Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Den store hjulbyggetråden

Den store hjulbyggetråden #957734 02/06/2010 11:24
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Satser friskt her og håper at denne kan bli en sticky...

Har bestilt delene til mitt første hjul, tenkte jeg skulle bruke anledningen til å dokumentere prosessen, samt bruke denne tråden som en anledning til å samle ressurser for andre som planlegger å bygge hjul selv.
Jeg har bestilt et nytt forhjul nå, detaljer kommer med bilder i neste post. Planen min er på sikt å bruke høsten og vinteren til å bygge et nytt hjulsett til, så jeg kan ha et sett med asfaltdekk for bysykling uten å styre med å bytte dekk hver gang.

Til å begynne med tenkte jeg å liste opp noen nettsider jeg har tenkt å benytte meg av, oppfordrer i samme åndedrag alle som har konstruktive innspill og lenker til å poste dem her.

www.sheldonbrown.com
www.ehow.com
www.bikewebsite.com

Har tenkt å saumfare Youtube for tips og hint også, samt sanke idéer fra ymse bekjente som har mekket en del hjul selv.

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #957921 02/06/2010 14:02
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har brukt Sheldon Brown sin instruks på de få hjulene jeg har bygget, og hjulene på begge syklene mine lever fremdeles (hhv 2 og 4 år gamle).

Så kan jeg komme med første byggespm:
Jeg holder på å bygge et hjul med XC717 og DT Revo.
Jeg begynner å nærme meg maks spenning, men har et kast i et område hvor eikespenningen er litt utenfor snittet, men i "feil" retning. Dvs hvis jeg retter kastet blir spenningen ENDA mer utenfor snittet.

Hva har jeg gjort feil? Må jeg løsne alle eikene og starte stramming/retting på nytt?
Det er mulig at jeg strammet (uten å rette) litt mye før jeg satt hjulet i stativet - jeg skulle nemlig prøve en ny metode jeg hadde lest om....

-Magnus
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: langen] #958090 02/06/2010 19:16
ThB Offline
Besatt
Besatt
Tja, hva er "litt" utenfor snittet, da? Med mindre det er mer enn la oss si 15-20% over snittet, ville jeg latt det være slik inntil videre, og heller prøvd å gjøre noe med det i byggingens siste fase, nemlig utjevning av eikespennet. Hvis du er god på dette, får du fordelt det litt høyere spennet på flest mulig eiker i det aktuelle området.

Årsaken til at det har blitt sånn, kan like gjerne være at felgen ikke er helt perfekt, som at du har gjort noe feil.

Thomas
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: ThB] #958233 02/06/2010 20:42
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da var pakken betalt, hentet og behørig åpnet. Ut på bordet kunne jeg legge alle delene i det som (forhåpentligvis) vil gi meg et solid hjul til ikke altfor høy pris. Har betalt ca 1000 for alle delene inkludert frakt og toll.

WTB FX28 felg, svart
Shimano XT Nav, svart
DT Tournament eiker, svarte
WTB Weirwolf 2.1 dekk (har en greie for WTB)

Kikket raskt gjennom monteringsinstruksjonene som fulgte navet, og så at radialmønster ikke var et alternativ, så det måtte bli cross-3 (eller hva det heter). Satte meg ned, leste hva godeste Sheldon hadde å si om saken, og satte igang. Og tror du ikke den aller første nippelen datt inni felgen da? Gah! Riste riste, pirke pirke, fikk det til slutt ut, men veldig irriterende start...
Satte meg ned med felgen i fanget og fomlet litt, men fikk etter hvert dreisen, og vips, etter en drøy halvtime, noen stygge ord og fire nippler til inni felgen var alle eikene festet og jeg bestemte meg for å kalle det hele en dag. I morgen står stramming av eikene for tur, og skjønner jeg det rett er det her man skal passe på å gjøre det riktig. Legger ved noen bilder, både for stemningens skyld, men ikke minst for å gå noen som vet bedre en anledning til å fortelle meg hva jeg har gjort galt før jeg kommer altfor langt.

