Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 36 1 2 3 4 5 6 35 36

Vil du være med å lage turkart?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #778316 30/07/2009 07:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk, men vad med resten av spørsmållen? Vil spesiellt veta hur jeg ser på karten hvis det er et ski spår, bred stor sti eller 10 cm bred sti eller hvis stien er bra før tex mtb.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778360 30/07/2009 08:21
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: fredriks
Vil spesiellt veta hur jeg ser på karten hvis det er et ski spår, bred stor sti eller 10 cm bred sti eller hvis stien er bra før tex mtb.

mtb:scale=* er det få som legger inn, så det kan du ikke forvente å se mange steder (mtbmap.org).
skiløyper er rendret på Osmarender laget.
trail_visibility=* (sier noe om bredde/tydelighet) rendres ikke på de to standardrendringene.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778390 30/07/2009 08:56
E
erij Offline
Fersking
Fersking
E
Takk, men vad med resten av spørsmållen? Vil spesiellt veta hur jeg ser på karten hvis det er et ski spår, bred stor sti eller 10 cm bred sti eller hvis stien er bra før tex mtb.

Som jeg skrev tidligere tegnes stier merket med mtb:scale i ulike farger (på mtbmap.org). mtb:scale sier noe om vanskelighetsgraden på stien. Se her for mer informasjon:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale

Jeg tegner "små" stier med tynn stipling og større stier med litt tykk stipling. Hva som skal være stor/liten sti og hvor mange bredder man skal skille på er sikkert noe man kan diskutere (og hvor det er mange meninger).

Alt som er merket med highway=path blir tegnet som sti. Jeg synes at skiløyper som ikke er brukbare som sti om sommeren ikke bør tagges som path. Om det er gjort burde man kanskje fjerne/rette opp (uten at jeg har studert veldig hvordan skiløyper skal tagges i osm).

Openstreetmap er et dugnadsprosjekt. For å vise hvordan en sti er for mtb er jeg helt avhengig av at folk har lagt inn nødvendig informasjon (mtb:scale, width, trail_visibility etc) i databasen til openstreetmap. Det er noe alle kan bidra med. Se her:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Main_Page

-Erik

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: erij] #778492 30/07/2009 11:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk før svaren men jeg føler mig desverre dum idag når jeg ikke skjønner hur det er tenkt at man ska bruke karterna...

Hur ser jeg på enklast sett vad som er vad? Hvis stierna er fergkodade. Hvor ser jeg då vad som er vad? Hur ser jeg tag og values?

Her ser nestan alle stier likadana ut (två typer)
http://www.openstreetmap.org/?lat=63.4152&lon=10.3143&zoom=13&layers=B000FTF

Her ser det riktig bra ut men vad er tex rosa strek før typ av sti?

http://mtbmap.org/

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778532 30/07/2009 12:02
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Her ser nestan alle stier likadana ut (två typer)
http://www.openstreetmap.org/?lat=63.4152&lon=10.3143&zoom=13

brunt er kjerrevei/traktorspor/hjulspor i marka.
grå stiplet og av og til rød prikket er sti.

Her ser det riktig bra ut men vad er tex rosa strek før typ av sti?
http://mtbmap.org/

fargekodingen her forteller ingen ting om hvilken type sti det er (type underlag, bredde eller tydelighet), men hvor teknisk krevende det er å sykle den.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778535 30/07/2009 12:06
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hur ser jeg på enklast sett vad som er vad? Hvis stierna er fergkodade. Hvor ser jeg då vad som er vad? Hur ser jeg tag og values?

slik (zoom inn, trykk pluss på høyresiden og skru på Data-laget):
http://www.openstreetmap.org/?lat=63.41397&lon=10.3113&zoom=15&layers=B000FTTT

marker en sti og du ser tags.
jeg synes det er gjort dårlig jobb med tagging i det området du linker til der. stier er heller ikke koblet sammen i kryssene, noe som betyr at kartdataene ikke vil kunne brukes til ruting.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #778556 30/07/2009 12:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Takk før svar skjønner mer nu. Tror OSM har potensialle men just nu synes jeg ikke det er spesiellt oppenbart hur man ska bruke det. Man må tex finne et veldig litet plus på en kanten før at få mer information. Hur får man tex frem ulike lager, tex ski eller MTB? Får frem en masse skispår hvis jeg går in på osmanrender.

Quote:

fargekodingen her forteller ingen ting om hvilken type sti det er (type underlag, bredde eller tydelighet), men hvor teknisk krevende det er å sykle den.

