Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 34 1 2 24 25 26 27 28 33 34

Hatgruppe facebook

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #950024 24/05/2010 15:40
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
?? Involver gjerne oss andre i den der, please... ;-)

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #950078 24/05/2010 16:55
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Den har vært linket til flere ganger i denne tråden, selv om tråden er lang trenger en ikke bla lengre tilbake enn én side.

Tor Arne fant den frem igjen sist, artikkel med linkt til pdf; http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=915422&page=76
Selve PDFen; http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/4798...2010-01-03_.pdf

Enda et taktisk grep ved presentasjon av det dokumentet er å kun referere til Statens Vegvesen og instansene nevnt i temaanalysen. Å presentere det som noe SLF legger frem virker kun som "rød klut", og noen avviser til og med alt fra den kanten uansett om det igjen referes til lovverket (bla. heste-Michelle). Men ingen leser hele wwwadressen...

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950168 24/05/2010 18:20
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Trekrider
Heisann godtfolk!

Jeg er 16 år og har for en god stund siden startet å øvelsekjøre. Idag kjørte jeg og min far til Tyrigrava for å ta en kaffe på kroa, det blomstret av syklister noe jeg ellers synes er herlig, men når samtlige tror de eier veiene og i tilleg sykler MIDT i veien i 60-80sonene må jeg si jeg blir mektig imponert over hvor lite turene er gjennomtenkt på forhånd. De er ikke bare en fare for seg selv, men også for oss andre! Jeg er ikke en av de som hater syklister i kondomdress, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe problem med å sykle andre steder enn på gamle E6 midt i veien!

No offense, jeg er aktiv syklist selv ICON_SMILE
Takk!

Mener du virkelig at syklistene lå midt i veien? På gulstripa?
Jeg går utifra at det er feil, og at syklistenelå midt i det høyre kjørefeltet. I så fall gjør de helt riktig, og på oppfordring fra bl.a Politiet og Trygg trafikk. Grunnen til at de plasserer seg på denne måten, heller enn å ligge helt på den hvite stripa, er at det tvinger bilistene til å ta hensyn, og til å vente med å kjøre forbi til det er klart for det. Ligger man helt ute i kanten kan mange bilister fristes til å presse seg forbi selv om det er trafikk i motsatt retning, og dette kan skape mange farlige situasjoner, både for syklister og bilister. Altså ligger man midt i kjørefeltet for å sikre egen og andres sikkerhet.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950199 24/05/2010 18:58
Dan Offline
More than words
More than words
jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe problem med å sykle andre steder enn på gamle E6 midt i veien!

Nye E6 for eksempel? ICON_SMILE Nei, gamleveier, selv om de har vært europaveier, er geniale å sykle på. Og siden du skriver at dere var på kosetur til Tyrigrava så hadde dere jo ikke akkurat hastverk eller snittbønner som skulle fraktes til Utah. Så da er det jo bare å slappe av og nyte turen, sammen med syklistene.

Det er for øvrig en misforståelse at syklister lager farlige situasjoner. Det er bilister som ikke evner å gjøre en lovlig og sikker forbikjøring som lager den farlige situasjonen.

Det er flott at du driver og øvelseskjører. Bare ikke hør for nøye på far din hvis han sitter og banner over syklister i veien. Benytt isteden anledningen til å lese deg opp på hvordan Politiet, Trygg Trafikk og Samferdselsdepartementet mener at sykkel og bil skal sameksistere i trafikken. Da blir du en flink og pålest bilist, verdig lappen. Lykke til videre med kjøringen!

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950229 24/05/2010 19:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De er ikke bare en fare for seg selv, men også for oss andre!

På hvilken måte?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950316 24/05/2010 20:12
Lenny Offline
Veteran
Veteran
...når samtlige tror de eier veiene og i tillegg sykler MIDT i veien i 60-80sonene må jeg si jeg blir mektig imponert over hvor lite turene er gjennomtenkt på forhånd.

Jeg syklet der i dag (en planlagt og gjennomtenkt økt), og erindrer ikke å ha ligget MIDT i veien på noe som helst tidspunkt.

Når øvelseskjørte du?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950333 24/05/2010 20:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words
når samtlige tror de eier veiene og i tilleg sykler MIDT i veien i 60-80sonene

Stoppet du samtlige og spurte? "Unnskyld, tror du at du eier veien?", og fikk du "Ja" til svar fra alle? Imponerende.
jeg blir mektig imponert over hvor lite turene er gjennomtenkt på forhånd.

Huh? Er det sånn at alle godt gjennomtenkte turer foregår på hvitstripa, mens alle lite gjennomtenkte turer automatisk foregår midt i veien? Og igjen, stoppet du og spurte alle sammen hvor godt de hadde tenkt gjennom turen før de startet?
De er ikke bare en fare for seg selv, men også for oss andre!

Fordi...? Hvorfor er en syklist som sykler "midt i veien" en fare for deg som sitter trygt inne i en bil?
Jeg er ikke en av de som hater syklister i kondomdress, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe problem med å sykle andre steder enn på gamle E6 midt i veien!

Hvor da? Uansett hvor du hadde øvelseskjørt og møtt syklister "midt i veien" har jeg en mistanke om at du hadde blitt irritert; navnet på veien spiller vel ingen rolle.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950652 25/05/2010 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette medfører at man havner i motsatt kjørefelt, denne veien og generelt norske veier er ikke spesielt brede spør du meg, og det kommer også trafikk imot.

Hva sier trafikkalt grunnkurs om å kjøre over i motsatt kjørefelt dersom det er fare for at det kommer biler i mot?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950654 25/05/2010 09:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Når man først skal forbikjøre en syklist som allerede ligger midt i feltet, legger man seg alltid ekstra godt ut for unngå kollisjon. Dette medfører at man havner i motsatt kjørefelt, denne veien og generelt norske veier er ikke spesielt brede spør du meg, og det kommer også trafikk imot. Kanskje andre bilister som er under forbipasering møter deg, svinger, hull, hageavfall og svineri gjør dette til et paradis av små hindringer.

Hoppas du skjønner at du ikke ska kjøre om når du ikke vet om du kan gjøre det på en sikker måte innen du får fører kort.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950656 25/05/2010 09:16
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Greia med å ligge midt i feltet er at man tvinger bilene som skal kjøre forbi til å ta hensyn og ikke kjøre forbi før det er klart for forbikjøring, altså ingen biler i motsatt kjørefelt. Du skal kjøre forbi en syklist akkurat som du skal kjøre forbi en annen bil.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950661 25/05/2010 09:24
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Nå ble det mye å svare på!

Syklister som opptar store deler av veiene tvinger bilister til å kjøre forbi, det sier vell seg selv? Når man først skal forbikjøre en syklist som allerede ligger midt i feltet, legger man seg alltid ekstra godt ut for unngå kollisjon. Dette medfører at man havner i motsatt kjørefelt, denne veien og generelt norske veier er ikke spesielt brede spør du meg, og det kommer også trafikk imot. Kanskje andre bilister som er under forbipasering møter deg, svinger, hull, hageavfall og svineri gjør dette til et paradis av små hindringer. Hvertfall dersom du kjører senket supra ca kl 14 en pen sommerdag!

Jeg ble irritert, nettopp fordi det gjorde meg urolig! Men det er klare forskjeller mellom hat og irritasjon!

Det er den som kjører forbi som har ansvaret for sikkerheten. En bilist må nødvendigvis ikke foreta en forbikjøring. Det er opptil enhver bilist å vurdere om det er trygt nok til å foreta forbikjøring. I henhold til trafikkregler skal avstanden til syklist være minst 1,5 meter. Hvilket betyr at bilsten alltid må krysse midtlinja, derav kan forbikjøring ikke fortas når det kommer motgående trafikk uansett. Syklister på sin sida skal ikke unødig hindre øvrig trafikk. det betyr at vi gjerne kjører inn til sida, når det er plass, for å slippe frem en evt kø. Men det betyr IKKE at vi med gang vi hører en bil nærme seg bakfra, stopper og hjemmer oss i grøfta, selv om vi vet at bilisten må bremse pga oss.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Hatgruppe facebook [Re: sykkelfantometJF] #950672 25/05/2010 09:42
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkelfantometJF

I henhold til trafikkregler skal avstanden til syklist være minst 1,5 meter.

Har du noen referanse til dette?
Jeg spør ikke for å krangle, men fordi jeg ofte blir bedt om å vise til en lovtekst når jeg opplyser om den anbefalte 1,5m-grensa til bilister.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950674 25/05/2010 09:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Syklister som opptar store deler av veiene tvinger bilister til å kjøre forbi, det sier vell seg selv? Når man først skal forbikjøre en syklist som allerede ligger midt i feltet, legger man seg alltid ekstra godt ut for unngå kollisjon. Dette medfører at man havner i motsatt kjørefelt, denne veien og generelt norske veier er ikke spesielt brede spør du meg, og det kommer også trafikk imot. Kanskje andre bilister som er under forbipasering møter deg, svinger, hull, hageavfall og svineri gjør dette til et paradis av små hindringer.

