Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Landis slenger med leppa

Re: Landis slenger med leppa [Re: bjerkseth] #952204 27/05/2010 00:40
Hjulcompaniet Offline
Ivrig
Ivrig
biggest scandal in the history of cycling.

here is some more.

http://www.reuters.com/article/idUSN1710880120100518

far reaching power...

http://www.olympic.org/en/content/The-IOC/Members/Mr-Hein-VERBRUGGEN

Sitat: sykkeloyvind
Har du ikke blitt tatt de siste årene så er det stor sjanse for at du ikke har jukset.

you sure about that?

http://sports.espn.go.com/oly/cycling/news/story?id=5222488

Re: Landis slenger med leppa [Re: bjerkseth] #952323 27/05/2010 07:46
Oyvind HD LCK Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Men tror løypa var litt lengre i år fordi i 2008 måtte de stenge den øverste delen på grunn av dårlig værforhold så det kan ikke sammenlignes helt.

"Euro. It's not an origin or place of manufacturing. It's a style or an essence."

www.lillehammerck.no
Re: Landis slenger med leppa [Re: Oyvind HD LCK] #952418 27/05/2010 09:07
B
bianoetzi Offline
Fersking
Fersking
B
VG Har en grafikk som viser et lite sammendrag av kritikken mot Lance. Rakner det snart?

Re: Landis slenger med leppa [Re: bianoetzi] #952459 27/05/2010 09:56
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Landis bør holde munn snart! Han er en kjeltring og har ødelagt alt for seg selv. Når han i tillegg er den største fisken som er fanget i dopgarnet så sier det seg selv at all kritikk han kommer med faller fullstendig på sin egen urimelighet.

Når man ser på alle de som enten har avlagt positive prøver eller har vært innblandet i tvilsomme saker og blitt utestengt, så tviler jeg på at det er så mange flere som kan bli tatt.

Det ser ut som at ting fungerer! Men straffene bør bli enda strengere mener nå jeg.

Re: Landis slenger med leppa [Re: Brusdalen] #952484 27/05/2010 10:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Brusdalen
Landis bør holde munn snart! Han er en kjeltring og har ødelagt alt for seg selv. Når han i tillegg er den største fisken som er fanget i dopgarnet så sier det seg selv at all kritikk han kommer med faller fullstendig på sin egen urimelighet.

Interessant logik. Er vel også en del andre store som har åkt ditt før doping.

Quote:

Når man ser på alle de som enten har avlagt positive prøver eller har vært innblandet i tvilsomme saker og blitt utestengt, så tviler jeg på at det er så mange flere som kan bli tatt.

Også interessant logik.

Quote:

Det ser ut som at ting fungerer!

At mange av de som har åkt dit sier at de har dopat sig under en lengre tid borde vel vare en indikation på at allt kanskje ikke fungerar trots allt. Før at ikke nemna de som ikke har blivet taget i noen test men dømda i alle fall og de som "alle" vet er dopade trots at de aldrig har blivit tagna før doping.

At det finnes folk som ikke vil at Armstrong og andre ska bli tagna i doping er i alle fall klart.

Re: Landis slenger med leppa [Re: Oyvind HD LCK] #952525 27/05/2010 11:16
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Oyvind HD LCK
Men tror løypa var litt lengre i år fordi i 2008 måtte de stenge den øverste delen på grunn av dårlig værforhold så det kan ikke sammenlignes helt.

Av TV-bildene på youtube så ser det da vitterlig ut som om målgang var på samme sted i år også

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Landis slenger med leppa [Re: bjerkseth] #952553 27/05/2010 11:43
A
Aune01 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Schumacher gikk gjennom 100 tester dopet, og ble tatt i totalt 1 test?

1% effektivitet på prøver minner ikke om et system som fungerer..

Re: Landis slenger med leppa [Re: fredriks] #952654 27/05/2010 13:05
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Er vel også en del andre store som har åkt ditt før doping.

At mange av de som har åkt dit sier at de har dopat sig under en lengre tid borde vel vare en indikation på at allt kanskje ikke fungerar trots allt. Før at ikke nemna de som ikke har blivet taget i noen test men dømda i alle fall og de som "alle" vet er dopade trots at de aldrig har blivit tagna før doping.

At det finnes folk som ikke vil at Armstrong og andre ska bli tagna i doping er i alle fall klart.

Store fisker er tatt, men Landis ble tatt med buksa nede på podiet på Camps Elysees. Det blir ikke større i sykkelsporten vel? ICON_WINK

Man kan sikkert hevde at det er lett å lure en dopingtest. Men det er en fattig trøst at man har sluppet unna i 99% av tilfellene når man allikevel blir utestengt i 2 år ICON_SMILE

Re: Landis slenger med leppa [Re: KenR] #952828 27/05/2010 17:23
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: maxminus
Synes tiden er overmoden for at servile, norske (sports)journalister stiller noen kritiske spørsmål til våre ex-proffer med profilerte posisjoner i dag. I første rekke Steffen Kjærgaard og Dag Otto Lauritzen. De frotser i utenlandske saker, og gnir seg i hendene av fryd når Bjarne Riis gråtvalt innrømmer sitt dopbruk, mens de er bestekompiser med norske utøvere og bakmenn. Dette gjelder uansett idrett, men nå handler det om sykling.

Husk at det er en norsk tidligere proffsyklist som har innrømmet bruk av doping, nemlig Jostein Willman. Han er også den eneste av "gamlegutta" fra 80-90-tallet som ikke er invitert til TV-studioer og liknende. Han er persona non grata i NCF. Jeg er helt enig i at de norske gutta kan fortelle hva de har vært gjennom. Tror ikke det vil endre status for Dag Otto og Atle i noen nevneverdig grad.

Re: Landis slenger med leppa [Re: frodegutt] #953064 27/05/2010 20:41
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: frodegutt
Synes tiden er overmoden for at servile, norske (sports)journalister stiller noen kritiske spørsmål til våre ex-proffer med profilerte posisjoner i dag. I første rekke Steffen Kjærgaard og Dag Otto Lauritzen. De frotser i utenlandske saker, og gnir seg i hendene av fryd når Bjarne Riis gråtvalt innrømmer sitt dopbruk, mens de er bestekompiser med norske utøvere og bakmenn. Dette gjelder uansett idrett, men nå handler det om sykling.

Husk at det er en norsk tidligere proffsyklist som har innrømmet bruk av doping, nemlig Jostein Willman. Han er også den eneste av "gamlegutta" fra 80-90-tallet som ikke er invitert til TV-studioer og liknende. Han er persona non grata i NCF. Jeg er helt enig i at de norske gutta kan fortelle hva de har vært gjennom. Tror ikke det vil endre status for Dag Otto og Atle i noen nevneverdig grad.

Tror vel mer det ligger i at guttene kanskje er redde for å miste gratisplasser, tilgangert til ritt og ryttere og kontakten med de gamle gode doperne fra de gode gamle dager.

I told u so!
Re: Landis slenger med leppa [Re: frodegutt] #953271 28/05/2010 07:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Husk at det er en norsk tidligere proffsyklist som har innrømmet bruk av doping, nemlig Jostein Willman. Han er også den eneste av "gamlegutta" fra 80-90-tallet som ikke er invitert til TV-studioer og liknende. Han er persona non grata i NCF.

Vel, den godeste Jostein sitter i grenutvalget for landevei, så NCF har vel ikke så store problemer med å ha med ham å gjøre. ICON_SMILE

Re: Landis slenger med leppa [Re: EgilS] #953483 28/05/2010 10:58
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg har på følelsen at det er nå alt rakner endelig og vi får se hva som egentlig har skjedd og et omfang som vil få de fleste til å sperre øynene opp.

På tide å opprette en sannhetskommisjon med amnesti, det har det egentlig vært lenge. Nå er alle livredde for å røpe hemligheter og stå alene på utsiden, mens resten av doperne fester som aldri før.

No added style
Re: Landis slenger med leppa [Re: frodegutt] #954140 28/05/2010 21:53
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig

Dette er jo bare trist. Jeg hadde store planer om å følge med på Giro og tour i år, men så kommer denne saken og jeg føler meg rett og slett lurt av hele sporten! For oss tilskuere er det ikke kjedeligere å se på om flere sprekker og at etappene tar noe lenger tid. Jeg kan ikke si annet en at doping bruk bør straffes enda strengere en det det blir i dag samt at testinga må bli mindre forutsigbar. Jeg gidder ikke følge med på en idrett som har et så til de grader stort problem med prestasjonsøkende fanteri!

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Landis slenger med leppa [Re: Anders A] #954153 28/05/2010 22:05
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror Landis snakker sant, i alle fall litt sant. Skulle likt å visst hvor mye doping som fremdeles foregår i sykkelsporten. Og om det også foregår doping i norske ritt. Har aldri selv sett eller hørt om det, men ser slett ikke bort fra det. Det er naivt å tror at vi nordmenn skulle være så mye hederligere en folk fra andre land. Men jeg håper. Ville blitt meget skuffet om en av de store norske rytterene hadde blitt tatt.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Landis slenger med leppa [Re: sykkelfantometJF] #954629 29/05/2010 17:55
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Måtte hele TS-forumet banke i bordet til Sykkelfantomets siste setning:)

Barberer legga:)
Re: Landis slenger med leppa [Re: Cantona] #954656 29/05/2010 18:36
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bank!

Re: Landis slenger med leppa [Re: kjull] #954781 29/05/2010 20:16
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K

Re: Landis slenger med leppa [Re: Kull] #955532 30/05/2010 20:51
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvis du ikke kan ta ballen, ta mannen, liksom?

Re: Landis slenger med leppa [Re: frodegutt] #955790 31/05/2010 09:23
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
[quote=frodegutt

Husk at det er en norsk tidligere proffsyklist som har innrømmet bruk av doping, nemlig Jostein Willman. Han er også den eneste av "gamlegutta" fra 80-90-tallet som ikke er invitert til TV-studioer og liknende. Han er persona non grata i NCF. Jeg er helt enig i at de norske gutta kan fortelle hva de har vært gjennom. Tror ikke det vil endre status for Dag Otto og Atle i noen nevneverdig grad. [/quote]

Wilmann har også kommet med noen uttalelser om doping - som klinger litt dårlig med tanke på hans fortid og posisjon...

"folk uttaler seg om noe de ikke har peiling på. La det være sagt med en gang; jeg er sterkt i mot alle former for doping og kunstig stimuli, men folk må ikke tro at man automatisk blir en god syklist kun ved bruk av doping. Man må også være i ekstremt god form, ha talent og ikke minst trene godt."

"Poenget er at man ikke må dømme for hardt. Folk fortjener en ny sjanse,"

"Glem dopingen og nyt prestasjonene! Hvis man henger seg for mye opp i dopingproblemet og setter som kriterie at «jeg skal ikke følge med på noen idrettsgren hvor det er dop», så er det ikke så veldig mange idretter igjen å velge i."

Synes det minner mer om bagatellisering og "er det så farlig da?", enn å være sterkt imot alle former for doping.

Kun to ting som funker:
- Hyppigere (mer uvarslet) og bedre testing
- Straffer som virkelig svir, dvs at ryttere finner ut at risikoen blir for høy. Det er stor forskjell på å vite at man går glipp av Touren i to år, og å vite at du kan måtte gå 5 av dine beste år utenfor konkurranse.

Re: Landis slenger med leppa [Re: simson] #955799 31/05/2010 09:36
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Det funker ikke å bare gå etter utøvere. Om man virkelig vil komme noen vei må man også gå etter de som gjør det mulig for utøverne å dope seg. Blir litt som å tro du blir kvitt løvetann i plena ved å plukke blomstene.

Re: Landis slenger med leppa [Re: simson] #955984 31/05/2010 12:50
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: simson

Wilmann har også kommet med noen uttalelser om doping - som klinger litt dårlig med tanke på hans fortid og posisjon...

"folk uttaler seg om noe de ikke har peiling på. La det være sagt med en gang; jeg er sterkt i mot alle former for doping og kunstig stimuli, men folk må ikke tro at man automatisk blir en god syklist kun ved bruk av doping. Man må også være i ekstremt god form, ha talent og ikke minst trene godt."

"Poenget er at man ikke må dømme for hardt. Folk fortjener en ny sjanse,"

"Glem dopingen og nyt prestasjonene! Hvis man henger seg for mye opp i dopingproblemet og setter som kriterie at «jeg skal ikke følge med på noen idrettsgren hvor det er dop», så er det ikke så veldig mange idretter igjen å velge i."

Synes det minner mer om bagatellisering og "er det så farlig da?", enn å være sterkt imot alle former for doping.

Kun to ting som funker:
- Hyppigere (mer uvarslet) og bedre testing
- Straffer som virkelig svir, dvs at ryttere finner ut at risikoen blir for høy. Det er stor forskjell på å vite at man går glipp av Touren i to år, og å vite at du kan måtte gå 5 av dine beste år utenfor konkurranse.

Kan ikke helt se at det er noe galt med uttalelsene hans id et hele tatt. Jeg kan stille meg helhjertet bak det sitatet og ta helhjertet avstand fra doping samtidig.

Redigert av sigmund1; 31/05/2010 12:51.

Re: Landis slenger med leppa [Re: sigmund1] #955997 31/05/2010 13:04
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: sigmund1
Kan ikke helt se at det er noe galt med uttalelsene hans id et hele tatt. Jeg kan stille meg helhjertet bak det sitatet og ta helhjertet avstand fra doping samtidig.

Skjønner hva du mener, men når man er tidligere toppsyklist, og har innrømt dopingbruk, så bør man være litt mer bevisst hva man sier.

Jeg synes det blir feil å fokusere på å gi folk en ny sjanse, når man diskuterer om doping er et problem i sykkelsporten i dag.

At tidligere dopingtatte ikke får en ny sjanse, er jo (etter min mening) et ikke-problem i sykkelsporten i dag - særlig sett i forhold til dopingproblemet.

Summen av poengene hans gir en feil vinkling:
- Også dopede syklister er veldig gode idrettsutøvere
- Gi ryttere en ny sjanse
- Man doper seg i alle idrettsgrener (underforstått: hvorfor skal vi henge oss sånn opp i at det dopes en del i sykling?)

Re: Landis slenger med leppa [Re: ] #956317 31/05/2010 19:33
E
Effi1994 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Nick
Dersom man får noen få av de rytterene som doper seg nå, eller som har dopa seg i det siste, til å stå fram med metoder, preparater og bakmenn, så kan dopingjegerne komme på nivå med dopbransjen. Da vil de som fortsatt nekter gå en svært usikker framtid i møte.

Og derfor synes jeg det er rart at man ikke tar Landis' uttalelser mer alvorlig. Greit nok at han har vert en løgner og at det han kanskje vil oppnå er å legge skylden på andre, men den mannen sitter inne med mye info om dopingmiljøet som kan være nyttig for dopingjegerne. Kan ikke skjønne annet enn at det er en kjempefordel når Kohl, Landis og andre velger å samarbeide.

Fredrik Fang Liland
Re: Landis slenger med leppa [Re: Effi1994] #956324 31/05/2010 19:43
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Enig.

Og det er slett ingen umulig tanke at fyren i starten mente han fortjente seieren i Touren, om faktum han sitter inne med er at "alle" konkurrentene holder på med juks. Og at han når det ikke er noen mulighet for å få tilkjent seieren tenker, pokker heller, hvorfor skal jeg sitte med svarteper og bli hetset av alle hyklerne, da kan jeg like godt legge kortene på bordet?

Trenger ikke ta alt han sier for god fisk, men å lytte og undersøke tror jeg er en god idee.

Amnesti, ja kanskje. Men bør f.eks. Armstrong sitte med alle milliardene sine dersom de er vunnet på uærlig vis?

Re: Landis slenger med leppa [Re: Effi1994] #956334 31/05/2010 19:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Effi1994

Og derfor synes jeg det er rart at man ikke tar Landis' uttalelser mer alvorlig.

Verkar som folk endå tar det alvarligt. Att FBI undersöker saken är vel en indikation på det.

Tycker egentligen det är konstigt att många verkar säga att han inte är trovärdig men sen verkar det som att de endå undersöker anklagerna.

Det verkar ju också som att en hel del folk både säger att de vill bli av med dopingen och att de önskar att få tag i folket bakom dopingen men sen när ett par personer går ut med vad (de säger att) de vet så anses de som tystare.

Re: Landis slenger med leppa [Re: fredriks] #956371 31/05/2010 20:08
H
hulken Offline
Avhengig
Avhengig
H
Fant ikke ut om noen her har diskutert denne formen for doping:

http://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARuvVE&feature=player_embedded

Hulken
Re: Landis slenger med leppa [Re: hulken] #956779 01/06/2010 09:21
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis for eksempel Cancellara er en grov jukser. Er det noen her som syns at to år er nok? Jeg syns det som blir skrevet over her av Simson er meget riktig oppsummert i forhold til Jostein Willmans uttalelser:

"Jeg synes det blir feil å fokusere på å gi folk en ny sjanse, når man diskuterer om doping er et problem i sykkelsporten i dag.

At tidligere dopingtatte ikke får en ny sjanse, er jo (etter min mening) et ikke-problem i sykkelsporten i dag - særlig sett i forhold til dopingproblemet.

Summen av poengene hans gir en feil vinkling:
- Også dopede syklister er veldig gode idrettsutøvere
- Gi ryttere en ny sjanse
- Man doper seg i alle idrettsgrener (underforstått: hvorfor skal vi henge oss sånn opp i at det dopes en del i sykling?)"

1. Det er de sikkert, men de ødelegger idretten, vi som ser på blir tvunget til å misstenke alle som vinner et ritt. Hva med Tor og Edvald liksom? Når vi veit at flere har vært dopet lenge uten å bli tatt. Ja til og med når det finnes rykter om at UCI kan kjøpes for penger!
2. Ja, ryttere som har dopet seg skulle ikke få komme tilbake før etter feks. 5 år og da måtte de sykle første sesong med en halvannen meter høy kremmerhushatt som det står stupid på i stede for hjelm og alle måtte sykle på Yosimite racere til 2000 kr. Team Stupid Yosemite...
3. Hvis doping er et like stort problem i alle andre utholdenhets idretter som i sykling så bør man også der se på hva man kan gjøre for å vinne tilbake publikums tillit! Det han sier er at det er publikum som er en gjeng med flisespikkere. Nå er det jo på mange måter disse flisespikkerne proffsykling lever av. Han sier jo rett ut, "glem doping" tenk dere det da! Vi kunne få et slags flåklypa Grand Prix på sykkel. Folk sykler rund med rettemeterfordelere, jetmotorer, røykmaskiner og andre prestasjonsfremmende triks. "Ett minutt til start, stans blodoverføringene." Kunne sikkert vært underholdende det altså...

Amnesti er kanskje ikke så dumt. Men hvis Armstrong blir tatt så skal penga hans gå til jakten på dopere. Jeg syns ryttere skal bli økonomisk straffet etter hvor mye de har tjent på jukset sitt.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Landis slenger med leppa [Re: Anders A] #956825 01/06/2010 10:13
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Mange sier doperne har ødelagt mye for sykkelsporten. Allikevel brukes det mer og mer penger hos protour lagene. Sykkelforbundet øker antall lisenser vært år og turrittene får stadige flere ryttere.

Doping er en del av sykkelsporten og kommer alltid til å være det. Akkurat som i resten av samfunnet finnes det alltid noen som vil gjøre det lille ekstra for å bli best.

Alle som driver med idrett kan mistenkes for doping. Det er bare ikke noe vits å kaste bort tid på det før de er tatt og dømt.

Doping har vært helt vanlig i alle år i alle idretter. Det er på tide å se framover og tenke på at de som konkurrerte før i tiden mest sannsynlig var dopede alle sammen. Så de konkurrerte på likt grunnlag.

En jeg kjenner jobba på dopinglaben under OL i 94 og de blodprøvene hadde aldri blitt godkjent i dag. Det var sån at de som vant hadde stort sett alltid høyest blodverdier.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Landis slenger med leppa [Re: ] #960020 05/06/2010 10:19
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Re: Landis slenger med leppa [Re: kjull] #997097 05/08/2010 08:43
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
"Flere syklister hevder at Armstrong dopet seg
Påtalemyndigheten trapper opp etterforskningen. "

http://www.dagbladet.no/2010/08/05/sport/sykkel/lance_armstrong/tour_de_france/doping/12840542/

Redigert av Kruser; 05/08/2010 08:43.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino