Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk?

Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? #938559 09/05/2010 11:19
F
fredde1972 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Hei, er ganske så fersk i sykkelverden men har funnet den meget motiverende. Sykler 2-3 ganger i uken 2 korte (rundt 1 time) og 1 lang runde på 3-4 timer.

Har i det siste (syklet kun 2 mnd.) begynt å få vondt bak høyre kne i nedre del av høyre sene bak. Det kommer gjerne på slutten av rundene og sitter i et par dager. Har nå forsøkt å heve setet 1 cm noe som jeg følte hjalp noe.

I forbindelse med dette har jeg endel spørsmål om sittestilling og teknikk som jeg håper noen av dere rutinerte kan hjelpe meg med å finne ut av.

1. Sittestilling - kan noen beskrive en god standard sittestilling på terrengsykkel. Har i dag stilt inn setet så jeg har en liten knekk i kneet når foten er nederst i tråkket. Har også merket ut seteposisjon ved å ta merke ifra albuen og tre fingre inn mot styret. Det er alt jeg har gjort sålangt.

2. Når dere tråkker har dere helen litt lavere enn tåbladet? Eller er foten helt horisontalt mot underlaget? Kjenner selv at når jeg har helen litt lavere så får jeg til rundttråkket bedre men blir fortere sliten i bena.

3. Skal kneet føres rett opp og ned eller kan jeg ha en liten vinkel inn mot rammen? Kjenner at det løsner litt i bena om jeg varierer litt, men det er vel heller ikke så lurt.

4. Skal skoen være festet 90 grader på pedalen? Hvis jeg vinkler helen litt inn mot bakhjulet kjenner jeg mindre smerte i senen bak kneet.

Håper på litt hjelp for å finne ut av kneproblematikken min som jeg regner med bare er en belastningirritasjon som jeg kan etterhvert trener bort.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredde1972] #938595 09/05/2010 12:11
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
4. Nei, beina trenger ikke være i 90 graders vinkel ift. ramma. Vinkelen skal være den samme som når du sitter på en kant med bena dinglende.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: Lundby89] #938811 09/05/2010 18:23
R
råger Offline
Entusiast
Entusiast
R
for det første er det kanskje litt brutalt å kjøre 3-4 timer så tilig på sessongen..særlig med tanke på at du er nybegynner som du sier. men ett par tips er å måle at du har fremre del av kneet på linje med pedalaksling, kneet foran er i allefall ikke anbefalt med tanke på kneskader.
cleats som sitter for langt fram på skoene, og eventuellt tvinger foten din i en unormal posisjon er også et problemmoment for mange. juster og prøv litt. samt kjøre flere korte turer med god restitusjon for å tilvenne kroppen nye bevegleser og belastninger.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: råger] #938824 09/05/2010 18:36
dorten75 Offline
Entusiast
Entusiast
Har også slitt med samme type problemer bak kneet i det siste.

Har funnet ut at jeg rett og slett har stilt setet for høyt, så det slapp litt opp når jeg senket det igjen.
Som de sier:
Smerte i kne forran: Sete for lavt
Smerte bak kne: Sete for høyt.

Det henger litt i enda, men begynner å gi seg... merker det fortsatt når jeg kjører litt på.

2. Er en naturlig bevegelse å pushe hælen litt ned ja.

3/4. De fleste føtter peker litt innover, så da bør kleetsn følge din normale vinkel når foten henger slapt ned. Så da vil kneene også peke litt inn mot rammen.

4 juni 2017 - Den nye landeveis klassikern på Sørlandet
https://www.facebook.com/sognegrandprix

19 august 2017 - Terrengsykkelrittet på Sørlandet.
https://www.facebook.com/HellersdalenClassic
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: dorten75] #938970 09/05/2010 20:48
sam Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg har/hadde samme problem med ett kne (også nybegynner). Jeg prøvde en sånn knevarmer av neopren, det hjalp. Men det blir kanskje som å ta smertestillende. Smerten er der, du bare kjenner den ikke så godt. Men det har blitt bedre etter jeg brukte den litt.

Setet mitt går litt opp og ned avhengig av hvor/hva jeg sykler, mulig det som har gjordt at det har blitt bedre nå. Justerer setet i høyden fra følelsen, så det havner ikke like høyt hver gang. Føler jeg trenger setet litt lavere når stiene blir bratte, føler meg ikke helt trygg når jeg sitter så høyt.

Jeg har også merket at det er mest når jeg klatrer at jeg kjenner det i kneet. Her i alpene er det jo et stykke opp også. Sykla langtur med HTen (stort sett flatt) på 106 km i dag og kjente ingenting, selv om jeg pressa på. Det hadde jeg ikke trodd.

Kan hende det går seg til av seg selv også. Jeg ble vond/stiv i ryggen helt i starten, men det gikk over. Mulig fordi kroppen min ikke var vandt til å sitte på en sykkel så lenge. Hjalp også på at jeg tok in over meg at jeg måtte ha sykkelbukse (både for stumpen og ryggen:)

Tror jeg skal sjekke om jeg har setet riktig plassert frem/tilbake. Bra tips!

CK Fix
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: sam] #938974 09/05/2010 20:53
F
fredde1972 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Takker for tips så langt. Kanskje jeg skal forsøke å sette setet mitt litt ned, bare for å ha testet det også. Føles veldig unaturlig men kan jo ikke bli særlig værre ICON_SMILE

Tar gjerne imot flere tips...

Redigert av fredde1972; 09/05/2010 20:53. Rediger grunn: skriveleif
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredde1972] #939237 10/05/2010 09:39
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sko/cleats skal justeres slik at skoene er parallellt med ramma.
Det er KUN hvis beina peker innover når du går at cleats skal justeres annerledes.
Er du kalvbeint skal man jo ikke justere hælene innover.

Og når du sykler skal du ikke presse knærne verken ut eller innover, men ha en normal bevegelse med kraften rett ned i pedalen.
Og når du står, ikke vingle sykkelen frem og tilbake.

Jeg trodde jeg hadde justert setet riktig, men fikk betennelse på siden av kneet.
Setet var justert 2cm for langt frem og 1 cm for lavt.
Ble for mye press på utsiden av kneet.

Sjekk sete innstillingene igjen, gjerne med hjelp da er det lettere å se hvor kneet er iforhold til pedal akselen.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: wir3d] #939245 10/05/2010 09:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: wir3d

Hvorfor ikke? Proffsen gjør ju det
http://www.youtube.com/watch?v=wx5Zer4XJkg&feature=related

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: wir3d] #939250 10/05/2010 09:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sko/cleats skal justeres slik at skoene er parallellt med ramma.
Det er KUN hvis beina peker innover når du går at cleats skal justeres annerledes.
Er du kalvbeint skal man jo ikke justere hælene innover.

Dette er jeg helt uenig i. Det er dumt å tvinge føttene inn i en posisjon hvis de naturlig vil være i en annen.
Jeg sykler med høyre hæl utover og venstre hæl innover. Hadde jeg tvunget begge føttene til å være parallelle med ramma hadde jeg fått vondt i knærne, hofta, rumpa, ryggen og nakken, noe jeg også får når jeg sykler med pedaler uten nok flyt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredriks] #939261 10/05/2010 09:56
V
vidvei Offline
Fersking
Fersking
V
Har også slitt mye med vondt kne. Da jeg gikk over til pedaler med mer flyt forsvant dette med en gang.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: wir3d] #939274 10/05/2010 10:14
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk sete innstillingene igjen, gjerne med hjelp da er det lettere å se hvor kneet er iforhold til pedal akselen.

Dette er ingen regel, men kan brukes som et utgangspunkt.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: MortenML] #939327 10/05/2010 11:02
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg hadde samme problemer det første året mitt. Fant ut at jeg hadde for lav tråkkfrekvens. Altså for tunge tråkk. Kanskje det hjelper hvis du sykler med høyere frekvens?

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredde1972] #939381 10/05/2010 11:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: fredde1972
... Har også merket ut seteposisjon ved å ta merke ifra albuen og tre fingre inn mot styret...

Dette er kanskje det mest meningsløse tipset som fortsatt svirrer rundt. Setet skal ikke stiles inn eter hvor lang underarm du har!

Derimot er det som andre sier et greit utgangspunkt p ha setet slik at kneet kommer over pedalakslingen når du sitter i en normal stilling midt på setet. Avstanden fram til styret er deretter mye av en smakssak og justeres med styreframspring i en annen lengde og ringer over eller under dette.

Lykke til
LarsB

Redigert av larsb; 10/05/2010 11:55.
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredriks] #939397 10/05/2010 12:12
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: fredriks

Hvorfor ikke? Proffsen gjør ju det
http://www.youtube.com/watch?v=wx5Zer4XJkg&feature=related

Det er vel ikke akkurat vingling, med vingling mener jeg
folk som legger sykkelen i 45 grader opp bakkene fordi giret er
altfor tungt.
Dette gir en unormal bevegelse og kan gi unødig stress på knærne.
Dessuten er det bortkastede watt, det gir ingen fremdrift.
Noe bevegelse vil det jo alltid være. ICON_SMILE

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: sykkeloyvind] #939424 10/05/2010 12:28
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: sykkeloyvind

Dette er jeg helt uenig i. Det er dumt å tvinge føttene inn i en posisjon hvis de naturlig vil være i en annen.
Jeg sykler med høyre hæl utover og venstre hæl innover. Hadde jeg tvunget begge føttene til å være parallelle med ramma hadde jeg fått vondt i knærne, hofta, rumpa, ryggen og nakken, noe jeg også får når jeg sykler med pedaler uten nok flyt.

Du skal ikke tvinge høyre bein parallelt nei hvis du er kalvbeint i høyre bein.
Men er du anti kalvbeint i venstre kan du fint sykle med beinet justert parallellt.

Men det vil jo alltid være unntak, det er vel kanskje litt spesiellt at bena dine er motsatt.

Jeg er anti kalvbeint og jeg justerte skoene sånn at hælene pekte innover (forum tips), dette gjorde at
betennelsen ble verre for min del, unaturlig bevegelse.
Har en mye bedre bevegelse når de er parallellt.
Dette er tips jeg fikk fra en fyr som driver med innjustering av sykler.

Men som sagt ingen regel uten unntak, funker det for deg så fortsett med det ICON_SMILE

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: wir3d] #940732 11/05/2010 20:55
B
bartejoker Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har også vært plaget med knærne. For meg hjalp det å bytte ut 'lefsene' som lå i sykkelskoene med ordentlige såler.

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: vidvei] #941209 12/05/2010 10:32
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: vidvei
Har også slitt mye med vondt kne. Da jeg gikk over til pedaler med mer flyt forsvant dette med en gang.

Hva menes med pedaler med flyt? Går det på hvor mye/lite bevegelse det er mellom pedalen og cleaten mens du tråkker?

Jeg kjører med Wellgo 95B pedaler, første og eneste spd pedaler jeg har prøvd. Har ikke testa de i badekaret, men rimelig sikker på at de synker.

CK Fix
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: sam] #941347 12/05/2010 11:50
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sam
Sitat: vidvei

Hva menes med pedaler med flyt? Går det på hvor mye/lite bevegelse det er mellom pedalen og cleaten mens du tråkker?

En pedal med flyt gjør at du kan bevege helen sideveis.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: MortenML] #941667 12/05/2010 19:46
F
fredde1972 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
F
Mye bra tips her nå, skal prøve ut å justere setet mitt i morgen med help av en medhjelper så jeg får kneet loddredd over kranken... For det er det dere mener? At kneet skal pendle loddrett over kranken?

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: fredde1972] #941746 12/05/2010 21:03
S
Skatvedt Offline
Fersking
Fersking
S
Hvis du er fersk på sykkern, tror jeg heller at det er viktig å trene litt mer variert til man venner seg til sykkelen. Små detaljer i sittestillingen har ikke så mye å si..

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: Skatvedt] #944412 16/05/2010 12:44
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har jeg sprøvd alt mulig rart og lært litt på veien. Tror jeg har funnet riktig sadelhøyde, føles bra i hvert fall. Sjekket innstillingen på klossene mine. De var litt bak tåballen, så jeg flyttet de så de står rett under. Sjekket også om ut/inn vinkelen på foten var bra.

Jeg har selvfølgelig tatt en sak per tur for å finne ut av hva problemet egentlig er.

Når jeg flyttet klossene til riktig sted fikk jeg vondt foran på begge knærne og bak venstre (som har kommet og gått siden jeg startet å sykle). Det gjorde meg ganske frustrert siden jeg trodde det kunne være problemet til plagene mine.

Samme tur som jeg flyttet klossene (klatretur) fant jeg også ut at jeg skulle prøve å senke helen mens jeg tråkket. Det var som å skru på en bryter, kjente ikke noe mer i knærne på den turen.

Det var 2 dager siden, så nå skal jeg ut og prøve igjen. Uten å stille på noe og konsentrere meg om å holde helen nede hele veien. Det er ganske slitsomt å drive å konsentrere seg om det hele veien, men gjør jeg det 1000 ganger lærer kroppen kanskje at det er det den skal gjøre. Drill har jo fungert før.

Tror jeg har holdt helen ganske høyt og spent leggmusklene helt siden jeg startet. Så da er det vel som det bruker å være, det er teknikken det er noe feil med og ikke utstyret.

CK Fix
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: sam] #944782 16/05/2010 21:00
L
Livestrong84 Offline
Fersking
Fersking
L

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: Livestrong84] #948037 21/05/2010 10:15
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Det dummeste du kan gjøre nå, er å forsøke på alt som blir ramset opp her, da er du ikke ferdig med testingen før snøen har lagt seg. ingen har lik kropp, og alle trenger derfor sin innstilling, innenfor visse rammer. jeg slet selv med kneproblem, først var det i senene bak, så var det oppe forran, så nede forran. løsningen ble å bestille time hos benjamin på hjelp 24 nimi. der fikk jeg jeg vite at jeg overpronerer på den ene foten og underpronerer på den andre, noe jeg ikke visste. jeg har formstøpte såler i skoene nå, jeg fikk syklene riktig tilpasset til meg, med tanke på hvordan sittestilling kroppen min trives med, jeg har startet sesongen med harde intervalløkter og jeg har ikke noe problem med kneet. Jeg anbefaler deg å oppsøke ekspertise å få skikkelig hjelp, sykkeltilpassning er kraftig undervurdert, og det finnes lite hjelp å få der man kjøper sykkel også. hjelp 24 på ullevål. koster 1800,-. sikkert det samme du bruker på sykkelutstyr i mnd alikavel ICON_SMILE

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: Håkon SSL] #952910 27/05/2010 18:42
L
ludo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sjekk tråkkfrekvensen din! Veldig vanlig og ha alt for lav frekvens "tråkke sakte" som nybegynner.. Da kjører du mye høyere utveksling og den mekaniske belastningen på spesiellt knær blir mye høyere. Tråkkfrekvensen din bør i allefall over 80 tråkk i minuttet gjerne mer... Du får tråkkfrekvens sensor til mange pulsklokker bla fra Garmin, så da har du en unskyldning :o)
Prøv noen turer med lavere gir, høyere tråkkfrekvens og mindre belastning. Funker dette så er du på sporet :o)

Re: Nybegynner får vondt i kne -sittestilling teknikk? [Re: ludo] #952913 27/05/2010 18:45
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
vondt i kne = for mye sykling. Stort sett. Turnover muskelmasse = høy. Turnover kollagenfibre i kne = lav. Vondt i sene = resultat. KONKLUSJON = ny sykkel /= treningsgrunnlag for å følge planen til vino. Vanlig nybegynnerfenomen når iveren overstiger fornuften. Fenomen hos erfarne når de forandrer sittestilling, eller går over til å bruke lengre krank.

Moderator  support