Hvis du tror at du kan kjøre trygt forbi uten å krysse gulstripa når det er svingete vei og/eller det kommer biler imot, håper jeg a) at du har vokst denne troen av deg frem til den dagen du skal kjøre opp, eller b) at sensor stryker deg dersom du fortsatt tror dette.

Jeg er ikke spesielt gira på å bli forbikjørt av guttunger i senkede supraer som tror gulstripa er en linje de for alt i verden må unngå å krysse; i tilfelle det kommer noe i mot.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950716 25/05/2010 10:41
Dan Offline
More than words
More than words
Her går ting over stokk og stein! I'm out!

De gikk faktisk ikke over stokk og stein. Du fikk svar som gir deg kunnskap som du må ha hvis du skal klare å ta lappen. Les disse innleggene om igjen og om igjen til du skjønner hva som kreves av deg som bilist i forbindelse med forbikjøringer.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950718 25/05/2010 10:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Klarer du ikke å svare på spørsmålet "Hva sier trafikkalt grunnkurs om å kjøre over i motsatt kjørefelt dersom det er fare for at det kommer biler i mot?", eller vil du ikke?

Hint: Hvis du blir fersket i å ta feil i en nettdebatt, er det mye kulere oppførsel å innrømme det enn å droppe ut.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950749 25/05/2010 11:06
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Kan du forklare igjen hvorfor du mener disse syklistene som sykler midt i kjørefeltet, der blandt andre politiet anbefaler dem å sykle, er til fare for seg selv og andre?

Og: går det ikke under vett at man ikke skal over i motsatt kjørefelt mens det kommer trafikk i mot?

Redigert av FHanserud; 25/05/2010 11:18.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Vanilla Ninja] #950762 25/05/2010 11:17
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg spør ikke for å krangle, men fordi jeg ofte blir bedt om å vise til en lovtekst når jeg opplyser om den anbefalte 1,5m-grensa til bilister.

Statens vegvesen håndbok 060 (veiledning til Trafikkreglene). Se om §12 på s 58 (pdf s 59).

Re: Hatgruppe facebook [Re: Vanilla Ninja] #950770 25/05/2010 11:26
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg har lest det etter eller annet sted, men husker ikke om det var en anbefaling fra SLF eller noe sånt eller om det står i loven. § 12. Forbikjøring
Skal prøve å finne ut mer... Her var det Trafikkregler SLF

Redigert av sykkelfantometJF; 25/05/2010 11:37. Rediger grunn: ny info

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950784 25/05/2010 11:39
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje andre bilister som er under forbipasering møter deg, svinger, hull, hageavfall og svineri gjør dette til et paradis av små hindringer. Hvertfall dersom du kjører senket supra ca kl 14 en pen sommerdag!

Hvis man syns det er problematisk å ta seg frem på norske veier med en senka Supra, så kan man velge å kjøpe seg en bil som er bedre egnet.

Re: Hatgruppe facebook [Re: sykkelfantometJF] #950800 25/05/2010 11:54
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, se der, ja.

Statens Vegvesen får holde som referanse til kranglefantene.
Takker.

LJ

Re: Hatgruppe facebook [Re: Vanilla Ninja] #950817 25/05/2010 12:13
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Veldig mye fornuftig prat om å ligge langt ute i veibanen, men:

"En særlig plikt til å lette forbikjøring har den som fører kjøretøy som beveger seg sakte eller tar stor plass når vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk. Føreren skal da om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Sakset fra side 59 i håndboken lenket til på forrige side.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950825 25/05/2010 12:22
bjrgu Offline
Veteran
Veteran

Syklister som opptar store deler av veiene tvinger bilister til å kjøre forbi, det sier vell seg selv? Når man først skal forbikjøre en syklist som allerede ligger midt i feltet, legger man seg alltid ekstra godt ut for unngå kollisjon. Dette medfører at man havner i motsatt kjørefelt, denne veien og generelt norske veier er ikke spesielt brede spør du meg, og det kommer også trafikk imot. Kanskje andre bilister som er under forbipasering møter deg, svinger, hull, hageavfall og svineri gjør dette til et paradis av små hindringer. Hvertfall dersom du kjører senket supra ca kl 14 en pen sommerdag!

Jeg ble irritert, nettopp fordi det gjorde meg urolig! Men det er klare forskjeller mellom hat og irritasjon!

Hva om det hadde vært en traktor da?
Går ikke veldig mye fortere og du må over i motgående kjørefelt, opptrer du likedant da eller?

