Det er nok mer informasjon og kanskje noen justeringer av lovverket som skal til.
Hvilke justeringer av lovverket ser du for deg?
Tja.. Presisering av hvem som kan ferdes på fortau, sykkelsti, gangvei og hvordan dette skal gjøres. Fartsgrenser har vært nevnt. Problemet er vel at syklister havner i gråsoner.
Hos oss er det ikke lenge siden en fotgjenger, på gangvei, ble kjørt i hjel av syklist. Så diskusjonen slår skikkelig i begge retninger.
Redigert av GardS; 26/05/201010:19.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Det er nok mer informasjon og kanskje noen justeringer av lovverket som skal til.
Hvilke justeringer av lovverket ser du for deg?
Tja.. Presisering av hvem som kan ferdes på fortau, sykkelsti, gangvei og hvordan dette skal gjøres. Fartsgrenser har vært nevnt. Problemet er vel at syklister havner i gråsoner.
Loven er helt klar på dette. At noen mennesker har egne meninger om hvordan loven BURDE ha vært (og i større eller mindre grad etterlever fantasilovene sine), er ikke det samme som at loven er uklar.
Tja.. Presisering av hvem som kan ferdes på fortau, sykkelsti, gangvei og hvordan dette skal gjøres. Fartsgrenser har vært nevnt. Problemet er vel at syklister havner i gråsoner.
Hos oss er det ikke lenge siden en fotgjenger, på gangvei, ble kjørt i hjel av syklist. Så diskusjonen slår skikkelig i begge retninger.
Jeg skal ikke repetere hva VidarK og EgilS allerede har tilført av informasjon om at dette er relativt klart presisert allerede. Jeg vil heller ha en link til pressedekningen av den hendelsen du beskriver slik at jeg kan bruke den i diskusjonene på FB.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det er nok mer informasjon og kanskje noen justeringer av lovverket som skal til.
Hvilke justeringer av lovverket ser du for deg?
Personlig kunne jeg tenke meg noen "små" endringer; - Få tilbake forbudet mot sykling på fortau - Innføre vikeplikt for syklister på kombinert gang- og sykkelvei (slik alle andre land har)
Gjerne paret med noe a la dette 100m lenger fremme
...greit nok at Statens Vegvesen sin håndbok sin MINST 1.5m klaring til syklist, men så lenge det aldri er kontroller eller reaksjoner mot det så blir det jo en sovende regel. Er vel sånn det er: Stortinget tror de er lovgivende organ, mens de i virkeligheten lager masse lover som politiet som håndhever kan velge/prioritere hvilke de vil følge opp?
Dette med at syklisten bør ligge en meter ut i veien og at bilenes sikkerhetsavstand bør være 1,5m ble også klart illustrert og poengtert i en relativt god og informativ trykksak Statens Vegvesen + Politiet + Trygg Trafikk + NAF + SLF ga ut for 10 år siden.
Nå er det jaggu kommet et NY trykksak i regi av SLF og Statens vegvesen som faktisk er ganske god!
Problemet er vel at det er bare syklister som leser den... (den er distribuert til SLF's medlemmer nå)
Nå tror jeg at jeg må få meg hjelmkamera. En idiot med campingvogn sneia meg på veien i dag mens det kom en bil imot. Jeg var bare få centimeter fra å dø, og ble vel kanskje til og med redda av at lufttrykket fra bilen dyttet meg litt ut. Tror de som kom bak han skjønte hva som skjedde, for de la seg så langt ut det bare gikk. Jeg lagde ikke kø, det var en rekke med flere biler som kom i fart med campingturisten i ledelse
Ja. Likevel, med mindre man ligger på venstre side av kjørebanen finnes det folk som ser at det er jo akkurat en bilbredde mellom der, så det er rent teknisk mulig å skvise en bil mellom sykkelen og motgående trafikk.
Jau jau, da var det på´n igjen, med flott artikkel om drapsforsøk i dagens nettadressa. Kommentarene under artikkelen er det samme som alltid; denne gangen med litt flere moderate innlegg enn vanlig. Dagens utvalgte:
Sitat: en som jåbber på vein
Jeg har lert at du skal ikke vere til hinder i kjørebanen og ikke skape farlige sitvasoner.Men dene regelen gjelder ikke for gjernedøde sykkelister som sykkler tre i breden og tar ikke hensyn til kjørende.Står stile i uoversiktige svinger bakketoper.Dere fortjener og bli skadet i trafikken som sånn dere oppfører dere.vet dere kor mye som kreves og stoppe et vogntåg tyngere kjøretøyer.Dere er en gjeng innkomputente idioterHilsen yrkesfører som er dritt lei syklister.
Digger at han avslutter med "innkomputente idioter"
Det jeg noterer er at igjen så er det treningsgrupper på landeveien som genererer syklisthat. Hvis man legger til TVKs dokumenterte oppførsel ved rødt lys i en tidligere tråd så begynner jeg å lure på om ikke snart sykkelklubbene må begynne å ta en del av skylden for at jeg som ensom syklist i veien blir truet med blind vold.
Dere som er med i disse klubbene, hvordan går egentlig diskusjonene? Blir det diskutert på en konstruktiv måte eller er det bare "teite bilister, vi har like stor rett til veien som dæm"?
I går strakk jeg en syklist i TVK-drakt sammen med en annen. Jeg syklet forbi dem ned Bjørndalen, og ventet på rødt lys ved Sluppenbrua. Da kjørte de forbi meg på rødt og svingte til høyre. Jeg skulle samme vei og da jeg tok dem igjen i neste bakke forkynte jeg tydelig: "Det er OK å stoppe på rødt lys slik at bilistene ikke får ENDA en grunn til å hate oss. Det er ille nok som det er", sa jeg. "Den er grei", kvitterte de - og det virket som de skjønte tegninga. Alle andre syklister oppfordres til å gjøre det samme.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
I går strakk jeg en syklist i TVK-drakt sammen med en annen. Jeg syklet forbi dem ned Bjørndalen, og ventet på rødt lys ved Sluppenbrua. Da kjørte de forbi meg på rødt og svingte til høyre.
I USA, Canada, Sør-Korea og til dels Tyskland er det faktisk lov å kjøre til høyre på rødt, med bil til og med, hvis man først stopper og ser det er klart. Men klart, man bør jo følge trafikkreglene i Norge
Når folk begynner å kaste ting fra biler har det strengt tatt ikke noe med syklister v.s. bilførere å gjøre lengre. Det er jo, som det blir påstått i artikkelen, strengt tatt mordforsøk.
Det er mye på grunn av slike episoder at jeg velger å legge mine treningsøkter så langt inni skogen som mulig. Ingen biler, minimalt med folk og jeg har til dags dato ikke møtt på en skikkelig idiot i skogen. ;-)
Ny artikkel fra Adressa.no angående bil-sykkel. Denne noe av det mest forsonende jeg har lest, selv om det fortsatt er et stykke igjen. Iom at jeg mailet med skribenten av artikkelen om tvk-ryttere og flasker som var for et par dager siden og tipset om nevnte etater, liker jeg å tro at jeg har litt av æren for artikkelen
At mange i kommentarfeltet likevell ikke tar hintet er bare sånn man må regne med i trøndelag...
Ny, koselig gruppe på fjesbogå: Jeg driter i hvor du sykler, bare.. HA DEG VEKK FRA VEIEN !! Gruppestarter oppfordrer til å "gi ut premie til de som får et sykkel-lag til å tryne i hverandre !" Har ikke lest gjennom alle postene her så vet ikke om denne allerede har vært oppe...