FØRSTEHJELP FOR SYKKELENTUSIASTER… jo sånn orntli førstehjelp, ikke nye CK styrelager…
Denne samlingen med førstehjelpstips gjelder for alle sjangre av sykling. Som syklist burde man gjøre seg opp en mening om hva slags krefter vi som sykler kan bli utsatt for, påkjørsler og fall/tipp i terreng kan gi like skader og man er ofte utsatt for flere traumer. F.eks treffpunkt av på bil videre inn i frontruta for så og bli slengt i asfalt og deretter treffe et autovern eller at man blir syklet på av medsyklister, blir truffet av sin egen sykkel eller ”god forbid” treffer en fotgjenger. Ja dette er rått og brutalt men det er slik alvorlige skader skjer. Som tilskuer /syklepartner er dette en grusom situasjon å komme opp i, men hvis man klarer å holde hodet kaldt så kan vi alle redde liv. Jeg for eksempel er alltid opptatt av hva utfordringen ved skaden er og ikke av benpiper som strutter ut som kunstverk i Barcelona.
Min bakgrunn for å skrive litt om dette er at jeg jobber i ambulansetjenesten. Det jeg skriver kan avvike fra andre ambulansetjenesters praksis samt at det kan være mangelfullt på visse/alle områder, da jeg ikke er noen supermann, og jeg har ikke saumfart all litteratur for å kunne gi dere dagens mening om hva som er den beste behandlingen av personer med f.eks hypovolemisk sjokk. Jeg vil forsøke å gi gode råd og tips og enkle tiltak hvis man skulle være så uheldig å komme ut for en alvorlig ulykke. Ingen må nøle med å komme med utfyllende info om dette temaet jeg går ikke dypt inn i dette temaet og kan godt miste en del viktige poenger her.
FØRST LITT MEKANIKK Hva har skjedd? Man må tenke på fallhøyde og fart, tiden det tar å stoppe er synderen her, her må man tenke hvorfor deformasjonssoner på biler er skapt, de er skapt for å forlenge stopptiden og dermed absorbere mer kraft i selve bilen og ikke overføre denne til sjåfør. Vi har ikke deformasjonssoner og vil derfor ha kortere stopptid og absorbere all kraft i kropp om vi treffer et tre eller blir truffet av en bil. Et slikt treff kan medføre brudd som deretter kan gi blødninger rundt bruddstedet. Et åpent lårbrudd vil blø helt til man er tom for blod. Et lukket vil kunne blø ut så mye som rundt 2 liter i vevet rundt lårbeinet, tenk om man brakk begge lårbena? Og at en voksen person har et samlet blodvolum på ca 5,5 l i kroppen? Da har man ikke så mye høy i hatten lenger tenker jeg. En annen skade som sannsynligvis vil kunne oppstå under bråe oppstansinger er at diverse organer som hjerne, lever, milt, nyrer, magesekk vil få en voldsom bevegelse med en meget kort stopplengde og som da vil kunne gi avrivninger i blodkar i eller rundt organet. Disse skadene er vanskelige å oppdage, man vil ha helt forskjellige symptomer på avrivninger i blodkar i hinnene som omslutter hjernen enn i for eksempel nyrer som sprekker. Det som er greia her er at man har to typer skader, de man ser og de man ikke kan se; men som må oppdages av endret adferd, bevissthet, hudfarge, hud temp, svetting og de som man ser hvor det stikker ut benpiper, er misfarging i huden, avskrapninger, ømhet eller at smertefokus blir beskrevet av skadet person. En brukket fot er jo vond som f@4*!! Og kan fjerne fokuset fra mer alvorlige skader som nakkebrudd eller indre blødninger forårsaket av avrivninger i mage, bryst eller hode. Derfor er det viktig at man ikke forlater folk som har vært utsatt for høyenergitraumer, de kan bli skikkelig sjuke lenge etter ulykken fant sted. Mer om symptomer senere.
ANDRE SKADER En annen form for alvorlig sykdom/skade er jo forfrysninger (hypotermi) eller overoppheting/heteslag (hypertermi) Når omgivelsenes temperatur nærmer seg eller overstiger kroppstemperaturen øker risiko for at kroppen produserer mer varme enn den kan avgi og dermed utvikler heteslag og videre nedsatt bevissthet eller bevisstløshet. Det kan også oppstå kramper som skyldes generell irritabilitet i hjernen. I alvorlige tilfeller kan det oppstå muskelskade og sviktende funksjon av lever, nyrer og koagulasjonssystemet. Denne fyrn må ha noe å drikke!! Fort! og må få seg to stk til å vifte kald luft på han mens han får i seg mye drikke og noe salt. En hyperterm kar vil ofte være ganske rød i toppen og ikke føle seg noe særlig bra. Forskjellen mellom å være hyperterm og ikke ”ha dagen” kan være hårfin. Mitt tips er å se inn i røde kors eller Norsk folkehjelps telt under styrkeprøven, der vil det som regel ligge en som har blitt dumpa av laget og nettopp pga hypertermi og dehydrering. Han har sykla og svetta mer enn han har drukket og dermed mistet det stoffet som kjøler oss ned, nemlig svetten vår Nedkjøling hos syklister er jo vanligvis forfrysninger av tær, fingre og ansikt og kan medføre vevsskade og kan i alvorlige tilfeller ikke reverseres og man blir da nødt til å fjerne det døde vevet.
En annen mye viktigere fare ved nedkjøling er at en person som ligger på asfalt eller på lyng i sykkelhabitten vil bli raskt nedkjølt i hele kroppen og vil kunne blø mer enn en person som ligger på noe varmt og som blir aktivt holdt varm av sine hjelpere. Nedkjøling er skikkelig! Skikkelig!! ille for en person som allerede er alvorlig skadet. Nedkjøling forekommer i Norge hele året. Det blir jo ikke 37,5 grader nedi lyngen i skogbunnen når det er 35 grader ute på en ekstremdag på innlandet. Alle som står og ser på er jo varme og gode av all syklinga, men prøv å forestille dere stakkaren i lyngen som ligger på fuktig underlag og blør. Av og til kan det være viktigere å legge noe under personen enn over personen. Tenk nedkjøling hver gang en ulykke skjer i Norge uansett årstid eller tid på døgnet. Det tar ofte litt tid før ambulansen kommer og de blir så jævlig glad når de ser at dere har holdt stakkarn varm, det kan skille mellom liv og død i alvorlige tilfeller. Generell nedkjøling av vitale organer hvis man sykler med for lite klær kan også medføre at man fryser ihjæl, dvs at man blir så kald at organer slutter å fungere normalt og at man får rytmeforstyrrelser i hjerte og andre godsaker. Sistnevnte er vel noe vi sjeldent vil klare å påføre oss selv. Jeg kan tenke meg et par av mine venner som er eksponert for dette men de er jo eksponert for så mange andre ting også……
Ok, åpne brudd og kraftige blødninger må ”pakkes/komprimeres”. Det vil si at man trykker kompresser og andre ting ned i såret/rund benet der hvor det blør så hardt at blødningen ikke har noen plass å blø? Samt at man holder området stabilt, noe som hjelper mot blødning og smerter. Klipp/riv opp bukser skjorter for å komme til blødningen og stopp den. Dette er å redde liv. Som Mads Gilbert sa i Gaza ”Vi vasser i blod og amputater!!” kan fort bli ditt uttrykk!!! Og med ”andre ting” så er det vel en selvfølge at det er noenlunde rene ting og ikke lyng, gress, grus og andre løse gjenstander man finner slengt i naturen. Hvis man ikke har noe å stoppe blødningen må man trykke med hånden til noen kommer med andre hjelpemidler. Alle har jo hørt om tourniquet, dette er jo en måte å stoppe blødninger på men man må være forsiktig med dette da en slik strupning av blodtilførselen i et lem kan forårsake mer skade en bare det såret som blør. Men hvis ikke noe annet hjelper så drar vi i gang et godt gammelt skummelt tourniquet, det er tross alt bedre å miste en fot enn hele livet. Husk at summen av ”små” skader kan få store følger.
Bevisstløshet. Ved bevisstløshet må man finne ut om den skadede puster, hvis ikke må man først forsøke å få frie luftveier, surkling etc. er ufrie luftveier. Alle kjenner til stabilt sideleie…ikkesant? Ja? Det er når noen ligger på siden med rygg og nakke i en så rett posisjon som mulig, da får man frie luftveier hvis ”pasienten” ikke har kjørt fast en energi bar fra Maxim i halsen under skadeforløpet. Husk å se etter ting i halsen hvis de er bevisstløse, ulykker i trafikken har en ekkel tendens til å involvere tenner…..grøss…. bruk gjerne fingeren, de er jo bevisstløse, man kan gjøre mye rart uten at de klager noe nevneverdig. Hele den greia med hvor armer og ben skal være i et stabilt sideleie er jo bygd på at en hånd skal være under hodet for å støtte hodet og få en rett linje sammen med rygg og bena og en arm skal sørge for at man ikke trille rundt og får ufrie luftveier igjen. Også blir det ikke noe tull hvis den skadede må spy. Husk å tenke nedkjøling her. Bevisstløse folk fryser også.
SYMPTOMER PÅ ALVORLIG SKADE ….eller når låven OG utedassen er i full fyr…. Symptomer finner man ved å gjøre en undersøkelse og observere den skadede. Jeg i mitt yrke gjør en undersøkelse man ikke kan forvente av noen andre som ikke jobber med dette derfor vil jeg begrense meg til enkle undersøkelser og observasjoner, puls, respirasjon er ekstremt vanskelig å tolke for en som ikke jobber med dette og det frarådes å trekke konklusjoner med mindre det ikke finnes respirasjon eller puls, og selv dette er det vanskelig å fastslå!. Jeg vil anbefale alle å delta på et hjerte-/lungerednings kurs, i alle fall de som jobber med mindreårige (barn og unge har mye større sjanse til å overleve en hjertestans enn eldre folk) (og da snakker jeg ikke om oss i 30-40 åra ;-) vi kommer aldri til å bli gamle). En enkel regel å fastslå hjertestans er ikke manglende puls men fraværet av pusting. Ja, legg øret inntil munnen eller enda bedre se inn i munnen på den skadede, hornhinna på øyet er den som vil kunne føle svak respirasjon best sammen med øret og hårene som er på øret ditt. Og har man ikke pust er det bare å sette i gang med 2 innblåsninger og 30 kompresjoner. Innblåsningene skal være rolige og dype, nesten som vanlig pusting. Kompresjonene skal foregå midt mellom brystvortene og skal være 3-5 cm dype. Litt knasing kan påregnes men slapp av, etter knasinga blir komprimeringa MYE enklere. Hvis personen protesterer mot å bli utført hjertelungeredning på burde man stoppe………helt alvorlig. Hvis de stønner eller vifter unnvikende med armer og ben så ikke fortsett, da er de ennå i live.
TILBAKE TIL SYMPTOMER, jeg driver å glir ut her…… En sjekk av kroppen kan alle gjøre, se etter feilstillinger, misfarginger, avskrapninger ødelagt hjelm, hevelser. Legg også merke til bevissthet, snakker han bare tull? Vil han sove? Er han/hun aggressiv? Vet personen hvor de er og hvilken dato det er? Hvis du finner noe som ser skummelt ut eller som virker rart eller unaturlig så få personen til legesjekk, ring 113. Dette er informasjon som folka på AMK og ambulansen vil vite hallo! Hvem vil sove etter en ulykke? Da har man jo 3 liter adrenalin pumpende rundt i kroppen, hvis du da vil sove så er det noe gærnt med deg. Noe som også er rart med mennesket er at når vi blir skadet så har vi en trang til å være alene, vi glir litt langsomt bort fra de andre og lyver om at vi vil på do, mens vi egentlig er livredd for å dø og vi vet at nå er det noe galt på gang og man klarer ikke å ha det styret og panikken som råder hos de andre rund deg lenger. Hvis kompisen ser skikkelig klein ut og sier han trenger litt ro og vil være alene, så må det ringe noen bjeller hos deg… Ok, hvis du ikke merker noe spesielt, men personen føler seg kvalm, svimmel, er blek og kaldsvett skal man bli bekymret, her ringer vi 113 MED EN GANG!! Dette er fyren som vil være alene og er litt sint på deg fordi du er bekymra og litt stressa på hans vegne.
Hva gjør man da? Plaster hjelper ikke, bandasje hjelper ikke. Nei, nå er det få ting du kan gjøre men disse er ting som kan hjelpe fryktelig på resultatet. 1. Tenk på nedkjøling 2. Hold han i ro. 3. Ikke skap panikk eller fortvilelse 4.sørg for at man puster dypt og rolig. Hjelp til med pustinga, la han/hun følge ditt pustemønster 12 dype fine åndedrag i minuttet. God oksygenering hjelper mot smerter og er noe av det viktigste du kan tilby din forulykkede venn. Hvis man hyperventilerer (puster med en frekvens over 30 i minuttet)ødelegger man for seg selv, men man merker det jo ikke selv derfor må dere som hjelper tenke på dette. Er ikke mye bedøvelse å få på riksvei 98 mellom Lakselv og Tana gitt, derfor må man beholde roen og tenke på stabilisering, varme og pusting. God leiring kan avlaste mye, la den skadede ligge på den måten som er best, ikke tving noen til å ligge med beina i været, det kommer ikke til å hjelpe uansett, hvis du styrtblør i foten og ikke klarer å stoppe blødningen så kan du kanskje få lov til å gjøre som du lærte på rekruttskolen og heve blødningspunktet over hjertet. God leiring, dvs slik som den skadede ønsker å ligge/sitte/stå er god behandling.
Viktig greie her: Selv små ulykker kan være farlige, hvis du ikke merker noe i begynnelsen kan skader bruke lang tid på bli farlig og man vil da kunne få ovennevnte symptomer og bli skikkelig dårlig. Så, konklusjonen er at gode venner/venninner følger med og bryr seg om kompisen sin og lar de ikke dra hjem og legge seg uten at du har fått noen andre, eller du sjøl, holder et øye med dem en tid etter ulykken. Ta en Corona på verandaen er mitt råd, jeg har aldri drukket en Corona med en kompis uten at vi synes det var godt og fortjent. Man får roet ned og det tar tid og man får pratet litt om den nye Trex fuel EX9ern jeg aldri får råd til å kjøpe.
Apropos snakking. Tror du kompisen liker at du sier til han: Hvor blir den jævla ambulansen av!!!!!! Nei, du må ikke legge dine bekymringer over på han som er skada og har lagt igjen en pakke i bukse fordi han er så redd. (vannavlating og avføring er noe kroppen gjør for å være bedre rustet i en krisesituasjon så det er helt vanlig) De som jobber i ambulansen er de i verden som vil dit raskest av alle, fordi (uansett hvor fælt dette høres ut) det er dette vi lærer og blir gode av. Vi vil fram så fort som mulig og vi fraviker gjerne vegtrafikklovens § 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for å komme fram til akkurat deg, noe jævlig fort. Du kan kjefte på oss så mye du vil, bare ikke gi bestekompisen mer å tenke på. Senere kan du jo stikke slukøret innom ambulansestasjonen og be om forlatelse, og du vil treffe verdens hyggeligste folk som gjerne tilgir deg fordi dette er hva folk gjør i stressa situasjoner. Du skal ikke lyve til kompisen heller. Du trenger ikke å si at alt kommer til å gå helt bra, han som har vondt vil ikke tro deg uansett. Og det er så mye morsommere å le av situasjonen ett år etter når du mista å fortelle at dama har tre brystvorter enn at du løy til ham om ting.
Så, noen som synes førstehjelps pakken virker litt dustete nå? Plaster og sikkerhetsnåler er vi vel enige om at de ikke er det første vi tenker på under en ulykke. Den beste førstehjelpa dere kan gi er å være forberedt, ingen isposer har noen gang redda liv, ikke sikkerhetsnåler heller. Men jeg har med meg et par små ting som kan bli nyttig. 3 stk kompresser, 1 stk kompressbandasje, en sånn der klump med no bandasje rundt, 1 stk redningsfolie, den kan bli nyttig om du ikke kommer deg hjem eller må vente ute i vind og blest. Er ikke så god til å isolere men beskytter mot vind og direkte nedkjøling. Og til slutt sportstape, litt sånn MacGyver. Alt tar veldig lite plass i sekken og veier ”next to nothing”, noe som passer meg meget bra Hva vil det si å være forberedt? For min del er det å ta med mobil, snakke med makkere om hvem tar med hva, fortelle fruen sånn ca hvor jeg drar, Jeg sjekker stikkakslinger, dekk, bremser, krank, styrestem innfesting, gaffel, og så bærer det av gårde i ei sabla fart men vi er alle enige om at vi kjører etter eget nivå nedover og vi har streng disiplin i trafikken, og slørving med vegtrafikklovens regler blir straffa med skjennepreken pronte!, a-la-spansk-inkvisisjon.
Kjapt spørsmål når det kjem til tourniquet: Eg meinar å ha lese at ein ikkje skal stramme for mykje (for å unngå å stoppe sirkulasjon vidare ut i lemmen), og kring kvart femte minutt løyse den litt for å få inn friskt blod, og returnert gamalt blod..
Andre seier derimot at det skal forbli på, men når det har vore på i 15-20 minutt skal kun lege (eller tilsvarande) ta det av, på grunn av fare for forgifting (pga. det "usirkulerte" blodet i den avstrupa lemmen).
Vi i ambulansen praktiserer ikke tourniquet med mindre foten eller armen er avsagd.Og selv da er vi tilbakeholden med dette. Det er som du sier, ikke stram hardt bruk noe bredt som tourniquet for å avklemme men samtidig tillate litt sirkulasjon av blod da slipper man å tenke på den lege greia.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Bare sånn av nysjerrighet - hvor mye tåler et lårbein på en osteoporosefri syklist i sin beste alder? Kan det sammenlignes med et aluminiumsrør eller en to-tom-to?
La meg si det sånn, en osteoporosefri peddalfrik som brekker femur har vært utsatt for en skikelig dose energi, lårbenet er noe av det sterkeste vi har i kroppen og et brudd der vil indikere at store krefter har vært i sving. Hva det kan sammenlignes med er vanskelig men det er mer lik et stykke tre en et alu rør i hvordan det vil knekke.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Bare sånn av nysjerrighet - hvor mye tåler et lårbein på en osteoporosefri syklist i sin beste alder? Kan det sammenlignes med et aluminiumsrør eller en to-tom-to?
Det var en på mtbr som brakk det da han var ute og trente alene, etter å ha hucka 6 meter og landa galt. Han slo ikke hodet, men tapte mye blod, ble bevisstløs og ble frakta til sjukehus av noen som så ham. Trur det var sånn det var. Fant ikke igjen tråden akkurat nå. Det må gjøre så jævlig vondt.
Men en ting jeg lurer på. Får du kjøpt sånn kompresjonsblokk og bandasje separat, uten at de er med i sånn ferdig innpakka førstehjelps-nylonpose-sak?
Hadde jo vært fett å ha med seg 3 stk bandasjer og en kompresjonsblokk i karbone da!! hehe.
Lag deg ei blokk sjøl av noe som elllers er til nytte på turen, ser for meg at du kan ha f.eks en av de verktøysetta som har "skall" som komp.blokk.
Takk for all responsen, jeg tenkte at dette ble litt for langt og kjedelig. Jeg kommer til å endre litt på den i form av redaksjonelle ting, nye ting vil jeg legge på nederst.
S
En ting å tenke på for de som trener alene i skogen, er nettopp at de er alene, også når ulykken inntreffer. En tidligere arbeidskollega av meg, syklet i en skog nær Oslo for noen år siden. Der møtte han på en forslått syklist uten sykkel. Sykkelen var det ingen feil med, viste det seg. Men syklisten hadde glemt å ta med seg sykkelen etter fallet og begynte å gå hjem. I feil retning. Vedkommende kunne ikke gjøre rede for seg heller. Det hele endte bra, har jeg blitt fortalt. Men hva om hverken min kollega eller noen andre hadde funnet han? Jeg hadde et lite uhell selv idag da jeg syklet Farris runden. Ved et sølete parti klarte jeg å lande på ryggen i dyp bekk, med sykkel over med. Jeg landet mykt, vått og litt kaldt. Til alt hell lå telefonen inni sekken og ble ikke våt. Hva blir moralen her?... Sykle på steder hvor man blir funnet i løpet av dagen hvis uhellet er ute. Ha med telefon, legg den i en plastpose. Og sykle forsiktig.
Årets nyttigste innlegg? Noen burde lage en first aid-kit for syklister; en liten pakke med det nødvendigste OG essensen i innlegget til Spiff kort og billedlig fortalt.
Greit å friske opp multitraume, energi og høyenergiskader, man har ofte sett at den (pasienten) som har sett "friskest" ut har vært den mest livstruende, Dette er et kunststykke å klare å takle.
Ok, på tide med en opdatering i disse kalde tider:
Som nevnt i OP så er jo nedkjøling noe herk for skadde folk. Nå er det vinter og jeg vil minne om dette hvis dere skulle komme ut for en ulykke. det er glatt ute så vær forsiktig.
Og så vil jeg snakke bittelitt om frostskader.
Vi har jo våre mål til sommeren og vi går langt for å være godt forberedt til alle de morsomme rittene vi skal være med på. Når dere er ute og sykler er det 3 ting som JEG synes er viktig å tenke på :
1. Bar og eksponert hud , slik som ansikt og ører 2. Eksponerte punkter hvor det er vanskelig å få god nok isolasjon pga kontinuerlig strømmende kald luft. (hender, føtter, lår) 3. Områder som blir våte (alle områder etter type sykling og vær.)
Ved nedkjøling så trekker årene seg sammen i huden og du får dårligere oksygenering av cellene i huden og dypere ettersom man blir mer nedkjølt, det kan føre til at huden "dør" om man ikke får varmet opp området før uopprettelig skade er gjort og da må den døde huden/kjøttet bort. I tillegg så ønsker jo kroppen å holde blodet varmt slik at det ikke blir feil i kjemikaliebalansen i kroppen slik at vi slipper organsvikt og arytmier. Dette er hva som skjer i korte trekk. Huden inneholder jo mye rart. det er nervceller i fleng og vi trenger disse sensorene for å registrere hva som skjer i våre omgivelser og med oss selv.
Når kald luft treffer kroppen så vil huden din automatisk prøve å varme opp det kalde området og det blir jo sinnsykt ille med oss syklister fordi ví "bytter" luft hele tiden. det værste etter å ligge i rennende vann er å opholde seg i "rennende" luft. Derfor må man tenke nøye over. (fikk nettopp et mentalt bilde av noen syklende motstrøms i akerselva..?!Det er kaldt det! nvm)
Bekledning er stikkordet og her må man tanke seg litt om, for mye klær betyr mer svetting og av og til mer mer nedkjøling. Det er derfor klatreklærne til Arcteryx koster det hvite i øya dine, de kan dette med svette, fukt og isolasjon. Noen merker av sykkelklær tilbyr også denne typen teknologi men man må prøve og teste for å finne det rette utstyret for å ta godt vare på kroppen og huden vår.
Så til rosinen i pølsa, hva gjør vi med bortdovna hud,tær og svære tallerkenstore hvite/lysblå områder på låra? For det første: ikke få dette så ofte. det er ikke bra for deg i lengden. Nerveceller som dør gror ikke tilbake som hud kan gjøre. Faktisk er nerveceller det eneste i kroppen som ikke kan reproduseres. (tenk på dette når du er på din 4. long island icetea og 5. halvliter ;-) Videre så må disse områdene varmes opp forsiktig, faren ved oppvarming for raskt er jo at man bruker for varm varmekilde og pådrar seg brannskader!?! Bruk av varmt vann er vanskelig fordi man klarer ikke å fastslå temp på vanet uten termometer. Jeg bruker kjærringa hu er 37 grader mesteparten av året. (kan bli noen kjølige perioder der også men det bare føles som om hun ser kjølig på deg, jeg garanterer at hun er 37 grader om hun er godt orientert om tid og sted ;-) Av of til er det greitt med "håndspåleggegelse" andre ganger kan dub bruke henne til å tape vann som er varmt og kaldt nok. OBS Ikke hvis hu var med på sykkelturen. Bruk da svigermor, (kan ikke tru hu var med.) og du vil uansett få mer sympati hos henne.
Hvis huden er gul og læraktig så må du på legevakt. der vil du bli behandlet i vannbad og du vil forhåpentlig vis få smertestillende . For å si det på godt norsk; IT STINGS LIKE A B**CH når huden blir vekket til live igjen. hvis huden er død så betyr det at det har blitt dannet iskrystaller inne i cellene og de har da blitt "sprengt" pga utvidelsen og da må du på legevakt. Hører du? LEGEVAKT ;-)
DISCLAIMER: Jeg er bare en vanlig mann og søker bare å forberede folk på skader så er du usikker på hvor død huden din er eller ikke klarer å få førligheten tilbake så dra på legevakt eller til fastlegen om du kan få time så raskt.
Originalinnlegget ditt kom til nytte tre gonger i sommar, spiff!
Fyrste gong under Lillehammer - Oslo der feltet mitt fekk eit stygt kræsj i "grei" hastigheit (40km/h). Der hugsar eg at eg kikka etter hjelmskade, og kor oppmerksam den forulykka var. Han var bleik, fjern, stirra rett fram og responderte svært dårlig på tilsnakk, sjølv om han hadde eit komplisert (og sikkert smertefullt) brot rett under albuen. Me fekk geleida han ut av vegen samtidig som me prøvde oppnå kontakt/forklare, og fordelte oppgåver.
Dei andre to var siste helga i Hafjell. Eg såg ingen av kræsja, men hamna midt i det sjølv om, og køyrde ein av dei på sjukehus.
Han eg køyrde på sjukehuset fulgte eg igjennom heile vegen får ankomst til klargjering til operasjon, og mange av dei punkta du ramsa opp hjalp her også. Eg opplyste om ca. hastigheiter, korleis ulykka skjedde og om spesielle punkt på kroppen som hadde fått pryl, kva skader det var på beskyttelsesutstyr, korleis den forulykka endra adferd, hudfarge og kroppstemperatur undervegs, og så vidare. Hektisk, men og spennande. (Morbid som eg er. )
Viktig punkt her: Eg følte at dei som tok oss imot ikkje høyrde på meg når eg sa det var ei høghastigheitsskade. Fyrst etter at det vart konstatert punktert urinblære vart eg faktisk spurt om korleis det hadde skjedd, og i kva hastigheit. Så det kan vere naudsynt å mase, mase og mase for å fram informasjon.
Andre kræsjet den helga var det same prosedyre. Kva skader på utsyr, kva har laga skrammene i ansiktet, på hoftekam, og så vidare. I tillegg fann eg ut med fyrstemann at dei vert fryktelig kalde, sjølv om eg var så varm at sveitten rann av meg. Så få av våte klær (sjølv om det er 15 grader i lufta), og gje dei klærne dine. Etterpå var det å gi relevant informasjon til ambulansepersonalet som plukka vedkommande opp. (Dei var forresten svært takksame for at me køyrde med nakkekrage -- alle dei eg snakka med -- både i ambulansetenesta og på sjukehuset!)
Mange av dei punkta du ramsa opp poppa fortløpande opp i hovudet mitt no; omtrent før eg er i ein faktisk situasjon. Det virkar av og til som hjernen min er innstillt på "Katastrofe", og eg "tørrtrenar" på HLR, stabilt sideleie, tourniquet, skadevurdering, og så vidare.
(Kanskje ein biverkanad etter å ha hamna i situasjonar med hjartestans og andre relativt dramatiske traumer oppgjennom åra...?)
Så tusen takk for informasjonen, spiff. Dette er ting alle burde vite om og tenkje igjennom, og dette er eit svært godt iniativ for å gjere denne "ekstreme" sporten tryggare for oss alle.
Ok, Noen med permanente hodskader her? Så nettopp videoen av Mario når han tryna i spurten på vueltaen i 94. Følg med etter 25 sekunder da smeller det. (Video nederst) Det er noe av det jævligste jeg har sett og jeg tenkte med en gang; Aha! det er derfor syklene hans ser slik ut. Neida , jeg tenkte; Det der er en mulig dødsulykke i min verden.
Hva gjør vi med hodeskader og hvordan finner vi ut at det er hodeskader i bildet? Jeg har i posten over forklart om indre blødninger etc. Nå har vi bare slått hodet litt og blir raskt sykere men hva gjør vi og hvordan utarter det seg? (Les gjerne Sykkelfantomets inlegg tidligere i denne tråden nå.)
Hvis du bevitner traumen mot hodet så kan man jo gjøre en vurdering av alvorligheten Ta i betraktning om beskyttelse fungerte eller er hel ennå, fart, og om det var hodet som traff bakken først. Hvis hjelmen sprekker eller faller av så vil jo alle andre slag mot hodet være alvorlig. F.eks kjører man i en fjellvegg og så treffer man asfalten etterpå. Bevisstløshet?
Hvis man ikke bevitner dette så må man se på utstyr, høre på vitner og observere fyrn/bærta til ambulansen kommer. Husk frie luftveier om de er bevisstløse. <--Viktig
Husk at i Norge skjer 50% av alle hodeskader i trafikken. Og det mest hyppigst brukte eksempelet på hodeskader under anestsiutdanningen er: mann30år, 30 kmt, Terrengsykkelulykke. Kutt i panna og kvalm.
Hva skjer EGENTLIG? Jo det som oftest skjer er jo at hjernen beveger seg for raskt i en retning og hodet står i ro. Hjernen ligger å svømmer i vann (spinalveske) og den er myk. Så når man klapper panna i asfalten så stopper hodet og så beveger hjernen seg videre mot asfalten og man kan få trykkskader i panna og avrivninger av blodårer bak hjernen. I rommet mellom hjernen og bakhodet. Når det da begynner å lekke blod ut i hodet så fortrenger blodet hjernemassen og man får en sammenklemming av blodårer og påfølgende oksygenmangel til de påvirkede områdene.
Tenk også litt på at når man slår hodet så har man kanskje også slått nakken/ryggen. Hold pasienten i ro. Stabilt sideleie for eksempel
Symptomer? De kan komme med en gang og de kan komme over tid (ref. Corona på verandaen og tre brystvorter) Det som skjer er at man kan få nevrologiske utslag fordi hjernen blir skadet /påvirket. Legg merke til talefeil. Desorienteringer, skjev i ansiktet, den forulykkede kan ikke forstå et ord av det du sier, sjangling, kan ikke gå, forskjellig størrelse på pupiller, kvalme og oppkast, kramper og spasmer, trøtthet og lyskyhet.
Hvis noe av dette inntreffer så legg pasienten i stabilt sideleie og vent på ambulansen. Husk at han/hun ikke må bli kald. Blir du kald blør du mer og trykket øker i hodet. Forsøk å holde god kontakt med AMK (113) og forklar hva som skjer. Legg også merke til og rapporter inn bevissthetsforandringer når dere venter på ambulansen. Få hjelp fra andre. Det hjelper å være flere å dele på bekymringene.
enjoy.
Knakende godt skrevet, og en liten reminder på hva som egentlig er viktig.
Neste jeg kunne ønske meg er en oversikt over hva som erfaringsmessig har størst nytteverdi å ha med seg på en langtur. Mao hva bør jeg pakke i den lille førstehjelpspakken som alltid er med på langtur? Utfra det du skriver tror jeg den inneholder en del uinteressnte og unyttige ting.
Hvis du har begrenset plass og skal begynne på scratch, hva ville du pakket med i en pakning på størrelse med en seteveske (dvs litt større enn en mobiltelefon)?.