Det var det jeg mente. Hur vansklig er tex den rosa stien? Finnes det noe sett at få frem namn og information på stierna på den karten?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #778569 30/07/2009 13:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: bronx
Hvilken ekvidistanse er høyeste "lovlige" for ASTER GDEM? 20m?
"[..] which covers land surfaces between 83°N and 83°S at high-resolution (30x30m horizontally, 20m vertically)."

Jeg tror 20 meter også blir for lite egentlig, men det er verdt å prøve, forutsatt at man samtidig generaliserer kurvene, slik at de blir litt utglattet.

Jeg kan jo eksemplifiere hvorfor "påskrytt" detaljeringsgrad kan bli et problem. La oss si at man i virkeligheten har en åskam med en sti som går langs skråningen under kammen. Denne skråningen er helt jevn og fin. På toppen av åskammen er det to små topper etter hverandre, som man ikke ser når man går i skråningen.

Problemet er at ved generering av høydekurvene er det stor sannsynlighet for at skaret mellom toppene "smitter" nedover skråningen, slik at det ser ut som at det går et søkk ned langs skråningen. En vandrer som prøver å navigere etter dette søkket for å komme opp i skaret vil da bli lurt.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778657 30/07/2009 15:37
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hur vansklig er tex den rosa stien? Finnes det noe sett at få frem namn og information på stierna på den karten?

Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb_scale
Ja, hvis en av mange som lager noe basert på OpenStreetMap gidder, kan en tenke seg at det kommer en rendring med detaljert tegnforklaring.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #778780 30/07/2009 19:46
E
erij Offline
Fersking
Fersking
E

hva har du gjort for å bruke ASTER dataene?

Jeg har brukt omtrent samme prosessen som for SRTM-dataene slik som beskrevet her:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contours#The_PostGIS_approach

Eneste er at steget med srtm_generate_header.sh ikke er nødvendig siden ASTER GDEM kommer som geotiff med info om projeksjon/datum (har ikke gjort noen veldig innsats for å sjekke at det blir helt korrekt). Merk at jeg har brukt SRTM-dataene syd for 60°N siden de virket å ha mer detaljer enn ASTER (litt mindre rare effekter).

høydedata for Skeikampen er veldig flott:
http://mtbmap.org/?zoom=14&lat=61.3847&lon=10.0588

Må bare få lagt til andre relevante tagger for stiene der også. Satser på en survey om et par uker ICON_SMILE

mine kommentarar:
- kan du tone ned høydekurvene? (se utsnittet over)
- hva med å legge mtb:scale=* i et separat overlay lag?
- jeg har brukt trail_visibility=* der du bruker width=*, hva med å rendre det også?
- rendre blåstier? marked_trail=*, trailblazed=*

Ja, høydekurvene blir veldig dominerende slik de er nå. Skal se på å få tegnet dem litt svakere.

Jeg oppfatter trail_visibility og width som litt forskjellige egenskaper. En smal sti i skogen kan likevel være veldig godt synlig. I fjellterreng vil vel kanskje trail_visibility ha litt mer den samme funksjonen som width. Vil det funke bra å mappe de forskjellige verdiene for tail_visibility til samme rendering som width?

Jeg har lurt på hvordan det er fornuftig å rendre merka stier (og evt. annen info). Problemet er at det fort blir for mye informasjon i kartet. En mulighet er som du nevner forskjellige overlays. Jeg har ikke sett nok på openlayers til å vurdere hva som er fornuftig, men jeg er litt skeptisk til ytelsen ved å legge slikt som vektorinformasjon i et overlay (synes det skal lite til før data/maplint laget på openstreetmap blir tregt).

-Erik

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #778786 30/07/2009 19:58
E
erij Offline
Fersking
Fersking
E

Det var det jeg mente. Hur vansklig er tex den rosa stien? Finnes det noe sett at få frem namn og information på stierna på den karten?

Jeg har brukt følgende farger så langt:
Grønne stier - mtb scale 0
Blå stier - mtb scale 1
Rosa stier - mtb scale 2
Røde stier - mtb scale 3
Sorte stier - ingen mtb scale satt

Mer informasjon rundt de forskjellige verdiene finnes her:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale

Ja, jeg synes ofte det kan være vanskelig å velge en kategori. Hadde vært artig om noen andre kunne sykla noen av de stiene jeg har gradert her i Kongsberg og sett om de kom fram til omtrent samme gradering. Er sikkert (i starten) vanskelig å vite hvilke kategorier man mestrer også.

