Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

EPO som dagligvare - nå!!!!!!

EPO som dagligvare - nå!!!!!! #950702 25/05/2010 10:29
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Som elektriker drar jeg god nytte av at folk ikke har lov til å skru på sikringsboksene sine selv. Jeg skyver brannfare foran meg som argument for at lovverket styrker min markedssituasjon. Jeg hadde selvfølgelig profittert på at dette ikke gjaldt andre grupper, f.eks å kjøpe medisiner reseptfritt, eller i hvert fall utenom apotek.

Jeg husker jeg måtte kjøpe cetirizin mot allergi da jeg var på ferie i Tyskland, og fy faen hvor mye billigere det var enn å kjøpe det på apotek i Norge.

Sammenliknet jeg priser på andre matvarer, som f.eks epler og appelsinsaft, var ikke forskjellen så himla stor.

Hvorfor er det ikke flere som blir med på å oppheve de forskriftene som sier at medisiner må selges kun med resept og på apotek? Jeg vet at det fins barnepikemennesker, men er det ikke litt rart at denne altruistiske ansvarligheten går så langt at den kompromitterer egeninteresser?

Og for å komme et motargument i forkjøpet. Vi snakker ikke nødvendigvis om antibiotika. Det er et sidespor, fordi antibiotikabruk av en enkeltperson kan skape resistens som plager resten av oss. Såpass har jeg fått med meg.

Men det plager ingen andre om muttern kunne kjøpt enalaprilen sin på den lokale Kiwi-sjappa. Hvem misbruker sånne blodtrykkspiller? Helt fucka, spør du meg. Fjern disse lovene som holder liv i apotekkarteller.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950706 25/05/2010 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva synes du om påbudet om å bruke bilbelte?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950713 25/05/2010 10:37
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Genialt. La folk få styre det selv. Mikse seg en coctail av immunsvekkende, immunstyrkende, insulin for ikke å snakke om en dasj beroligende (noe vi alle kunne trenge en gang i blandt). Rohypnol respetfritt! For en studie i interaksjoner det kommer til å bli.
Jeg er forøvrig en trofast tilhenger av vinmonopolet. Hadde det vært fritt frem for vin i butikkene, hadde dette landet gått på dunken. Dyrt å vanskelig tilgjengelig er det eneste som funker. Bortsett fra for valium da, det burde vært gratis.....

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950724 25/05/2010 10:48
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sammenligningen med Vinmonopolet synes jeg er ganske treffende. Når jeg drar dit, har jeg ofte spørsmål, som blir besvart av kunnskapsrike mennesker. De har et godt utvalg, som ikke kun er basert på profitt og hva Folk Flest (tm) liker.

Hvis jeg kommer på Kiwi med spørsmål om medisiner tviler jeg på at jeg hadde fått like gode svar.

Redigert av anonymous5; 25/05/2010 10:48.

Anonym5
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950728 25/05/2010 10:52
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Andre land (for eksempel Hellas) parallellimporterer reseptpliktige legemidler frå Noreg fordi prisane er så låge her. 100 cetirizin kostar deg kanksje 30 kroner på resept. Synes vel det er greit for ein allergisesong.

Det er vel akkurat liberaliseringa av markedet og frislepp av ikkje resptpliktige medisiner til butikkar og bensinstasjonar som har vore med å dra opp prisane på handelsvarer/ikkje reseptpliktige. Apotek og utsalg skrur prisane opp på dei små ikkje resptpliktige pakkane (som faktisk er ganske dyre).

Redigert av thasle; 25/05/2010 11:45.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: anonym5] #950732 25/05/2010 10:55
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Sammenligningen med Vinmonopolet synes jeg er ganske treffende. Når jeg drar dit, har jeg ofte spørsmål, som blir besvart av kunnskapsrike mennesker.

Så spørs det da, om de faktisk er kunnskapsrike, eller om de bare later som ...

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950735 25/05/2010 10:56
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin ide...

Vedlegg power.jpg
Redigert av snikkarboa; 25/05/2010 10:57.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950763 25/05/2010 11:18
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: FTW
Sammenliknet jeg priser på andre matvarer, som f.eks epler og appelsinsaft, var ikke forskjellen så himla stor.

Åh nei? "Schattenmoreller" (moreller) på glass. 48NOK hos ICA. 0.79EUR hos Aldi. Capri sonne er en annen prisfavoritt.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: schnappi] #950881 25/05/2010 13:08
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Her er folk litt svart-hvitt dommedagsorienterte.

Paracet selges allerede over-the-counter, og paracet er vel en av de største årsakene til akutt leverforgiftning i Norge, som kan medfølge død.

Metoprolol eller enalapril, derimot, selges ikke reseptfritt. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at man skal misbruke enalapril. Metoprolol, kanskje, dersom du driver med skyting, fordi beta-blokkere kan redusere skjelvinga.

Vi trenger altså ikke gå inn på den der liberalist-vs-barnepike diskusjonen. Jeg tror heller ingen som ikke lider av en sjukdom som krever immunsuppressiva vil begynne å hive innpå jævlig mye artrotec, metotrexat, sirolimus osv. Det er et ikke-problem, så hvorfor er dere så jævlig keene på å forsvare et system dere ikke tjener på?

Huff, så frustrerende at folk lar seg manipulere av omgivelsenes moral til å være barnepiker når det ikke trengs. Skulle ønske flere var rasjonelle psykopater som meg.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950886 25/05/2010 13:12
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HM1100
Genialt. La folk få styre det selv. Mikse seg en coctail av immunsvekkende, immunstyrkende, insulin for ikke å snakke om en dasj beroligende (noe vi alle kunne trenge en gang i blandt). Rohypnol respetfritt! For en studie i interaksjoner det kommer til å bli.
Jeg er forøvrig en trofast tilhenger av vinmonopolet. Hadde det vært fritt frem for vin i butikkene, hadde dette landet gått på dunken. Dyrt å vanskelig tilgjengelig er det eneste som funker. Bortsett fra for valium da, det burde vært gratis.....

Hvaslags vin er det du tenker på som er dyrere i Norge?
FYI så kommer det franskmenn til norge for å kjøpe tilbake vin...

Redigert av jan erik; 25/05/2010 13:14.
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: GeirK] #950888 25/05/2010 13:13
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: GeirK

Jeg bruker selv både sykkelhjelm og bilbelte av egeninteresse, men ønsker allikevel påbud, da jeg er tjent med mindre sykehusutgifter. Jeg er ikke så opptatt av folks frihet, jeg er opptatt av hva som tjener meg.

Jeg stemmer forøvrig arbeiderpartiet, og er ihugga forsvarer av vinmonopolet, da jeg ikke drikker, og ser det fordelaktige i å få inn mer penger til staten, mtp maktkonsentrasjon, mange byråkrater, og mindre skattetrykk på andre steder hvor det kunne vært mindre fordelaktig for meg.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: thasle] #950906 25/05/2010 13:29
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: thasle
Andre land (for eksempel Hellas) parallellimporterer reseptpliktige legemidler frå Noreg fordi prisane er så låge her.

Du må skille mellom patentbelagte medisiner og generika. Generika er billigst i helt frie markeder. Patentbelagte medisiner blir billigere når man kan forhandle om store mengder direkte med produsent, f.eks ved å diskutere refusjon ja/nei.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: jan erik] #950919 25/05/2010 13:43
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: jan erik

Hvaslags vin er det du tenker på som er dyrere i Norge?
FYI så kommer det franskmenn til norge for å kjøpe tilbake vin...

Dyr vin er ikke spes dyr i Norge. Det er lurt å kjøpe dyr vin i Norge, og billig vin i utlandet. Men all vin er dyr i Norge, og det er fint. For oss ICON_WINK

Og til trådstarter; du er på bærtur. Kanskje paracet er en av de vanligste årsakene til forgiftning fordi den er reseptfri? Poenget er ikke nødvendigvis hvilke effekter den enkelte medisin har isolert, men hvordan de påvirker hverandre. Og hadde man fått kjøpt Renitec eller likn uten resept, spørs det om ikke en god andel hadde klart å ødelegge feks nyrene sine. Eller kanskje lille jentungen i et anfall av affekt hadde klart å stappe i seg en haug med pillehaugen til bestemor. Noe som i og for seg kan skje i dag, men frislipp av medisiner til folk flest hadde garantert gitt svært mange triste historier.
Det er mye rart man kan irritere seg over. Kanskje det er fordi livet er for lett. I så fall er det lurt å få seg en hobby, for det fører ofte med seg bedre helse og minsker dermed sannsynligheten for at man må bruke penger på medisiner. Og ikke få råd til dyr vin....

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950924 25/05/2010 13:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det som er dyrt på polet, er ordentlig øl, som av en eller annen grunn blir dyrere pr. liter enn OK vin.

- Robert Green Ingersoll
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: GeirK] #950929 25/05/2010 13:55
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det som er dyrt på polet, er ordentlig øl, som av en eller annen grunn blir dyrere pr. liter enn OK vin.

Det forundrer meg ikke. Polet priser i stor grad etter prosent alkohol. Kanskje "skikkelig øl" ligger høyt i alkohol?
Jeg kjøpte forresten en flaske 60% sprit for blande i en velkomstdrink på jobben en gang. Idiotisk. En flaske simpel 60% koster mer enn en eksklusiv whisky.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950931 25/05/2010 13:58
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F

Og til trådstarter; du er på bærtur. Kanskje paracet er en av de vanligste årsakene til forgiftning fordi den er reseptfri?

Ja, det er nok en del av grunnen. Og det igjen forteller hvorfor renitec, som ikke har disse akutte toksiske effektene, helt enkelt kunne vært tillatt, i og med at de aller fleste av oss klarer å bruke paracet uten å bøtte innpå over 8 stk om dagen, og i hvert fall langt under 24, spesielt kombinert med fyll.

Renitec og andre ACE hemmere er først og fremst et problem for de med så langtkommen nyresvikt at den forverrer nyresvikten, samt at selvmedisinering med for høye doser gjør at man kan få lavt blodtrykk og bli susete i huet.

Først og fremst så vil frislipp gjøre ting enklere for oss som allerede har diagnoser, spesielt for renitec, metoprolol, og andre medisiner uten misbrukspotensiale.

Jeg veit alt dette her fordi jeg har diskutert det inngående over frokost med ei indremedisiner jeg er utro med.

Skulle tro du jobba på apotek sånn du diskuterer.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950946 25/05/2010 14:15
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jaggu artig du ICON_SMILE Hils indremedisineren neste gang.
Jeg synes forøvrig man burde avskaffe hele blåreseptordningen. Gratis medisiner til hele befolkningen, hva gir du meg? Sånn at de kan bruke penga sine på hårklipp og slikt tull. Nei, kanskje jeg er enig med deg, frislipp av medisiner så folk får betale for remediene selv. Blir sikkert populært...

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #950960 25/05/2010 14:28
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jaggu artig du ICON_SMILE Hils indremedisineren neste gang.
Jeg synes forøvrig man burde avskaffe hele blåreseptordningen.

Hvorfor blander du inn refusjonsordningen???

Det er da ingen som snakker om å avvikle blåresepter her?

Tvert imot, dersom du kunne vise til at du har kjøpt så og så mye medisiner i butikk, vil du da fortsatt kunne få refusjon?

Å legge ord i munnen på den andre fungerer bedre live. Nå blir du bare veldig avkledd. Det var en svært gjennomsiktig stråmann.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950966 25/05/2010 14:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg bruker selv både sykkelhjelm og bilbelte av egeninteresse, men ønsker allikevel påbud, da jeg er tjent med mindre sykehusutgifter. Jeg er ikke så opptatt av folks frihet, jeg er opptatt av hva som tjener meg.

Du vet med andre ord at frislipp av medisinsalg ikke øker utgiftene til helsevesnet?

- Robert Green Ingersoll
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #950973 25/05/2010 14:41
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
FTW:
Kan du ikkje snart lage ein tråd der du lurer på "kva som er galt med bremsene"/"korleis skifte krank"/"kvar er det kulast å sykle"/"korleis bunnyhoppe"/"sjekk denne stien eg fann dah"?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #951014 25/05/2010 16:21
Dan Offline
More than words
More than words
Skulle ønske flere var rasjonelle psykopater som meg.

Jeg tror kanskje du henger opp litt for mange egenskaper på din psykopati. Det er godt om folk som tenker akkurat som deg uten å måtte henge det på en diagnose. Eller tror du at du sjokkerer noen med dine standpunkt og da blir det litt ekstra sjokkvirkning å skryte med at du er psykopat?

De fleste psykopater jeg har vært borte i har vært drittsekker i sine dårlige stunder. Det må vi selvfølgelig tåle på et vis, siden de ikke kan så mye med det. Men ikke tro at vi gidder å la oss imponere eller at vi lar all adferd passere. Det er forskjell på forklaring og unnskyldning.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: Dan] #951049 25/05/2010 17:11
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: Dan

Jeg tror kanskje du henger opp litt for mange egenskaper på din psykopati. Det er godt om folk som tenker akkurat som deg uten å måtte henge det på en diagnose.

Everybody lies. Beviser jo ingenting. Det er jo ingen IRL som har noen fordel av å innrømme psykopati. Jeg gjør dette bare for at folk her skal kutte ut å la seg manipulere av moralmenneskene, og samle seg rundt sine egeninteresser.

I utgangspunktet er det rasjonelt at mine partifeller nekter for psykopati og bruker ord som "rettferdighet" så platt og dumt de bare vil, så lenge det kan legitimere ovenfor heller enkle sjeler at de har en slags gudegitt rett på sin side til å brutalt og kynisk kjøre sine egeninteresser fram på bekostning av alle andre. Jeg skulle gjerne sett at det var fengselsstraff for å skifte lyspære, men det er litt vanskelig å få aksept for dette. Men bare vent.

Når du sier at du ikke finner deg i dette, så aner ikke jeg hva faen du skal gjøre for å hindre det? Du vet ikke hvem jeg er, og selv om du hadde visst det, kan du ikke si hva jeg stemmer for. Jeg kan stemme for å forby deg å skru på sikringsskapet ditt, og jeg kan forby deg å ha gul ducati over et visst antall kubikk, uten at du kan forby meg å ha f.eks boblebad som hevn. Fordi du ikke vet at jeg har boblebad, er jeg din usynlige fiende, og slik fungerer alt politisk i samfunnet. Du kan som ateist forsvare muslimers rett til å si at homofili er en dødssynd, samtidig som muslimer kan dolke deg i ryggen med å si at du bør fengsles for å komme med generaliserende utsagn om f.eks islam og menneskerettigheter. Du har ingen garanti for gjensidighet. Vi har ikke skapt systemer som belønner gjensidighet.

Man får ikke nødvendigvis noe negativt tilbake av å mele sin egen kake så langt man kan, uten noen form for moral og samvittighet. At du ikke liker at jeg kaller dette psykopati, det er nå så. Det er faktisk nesten litt som doping, det her. Ingen vet om du doper deg eller ei, derfor lønner det seg.

Hadde jeg vært apoteker, hadde jeg selvfølgelig holdt kjeft. Hadde jeg vært fastlege, hadde jeg også holdt kjeft. De er jo sjeleglade over å få klarlagt arbeidsdagen med smekkfulle lister måneder i forveien, og det skader jo ikke dem, at folk må innom for å få tillatelse til å putte blodtrykksmedisiner i kroppen. Det er rasjonelt å tenke slik. Samvittighet kan være fordelaktig, når det å være snill medfører gjensidighet. Når dette ikke er tilfellet, slik vi ser i politikken, hvor det lønner seg å være en egoistisk drittsekk, så er det mest lønnsomme å pælme vekk samvittigheten sin.

Jeg kan tillate meg å si det her, fordi alle her som ikke jobber som fastleger eller apotekere, burde ha egeninteresse av å bygge ned dette barnepike-monopolet. Denne egeninteressen gjør deg ikke til psykopat. Det er fastleger og apotekere som agerer som psykopater i akkurat denne saken, og skyver andre unnskyldninger foran sine egeninteresser, henvisninger til fiktiv utilitarisme, barnepikeforpliktelser, osv. I andre tilfeller er det meg.

Dersom du ikke liker psykopater, har du jo en gyllen mulighet Dan. Gå imot apotekenes monopolsituasjon. Gi folk frihet til å bestemme hvilken risiko de selv vil inngå ved å kjøpe ting reseptfritt, eller la i hvert fall prisene gå ned ved å la det bli mulig å levere inn resepter også på RIMI.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: GeirK] #951092 25/05/2010 18:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg prøver en gang til:

Du vet med andre ord at frislipp av medisinsalg ikke øker utgiftene til helsevesnet?

- Robert Green Ingersoll
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #951098 25/05/2010 18:14
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er litt interessant det her. Ikke nødvendigvis hvordan du kan forby meg (oss?) hva som helst, mens vi ikke kan forby deg noe som helst. Eller "innrømmelsen" av å være psykopat, noe som er en contradiction in terms, for et kriterium for å få den diagnosen (som ikke lenger brukes) er manglende selvinnsikt. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du blander inn fastlegene i dette heller, for hvorvidt resepten de skriver ut løses ut på Rimi eller apoteket er dem sannsynligvis revnende likegyldig. Resept må man ha uansett, hvis ikke blir det vrient med noen refusjonsordning. Aka min antydning om blå resept. Men dine betraktninger rundt "snillhet" og "dumhet" gir jeg en tanke. Det er ikke nødvendigvis slik at "what goes around, comes around".
I rest my case.....

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: HM1100] #951109 25/05/2010 18:24
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
(...) mens vi ikke kan forby deg noe som helst.

Jo, det kan du vel, men da heller indirekte, i form av at du går imot de interessegruppene jeg måtte være en del av.

Quote:
Eller "innrømmelsen" av å være psykopat, noe som er en contradiction in terms, for et kriterium for å få den diagnosen (som ikke lenger brukes) er manglende selvinnsikt.

Kanskje det. Jeg får spørre neste gang mannen til indremedisinerdama har nattevakt.

Aner ikke. Hva skjer med utgiftene til helsevesenet, da?

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: Dan] #951119 25/05/2010 18:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Men ikke tro at vi gidder å la oss imponere eller at vi lar all adferd passere. Det er forskjell på forklaring og unnskyldning.

Jeg synes Hvilepuls er bedre.
ICON_SMILE

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: FTW] #951125 25/05/2010 18:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

La meg hjelpe litt på korttidshukommelsen. Du var for bilbeltelover fordi de holder utgiftene til helsevesnet nede. Når du er mot restriksjoner på medisinsalget må du jo nødvendigvis ha konkludert med at dette ikke har noen innvirkning på helsevesnets kostnader.

- Robert Green Ingersoll
Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: GeirK] #951155 25/05/2010 19:24
F
FTW Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F

La meg hjelpe litt på korttidshukommelsen. Du var for bilbeltelover fordi de holder utgiftene til helsevesnet nede.

Og fordi jeg ikke hadde noen negativ effekt av et forbud.

Quote:
Når du er mot restriksjoner på medisinsalget må du jo nødvendigvis ha konkludert med at dette ikke har noen innvirkning på helsevesnets kostnader.

Eller at jeg får negative konsekvenser av forbudet som ikke veier opp for innvirkningen på helsevesenets kostnader.

Og så er det da litt gjetting involvert.

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: GeirK] #951185 25/05/2010 19:53
jan erik Offline
Besatt
Besatt

Kanskje du er rette mann til å forklare hvorfor norsk øl på polet koster en femtilapp og gjerne mer? Alkoholavgift alene kan vel neppe gi de prisene?

Re: EPO som dagligvare - nå!!!!!! [Re: jan erik] #951275 25/05/2010 21:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Fordi ølavgiftene er snekret rundt industripilsneren, som 90% av nordmenn drikker og som nesten ikke koster noe å produsere. Her kan man bruke dårlig modifisert malt og kompensere med kunstig fremstilte enzymer, bruke humleekstrakt i steden for fersk humle og ellers kutte svinger i produksjonen uten at noen klager.

De beste ølene jeg har brygget dro på seg 350 spenn i humle på 18 liter. Nå betaler seriøse bryggerier langt mindre enn det, og de mesker seg ikke (pun intended) med så generøse oppskrifter, men likevel - når du skal kjøre kostnaden på skikkelige råvarer gjennom avgiftskverna til Sigbjørn, er det som kommer ut på andre sida kun for spesielt interesserte.

Jeg har spurt polet hvorfor en øl fra USA firedobler seg i pris på vei over dammen, mens en vin fra samme land knapt dobler seg. Dette var før den siste dollarboosten, så nå koster 35,5cl flaske Goose Island IPA koster kr 40,20 på polet, mot kr 13,12 i USA. Det blir røffli tre-gangen i disse dager, men likevel.

"Importavtaler" sier Polet. "Feil fokus", sier jeg. Den samme flasken koster NOK 16,50 på Systembolaget.

Go figure ...

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support