Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Bergen: Utforløypen på Ulriken

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #950525 25/05/2010 06:49
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Et gangstigap kan bli kult, men der er ingen naturlig landing akkurat. Så den må bygges opp, kanskje lafte med trestokker for så å fylle på med jord og stein? eller plankelanding?

Men snakket litt med Sjurel om dette, og gangstigap kan skape unødig irritasjon for fotgjengere. Også litt usikker på hvor trygt det er med en drop over et kryssningspunkt. Eks. på en farlig situasjon som lett kan oppstå er barn eller en hund forviller seg inn i landingen...

Redigert av pylsa; 25/05/2010 12:56. Rediger grunn: blitt litt usikker

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #951867 26/05/2010 16:59
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Leste dette i feberørske som om det stod "gangstagap" (som i "gangstarap"), skjønte ingen ting..
Som nevnt tidligere, så er gangstigap/dropp for det første et luftslott, for det andre tenkt så høyt at det i prinsippet skal fungere som en bro. Dersom det skal bli dropp, kan den bygges slik at det tvinger til nedbremsing (og at en da får oversikt over landing). Uansett alternativ så må en ha landing,ja. Intill videre holder det med varselskilt (og wallride/dosering på allerede bestående bygg). Helt enig at større ting må gjennomtenkes og planlegges nøye.

Tok noen turer i går m/helmet cam. (Nei, som nevnt i "snikksnakk" så fikser jeg ikke å redigere, så det kan ta litt tid innen publisering.) Flotte sperringer inn til kryssing, i hvert fall de gjenstående. De nye broene gir rakettfart inn til det nye partiet ICON_SMILE . Stort tips; ikke en gang tenk på bremsehendelen på vei over de nevnte broer innen vi får på plass hønsenetting, selv når det er tørre forhold. Slippery de luxe!
180 gradersen i den vesle granskogen funker mye bedre nå, og det var en fryd å burne gjennom de gamle doseringene du har utbedret ytterligere, Fenris! Godt jobbet!

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #951876 26/05/2010 17:09
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Takk takk:)

Hadde eit par run før jobb i formiddag.
Møtte journalist frå BT som du hadde snakka med. Han ville komme i kontakt, og ville lage sak ASAP.
Hadde ikkje nummeret ditt. Så eg sa at eg skulle be DEG om å ta kontakt:)
Eg reiser offshore på fredag.. to eller tre veker.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #951923 26/05/2010 18:23
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Greit, du er andremann i dag som nevner BT. På tide å ta kontakt igjen, ja.

Apropos media, om du (eller noen andre) har tid og anledning, så skal Ulriksbanen lage reklamefilm i morgen. Om en har lyst å være statist, så er det bare å møte opp ved nedre stasjon kl. 10:00 i full mundur med sykkel.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #952003 26/05/2010 20:01
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Aha.. eg skal uansett opp og ha tre run før jobb kl 12. Så eg blir der frå ca 0930 og utover. Kjem du og eller?

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #952004 26/05/2010 20:01
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Vi har kjøpt 20 meter hønsenetting i dag og monterer den i morgen kveld. Hvis der blir en gangstigap så er vel den allerede offisielt døpt "Gangstagapen" =P YO!

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #952015 26/05/2010 20:07
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Hahahaha.. Nydelig!

Nynorsk FTW! Eg stemmer for "Gangstergapet"..!

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #952025 26/05/2010 20:13
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hei,
Gikk ned løypa etter en kjapp kveldstur opp Ulriken, dette blir kjempebra!! Bra jobba!

De nye treskiltene var ganske fine, men jeg synes det bør stå "utforløype" og ikke "sykkelløype" for å understreke at dette er et "idrettsanlegg" tilrettelagt for utforsykling av BMTB, BK, og Ulriken643, og ikke en "tilrettelagt sykkelsti".

Veien er kort fra "tilrettelagt sykkelsti" forbudt for fotgjengere til et generelt sykkelforbud eller et sykkelforbud på en "tilrettelagt tursti".

Dette må stresses overfor kommunen og BT. Som jeg har sagt til DNT, brukes ikke Aksel Lund Svindals rekordtid ned Kvitfjell som argument mot skiløping på Hardangervidda, men det kan fort gjøres av div. forvaltere og utvalg i BK...

Strategisk plassering på byens syv fjell for å dokumentere kommende helgs kommunevelsignede stivoldtekt kan jo også være en idé om en skulle støte på problem seinere.
snax,
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Ynot] #952126 26/05/2010 21:22
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Regner med det kommer en tilsvarende ved foten av Ulriken om et par-fem tiår ICON_SMILE

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Ynot] #952167 26/05/2010 21:57
Ironman Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
** HUSK DUGNAD PÅ FØRSTKOMMENDE SØNDAG, 30. MAI **

Dette er årets viktigste begivenhet. Alt står og faller på at ikke folk tråkker i filler løypen vi nettopp har restaurert.
Vi må ta plass overalt der turgåerne kan komme til å vase inn i løypen vår, med unntak av de stedene der de faktisk har lov å gå.

Det blir en lang dag, og vi bør dele inn i lag som står på utvalgte steder, og i en bestemt tidsperiode.
Send en pm med navn, telefonnummer og når på dagen det passer best å hjelpe til. (0800-1200 eller 1200-1700)

Mvh
Bjarte

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Ynot] #952170 26/05/2010 22:04
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Pylsa og Sjurel, ta vare på kvitteringer, utlegg refunderes. Husk også å notere antall dugnadstimer/dato.
Det siste goes for everybody! Dess fler timer vi kan vise til, dess større tilskudd og dermer materialer/verktøy (og respekt fra kommunen).
(Ved evnt. ny og begrenset utstedelse av sterkt rabatterte årskort til "løypemannskap", så vil antall dugnadstimer telle ved fordeling.)

Ynot, er med på tankegangen din.
Selv tok jeg initiativet til å justere opp fra forrige benevnelse; "Sykkelsti" (som ble litt for tamt, dessuten er det nå en løype). Om vi benevner løypen som "Utforløype", kan en en uforvarende tenke at det er et tørrlagt skispor og derved 100% trygt å benytte mesteparten av året det ikke ligger snø på bakken. "Sykkelutforløype" blir kanskje litt langt? Planen er jo at det skal stå inforskilt ved start og i bunn av bakken som utførlig forklarer hensikten med det kommunale idrettsanlegget, farene, etc. Skiltene du så i dag ble dømt midlertidige for en uke siden. Det vil bli utførligere skiltet (som nevnt tidligere i tråden) med alskens forbud-, vike-, aktsomhet-, og fareskilt. Disse blir produsert av kommunen, på deres regning, og etter den strenge Byfjellsnormen (jepp, den bergenske fjellheim har eget skiltsystem med særegne piktogrammer og materialbruk). Jeg purret nettopp selv på disse skiltene. Dessverre blir de nok ikke klare til "stivoldtekten", vi skal plassere mannskap i stedet (hjertelig velkommen til overfladisk dugnad på søndag).

Om du har god dialog med DNT/BTL, gidder du spørre de hvorfor i alle dager de ikke vedlikeholder stien sin ned fremsiden bedre enn kun å legge én tremeters klopp én uke innen 4-/7fjellsen? Kanskje ta opp med de at stien rett og slett gror igjen, og at alt som skal til er en grensaks, litt drenering, og så vidt et par timer dugnad i sum? De hører forhåpentligvis nok mer på sine egne enn på oss.

(Saksopplysning; Ulriken643 tilrettelegger konkret ikke annet enn et betraktlig bedre transporttilbud for syklister generelt, og BMKmedlemmer/dugnadsgjegen spesielt (meld dokker inn og få billig årskort!). Mye bedre enn de forrige driftsansvarlige. Det er vi selvsagt hjertens glad for. Ulriken643 er glad for at vi tilrettelegger for økt besøk av syklister, og vil kanskje hjelpe oss med materialer og manpower for å gjøre det tilbudet enda bedre, nå som de begynner å se resultatet av vårt (sam)arbeid.)

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Fenris] #952184 26/05/2010 22:27
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fenris
Aha.. eg skal uansett opp og ha tre run før jobb kl 12. Så eg blir der frå ca 0930 og utover. Kjem du og eller?
Glemte å svare. Om du ennå er våken; jeg hiver hoien og meg selv på "Mary Poppins"bussen kl.10:00. Er ved nedre stajon når bussen kommer frem.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #952952 27/05/2010 19:17
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hva med FARE - TUNG UTFORSYKKEL I HØY FART? ICON_WINK

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: femte_gir] #953020 27/05/2010 20:05
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Da er det det lagt hønsenetting på broene =) Og fine værmeldinger til i morgen, så da skal det bli noen fine runder etter jobb. Håper jeg treffer på noen av dere.

Sperringene i bjørkeskogen var forresten delvis revet ned, igjen, så vi bygget de opp, igjen... Dette er blitt en tålmodighetsprøve...

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #953025 27/05/2010 20:09
KimNK Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg-vil-ha-sykkelen-min-nå!
Synes godt de kunne ha venta litt med den der streiken sin..

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #953401 28/05/2010 09:17
M
Mathias Olsen Offline
Fersking
Fersking
M
Synes ideen om planlagt drop før stikrysset virker om en god ide. Vil nok gjøre partiet litt mer artig tror jeg.

Jeg tenker å ta en tur opp i morgen å sykle. Kan vel ikke dra for tidlig med tanke på turisme.

Redigert av Mathias Olsen; 28/05/2010 13:42.
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Mathias Olsen] #954067 28/05/2010 20:40
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Jeg vil gjerne slå følge. Tenkte meg opp kl 11...

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #954090 28/05/2010 21:01
M
maggo Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Imorgen er det Ulriken opp, så om du vil unngå "turistene" bør du vurdere en ettermiddags-/kveldstur istedenfor.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: maggo] #954118 28/05/2010 21:31
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Det hadde jeg glemt. Tror jeg satser på hvert fall en tur når de åpner kl 9. Så kan jeg heller bygge litt hvis eller når det blir for mye kø på gondolen.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: maggo] #954132 28/05/2010 21:46
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: maggo
Imorgen er det Ulriken opp, så om du vil unngå "turistene" bør du vurdere en ettermiddags-/kveldstur istedenfor.

Ulriken opp går opp Skaret. Ingen av deltakerene tar banen (til topps). Ned sykkelløypen skal de heller ikke.
Se opp og vis hensyn ved kryssingspunkt, men ellers er det vel fritt frem?
(Om noen fortjener en tur innen løypen stenges på søndag, så er det Pylså og Sjurel.)

Ble det forresten noe hønsenetting til overs? Den lille tredoseringen etter det bratte svapartiet før første kryss trenger litt TLC. Ironman og jeg stikker opp i femtiden lørdag for å fordele materialer i løypen før dugnad, og setter opp sperrebånd innen hordene begynner å trampe. Husk kaffe og boller til søndagsturen!

(Så på nyhetene at kommunale idrettsanlegg nå vil bli rammet av streik, så vi kan jo bare ikle oss refleksvester og kalle oss streikevakter dersom noen prøver å gå i løypen..)

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: Rednax] #954163 28/05/2010 22:19
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Det ble ca 5 m hønsenetting til overs. Den ligger i lag med mørtelen under den blå ikeaposen ved de nybygde broene.

Jeg hjelper forresten gjerne til i morgen. Har dere tenkt å gå ned fra toppen eller opp fra parkeringsplassen?

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken [Re: pylsa] #954176 28/05/2010 22:39
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Materialene ligger noen titalls meter ovenfor første kryssningspunkt fra toppen (midt i gangstien), så jeg regner med at vi baner opp og går ned til stashet siden mye av det skal videre nedover. Verktøyet som ligger gjemt langs løypen får vi heller drasse opp på søndag.

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: Rednax] #954932 29/05/2010 22:40
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
En kompis har lagt ut helmet cam fra løypen på Ulriken:
http://www.youtube.com/watch?v=DzVeCPjldSs
(om noen føler for å legge selve klipppet inn i tråden, be my guest, jeg får det ikke til..)

Beklager dårlig kvalitet, det måtte bla. konverteres fra avi til wmv, og kvaliteten sank betraktelig. Klippet bærer også preg av føret, betraktelig glattere enn det så ut.

Nytt og bedre opptak av høyere kvalitet kommer i løpet av uken, når nye drivere er installert på maskinen og solen har tørket opp løypen ytterligere..

(Kompisen takker Vegard for lån av kamera.)

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: Rednax] #954938 29/05/2010 23:06
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Heftig, dette så rimelig hårete ut. Gleder meg til å se mer ICON_SMILE

Jens
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: Rednax] #954957 30/05/2010 00:52
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jippi! Dette skal jeg gå opp i morgen, holde oppsyn med i hele morgen og sykle ned med på 140/115mm hoien! Med stol på ryggen. Blir knall. Sukk, oppmøte klokken 0745...

emminent arbeid red og finfin film!

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: heinrich] #955296 30/05/2010 17:28
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Aaaaah! Deilig å få "kjøre" favorittløypa her ute på bøljan blå og.

Kan nokon gi meg ei update på korleis 7-fjellsturen gikk? What`s the damage? Konfliktar?? Intriger?, osv..

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: Fenris] #955360 30/05/2010 18:39
heinrich Offline
Besatt
Besatt
det gikk faktisk relativt smertefritt. Sander burde få livsvarig heder og ære hos arrangøren etter å ha ryddet alt for de på en forbiledlig måte. Det viste seg og at om de hadde gjort det fra the get go hadde de ikke trengt å bruke noe av løypen vår. Det var ellers møtt relativt mannsterkt opp for å vokte alt av krysningspunkter. Den store majoritet av de forhåndsmeldte 8000 oppførte seg upåklagelig med tja 30stk +/- som oppførte seg som idioter. En kar hevdet allmannsrett og at hele stien var ulovlig oppført uten tinglysing og alt, og trodde ikke på oss når vi poengterte saklig at han tok 100% feil og at han gjerne måtte kontakte kommunen for det samme svaret. Den ene svingen som var fucket i utgangspunktet ble ikke bedre av at folk gikk der, men den måtte vi fikse uannsett.

derimot kan jeg med glede meddele at stien i løpet av dagen er blitt enda bedre. Dosering er laget med påfølgende hopp. Det er ryddet mer nedover i skogen etter plankedroppen og stien er generelt oppgradert. Stor kudos til (suprisesurprise) Pylsa og Red for de sistenenvte og Mathias og Kråken for bra dosering. Ellers generelt godt jobbet av løypevaktene og finfin organisert av Ironman. Ellers synd ikke flere stiller så dagen kunne ha resultert i enda mer finfint dugnadsarbeid når vi uannsett ikke kunne sykle. Det er fremdeles mye å gjøre så alle monner drar.

jeg må ellers nevne at nevnte sykkeltur ned halve løypen med kortbeint stihoi med fluktstol på sekken gikk veldig bra, om ikke spesielt fort ICON_WINK

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: heinrich] #955381 30/05/2010 18:50
pylsa Offline
Fersking
Fersking
Synes det gikk veldig bra i dag, nå er det 7970 personer som vet nøyaktig hvor turstien går.

Så doseringen etter gjerdedroppen var blitt smooooth, godt jobbet med den Rednax.

Hoppet synes jeg ser veldig bra ut nå, gleder meg sinnsykt til å prøve det, forhåpentligvis i morra =)

Her er noen bilder:

Vedlegg IMG_0165.jpgIMG_0166.jpgIMG_0167.jpg
Redigert av pylsa; 30/05/2010 19:01.

Rock and roll over
Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: pylsa] #955394 30/05/2010 19:01
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Artig å følge med på arbeidet med løypen. Solid dugnadsinnsats som legges ned.

Nesten så jeg blir nødt å kjøpe meg utforsykkel... thinking

Re: Bergen: Utforløypen på Ulriken (helmet cam) [Re: Cerberus] #955406 30/05/2010 19:13
Sigurd.H Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg synes dette ser helt sinnsykt bra ut!

Gleder meg til eksamenstidens fall, da skal jeg hive meg oppover kvar dag! Skal bli bra å hjelpe til også, beklager at jeg ikke kunne hjelpe til i dag. Eksamen på tirsdag, fredag og neste torsdag, så her er det litt hektisk.

Bare å si fra når folk tar turer etter den 11. juni, jeg er med hver dag!

Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Moderator  support