fremgangsmåten er kjent i ikkevoldssammenheng, beskrevet blant annet i filmen Gandhi om noen har sett den. Den scenen gjorde i hvert fall varig inntrykk på meg da jeg så den som liten sneip. Ved å forholde seg strengt til en moralsett de fleste aksepterer som høyverdig (vi vil sende fredelig nødhjelp til et nødsområde) blir maktbruken for å hindre det mest mulig hårreisende. Maktbruken vil påføre aksjonistene ubehag, men ved å utholde dette blir til sist situasjonen uholdbar for den fysisk sterkeste part.

Jeg tror ingen regnet med at båtene ville få lov til å gå inn til Gaza. Formålet var å tvinge Israel til å demonstrativt stoppe nødhjelp, noe verden vil se på som galt. Slik sett var det hele en felle, men en helt åpenlys og kjent en. At Israel skulle oppføre seg så fullstendig hinsides all moral var nok ikke ventet. Ei heller at liv, sogar flere liv, skulle gå tapt.

Et mottrekk mot aksjonsformen er provokasjoner, enten ved at den sterke part utfører handlinger i hensikt å tirre opp de heiteste aksjonistene, eller gjennom å ha egne folk blant demonstrantene. Om det skjedde her vet vi selvsagt ikke. Det er nok av folk som er voldsromantiske helt på egen hånd.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958234 02/06/2010 20:42
perbl Offline
More than words
More than words
Quote:
Så ja, jeg mener en gruppe blant aksjonistene må tilskrives et visst ansvar for at volden eskalerte på dette viset.

Hjelp meg gjerne med å omskrive dette til noe tydeligere, så skal jeg ta det til meg for framtidig kommunikasjon.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958245 02/06/2010 20:47
perbl Offline
More than words
More than words
Quote:
At Israel skulle oppføre seg så fullstendig hinsides all moral var nok ikke ventet. Ei heller at liv, sogar flere liv, skulle gå tapt.

Her er du nettopp ved kjernen av det jeg mener er de voldelige aksjonistenes ansvar. Uavhengig av selve lovligheten til det opprinnelige overgrepet, vil utfallet ofte bli fatalt når du tvinger parten med våpen til å kjempe for sitt eget liv. Dette gjelder uansett om vi snakker om Israels bording, piratangrep, innbrudd i ditt eget hus, noen som ber om lommeboka di osv.

Akkurat piratsituasjonen føler jeg er en ganske grei metafor, da man lett kan bytte ut "somaliske pirater" med "Israel". Det er også på forhånd kjent at Israel også tidligere ulovlig har stanset skip, uten at det har gått hardt ut over liv og helse til mannskapet.

Nå skal faktisk en rekke slike pirater rettsforfølges i bl.a Tyskland. I den sammenhengen tror jeg retten kommer til å bruke god tid på å kartlegge de eksakte hendelsesforløp, selv om alle i utgangspunktet er enige om at kisene på tiltalebenken er pirater.

Ellers refererer jeg deg til eksempelet mitt med Sønsteby og WW2-sabotørene for å illustrere hvordan jeg mener skyldsspørsmålet totalt sett bør fordeles her.

Redigert av perbl; 02/06/2010 20:54.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958254 02/06/2010 20:53
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
For min del er jeg egentlig fornøyd med svaret; du bekrefter eksplisitt at aksjonistene må ta hvertfall noe av skylden på sin kappe. Jeg er grunnleggende uenig med deg.

Sønsteby eksempelet ditt er forøvrig noe søkt; dette var en strategisk vurdering og en posisjon de valgte å ta. Kaoset på båten var nok en ganske annen virkelighet hvor noen følte seg og sitt truet der og da og handlet deretter, uten mulighet for evaluering av handlinger og ettertanke.

Redigert av jeth; 02/06/2010 20:54.

Jens
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958261 02/06/2010 21:00
Espen Offline
More than words
More than words
Det kan virke som om Israel forventer at folk skal ble med på hva som helst.

Har du blitt banka opp nok ganger av isralesk politi og millitære, har familie og folk du kjenner blitt drept og lemlestet, har du mest sannsynlig opparbeidet nok sunn skepsis til at du vet at det kan være deg selv eller angripernes liv det dreier seg om.

Sjelden har vel selvforsvar passet bedre enn i denne situasjonen.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Antisemittisme [Re: Hvilepuls] #958265 02/06/2010 21:01
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls

Hysj, da.

Det er gøy å se folk legge følelser i "skyld" og "ansvar" og legge skylapper på vurderinger av årsaksammenhenger for å ikke kompromittere eget syn på "skyld" og "ansvar."

Ikke bidra til undøvendig presisering når vi har det så gøy.

Det er tidvis såpass hett i denne debatten at nøkterne betrakninger av årsakssammenhenger og skyld blir vanskelig.

Det lille jeg huser fra ex.phil gjør at jeg her tror at forskjellige deltakere resonnerer ut fra forskjellige etiske utgangspunkt. Nei, jeg tenker ikke på hva man mener om hva som er moralsk riktig, men heller at folk tenker ut fra forskjellige etiske modeller. Dette kan jeg særdeles lite om, men jeg vet at ensituasjon kan bedømmes meget forskjellig avhengig av om man ser på handlingen, utfallet, intensjonene bak eller hvilke plikter vedkommende "skulle kunne børre" ha.... Her trenger vi en filosof som kan oppklare litt.

Over til det Hvilepuls brakte på banen som jeg personlig synes er mye mere spennende enn en fastlåst debatt preget av misforståelser: Hvorfor reagerer Israel som de gjør?

Jeg kan alt for lite om Israels politiske hverdag til å si noe konkret om hva som foregår der, men generelt vil jeg si at man fint kan sette opp et spill med disse aktørene. Jeg er ikke enig i Garpen, for jeg tror aktørene er ytterst rasjonelle. De har bare litt andre nyttefunksjoner/mål enn hva vi klarer å forestille oss.

Det jeg mener å kunne si med ganske stor sikkerhet er at begge parters strategi er såpass aggressiv at en minste provokasjon er nok til at forhandlinger bryter sammen eller at volden eskalerer. Når man så har denne stuingen holder det å tilsette en klype(eller en god øse) med ekstremister som vil at konfilkten skal eskalere. Dette kan være fordi de mener at bare jøder/muslimer skal få lov til å være på f.eks. tempelhøyden. Alt som skal til er én bosetter eller én rakett fra Gaza og helvetet er i gang.

Et eksempel på en liknende konflikt, dog i mye mindre skala er Nord-Irland. Der ble det ikke fred før partene forpliktet seg til å overholde våpenhvilen uansett hvor mange bomber utbrytergrupper fra begge sider måtte finne på å sprenge.

Hvilepuls skryter av å være kynisk og desillusjonert, det kan jeg ikke si at jeg er, men når det gjelder akkurat denne konflikten har jeg ingen forhåpninger om en løsning grunnet kombinasjonen av aggressive strategier og nok ekstremister på begge sider.

Vi må vel sette vår lit til det gode i mennesket....

Saklig...

Re: Antisemittisme [Re: Hvilepuls] #958268 02/06/2010 21:03
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls

Hysj, da.
Hysj med seg selv!
For når
Sitat: hansemannen
spør ….
så må du og hansemannen lese gjennom tråden og innse at problemet er
a) å få perbl til å innse at det er Israel som er ansvarlig for aggresjonen og svineriet og
b) at eventuell motstand / eskalering fra aksjonistene var noe disse sjørøverne måtte være forberedt på. DEt er fortsatt israelerne som har skylden og ansvaret som agressor. Og når de handterte det så dårlig som de gjorde så må det påregnes en internasjonal , berettiget harme og fordømmelse - som det ikke nytter å komme med noen "skyldfordelingsmodell" på.

Jeg slutter meg ellers til den analysen som Oyvin så elegant redegjør her ovenfor

Redigert av progres; 02/06/2010 21:04.
Re: Antisemittisme [Re: jeth] #958274 02/06/2010 21:05
perbl Offline
More than words
More than words
Sønsteby eksempelet ditt er forøvrig noe søkt; dette var en strategisk vurdering og en posisjon de valgte å ta. Kaoset på båten var nok en ganske annen virkelighet hvor noen følte seg og sitt truet der og da og handlet deretter, uten mulighet for evaluering av handlinger og ettertanke.

Jeg har tidligere referert til en kilde som gir grunn til å tro at flere demonstranter i god tid før bordingen ble gjennomført hadde forberedt seg på voldsbruk. Dermed synes jeg dette eksempelet er ganske relevant.

Med fare for å høres ut som et hakk i plata: Les den dagsavisartikkelen ICON_SMILE Jeg er helt åpen for å bli servert en annen kilde som overbeviser meg om at dette ikke stemmer, men så langt har jeg ikke funnet all verden. For meg er det spesielt kombinasjonen av at Nrk-journalisten mottok disse opplysningene, samt videoen som gir meg tiltro til at hvertfall noe av dette kan vise seg å samsvare med det faktiske hendelsesforløpet.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: progres] #958284 02/06/2010 21:13
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: progres

a) å få perbl til å innse at det er Israel som er ansvarlig for aggresjonen og svineriet og

Nå setter jeg stor pris på om du refererer til hvor jeg har sagt at Israel ikke har ansvar for denne situasjonen. Forklar meg logisk sett hvorfor demonstrantene likevel ikke må eller kan ta et ansvar for hvorfor resultatet ble som det ble?

Quote:

b) at eventuell motstand / eskalering fra aksjonistene var noe disse sjørøverne måtte være forberedt på. DEt er fortsatt israelerne som har skylden og ansvaret som agressor. Og når de handterte det så dårlig som de gjorde så må det påregnes en internasjonal , berettiget harme og fordømmelse - som det ikke nytter å komme med noen "skyldfordelingsmodell" på.

Det er et åpent spørsmål. Israel har som nevnt tidligere gjennomført bordinger av skip. De hadde også gjennomført bordinger i samme flåte som det skipet der folk gikk bananas. Si gjerne at det ikke nytter, men som du kan se av Israels tilbakemeldinger, er det nettopp denne modellen de nå pusher for harde livet. Enten du liker det eller ikke, gikk verden glipp av en glimrende anledning til å rette en svært uangripelig kritikk mot Israel som virkelig kunne svidd.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958288 02/06/2010 21:17
jeth Offline
Camoboy
Camoboy

Med fare for å høres ut som et hakk i plata: Les den dagsavisartikkelen ICON_SMILE

Har lest, jeg abonnerer sågar på blekka, men jeg skjønner ikke hvordan den endrer noe som helst i forhold til et nødvergeprinsipp?

Jens
Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958290 02/06/2010 21:18
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Var aksjonistene skyldige i bordingen av skipet? -Nei
Var Israel skyldige i bordingen av skipet? -Ja

Er aksjonistene ansvarlige for at det hele ble blodig?
- Dette er vel et vanskeligere spørsmål, som ingen av oss har noe grunnlag for å uttale oss skråsikkert om. Det er ingen her som har noe grunnlag for å uttale oss om hvorvidt soldatene hadde skutt uavhengig av aksjonistenes oppførsel, eller i hvilken grad enkeltpersoner/grupper blant aksjonistene kan ha fremprovosert dette.

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958294 02/06/2010 21:22
progres Offline
Besatt
Besatt
vi er grunnleggende uenige. du er en saklig og hyggelig fyr som jeg synes det har vært morsomt å diskutere med i denne tråden.

Men du tapte! Og nå tar jeg kvelden. En annen gang perbl - en annen gang.

Re: Antisemittisme [Re: perbl] #958300 02/06/2010 21:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Forklar meg logisk sett hvorfor demonstrantene likevel ikke må eller kan ta et ansvar for hvorfor resultatet ble som det ble?

Jeg er litt usikker på hva din egentlige agenda er her, men jeg tror det er din bruk av begrepet "ansvar" som er problematisk.
Når du sier at demonstrantene har et ansvar for at de ble skutt, så tolkes det lett som at de har et subjektivt ansvar, dvs. at de kan klandres for det som skjedde og følgelig har en del av skylden.
Hvis det er ditt synspunkt, så tror jeg mange er uenige med deg.

Redigert av Tex; 02/06/2010 21:25.
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958307 02/06/2010 21:27
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex
Forklar meg logisk sett hvorfor demonstrantene likevel ikke må eller kan ta et ansvar for hvorfor resultatet ble som det ble?

Jeg er litt usikker på hva din egentlige agenda er her, men jeg tror det er din bruk av begrepet "ansvar" som er problematisk.
Når du sier at demonstrantene har et ansvar for at de ble skutt, så tolkes det lett som at de har et subjektivt ansvar, dvs. at de kan klandres for det som skjedde og følgelig har en del av skylden.
Hvis det er ditt synspunkt, så tror jeg mange er uenige med deg.

Jeg sier ikke at det var dette som skjedde, men la oss bruke det som et tankeeksperiment: Skipet blir bordet av israelske soldater og du knivstikker en soldat før vedkommende har løsnet skudd. En medsoldat av den knivstukkede skyter deg for å redde ham. Er du helt uten skyld når du så blir skutt?

Re: Antisemittisme [Re: jens fredrik] #958312 02/06/2010 21:31
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hvis jeg blir overfalt av to ransmenn, jeg setter meg til motverge og knivstikker den ene før jeg selv blir skutt. Er jeg helt uten skyld for at jeg ble skutt? Ja. Selvsagt.

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958318 02/06/2010 21:33
perbl Offline
More than words
More than words
Da er vi i såfall enige om en presis definisjon av hva vi er uenige om. For som jeg prøver å illustrere med WW2-metaforen, mener jeg absolutt at et offer kan tilskrives et slags ansvar for utfallet. Hvordan vi definerer ansvar, er tydeligvis forskjellig.

Min definisjon av ansvar overfor aksjonistene som utøvet vold, går inn under det wikipedien omtaler som "risiko i betydningen å bære konsekvenser av en uventet utvikling". Denne kan også selvsagt benyttes overfor de israelske soldatene som utførte en meget dårlig bording på. Inntil jeg får bekreftet at aksjonistene faktisk ikke var stilt overfor noe handlingsrom i måten de kunne reagere på, forblir vi uenige på dette punktet.

Per B.
Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958320 02/06/2010 21:34
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis jeg blir overfalt av to ransmenn, jeg setter meg til motverge og knivstikker den ene før jeg selv blir skutt. Er jeg helt uten skyld for at jeg ble skutt? Ja. Selvsagt.

Den kan jeg til nøds være enig i, men du kunne fortsatt ha handlet annerledes for å unngå å bli skutt?

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958325 02/06/2010 21:36
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Ja, i det tilfellet du skisserer. For der ville ransmennene drepe deg uansett, i hvert fall slik jeg tolker deg.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt, men la meg presisere med et tankeeksperiment hvor det ikke er overlatt noe til tvil:

En soldat border uten intensjon om å drepe deg. Du knivstikker vedkommende som skyter deg for å berge livet. Er du fortsatt uten skyld?

Re: Antisemittisme [Re: Tex] #958326 02/06/2010 21:38
perbl Offline
More than words
More than words

Nå er det fint om noen med juridisk kompetanse kan svare. Men drapsdefinisjonene her vil vel være to vidt forskjellige ting hvis man sammenligner med situasjonen der ranerne skjøt deg ned i kaldt blod uten at du tok til motverge. Selvsagt gitt at det kan sannsynliggjøres av forsvaret at ranerne i utgangspunktet ikke hadde til hensikt å rane deg.

Redigert av perbl; 02/06/2010 21:39.

Per B.
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Moderator  support