Foreløpig ser jeg på det som et slags eksperiment. Hadde vært interressant om flere kunne teste det ut litt for å se om det er noe som vil fungere i praksis. Noen som har noe erfaring med den tyske skalaen dette er basert på? (se også http://www.singletrail-skala.de/).

Dersom det er lagt inn navn på stien vil det vises når man zoomer inn. Det er svært få stier det er lagt inn navn på.

-Erik

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: erij] #840871 31/10/2009 16:24
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
førstkommende onsdag (4.nov) skal trailfox og jeg lage kart over Bærumsmarka. det blir hands-on opplæring underveis.

vi har plass til et par stykker til, med følgende forutsetninger:

- interesse for å lage kart over Bærumsmarka
- villig til å bruke minst et par kvelder til å bidra til OSM
- har sporlogger fra Bærumsmarka
- eller kjenner stinettet i Bærumsmarka godt

hvis du evt. har sporlogger fra Bærumsmarka og vil dele disse
til formålet å lage kart, blir vi glade for det. (send meg PM så får du epostadresse du kan sende til.)

send PM hvis du er interessert.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #845199 08/11/2009 15:02
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
førstkommende onsdag (4.nov) skal trailfox og jeg lage kart over Bærumsmarka. det blir hands-on opplæring underveis.

bronx underviste Kisp og undertegnede i OSM og JOSM (program for å tegne kart), vi spiste vafler og brownies og holdt det gående i nesten 6 timer.

bronx og Kisp

Å lage turkart er gøy og sosialt med høy nerdefaktor.

Se kart over Bærumsmarka her:

http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9546&lon=10.5596&zoom=13&layers=B000FTF

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: ] #847435 12/11/2009 11:05
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Nick
Statens kartverk frigir de norske kartene

ja, dette er flott og åpner for at det kan dukke opp kartklienter med N50 kartene. jeg tenker på nettsteder (feks stiguidene eller en sporloggtjeneste på terrengsykkel.no), bruk av N50 i TrailRunner på Mac (utvikleren lover å implementere det i jula), iPhone klienter, etc.

men det betyr ikke at offentlige kartdata er frigitt: endringen ligger i at kartverket nå tillater bruk av deres kartrendringer vederlagsfritt. såvidt jeg kan se blir ikke "Norge i bilder" frigitt og heller ikke muligheten til å bruke disse flyfotoene til å tegne kart. kartdatabasen med vektordataene, stedsnavnregisteret, etc. vil fortsatt være lukket.

de tillater heller ikke lokal lagring av kartflisene, noe som innebærer at man ikke kan lage en iPhone klient som lagrer et utsnitt lokalt for å redusere båndbreddebruken, eller ta med seg rasterkart i en håndholdt GPS.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #868210 27/12/2009 17:56
S
Sander Offline
Fersking
Fersking
S
Hvor kan jeg se resultatet?
Og hvilke områder dekker kartet?

Sander:D

Redigert av Sander; 27/12/2009 18:13.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Sander] #868230 27/12/2009 19:27
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
flere nettsteder tilbyr forskjellige rendringer av OpenStreetMap,
feks openstreetmap.org (selvfølgelig), opencyclemap.org, mtbmap.org (ved bruker erij, se tidligere i tråden).

eller du kan besøke frikart.no/garmin og laste ned kartet til Garmin GPS'er.

dekning:
det er helt avhengig av bidrag fra folk som deg.
det må du nesten bare se etter selv.
jeg kan bare svare for de områdene jeg kjenner til og/eller har bidratt til:
Oslo har grei dekning. Bærumsmarka (tegner der nå), Vestmarka og Kjekstadmarka begynner å bli bra. de to siste med skiløypenettet og blåstinettet helt komplett.
det er gjort litt i Kongsberg og på Romerike.
på Hedemarken er Furuberget (Hamar) og Mosjømarka (Løten) godt dekket.
skogsområdene rundt Fredrikstad er svært godt dekket.
standardrutene på Skeikampen er på plass.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #868237 27/12/2009 20:12
S
Sander Offline
Fersking
Fersking
S
Er dette stier? (Sorry, er litt dårlig med kart)

http://www.openstreetmap.org/

(Dette er i Larvik området, bor der)

Kanskje lettere å se på denne:

http://www.openstreetmap.org/

Redigert av Sander; 27/12/2009 20:15.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #876726 20/01/2010 12:34
T
Thomas_TR Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: Nick
Statens kartverk frigir de norske kartene

ja, dette er flott og åpner for at det kan dukke opp kartklienter med N50 kartene. jeg tenker på nettsteder (feks stiguidene eller en sporloggtjeneste på terrengsykkel.no), bruk av N50 i TrailRunner på Mac (utvikleren lover å implementere det i jula), iPhone klienter, etc.