Vedlegg hjul1.jpghjul2.jpghjul3.jpghjul4.jpghjul5.jpg

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #958272 02/06/2010 21:04
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
For å ikke miste eikene inni felgen kan en spiss tang hjelpe, eller å skru inn en ledig eike bakfra på nippelen til man har fått festet den skikkelige eiken.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Titan58] #958282 02/06/2010 21:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg pleier bare å tre en lang rekke med nipler inn på en halv Revo-eike, og la en og en skli ned på eiken sin, før jeg skrur de litt nedpå med en vanlig rett skrutrekker. (Har nippeltrekker, men synes det er lettere slik.)

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: langen] #958443 03/06/2010 05:09
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg var nok litt fort ute med krisemaksimeringen, for etter en liten session igår er hjulet så rett som jeg gidder å gjøre det - totalt kast ca 1/2mm.
Og ikke så gal eikespenning heller:

Drivside:
17 (97kg): 1
18 (106kg): 12
18,5 (112kg): 3

Non-drive side:
13 (69kg): 2
13,5 (72kg): 1
14 (75kg): 12
15 (82kg): 1

Målinger gjort med Park spenningsmåler.
Så må jeg nok gjøre en liten innsats for å hanke inn "avvikerne" over.

Alt i alt godt fornøyd!

(Ikke meningen å kuppe denne tråden, men hvis hensikten er å få den til en sticky, er det greit med flere innspill..)

-Magnus
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Stein] #958519 03/06/2010 07:27
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stein
Jeg pleier bare å tre en lang rekke med nipler inn på en halv Revo-eike, og la en og en skli ned på eiken sin, før jeg skrur de litt nedpå med en vanlig rett skrutrekker. (Har nippeltrekker, men synes det er lettere slik.)

Nyttig tips. Takkar og bukkar!

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: langen] #958826 03/06/2010 12:56
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: langen
(Ikke meningen å kuppe denne tråden, men hvis hensikten er å få den til en sticky, er det greit med flere innspill..)

Det var hele poenget mitt å få andre innspill også. Jeg ville lage en tråd hvor man kunne komme med tips, samt at jeg ville dokumentere prosessen. Kommer til å fortsette denne tråden til høsten når jeg skal bygge et helt hjulsett, har skjønt at bakhjul ofte er litt verre å ha med å gjøre.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #958886 03/06/2010 14:17
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Gudd ICON_SMILE

-Magnus
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: langen] #959133 03/06/2010 20:07
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har nå strammet opp eiken mine sånn at ingen er løse, men da dukket problemet opp, jeg har ikke noen innretning for å sjekke om hjulet er rett... :S

Noen som vet hvor jeg kan få tak i det rimelig raskt, og hva slags pris snakker vi om?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #959171 03/06/2010 20:34
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du har en innretning kalt sykkel. Den holder hjulet stødig på plass. Koster ca 5000.

Sett hjulet i ramme eller gaffel og en strips på hver side for å sjekke kast. Mer trenger du ikke.

LarsB

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: larsb] #959365 04/06/2010 07:34
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
tenkte på det, men kona var sånn passe lunken til å ha sykkelen på hodet i stua i noen dager... Heldigvis har jeg tilgang til et fullt utrustet sykkelverksted via bedriftsidrettslaget, så i verste fall er det bare å stikke nedom det en ettermiddag.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #959376 04/06/2010 07:50
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bard_mat
tenkte på det, men kona var sånn passe lunken til å ha sykkelen på hodet i stua i noen dager...

Dersom du har tenkt å bruke litt tid på hjulbygging har du tre valg slik jeg ser det, i prioritert rekkefølge:

1. Bytt kone
2. Kjøp et billig hjulrettestativ, for eksempel på fast-bikes
3. Spør kona og du i det minste kan ta inn en gaffel i stuen, festes til bord- eller stolben og vips!

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Supernova] #959408 04/06/2010 08:47
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Supernova
tenkte på det, men kona var sånn passe lunken til å ha sykkelen på hodet i stua i noen dager...

Dersom du har tenkt å bruke litt tid på hjulbygging har du tre valg slik jeg ser det, i prioritert rekkefølge:

1. Bytt kone
2. Kjøp et billig hjulrettestativ, for eksempel på fast-bikes
3. Spør kona og du i det minste kan ta inn en gaffel i stuen, festes til bord- eller stolben og vips!

LOL, burde kanskje gå for alt. 1 da... En kone som ikke umiddelbart retter seg etter min sykkelbehov er vel ikke noe å samle på? ICON_WINK (hun synes av en eller annen grunn at jeg bør vaske meg etter å ha fiklet med kjedet før jeg tar på henne også...)

men, har ordnet med nøkkel til det førnevnte verkstedet, så da ordner det seg ganske greit ser det ut til.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #959412 04/06/2010 08:49
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har dette stativet, som jeg synes funker ypperlig

http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...-riktstall.html

Da kan jeg sitte og pusle med hjulet mens dama ser på Frustrerte Fruer i sofaen ved siden av ICON_SMILE

-Magnus
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #959677 04/06/2010 15:32
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
tenkte på det, men kona var sånn passe lunken til å ha sykkelen på hodet i stua i noen dager... Heldigvis har jeg tilgang til et fullt utrustet sykkelverksted via bedriftsidrettslaget, så i verste fall er det bare å stikke nedom det en ettermiddag.

Er alternativet bedre med en mann med øl i hånda som bare sitter og ser på idiotsporten fot-ball på TV?

Min frue sier alt er ok, så lenge jeg bruker syklene. Det er god investering i helse.

Kone ver. 1.0 skal ikke oppgraderes.

Redigert av Yeti-man; 04/06/2010 15:32.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Yeti-man] #959684 04/06/2010 15:40
Rebel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Yeti-man

Kone ver. 1.0 skal ikke oppgraderes.

yes

Kan man bygge hjul uten slik spenningsmåler?
Jeg stiller spørsmålet for andre altså. Det er ikke jeg som lurer, nei! [blunkesmiley]

Redigert av Rebel; 04/06/2010 15:41. Rediger grunn: glemte å skrive inn spm

- Arne
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Rebel] #959694 04/06/2010 16:08
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Har lest at spenningsmåler ikke er helt nødvendig, satser på å klare meg uten selv denne gangen. Flere jeg har lest mener du helt greit kan 'stemme' eikene med å høre på tonen i dem. Personlig tenker jeg (som ikke vet bedre) at så lenge eikene er stramme, hjulet er rundt, rett og uten 'dishing' er utgangspunktet godt. Jeg lever godt i den villfarelsen en stund til... ICON_WINK

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #960283 05/06/2010 19:38
bard_mat Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da var hjulet ferdig! Brukte den improviserte måten å måle det til, med sykkelen på hodet, linjal påteipet gaffelen og en god porsjon tålmodighet ble det ganske bra til slutt. Ser at det er noen små justeringer å gjøre ennå, både på sleng og rundhet, men jeg er på under 1 mm variasjon, og i min bok holder det for nå; regner jo med å måtte finjustere hjulet igjen om en tre-fire turer eller så.

Hjulet ble påmontert skiven til min nyinnkjøpte Juicy Seven, satt på gaffelen, og de gamle Avid 2.0 v-bremsene behørig fjernet. Må si det var deilig... ICON_SMILE

Legger ved et par bilder, så får vi håpe hjulet lever opp til forventningene...

Redigert av bard_mat; 05/06/2010 20:40.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #960611 06/06/2010 13:37
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
her var det gode tips/råd ved disc hjul

pvdwiki.com/index.php?title=Disc_wheel_Lacing

Redigert av Yeti-man; 06/06/2010 13:42.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Yeti-man] #1060305 29/10/2010 19:47
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
O-store forum:
Driver med mitt første forsøk på hjulbygging.
Det går faktisk ganske bra.

Men ett spm: Jeg har ikke noen spenningsmåler eller lignende, men synes eikene kjennes bra ut sammenlignet med andre hjul jeg har her hjemme.
MEN, når jeg prøver"Stress-relieving" er det en ørliten forskjell på sidenene.
Måten jeg gjør det på er å legge hjulet på gulvet, med hendene diagonalt på felgringen. Dette er ett bakhjul, og når bosset (driveside) er ned mot gulvet er det ingen bevegelse/lyder e.l.

Men når jeg snur hjulet kjennes en liten bevegelse. Normalt?

hjulet er sentrert.

takker for svar

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Pedalsyre] #1060312 29/10/2010 19:58
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det må nødvendigvis være betydelig forskjell i spennet mellom venstre og høyre side på et bakhjul, ja. Dette merkes på flere måter, blant annet slik du beskriver.

Thomas
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Pedalsyre] #1060315 29/10/2010 20:02
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Pedalsyre
Men når jeg snur hjulet kjennes en liten bevegelse. Normalt?

Som du ser av illustrasjonen nedenfor er det som oftest en brattere vinkel på eikene på drivside i forhold til motsatt side.

Dersom du har identiske eiker og eikemønster på de to sidene, vil du lettere kunne skyve felgen mot non drive side. Dette følger av de "geometriske rammebetingelsene" til eikene.

Løsningen på dette er tynnere eiker på non drive side, tykkere eiker på drive side eller "rettere" eiker på drive side (færre kryss).

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: sigmund] #1060321 29/10/2010 20:18
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Takker for rakse svar.

Beste mulige måte å finne ut om det er bra, er vel å "sæla-på" og kjøre litt på det. Og se hvordan det holder seg?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Pedalsyre] #1060324 29/10/2010 20:26
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det viktige er at spennet på drivsiden er korrekt og temmelig jevnt. Spennet på venstre side blir som det blir når hjulet er sentrert, selv om du også her bør unngå de helt store variasjonene i spenn.

Thomas
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: langen] #1060325 29/10/2010 20:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: langen
Jeg har brukt Sheldon Brown sin instruks på de få hjulene jeg har bygget, og hjulene på begge syklene mine lever fremdeles (hhv 2 og 4 år gamle).

Så kan jeg komme med første byggespm:
Jeg holder på å bygge et hjul med XC717 og DT Revo.
Jeg begynner å nærme meg maks spenning, men har et kast i et område hvor eikespenningen er litt utenfor snittet, men i "feil" retning. Dvs hvis jeg retter kastet blir spenningen ENDA mer utenfor snittet.

Hva har jeg gjort feil? Må jeg løsne alle eikene og starte stramming/retting på nytt?
Det er mulig at jeg strammet (uten å rette) litt mye før jeg satt hjulet i stativet - jeg skulle nemlig prøve en ny metode jeg hadde lest om....

De siste to felgene/hjul (DT 4.1) jeg bygget var såpass skakke at eiken på 'bulkenes' ikke en gang var strammet. Kast på 4-5 mm. Jeg pleier å 'stramme' eikene på øyemål (før jeg tar siste finpussen i rettestativet) og dette resulterer som regel i alt et tilnærmest rett hjul.
Ved disse felgene måtte jeg merke kastet, slakke alle eikene og rette felgen med rå kraft før hjulene ble bra (nok?).

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Tange] #1060729 30/10/2010 19:25
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Vi prøver igjen:

På mr.Browns sine sider går det frem at når Trailing-spokes er satt på, skal navet vris i fartsretningen. Slik at gjenge/nippel enden på eikene "søker bakover" på felgen iforhold til festepunktet i navet. (skjønner dere hva jeg mener?)

idag så jeg tilfeldigvis på ett produktark som fulgte med ett Xt nav jeg har. Der viste bildene motsatt. Er dette forskjellig fra nav til nav?

mvh

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Pedalsyre] #1060740 30/10/2010 19:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg henter popcornet imens så kan de lærde begynne å diskutere hvilke eiker som skal være på utsida av navet og hvilke på innsida.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Tange] #1060763 30/10/2010 20:37
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Det tyder på at jeg ikke får ETT svar og forholde meg til...
Jaja learning by doing funker vel det også. ICON_LAUGH

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support