|
|
Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner?
|
Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner?
27/05/2010 09:06
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Du hører stadig fagforeningsledere som driver og beklager at tredjepart blir skadelidende i en streik, men "dessverre er ikke det til å unngå". Når da 3-part prøver å begrense skadene for seg selv roper de samme personene opp om strekebryteri. Nå er det streik, og man roper "Streikebryteri" fordi ansatte i firmaer vasker selv når innleide vaskere streiker.
Jeg har alltid trodd at streik er en konflikt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. At tredjepart prøver å begrense skadene ved å finne andre løsninger har da vitterligen ingenting med streikebryteri å gjøre? Aksjoner for å stanse slikt er da ulovlige?
|
|
|
Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner?
[Re: EgilS]
27/05/2010 09:13
|
perbl
More than words
|
More than words
Enig og enig! Og skulle det vise seg at du tar feil, får jeg enda mer problemer med streikekonseptet, og blir enda gladere for at jeg står utenfor fagforening for øyeblikket  pb - nyutmeldt teknamedlem
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
27/05/2010 09:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har selv blitt utskjelt og kalt streikebryter:
Bodde på hotell i Bergen da det ble hotellstreik. Hotellet ble drevet videre av uorganiserte ansatte.
Streikevakter sto utenfor og ropte "Hææælve***** streikebrytere!" til gjestene. Det var ganske ampert.
Jeg prøvde å forklare at jeg ikke var streikebryter, men akkurat det gjorde lite inntrykk ...
|
|
|
27/05/2010 09:45
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Streikebryteri er å gå inn og jobbe for arbeidsgiver i stedet for de som streiker, slik at streiken ikke får konsekvenser for arbeidsgiver. Om du vasker ditt eget kontor, har ikke det noe som helst med streikebryteri å gjøre, og forsøk på å hindre dette (fysisk) skal selvsagt politianmeldes.
|
|
|
[Re: Lektoren]
27/05/2010 09:49
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Da har ikke jeg misforstått, og vi har fastslått at det er fagforeningene som ikke har skjønt det. 
|
|
|
27/05/2010 10:04
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Fagforeningene er vel det viktigste vi vanlige arbeidsfolk har, og er en garantist for at vi skal ha det så bra som mulig! Streik er det sterkeste virkemiddelet i kampen for arbeidstakernes rettigheter. Da er det ikke rart at man verner ganske sterkt om nettopp dette
|
|
|
[Re: Brusdalen]
27/05/2010 10:17
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Da er det ikke rart at man verner ganske sterkt om nettopp dette Da bør man også være forsiktig med hvordan man opptrer under streik. Ulovlige handlinger tror jeg på sikt er med på å undergrave saken.
Redigert av EgilS; 27/05/2010 10:17.
|
|
|
27/05/2010 10:19
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Da har ikke jeg misforstått, og vi har fastslått at det er fagforeningene som ikke har skjønt det. Streikebryteri er ikke noe klart definert begrep, og fagforeningene kan nok kalle hva de vil for streikebryteri. Et vanlig syn er vel at de som utfører den jobben de streikene ellers er betalt for å gjøre, er streikebrytere. Mange streikende vil nok også inkludere de som benytter seg av slike tjenester. Jeg tror de fleste streikende vil se det som streikebryteri å vaske eget kontor i betalt arbeidstid, dersom det er noe de streikende ellers får betalt for.
|
|
|
[Re: Raindog]
27/05/2010 10:27
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Tja..
Om bussjåførane streikar; er det då streikebrot å ta bilen/samkøyre istaden for for å komme seg på jobb?
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
27/05/2010 10:30
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror de fleste streikende vil se det som streikebryteri å vaske eget kontor i betalt arbeidstid, dersom det er noe de streikende ellers får betalt for. Som jeg skrev; de har ikke skjønt det.
|
|
|
[Re: NjalVM]
27/05/2010 10:30
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Tja..
Om bussjåførane streikar; er det då streikebrot å ta bilen/samkøyre istaden for for å komme seg på jobb? Det tror jeg ikke, men dersom du tar betalt for å kjøre de andre til jobb, begynner det å ligne. Streikebryteri tror jeg må inneholde et element av at noen tar betalt for å erstatte de streikende.
|
|
|
27/05/2010 10:34
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror de fleste streikende vil se det som streikebryteri å vaske eget kontor i betalt arbeidstid, dersom det er noe de streikende ellers får betalt for. Som jeg skrev; de har ikke skjønt det. Jeg forstår ikke hva du mener at de ikke har skjønt. Hvorfor kan de ikke få mene at dette er streikebryteri?
|
|
|
27/05/2010 10:34
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Eg fann, eg fann: Streikebryteri er ikke ulovlig. Men det ligger en sterk moralsk fordømmelse i begrepet, og det har hendt at personer har gått til ærekrenkelsessak for å fri seg for en beskyldning om streikebryteri. En arbeidsgiver kan derfor ikke kreve at ansatte utfører arbeid som med grunn kan betegnes som streikebryteri.
En streik innebærer normalt at de streikendes arbeidsplasser er blokkert. Hvis arbeidsgiver da ansetter andre for å gjøre de streikendes arbeid, er dette streikebryteri. Det samme er tilfelle hvis arbeidsgiveren kjøper de samme tjenester av andre, f.eks. engasjerer et renholdsfirma for å erstatte renholdsarbeidere som er i streik.
Derimot er det ikke streikebryteri når en personlig arbeidsgiver selv utfører de streikendes arbeidsoppgaver. l et selskap må også den daglige leder kunne utføre alle oppgaver uten at det er grunn til å betegne dette som streikebryteri, og det antas også at alle overordnede i oppadgående linje kan gå inn og overta sine underordnede streikendes arbeidsoppgaver.
Når det gjelder andre ansatte som ikke er i streik, f.eks. uorganiserte ansatte, har disse normalt både plikt og rett til å utføre sitt vanlige arbeid. Ved en streik erklærer fagforeningen arbeidsnedleggelse på vegne av de organiserte arbeidstagerne, og fagforeningen kan ikke opptre på vegne av noen som ikke er medlemmer.
(..)
Hvis streikende arbeidstagere hindrer lovlig virksomhet ved en bedrift, f.eks. ved fysisk å sperre inngangsporten for ikke streikende arbeidstagere, kan dette medføre erstatningsansvar for bedriftens tap. Hvis fagforeningen har medvirket til aksjonene, kan også fagforeningen bli erstatningsansvarlig.
Hvis aksjoner fra de streikende hindrer utenforstående i å utføre arbeid som ikke omfattes av streiken, kan dette også medføre erstatningsansvar. Således er en fagforening for bryggearbeidere dømt erstatningsansvarlig etter boikottloven etter at bryggearbeiderne i lovlig streik blokkerte transport av lastebiler og vogntog som ble kjørt ombord og i land av et rederis egne sjåfører. Kjelde: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3&ArtKey=130
|
|
|
27/05/2010 10:35
|
FTW
Fersking
|
Fersking
EgilS; veldig interessant. Tror du streikende hadde vært mindre hissige om de hadde kunnet lovteksten for streiking ordrett?
Dersom en fisketråler anmeldes for brudd på kvotefangst av en annen fisker, tror du ikke han blir pissed, selv om han gjør noe galt i henhold til lovverket?
|
|
|
27/05/2010 10:48
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror de fleste streikende vil se det som streikebryteri å vaske eget kontor i betalt arbeidstid, dersom det er noe de streikende ellers får betalt for. Som jeg skrev; de har ikke skjønt det. Jeg forstår ikke hva du mener at de ikke har skjønt. Hvorfor kan de ikke få mene at dette er streikebryteri? De kan jo få mene det de vil, selv om de ikke skjønner det.
|
|
|
27/05/2010 10:53
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg tror de fleste streikende vil se det som streikebryteri å vaske eget kontor i betalt arbeidstid, dersom det er noe de streikende ellers får betalt for. Som jeg skrev; de har ikke skjønt det. Jeg forstår ikke hva du mener at de ikke har skjønt. Hvorfor kan de ikke få mene at dette er streikebryteri? Fordi de ikke har noe med det! Om jeg har ansatt et firma for å vaske hos meg og firmaet ikke vasker på grunn av streik, står jeg selvsagt fritt til å vaske selv! Dersom eieren av vaskefirmaet leier inn uorganiserte i stedet for de som streiker, og på den måten sørger for å opprettholde driften som vanlig, er de innleide arbeiderne streikebrytere.Men det er noe helt annet. Om renholderne hindrer tredjepart i å verge seg mot virkningen av streiken, viser de bare at de har en helt annen agenda med streiken enn å presse arbeidsgiver. Det har jeg, forsiktig sagt, liten sans for!
|
|
|
27/05/2010 11:01
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Derimot er det ikke streikebryteri når en personlig arbeidsgiver selv utfører de streikendes arbeidsoppgaver. l et selskap må også den daglige leder kunne utføre alle oppgaver uten at det er grunn til å betegne dette som streikebryteri, og det antas også at alle overordnede i oppadgående linje kan gå inn og overta sine underordnede streikendes arbeidsoppgaver. Lektoren har nok rett, ja..
|
|
|
27/05/2010 11:04
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Du beskriver en annen situasjon enn den som står i første innlegg. Du er ikke streikebryter om du vasker selv. (Det første innlegget var om andre ansatte i bedriften kunne overta vaskinga, og dermed bli betalt for det.) Om du derimot betaler noen andre, kan det betegnes som streikebryteri. Men uansett kan du gjøre som du vil! Streikebryteri er ikke ulovlig, men partene i arbeidslivet har en egeninteresse av at noen spilleregler følges.
Redigert av Raindog; 27/05/2010 11:08.
|
|
|
[Re: FTW]
27/05/2010 11:06
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Tror du streikende hadde vært mindre hissige om de hadde kunnet lovteksten for streiking ordrett? Om de er hissige er lite relevant. For øvrig, som det skrives her; er de hissige på at tredjepart finner andre løsninger tyder det på en annen agenda enn lønnskamp med arbeidsgiver.
|
|
|
27/05/2010 11:09
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Du er ikke streikebryter om du vasker selv. Om du derimot betaler noen andre, kan det betegnes som streikebryteri. Nei, det er fremdelse ikke streikebryteri. Om de streikendes ARBEIDSGIVER leier inn noen andre, DA er det streikebryteri. Streikebryteri er ikke ulovlig, men partene i arbeidslivet har en egeninteresse av at noen spilleregler følges. Streikeretten er vel nedfelt i avtale(r) mellom arbeidsgiver(organisasjon) og arbeidstaker(organisajon). Tredjepart har IKKE skrevet under den avtalen, og er således ikke part i konflikten.
|
|
|
27/05/2010 11:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Ok, for å presisere:
Jeg har et firma som eier kontorlokaler. Der har jeg en avtale med FirmaA om renhold som jeg betaler til FirmaA. Dvs, de som streiker, er ansatte i FirmaA.
Om det da blir streik, der de streikende har en konflikt med ledelsen i FirmaA på arbeidsgiversiden, er det altså fullt akseptabelt av meg å leie inn FirmaB som ikke har streikende arbeidstakere?
Det er hvertfall slik jeg synes det bør være, og inntil noen overbeviser meg grundig om noe annet, ville jeg blitt mektig provosert om noen prøvde å hindre meg fra å utøve en slik praksis.
Redigert av perbl; 27/05/2010 11:12.
Per B.
|
|
|
27/05/2010 11:17
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Om du derimot betaler noen andre, kan det betegnes som streikebryteri.
Feil, hørte på ett radioprogramm her om dagen da denne vaskestreiken startet, husker ikke når og hvilket program det var. Men det var en professor i arbeidsrett eller noe lignende som uttalte seg om dette. Han sa at du som kjøper av en tjeneste ikke bryter noen normer eller regler om du leier inn ett nytt firma (som ikke streiker) for å vaske for deg, hvis den tjenesten du betaler for opphører pga streik. Da en streik er konflikt mellom arbeidstaker og giver, som nevnt ovenfor. Du kan ta de nødvendige grep for ikke å bli skadelidende pga streiken. Du er ikke en part i denne konflikten. Men om du får nye uorganiserte vaskere fra opprinnelige firma så er du med på streikebryteri.
|
|
|
27/05/2010 11:20
|
FTW
Fersking
|
Fersking
Det er hvertfall slik jeg synes det bør være, og inntil noen overbeviser meg grundig om noe annet, ville jeg blitt mektig provosert om noen prøvde å hindre meg fra å utøve en slik praksis.
Huff, da. Det høres ikke noe godt ut å være provosert. Jeg tror du har det bedre, om du klarer å distansere deg fra andres "manglende moral" med en solid dose likegyldighet. Husk at streikere med moralske argumenter ikke kan la seg overtale med dine moralske meninger om hvordan ting burde være. Det er som med religiøse. Du tror vel ikke at mennesker er faktamaskiner som forholder seg nøkternt og upartisk til data og konklusjoner? En fagforeningsarbeider er en deltaker i et null-sum spill med alle andre i arbeidsmarkedet. Det er kun fagforeningsarbeideren som tjener på at han får mer lønn, og ingen andre (inflasjon osv). Han har ingen fordeler av å forstå din side av saken. Han tjener mest på å tro at han er i sin fulle rett, fordi hans mobilisering da blir sterkere. Dette er sannsynligvis den biologiske basisen bak etikk, også. Kamp og overlevelse. Jeg har rett, jeg har rett, jeg har rett. Distanser deg fra det, drit i det, og skaff deg en bok om hvordan du kan manipulere mennesker slik at du kan få mer gjennomslag for dine interesser, enn hva du vil få ved å hisse deg opp over at mennesker bryter den gyldne regel.
|
|
|
[Re: FTW]
27/05/2010 11:22
|
perbl
More than words
|
More than words
Kan noen av adminene vennligst fjerne troll fra forumet, og evt gjøre et oppslag i IP-adresser og også banne evt annen bruker som oppretter tullebrukere kun for å provosere og slenge ut fjas?
Per B.
|
|
|
27/05/2010 11:22
|
FTW
Fersking
|
Fersking
Tror du streikende hadde vært mindre hissige om de hadde kunnet lovteksten for streiking ordrett? Om de er hissige er lite relevant. Ikke dersom emosjonaliteten til de streikende er det som ligger til grunn for hvor sterk reaksjonen blir ovenfor hotellgjester og innleid personale.
|
|
|
27/05/2010 11:24
|
FTW
Fersking
|
Fersking
Kan noen av adminene vennligst fjerne troll fra forumet, og evt gjøre et oppslag i IP-adresser og også banne evt annen bruker som oppretter tullebrukere kun for å provosere og slenge ut fjas? Jeg beklager. Fortsett å utbasunere hvor mye de streikende har misforstått loven, hvor umoralske de er, hvordan alt ville vært annerledes dersom de hadde inkorporert din intelligente forståelse. Sloss. Det nytter. Gjør verden bedre. Se bort ifra uløselige interessekonflikter. Er du fornøyd nå, eller må du fortsatt bruke hersketeknikker for å få meg vekk.
|
|
|
[Re: perpedal]
27/05/2010 11:26
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Til begge som spør om innleide tjenester. Slike innleide tjenester gjør situasjonen mer komplisert, og der har jeg ingen klar oppfatning om hva som er rett. Jeg tror ikke spillereglene der er helt klare for noen.
|
|
|
27/05/2010 11:30
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tror ikke spillereglene der er helt klare for noen. Jeg tror det er veldig klart for mange: Streikeretten er vel nedfelt i avtale(r) mellom arbeidsgiver(organisasjon) og arbeidstaker(organisajon). Tredjepart har IKKE skrevet under den avtalen, og er således ikke part i konflikten.
|
|
|
27/05/2010 11:34
|
FTW
Fersking
|
Fersking
Jeg tror ikke spillereglene der er helt klare for noen.
Brilliant strategi! Når du blir knust av lovteksten, så lat som om det hersker usikkerhet. Spennende å se om det blir mer sykkeldeler på deg og dine medstreikende. Hvordan føles det å se seg selv i speilet som et godt menneske, når du er så bevisst manipulerende og jævlig? Kompenserer du med manglende selvinnsikt, eller er du bare like åpent kynisk og amoralistisk som meg?
|
|
|
27/05/2010 11:47
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Streikeretten er jus, og nedfelt i lovverket. (Og ikke en avtale mellom partene) Streikebryteri er et moralsk begrep de streikende bruker når de mener noen bryter spillereglene som gjelder under arbeidskonflikter. Disse spillereglene er det neppe FULL enighet om alle detaljene i.
|
|
|
|
|