På Windows er det allerede fullt mulig å bruke Statkart sitt kartgrunnlag i treningsverktøy, f.eks med Sporttracks med Apply Routes plugin (pluss bittelitt lesing på AR forumet).

--
Thomas
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #885441 09/02/2010 15:40
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
jeg er litt sent ute med denne, men det er et åpent foredrag om OpenStreetMap i Oslo i kveld (9.feb):
http://www.nuug.no/aktiviteter/20100209-openstreetmap/
jeg nevner det allikevel fordi foredraget også kan sees direkte på nett. besøk linken over for info.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: sykkelfantometJF] #896441 05/03/2010 08:59
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
Flott tiltak! Er det noen som har testet å eksportere GPS-spor fra Nokia Sports tracker inn i OSM? I så fall kan jeg gjerne bidra litt

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: zero-talent] #896940 06/03/2010 09:35
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: zero-talent
Flott tiltak! Er det noen som har testet å eksportere GPS-spor fra Nokia Sports tracker inn i OSM? I så fall kan jeg gjerne bidra litt

det går i utgangspunktet slik:
1. registrer deg på openstreetmap.org
2. eksporter til GPX fra SportsTracker
3. last opp GPX til OSM

det ser ut til å være noe som skaper litt krøll: se FAQ om det på OSM:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:FAQ#Nokia_Sports_Tracker

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #897657 08/03/2010 09:46
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
takk, skal teste litt når jeg får tid. Virker som det er endel å sette seg inn i, så vi får se om jeg er smart nok... Har ikke så mye å legge inn foreløpig, men OSM har omtrent null dekning i arendal så her er alt av interesse:)

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #901603 16/03/2010 11:55
T
tehenri Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Vi i sykkelgruppa GylneTider bruker comparetracks til å legge ut sykkelruter. Der har vi orienteringskart tilgjengelig for Asker.

Test det ut på http://www.comparetracks.com/compare/

Terje

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: tehenri] #912835 05/04/2010 18:30
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Er det noen som vet hvor ofte frikart.no oppdateres med data fra openstreetmap? Jeg var ute og syklet veier i dag som tilsynelatende var umappet, men kao og en annen ukjent OSM-er hadde alt mappet (noen av de) når jeg satte meg ned for å tegne. Fikk forøvrig rettet opp noen feil på de allerede tegnede veiene så det var da noe å ta tak i alikevel! ICON_WINK

Jeg har også prøvd å komme i kontakt med frikart.no drifteren, fordi jeg har innspill til endring i egendefinerte polygoner som de legger som grunn for konvertering fra OSM-format til Garminformat (nærmere bestemt ønsker jeg at landuse=wood skal rendres som f.eks. landuse=forest eller natural=wood, men har ikke fått noe respons på denne. Synes forøvrig disse 3 er litt forvirrende. Har forstått at noe er for skog som er ren produksjonsskog (landuse=forest), og noe er for naturlig skog som ikke hugges (natural=wood). Landuse=wood blir da mellomtingen, skog som det hugges i, men som ikke direkte er produksjonsskog)). Noen andre som har noen kontaktveier til denne "driftige" personen? ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Elgvenn2] #912928 05/04/2010 20:08
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Elgvenn2
Er det noen som vet hvor ofte frikart.no oppdateres med data fra openstreetmap?

oppdateringen startes manuelt og gjøres normalt en gang i uka.

Jeg har også prøvd å komme i kontakt med frikart.no drifteren,

jeg kan sende forslaget ditt videre til Sverre.
ikke vær for utålmodig i påskeferien. jeg tipper du får svar i morgen. ICON_SMILE
jeg vet også at turkart.no begynner å bli kjent, noe som betyr mer epost å svare på.

Synes forøvrig disse 3 er litt forvirrende. Har forstått at noe er for skog som er ren produksjonsskog (landuse=forest), og noe er for naturlig skog som ikke hugges (natural=wood). Landuse=wood blir da mellomtingen, skog som det hugges i, men som ikke direkte er produksjonsskog)).

vi bruker vanligvis natural=wood på OSM i Norge, selv om vi stort sett snakker om skoger hvor det hugges regelmessig.
landuse=wood er nok mer dekkende for vanlig norsk granskog slik jeg forstår definisjonen, mens
natural=wood må brukes på uberørt skog, urskog, skog i naturvernområder, osv.
landuse=forest vil jeg bruke i begrenset grad til plantefelt (juletrær f.eks.) og lignende:

jeg diskuterte med en annen bidragsyter hvordan vi skulle tagge hogstfelt/plantefelt, og vi ble enige om å bruke landuse=forest til det inntil videre, siden vi ikke har benyttet det til noe annet der vi mapper.
ta en titt på Fredrikstad. vi legger f.eks. til start_date=2010 for å oppgi alder på hogstfeltet, bruk også wood=logging, en passende note=* eller lignende.

mailinglista kart hos nuug.no er et fint sted å henvende seg for å diskutere detaljer rundt OSM. se arkivet.

se også:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Wood
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Key:wood

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #912938 05/04/2010 20:21
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Bronx
oppdateringen startes manuelt og gjøres normalt en gang i uka.

Ok. Jeg får oppdatere kartene mine igjen etter påske! ICON_SMILE

Jeg kan sende forslaget ditt videre til Sverre.
ikke vær for utålmodig i påskeferien. jeg tipper du får svar i morgen.
jeg vet også at turkart.no begynner å bli kjent, noe som betyr mer epost å svare på.

Har nok vært litt for utolmodig, sendte jo mailen på tirsdag. ICON_WINK

vi bruker vanligvis natural=wood på OSM i Norge, selv om vi stort sett snakker om skoger hvor det hugges regelmessig.
landuse=wood er nok mer dekkende for vanlig norsk granskog slik jeg forstår definisjonen, mens
natural=wood må brukes på uberørt skog, urskog, skog i naturvernområder, osv.
landuse=forest vil jeg bruke i begrenset grad til plantefelt (juletrær f.eks.) og lignende:

jeg diskuterte med en annen bidragsyter hvordan vi skulle tagge hogstfelt/plantefelt, og vi ble enige om å bruke landuse=forest til det inntil videre, siden vi ikke har benyttet det til noe annet der vi mapper.
ta en titt på Fredrikstad. vi legger f.eks. til start_date=2010 for å oppgi alder på hogstfeltet, bruk også wood=logging, en passende note=* eller lignende.

Da er vår forståelse lik, og mitt ønske om å få inn landuse=wood berettiget. ICON_SMILE Er forøvrig slik vi har mappet det meste av skog her omkring, men merket meg at på Garmin så ble det rendret som "ingenting".

Skal sjekke ut den mailinglista Bronx, er en ivrig bruker av openstreetmap wikien. Klarer seg ikke uten! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Elgvenn2] #950094 24/05/2010 17:14
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Multipolygon.

....har jeg nylig oppdaget. Og det er vel det man skal bruke for å tenke "områder med hull", der man stapper annet inni, f.eks. et stort felt landuse=residential, og mindre felt landuse=noe annet inni... f.eks.
Hvis man har en "tom" inner referanse til et multipolygon, blir den rendret som "blank"? Merket meg flere områder som er f.eks. landuse=farm, med landuse=ikke no, og natural=wood her om kring.
Spørs om man ikke skulle gått gjennom og gjort de om. Har testet på Furuberget i Hamar, fungerte jo bra der.
Vet ikke om du kunne sagt litt kort om multipolygon Bronx? Slik at man får med seg alle triksene fra starten! ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Elgvenn2] #950447 24/05/2010 22:06
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
jo, multipolygon brukes primært til å lage huller i lukkede ways som feks landuse=* og natural=wood arealer. en inner, hvor way'en i seg selv ikke er tagget blir rendret som blank.
jeg er forsiktig med å bruke det, feks gjør jeg det ikke for å legge dyrket mark eller vann inni en skog, men den er nyttig hvis skogen er tynn med svaberg o.l. eller et vann inni en skog med ei øy: da er vannet en multipolygon outer og øya en inner, og da er det ikke nødvendig å tagge øya siden den blir et hull i vannet.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: era] #956748 01/06/2010 08:41
Blindern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fint initativ dette.

Tipser om Geodatakartet, som kanskje kan være nyttig å se på når man tegner - ref link til ovennevnte Vardåsen snitt. Slik ser det ut på Geodata-kartet.
http://geodataonline.no/skiforeningen/index.jsp?operation=config&mscid=1275381096927

Steder søkes frem i menyen til venstre + div verktøy for å finne gps koordinater, tegne linjer etc.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Blindern] #956859 01/06/2010 10:50
bronx Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
man skal _ikke_ bruke geodatakartet som grunnlag for å tegne kart i OSM.
det er rettighetsbeskyttede kart.

Side 4 av 36 1 2 3 4 5 6 35 36

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå