Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Ligge på hjul

Ligge på hjul #956959 01/06/2010 13:00
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
Hvert år forteller Kaggestad under TdF at nummer 3 i en gruppe på 4 ligger lettest, dette er testet på bane i Storbritania (om jeg ikke husker helt feil).

Noen som vet hvor mye man sparer på å ha en liggende på hjulet, feks ved 35-40 km/t, når alternativet er å sykle alene?

Er det merkbart eller er det bare "tull"? Dette er kanskje litt sært, men de som ikke er interessert behøver jo ikke lese her.

Redigert av keo; 01/06/2010 13:32.

keo
Re: Ligge på hjul [Re: keo] #956971 01/06/2010 13:11
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 290
G
GFX Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
G
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 290
Dette er høyst interessant. Har også hørt det. Lettest er vel å ligge midt i feltet...
Førstemann har visstnok også nytte av at det ligger noen bak, i alle fall ifølge denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=948135#Post948135

Re: Ligge på hjul [Re: GFX] #956982 01/06/2010 13:26
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 342
M
minsten Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 342
Har ikke noen vitenskaplige undersøkelser å støtte meg på, men det jeg har hørt er at du kan spare så mye som 40% ved å ligge i et felt.

Re: Ligge på hjul [Re: minsten] #957014 01/06/2010 14:19
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
Det nesten umulig å gi noen eksakte verdier på hvor mye energi en sparer på å ligge på hjul. Anslagsvis 30-40%. Teoretisk kan en syklist bli nesten helt skjermet for fartsvinden og kanskje få redusert det totale draget med over 70%. Som GFX nevner har syklisten forran i feltet fordel av feltet bak. På samme måte som laksen står og hviler foran en stein i ælva. En kule er den geometriske formen som har minst vindmotstand (derfor er fallende regndråper kulerunde). Et stort lag som ønsker å redusere luftmotstanden mest mulig bør forme et tett sirkel. De sterkeste plasserer seg i front (av fartsvinden, ikke kjøreretningen) og de nest sterkeste på sidene bak. Kanskje litt upraktisk kjøreformasjon... Så hvorfor flyr ikke gjess i en slik formasjon? For de dem er individualister. En hver gås søker de beste fordeler for seg selv. Forreste gås prøver hele tiden å få noen andre foran seg. Samme mønster følger sykelister i et stort felt.


"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ligge på hjul [Re: sykkelfantometJF] #957039 01/06/2010 15:04
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
Det jeg tenkte på var hva man sparer på å ha en liggende på hjul, om dette er merkbart.


keo
Re: Ligge på hjul [Re: sykkelfantometJF] #957065 01/06/2010 15:39
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: sykkelfantometJF
Det nesten umulig å gi noen eksakte verdier på hvor mye energi en sparer på å ligge på hjul. Anslagsvis 30-40%. Teoretisk kan en syklist bli nesten helt skjermet for fartsvinden og kanskje få redusert det totale draget med over 70%. Som GFX nevner har syklisten forran i feltet fordel av feltet bak. På samme måte som laksen står og hviler foran en stein i ælva. En kule er den geometriske formen som har minst vindmotstand (derfor er fallende regndråper kulerunde). Et stort lag som ønsker å redusere luftmotstanden mest mulig bør forme et tett sirkel. De sterkeste plasserer seg i front (av fartsvinden, ikke kjøreretningen) og de nest sterkeste på sidene bak. Kanskje litt upraktisk kjøreformasjon... Så hvorfor flyr ikke gjess i en slik formasjon? For de dem er individualister. En hver gås søker de beste fordeler for seg selv. Forreste gås prøver hele tiden å få noen andre foran seg. Samme mønster følger sykelister i et stort felt.


Jeg mener bestemt at regndråper har dråpeform, altså de er runde nederst og spisse øverst. Om de har denne formen på grunn av et 'behov' for ærodynamik er ikke så viktig, men en dråpeform er rimilig ærodynamisk. Vitsen med den spisse enden er at den hindrer virvler. Og der ligger nok også grunnen for at den som ligger midt i et felt har mest fordel. Den slipper å flytte på så mye luft og slipper virvler bak fordi luften strømmer lettere forbi hvor det først oppstår hvirvler bak sistemann i rekka. Den som drar har også nytte av å ligge i felt fordi den også slipper virvlene som ellers oppstår bak ryggen til en syklist.

Eller en skøyteløper for den saks skyld:


Re: Ligge på hjul [Re: Tange] #957373 01/06/2010 22:06
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Regndråper har dråpeform gitt, det same etterstrebes med tverrsnittet på en aerofelg også.

Når det gjelder gjess er det vel ikke helt sammenlignbart, da de jo ønsker oppdrift og ikke bare lav motstand.

At de er individualister var vel ment som en spøk. Min barnelærdom gikk ihvertfall utpå at det var ledergåsa som fløy forrerst, så var det da også den som bestemte når man skulle pause !


pedalistisk !
Re: Ligge på hjul [Re: parkprest] #957382 01/06/2010 22:23
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 303
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 303
I dag var det et bilag i Ringerikes Blad angående Ringerike GP. Der var det intervju med en professor i termofysikk(?) som mente man tjente en god del på å ha noen BAK seg i tillegg til foran. Han begrunnet det med at syklisten som ligger foran bryter vinden, dermed blir det et undertrykk, altså et sug. Ved å ha noen liggende rett bak ble dette undertrykket mindre.

Re: Ligge på hjul [Re: Tange] #957387 01/06/2010 22:37
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
guberg Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
Sitat: Tange

Jeg mener bestemt at regndråper har dråpeform, altså de er runde nederst og spisse øverst.

Jeg beklager at jeg med dette innlegget må knuse barndommens visjon av regndråpers form. Trykket i en dråpe er omvendt proporsjonalt med dråpens diameter, hvilket betyr at små dråper har høyt indre trykk, er stabile og tilnærmet runde. Større dråper blir flattrykte i horisontalplanet på grunn av luftmotstanden (får form som en bønne med krumning oppover), og vil over en viss størrelse rives i stykker til mindre dråper. Dersom noen lurer på hvorfor regndråper blir kjempestore i forbindelse med tordenvær kan jeg svare på det også ICON_SMILE

--
Gunnar

Re: Ligge på hjul [Re: guberg] #957393 01/06/2010 22:57
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 909
Bare meg Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 909
Sitat: guberg
[quote=Tange]
Dersom noen lurer på hvorfor regndråper blir kjempestore i forbindelse med tordenvær kan jeg svare på det også ICON_SMILE


Please, enlighten me ICON_SMILE

Re: Ligge på hjul [Re: Bare meg] #957398 01/06/2010 23:10
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
parkprest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,560
Det var ikke barndommens visjon, det sto i o-fagboka.


pedalistisk !
Re: Ligge på hjul [Re: parkprest] #957416 02/06/2010 05:38
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,149
K
Kruser Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,149
Fra http://www.sintef.no/upload/Byggforsk/Publikasjoner/Prosjektrapport344.pdf om regndråpers form:

"Regndråper har ikke den karakteristiske dråpeformen som de fleste ser for seg, men derimot en sfæreform for små dråper (lave hastigheter) og en mer flattrykt (på grunn av luftmotstanden) fra bunnen form (”hamburger-fasong”) for store dråper (høye hastigheter). Maksimal regndråpestørrelse er opp til omkring 5 mm, fordi luftstrømmen vil ødelegge større dråper"


At regndråper har den mest aerodynamiske formen er bare tull. Dens form gir turbulens i bakkant av fartsretningen.

Re: Ligge på hjul [Re: keo] #957531 02/06/2010 07:52
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 21
K
KleinFervor Offline
Fersking
Offline
Fersking
K
Registrert: Dec 2009
Innlegg: 21
Sitat: keo

Noen som vet hvor mye man sparer på å ha en liggende på hjulet, feks ved 35-40 km/t, når alternativet er å sykle alene?


Dersom jeg kjører sammen med noen og jeg ligger i front og pulsen da er ca 160 slag og jeg så legger meg i rygg
vil pulsen som regel synke ca 15 slag. Dvs. en endring på ca 10%
Men her vil variabler som terreng, underlag og ikke minst med- eller motvind også spille inn.

-arne

Re: Ligge på hjul [Re: KleinFervor] #957535 02/06/2010 07:58
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Når pulsen går ned 10% går energiforbruket ned med mer enn 10%?
Dette er det vel noen som har teste på rulle???

Re: Ligge på hjul [Re: Kjell T. Ringen] #957548 02/06/2010 08:15
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Dette minner meg litt om Mythbusters-episoden der de tester bensinforbruk ved kjøring av pick-up og forskjellige varianter av luke-plassering. Der beviste de at det er aerodynamiske forskjeller på om luken på lasteplanet var åpen/igjen/borte, og således varierende bensinforbruk.

Ikke overraskende er det best å ha luken lukket både mtp aerodynamikk og bensinforbruk. Dette for å unngå "oppsamling av vind" bak kupèen, på lasteplanet, som gir en slags bremseeffekt.

Så at det vil gi en liten gevinst å ha en mann bak seg er sikkert ikke så dumt! Og dette vil jeg bruke som argument neste gang jeg skal forklare hvorfor jeg helst vil ligge bak ICON_WINK

Re: Ligge på hjul [Re: Kjell T. Ringen] #957551 02/06/2010 08:17
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
Mener å huske at Kaggestad under TdF de siste årene har referert til en test gjort på bane i England med fire ryttere. Dersom de ligger på linje vil nummer tre i bruke minst krefter. Dersom jeg husker tallene rett så ville nummer tre bruke 63 eller 68 prosent av det rytter nummer 1 brukte. Det vil sikkert variere avhengig av fart, vil tro at banesyklister i England som tester dette ligger med bra fart.


Det som overrasket meg var at det var lettere å ligge som nummer tre enn nummer fire.

Dette er sånn jeg husker/forstod det, dersom noen husker/vet noe annet så korriger meg gjerne.


keo
Re: Ligge på hjul [Re: keo] #957555 02/06/2010 08:20
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
B
bjerkseth Offline
Besatt
Offline
Besatt
B
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,513
Det jeg har hørt er at det blir "turbulens" der bakhjulet slutter. Ved å ha en på hjul blir denne turbulensen flyttet til rytteren bak deg, derav lønner det seg å ha en på hjul ICON_WINK


Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Ligge på hjul [Re: bjerkseth] #957564 02/06/2010 08:30
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
K
keo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 984
Sitat: bjerkseth
Det jeg har hørt er at det blir "turbulens" der bakhjulet slutter. Ved å ha en på hjul blir denne turbulensen flyttet til rytteren bak deg, derav lønner det seg å ha en på hjul ICON_WINK


Det er helt sikkert riktig, men vil det være merkbart lettere å sykle med en på hjul i forhold til å ikke ha noen på hjul? Noen som vet noe om det?


keo
Re: Ligge på hjul [Re: keo] #957604 02/06/2010 09:04
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Hvis vi antar at det er kanskje 2% forskjell i effekten en må yte for en gitt fart, betyr det at han som ligger nest sist i eksempelet med fire ryttere må bruke typisk 5-10 W mindre enn sistemann. Det merkes over tid, og det merkes hvis man kjører f.eks 4000 m bane, men jeg tror ikke det er direkte "sansbart".

Da har jeg antatt en effekt på 4-500 W og relativt høy hastighet. Ved lavere hastigheter utgjør luftmotstanden en lavere andel av den totale motstanden en må overvinne, og effekten av å slippe separasjon i bakkant av eget hjul er nokså sikkert mindre.

Re: Ligge på hjul [Re: guberg] #957627 02/06/2010 09:34
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian Offline
Uflaks
Offline
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Sitat: guberg

Jeg beklager at jeg med dette innlegget må knuse barndommens visjon av regndråpers form. Trykket i en dråpe er omvendt proporsjonalt med dråpens diameter, hvilket betyr at små dråper har høyt indre trykk, er stabile og tilnærmet runde. Større dråper blir flattrykte i horisontalplanet på grunn av luftmotstanden (får form som en bønne med krumning oppover), og vil over en viss størrelse rives i stykker til mindre dråper. Dersom noen lurer på hvorfor regndråper blir kjempestore i forbindelse med tordenvær kan jeg svare på det også ICON_SMILE


Her er et bilde jeg tok av en dråpe - ganske rund:


Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Ligge på hjul [Re: Christian] #957654 02/06/2010 10:15
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136
bullet Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136
Jeg syklet Re-tempoen forrige onsdag, 3-mannslag. Det virket faktisk lettere å ligge som nr.2 enn som nr. 3. Det kan også ha med å gjøre at det koster litt ekstra å komme inn som bakerste, mens på vei opp i front igjen er man litt i "flyten".


En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Ligge på hjul [Re: bullet] #957663 02/06/2010 10:21
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Pluss at du nettopp har tatt føringa når du kommer inn som tredjemann...

Re: Ligge på hjul [Re: imag] #957671 02/06/2010 10:25
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136
bullet Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 3,136
Sitat: imag
Pluss at du nettopp har tatt føringa når du kommer inn som tredjemann...


Ikke minst...


En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Ligge på hjul [Re: bullet] #957682 02/06/2010 10:36
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 284
123 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 284
Vet ikke om dette funker, men har prøvd å lime inn en artikkel som sier litt om dette som et bilde.

Vedlegg sykkeldraft.JPG
Re: Ligge på hjul [Re: 123] #957708 02/06/2010 11:01
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Jeg husker fra min tid i forsvaret at de testet artellerigranater med en brenner bak på granaten. Dette var for at mye av luftmotstanden kom fra vakumet som ble bak. Med denne brenneren ble vakumet borte.

Motto er derfor: spar fjerten til spurten kommer!

Re: Ligge på hjul [Re: Kjell T. Ringen] #957922 02/06/2010 14:03
Registrert: Jan 2004
Innlegg: 1,006
Ivarh Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2004
Innlegg: 1,006
Sitat: Kjell T. Ringen
Jeg husker fra min tid i forsvaret at de testet artellerigranater med en brenner bak på granaten. Dette var for at mye av luftmotstanden kom fra vakumet som ble bak. Med denne brenneren ble vakumet borte.

Motto er derfor: spar fjerten til spurten kommer!

Jeg leste først: Spar fjerten til spruten kommer... monkey


Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Ligge på hjul [Re: sykkelfantometJF] #957929 02/06/2010 14:27
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: sykkelfantometJF
En kule er den geometriske formen som har minst vindmotstand


Prøv å dra en kule gjennom vann. Prøv deretter å dra en tynn kryssfinerplate med samme volum gjennom vannet og sammenlign kreftene som skal til for å oppnå samme hastighet.

En kule er en helt håpløs fasong både hydro- og aerodynamisk fordi den ikke tillater laminær strømning, men bryter strømmen opp i turbulens på baksiden.

Kulens egenskap er at den er den geometriske formen med minst overflate i forhold til volumet. Derfor samler væsker og gasser seg i kuleform når de ikke påvirkes av ytre krefter - ref vanndråper med liten hastighet, appelsinjuice i vektløshet, planeter etc.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ligge på hjul [Re: GeirK] #958134 02/06/2010 19:45
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Dråpen til Christian vil vel anta dråpeform når den får opp farten mot bakken.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ligge på hjul [Re: sykkeloyvind] #958143 02/06/2010 19:48
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Det er vel motsatt; dråpen vil deformeres av lufttrykket når hastigheten blir høyere, og den vil få den lett flatklemte formen nevnt over.

Re: Ligge på hjul [Re: imag] #958165 02/06/2010 20:03
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 800
Sitat: imag
Det er vel motsatt; dråpen vil deformeres av lufttrykket når hastigheten blir høyere, og den vil få den lett flatklemte formen nevnt over.


En fallende dråpe er rund som en kule....uavhengig om dråpen faller på månen, jorden eller Jupiter...so is it bare!

Jeg var litt upresis tidligere i tråden så jeg prøver igjen.

Gitt at et legme har konstant masse og tetthet, vil denne massen få minst luftmotstand når den er formet som en kule.

Les mer om Drag coefficent her

Vedlegg waterdrop.jpg
Redigert av sykkelfantometJF; 02/06/2010 20:05.

"Wyrd bid ful aræd"
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino