Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Ritt er ikke trygt

Re: Ritt er ikke trykt [Re: EgilS] #952408 27/05/2010 08:54
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS
Sitat: Oystein L
Etter 10 år som rittarrangør, ser jeg et problem med dette; ingen vil delta på disse rittene, "alle" vil ha tidtaking og resultatliste....

Jeg skjønner også hvorfor det er så få. Hva er poenget med å betale for å sykle seg en tur?

Hva er poenget med at andre skal ta tiden på deg, det klarer du jo fint selv?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #952423 27/05/2010 09:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sykkelfantometJF
Etter 10 år som rittarrangør, ser jeg et problem med dette; ingen vil delta på disse rittene, "alle" vil ha tidtaking og resultatliste....

Jeg skjønner også hvorfor det er så få. Hva er poenget med å betale for å sykle seg en tur?

Om alle endå tar tid og vil sykle så raskt som møjlig ser jeg ikke hvorfor det ska bli så mye mindre konkurranse.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #952476 27/05/2010 10:20
EgilS Offline
More than words
More than words

Konkurrere mot noen klarer du ikke alene. ICON_SMILE

Re: Ritt er ikke trykt [Re: fredriks] #952477 27/05/2010 10:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Om alle endå tar tid og vil sykle så raskt som møjlig ser jeg ikke hvorfor det ska bli så mye mindre konkurranse.

Og da har du plutselig et turritt med konkurranseelement og tidtakning, og ikke et trimritt hvor man sykler fint og bedagelig uten å ta tiden.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: Amou] #952480 27/05/2010 10:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Amou
Nå er kanskje jeg ikke en del av "alle" da.

Neppe, siden det er så få som velger dette alternativet.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: EgilS] #952780 27/05/2010 15:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis det betyr at jeg bare betaler en hundrings (antar at man ikke trenger samme opplegget som for turritt) og kan delta på 10 trimritt isf. et turritt så er jeg med. Særlig hvis løypa fører langs fine veier og stier som ville tatt meg årevis å oppdage selv.
Og slike ritt vil også by på muligheten til å bruke stier som ikke egner seg for turritt fordi de ikke tåler flere hundre syklister på en gang (flaskehals) men godt egner seg for trimritt med valgfri starttid.

Men......denne diskusjonen har vært oppe før og konklusjonen ble vel at bare vi i Norge, i motsetning til de fleste (alle?) andre steder i Europa, heller går for noen tall på resultatlista og dritter i om det blir en fin tur ellers.

Får i hvertfall ofte mange rare blikk når jeg roper 'oi' og 'ai' når løypa leder oss gjennom naturskjønne omgivelser.
Får forøvrigt, merkelig nok, de samme rare blikk hvis jeg roper 'kult' når løype går gjennom noen gjørmehul........

Re: Ritt er ikke trykt [Re: Tange] #952787 27/05/2010 16:08
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange

Får forøvrigt, merkelig nok, de samme rare blikk hvis jeg roper 'kult' når løype går gjennom noen gjørmehul........

Hmm... er du nå offisielt outa som årsaken til at ritt selv på sommerstid alltid klarer å inkorporere et grisete parti, selv når det er tørt og deilig ellers?

Re: Ritt er ikke trykt [Re: Hvilepuls] #952801 27/05/2010 16:35
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Forstår ikke helt hvorfor det er så jevt å få navnet sitt på en resultatliste. Forstår de som konkurerer om en plass på pallen. Men for oss mosjonister forstår jeg virkelig ikke hva som er så fint med å få offentliggjort at man har blitt nr 12, nr 34 eller nr 121 i sin klasse. Og kommet i mål f.eks på 4t 16 min ,15 eller 45 minutter etter vinner av turrittet. Kanskje rytter selv VET at dette var 5min og 32 sekunder raskere enn året før, men ingen andre vet det. Hvis det er forbedring av resultatene som er målet, ville det ikke vært like greit å syklet alene og tatt tiden selv? Etter på kunne man skrytet hemningsløst til familie og venner om hvor god man har blitt. Kan noen forklare?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #952820 27/05/2010 17:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu när man inte tar tid på trimritt i Norge så är väl inte själva resultat listan den viktigaste skillnaden.

Mina tankar (och jag har inte ens har syklat ritt på länge) är att en tävling både är ett bra mål på egen prestasion och att det kan vara roligt att faktiskt tävla mot andra.

Problemet med att bara jämföra på sin egen runda är bland annat att förholadena är olika. Detta kan ha stor inverkan på tiden kanske framför allt i terrängen eller på ski.

En annan sak är att det kanske inte är så roligt att testa sig själv på samma runda hela tiden.

Jag tycker också att det är roligt att jämföra min prestasion mot de bästa.

Allt det över är i alla fall skäll för att jag nog ska tävla någon gång ibland om jag har möjligheten.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: Hvilepuls] #952822 27/05/2010 17:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Hvilepuls
Sitat: Tange

Hmm... er du nå offisielt outa som årsaken til at ritt selv på sommerstid alltid klarer å inkorporere et grisete parti, selv når det er tørt og deilig ellers?

Hadde det vært meg som bestemmer så hadde ritt inkorporert noen deilige tørre partier innimellom griseriet............

Re: Ritt er ikke trykt [Re: fredriks] #952827 27/05/2010 17:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
<klipp>
En annan sak är att det kanske inte är så roligt att testa sig själv på samma runda hela tiden.

Det er uansett kjedelig å sykle 'samme' runde hver gang.

Quote:
Jag tycker också att det är roligt att jämföra min prestasion mot de bästa.

Bortsett fra at jeg er blitt utfordret av noen kolleger, så er dette vel den eneste legitime grunnen for meg til å delta på turritt en gang i blant. Se den prosentvise forskjellen mellom meg og vinneren. Og gleden av å se at jeg ennå klarer å knappe inn på eliten for nesten hvert ritt........

Re: Ritt er ikke trykt [Re: fredriks] #952833 27/05/2010 17:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nu när man inte tar tid på trimritt i Norge så är väl inte själva resultat listan den viktigaste skillnaden.

Trimritt kan ha tidtaking, men skal ikke ha klasseinndelinger og rangert resultatliste.
Trimritt har også distensebegrensninger, noe turritt ikke har.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: ] #953093 27/05/2010 21:02
bullet Offline
Besatt
Besatt
En annen grunn til å konkurrere er jo at man får målt seg mot de som er bedre enn en selv, f. eks i en fellesstart i et turritt på landevei... Vi over 30 har jo dessuten Veterancupen hvor man samler poeng gjennom en hel sesong og får syklet fellesstarter, tempoer og gateritt. Dritmoro!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #953876 28/05/2010 18:08
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Forstår ikke helt hvorfor det er så jevt å få navnet sitt på en resultatliste.

Deltok selv på Garborgriket, og havnet på 700+++ plass. Men likefullt syns jeg det var kjempekjekt når jeg ser at et par kollegaer havnet flere hundre plasser etter meg. Det er vel det som kalles konkuranse instinkt tenker jeg.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Ritt er ikke trykt [Re: ruteress] #953907 28/05/2010 18:37
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ruteress
Forstår ikke helt hvorfor det er så jevt å få navnet sitt på en resultatliste.

Deltok selv på Garborgriket, og havnet på 700+++ plass. Men likefullt syns jeg det var kjempekjekt når jeg ser at et par kollegaer havnet flere hundre plasser etter meg. Det er vel det som kalles konkuranse instinkt tenker jeg.

Så fint. Hvis du finner glede i det, så synes jeg du bør fortsette med det. Jeg finner like stor glede i å sykle en testløype litt rasker enn tidligere. Enda finere synes jeg det er å sykle laaaang kosetur alene eller sammen med andre.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ritt er ikke trykt [Re: bullet] #953936 28/05/2010 19:08
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bullet
En annen grunn til å konkurrere er jo at man får målt seg mot de som er bedre enn en selv, f. eks i en fellesstart i et turritt på landevei... Vi over 30 har jo dessuten Veterancupen hvor man samler poeng gjennom en hel sesong og får syklet fellesstarter, tempoer og gateritt. Dritmoro!

I 2008 deltok jeg på et veterancupritt i Østfold. Det var en negativ opplevelse. Jeg fikk mange og tildels klare signaler på at jeg ikke passet inn der. De hadde for så vidt rett. Jeg var den gang mer overvektig enn jeg er nå og syklet mye saktere enn de fleste. Dessuten hadde jeg ikke det riktige utstyret heller for å være i det gode selskap

I fjor syklet noen etapper i spinncupen, det var ganske morro, men står over i år. I fjor deltok jeg mest for å kunne sykle sammen med andre. I år har jeg valgt å fokusere på å gå ned i vekt og trene mest mulig.

Hvis...eller når jeg blir god nok, kan det nok hende jeg deltar i Veterancupen. Men føler ikke noe behov for å offentliggjøre hvor fort jeg har syklet. Det holder lenge at jeg vet det selv...ja,eller bortsett fra at jeg ikke kan dy meg fra å fortelle til venner og familie om hvordan det gikk. Tar gjerne med en haug viktige detaljer for å forklarer hvorfor det gikk som det gjorde.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ritt er ikke trygt [Re: sykkelfantometJF] #954422 29/05/2010 12:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg finner like stor glede i å sykle en testløype litt rasker enn tidligere. Enda finere synes jeg det er å sykle laaaang kosetur alene eller sammen med andre.

Vel, det ene utelukker ikke det andre. Man kan gjerne like å både konkurrere mot kompiser i turritt, perse i en testrunde, sykle koseturer, klare et vanskelig stiparti, kjenne adrenalinet etter en hårete nedkjøring, og posere på Aker Brygge.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: EgilS] #954455 29/05/2010 13:08
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Selvsagt ikke. Liker å konkurrere i blandt jeg også, enten det er mot meg selv eller mot andre.

Noen ritt burde nesten kun vært trimritt, synes jeg. Da tenker jeg på lange landeveisritt med vakker natur f.eks Telemark tours, Oslo-lærdal og Jotunheimen rundt. Og sikkert mange fler. Det er en opplevelse i seg selv å sykle dem og da kan en ta seg tid til å nyte det. Tråkker man på alt en orker, kan en ikke nyte noe som helst.

Så hvorfor betale for en tur? Fordi det man får muligheten til å sykle med andre. Fordi det er et sikkerhetsopplegg på turen, man trenger ikke gardere seg 110% mot alle utenklige farer og uhell, man får assistanse. Det er matstasjoner underveis, en trenger ikke ha med så mye.

Jeg er fullt klar over at mange ritt har på trim og tur-klasse og at nesten alle velger tur-klassen. Men det trenger ikke nødvendigvis alltid å forbli slik. Håper på en norsk versjon av Vättern rundan.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #954477 29/05/2010 13:31
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H

Re: Ritt er ikke trygt [Re: HeidiF] #954481 29/05/2010 13:41
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: HeidiF

TAKK! Den der har irritert meg lenge nå.

Redigert av Kjeserud; 29/05/2010 13:41.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #954489 29/05/2010 13:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Så hvorfor betale for en tur? Fordi det man får muligheten til å sykle med andre. Fordi det er et sikkerhetsopplegg på turen, man trenger ikke gardere seg 110% mot alle utenklige farer og uhell, man får assistanse. Det er matstasjoner underveis, en trenger ikke ha med så mye.

Sikkerhetsopplegget på de fleste tur-/trimritt på landevei er nok stort sett begrenset til en ambulanse i målområdet, hvis det er så mye da. Resten består av at man får beskjed om å holde seg til trafikkreglene. Ut over det er man også der avhengig av at noen tar seg av deg om det går galt, det vil si en annen med mobil. Noen steder har man folk som stoppe trafikken, men for min del passer jeg på like mye for det.

Matstasjoner har jeg overalt på turene mine; Shell, Statoil, Esso,...

ICON_SMILE

Re: Ritt er ikke trykt [Re: PeterNincompoop] #954708 29/05/2010 19:29
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Sitat: PeterNincompoop

Blir også fasinert over at folk fortsatt synes det er så utrolig stas å komme i avisen, uansett grunn. Er jo egentlig ikke så fett at det første som kommer opp når noen googler "Kristine Karoliussen" er en artikkel hvor man framstår som ganske sytete..

Denne siden på terrengsykkel.no kommer jo også opp i samme google søk...... ikke god PR for sporten når store mengder av forumets medlemmer bekrefter de samme fordommene som mange får av artikkelen i aftenbladet. Fremstår som mange her ikke skjønner at denne typen folkelige ritt faktisk er en av de viktigste rekrutteringskildene for sporten.

Re: Ritt er ikke trykt [Re: lc] #954711 29/05/2010 19:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: lc
Denne siden på terrengsykkel.no kommer jo også opp i samme google søk......

terrengsykkel.no kommer opp nesten uansett hva man søker. Her har alt blitt diskutert. ICON_SMILE

Re: Ritt er ikke trykt [Re: lc] #954723 29/05/2010 19:41
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: lc
Sitat: PeterNincompoop

Blir også fasinert over at folk fortsatt synes det er så utrolig stas å komme i avisen, uansett grunn. Er jo egentlig ikke så fett at det første som kommer opp når noen googler "Kristine Karoliussen" er en artikkel hvor man framstår som ganske sytete..

Denne siden på terrengsykkel.no kommer jo også opp i samme google søk...... ikke god PR for sporten når store mengder av forumets medlemmer bekrefter de samme fordommene som mange får av artikkelen i aftenbladet. Fremstår som mange her ikke skjønner at denne typen folkelige ritt faktisk er en av de viktigste rekrutteringskildene for sporten.

Nå tror jeg ikke akkurat at antallet mennesker som søker på navnet hennes er så stort at det kan skade rekrutteringen til sporten.. Men hvis det viser seg å bli et problem beklager jeg og så får heller moderator redigere ut navnet hennes fra denne tråden. ICON_SMILE

Redigert av PeterNincompoop; 29/05/2010 19:46.
Re: Ritt er ikke trykt [Re: PeterNincompoop] #954742 29/05/2010 19:53
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Går nok greit, tror ikke ryktet til hverken skadede eller forumet er varig ødelagt:)... men jeg synes vel egentlig en som starter i nest siste pulje i et ritt for å bli kjent med sporten fortjener å bli tatt bedre vare på. Mange tilbakemeldinger i denne posten om at i ritt er alt tillat, men de bakerste puljene i disse rittene er jo mer som trimritt å regne (noe vedkommende som kjørte henne ned tydeligvis ikke har fått med seg)

Re: Ritt er ikke trykt [Re: lc] #954786 29/05/2010 20:22
mortys Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
til opplysning så er det ingen puljer i Garborgriket Rundt som er klassifisert som trimritt, hovedsaklig går det på tidspunktet til påmeldingen hvis en ikke seeder fra tidligere ritt. Jeg har selv syklet rittet og syns forøvrig det er et supert ritt, og som andre har bemerket så vil det med 2300 deltakere være en overhengende fare for en og annen skade. At det da er en uerfaren dame som får det denne gangen er uheldig (shit happens). så lenge en samler en gjeng mennesker i en konkurranse så vil det alltid være en viss fare og at tabber skjer. Syns det er sutrete av deltakeren og SA som slår opp en helside med en overskrift som kan tolkes på en sådan måte at hun ikke var med i rittet selv....og med medfølgende 100+ "vi-hater-syklister" medlinger. Hadde det vært meg som hadde havnet i grøfta så hadde det vært med et "faen" og ringt i kona og bedt om transport hjem...ferdig arbeid ICON_SMILE

I am not crazy; my mother had me tested.
Re: Ritt er ikke trykt [Re: mortys] #954862 29/05/2010 21:18
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mortys
.. med 2300 deltakere være en overhengende fare for en og annen skade. At det da er en uerfaren dame som får det denne gangen er uheldig (shit happens). så lenge en samler en gjeng mennesker i en konkurranse så vil det alltid være en viss fare og at tabber skjer. Syns det er sutrete av deltakeren og SA som slår opp en helside med en overskrift som kan tolkes på en sådan måte at hun ikke var med i rittet selv..

Poenget er vel heller at den som forårsaket velten stoppet og hjalp henne til tross for at den var klar over at noen ble skadet. Den kan ikke unnskyldes.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ritt er ikke trykt [Re: simenf] #954896 29/05/2010 21:49
mortys Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: simenf

Poenget er vel heller at den som forårsaket velten stoppet og hjalp henne til tross for at den var klar over at noen ble skadet. Den kan ikke unnskyldes.

hva om vedkommende ikke fikk det med seg i et stresset øyeblikk? det ryktes at vitner hadde sett at rytteren hadde sett seg bakover, men det blir vel kanskje synsing.
Er enig i at en skal ikke med viten og vilje gi blaffen i å stoppe hvis en er uheldig å forårsaker en krasj....

I am not crazy; my mother had me tested.
Re: Ritt er ikke trykt [Re: sykkelfantometJF] #955078 30/05/2010 10:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Håper på en norsk versjon av Vättern rundan.

Men vad är det som är så bra med vättern rundan i det här sammanhanget? Har inte cyklat själv men det jag har hört tidligare och kom fram till efter lite sökning är:

Man kan söke på resultat för alla utövare på arrangörens sidor.
Inofficiella resultat listor kommer snabbt ut på nettet och är lätta att hitta.
Många har ett tidsmål som de tränar för.

Det låter inte som en kosetur där alla sitter och pratar, ser på naturen utan at bry sig om hur snabbt det går.

Re: Ritt er ikke trygt [Re: Kjeserud] #955503 30/05/2010 20:23
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kjeserud
Sitat: HeidiF

TAKK! Den der har irritert meg lenge nå.

Nettopp derfor rettet trådstarter opp overskriven sin for noen dager siden:
Sitat: Amou
Redigert av Amou (26/05/2010 09:56)

Resten av automatikerne (undertegnede inkludert) har ikke fulgt like godt med i klassen.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support