Rune G
Re: Hatgruppe facebook [Re: Tomas] #950838 25/05/2010 12:34
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tomas

"En særlig plikt til å lette forbikjøring har den som fører kjøretøy som beveger seg sakte eller tar stor plass når vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk. Føreren skal da om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Jepp, men det er ikke det samme som at en bil som kommer bakfra har krav på at syklisten (eller traktoren) UMIDDELBART skal stoppe i veikanten. Bilistene må fint kunne tåle å vente noen sekunder til man for eksempel kommer til en busslomme.

At bilister i særlig grad blir hindret av syklister er en oppkonstruert problemstilling. Jeg vet at når jeg kjører bil må jeg sjelden vente mange sekundene når jeg treffer på en syklist, og jeg vet at når jeg sykler er det svært få bilister som må vente mer enn et fåtalls sekunder før de kan kjøre forbi. Jo, det forekommer at biler må vente lang tid for å kunne kjøre forbi, men i det store og hele er det i et veldig lite mindretall av tilfellene at dette skjer.

Alternativet kunne vært at alle som sykler heller kjører bil, og det skal det ikke så veldig mye omløp til for å skjønne at flere biler vil hindre bilistene MYE mer enn at folk sykler.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950840 25/05/2010 12:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Naturligvis ikke! En syklist er utsatt, det er ikke en traktorsjåfør!

Men du som bilist som skal forbi må da gjøre akkurat det samme, og da bør jo din reaksjon være akkurat den samme?

Re: Hatgruppe facebook [Re: Espen] #950843 25/05/2010 12:37
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Espen
Denne teknnologien finnes hos de alle fleste mennesker, og bør/må finnes hos alle med førerkort.

Den heter MINT (musklatur-i-nakken-teknologien)

Pleier å kunne samkjøres med en visuell teknologi, som ofte omtales som syn/sidesyn.

Å kjøre bil er arbeid som krever full konsentrasjon, ikke 20% av tiden, ikke 60% av tiden, men 100% av tiden.

e

Jeg hopper inn i diskusjonen. Er selvfølgelig enig det du mener, men ikke helt i det du skriver ;-)

Husk at mange yrkessjåfører, kjører flere hundre tusen kilometer i året. De er fortsatt bare mennesker og de gjør feil de også. Selv om vi her på TS er helt feilfrie, så kan vi ikke forvente at alle andre er det.

Det er nok mer informasjon og kanskje noen justeringer av lovverket som skal til. Alle parter blir nok ikke enige, men vi kan nok nærme oss. Med sykkelstier med fire felt i hver rettning.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Hatgruppe facebook [Re: EgilS] #950852 25/05/2010 12:41
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Å bruke det som argument at det er syklisten det går mest utover, er en overgrepsargumentasjon.

Når en syklist sykler lovlig, på vei hvor det er lovlig å sykle for en syklist og atpåtil sykler i henhold til anbefalingene fra Vegvesenet, Trygg Trafikk og Politiet - skal han da allikevel pelle seg unna fordi det er han som blir skadet og ikke du dersom du bryter loven og utsetter han for fare????

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950948 25/05/2010 14:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg ble irritert, nettopp fordi det gjorde meg urolig!

Hva synes din far om at du blir irritert?

Re: Hatgruppe facebook [Re: Tomas] #950961 25/05/2010 14:31
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Tomas

Det er sannsynligvis for å redusere faren ved forbikjøring, ikke for at det skal bli plass til både sykkel og bil i samme kjørebane fordi det kommer bil imot. En bilist som mener han har rett til å kjøre forbi i samme kjørebane som syklisten er livsfarlig. Det står klart og tydelig på side 58: "Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen utsettes."

Syklister skal kjøre ut på bussholdeplasser og rasteplasser for å slippe raskere trafikk frem om nødvendig. Syklister trenger ikke å hive raceren i grøfta, hvitstripa eller autovernet for at bilister skal kunne skvise seg forbi uten klaring. Syklister skal legge seg 1 m fra kanten av vegbanen ved forbikjøring (ref Trafikkregler for syklister). Gjør vi ikke det så presser bilister seg forbi i samme kjørebane uten å holde minst 1,5 m avstand.

Re: Hatgruppe facebook [Re: ] #950965 25/05/2010 14:34
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Bare slapp av. Husk at du ikke må forbi med en gang.

Re: Hatgruppe facebook [Re: GardS] #950975 25/05/2010 14:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GardS

Det er nok mer informasjon og kanskje noen justeringer av lovverket som skal til.

Hvilke justeringer av lovverket ser du for deg?

- Robert Green Ingersoll
Side 26 av 34 1 2 24 25 26 27 28 33 34

Moderator  support