|
|
AUUuuuu!
|
Re: AUUuuuu!
[Re: -Jan]
24/05/2010 08:18
|
progres
Besatt
|
Besatt
1: Det skuffer meg at noen på dette forumet reagerer på artikkelen Espen starter ut med med at det er ”tøft” at oksen(e) endelig får hevn for de pinsler de utsettes for . Det artikkelen – og ikke minst videoen artikkelen linker til – viser er en matador som utsettes for et voldsomt traume. Han blir blå ,hypoperfundert og går direkte i sjokk. I løpet av de få sekundene opptaket varer er han i gang med å utvikle et ”fascies Hippokrates”. Vet ikke hva det er ? Det er akkurat slik døden ser ut. Slik blir ansiktsuttrykket til et menneske som befinner seg i den absolutt ytterste nød. Det er alt annet enn tøft , det er kun skremmende og kvalmende. Jeg har forstått av media at det var akutt, livreddende kirurgi på stedet som berget den uheldige karen over den første kneiken. 2: Når så et presumptivt oppegående menneske i denne konteksten får seg til å bedyre at ” Det verste er den spanske kvasi-eksistensielle macho-preiken om tyrefektning som kunstform og uttrykk for kulturell identitet. ” så blir jeg ytterlig betenkt. Man kan gjerne diskutere berettigelsen av tyrefektig men det blir etter min mening malplassert å bruke denne episoden som utgangspunkt til å moralisere. At tyrefekting er et blodig skuespill det er ulike meninger om kan ingen bestride. Likevel kan det heller ikke være noen tvil om at denne ” kampsporten” har flere hundre års tradisjon i Spania og som sådan opplagt uttrykker – i alle fall en del av - deres kulturelle identitet. Hva som menes med ”kvasi-eksistensiell-macho-preken” vet jeg ikke. Men jeg antar at tyrefekterne ikke opplever dette som noen intellektuell problemstilling i det hele tatt men derimot en høyst reell risiko de utsetter seg for. Så – for å motvekte : på www.tyrefekting.no finnes en del interessante synspunkter Og apropos kulturelle implikasjoner så har aftenposten en kort og fin art. her www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3551589.ece
Redigert av progres; 24/05/2010 08:19.
|
|
|
[Re: -Jan]
24/05/2010 08:21
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Enig i det du skriver. Men nå er vi jo engang såpass mange mennesker her på jorda at masseproduksjon er eneste måten hvis "alle" skal fortsette å spise kjøtt Hvis vi var like opptatt av dyrevelferd som av egen lommebok, kunne vi spist litt mindre kjøtt, men dyrere kjøtt av bedre kvalitet. Dyreplageri er ikke noe must for å gi jordas mennesker mat. Edit: Ja Progres, jeg er enig. Noen mennesker har har mer sympati for dyr enn de har for andre mennesker. Matadoren vet at dette er en av konsekvensene ved å være matador. Jeg har med egne øyne sett matadorer bli spiddet på mer brutalt vis enn dette. E
|
|
|
[Re: progres]
24/05/2010 09:05
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det verste er den spanske kvasi-eksistensielle macho-preiken om tyrefektning som kunstform og uttrykk for kulturell identitet. nå ble jeg nysjerrig Martin. Kan du forklare litt nærmere hva du mener her? ( eller gikk hemingway så totalt feil i noen av sine beste noveller ) Hvorfor skulle Hemingway ha rett i dette bare fordi han kunne skrive bra (vi har vel hatt lignende diskusjoner om Hamsun i så måte)? Hemingway var på jakt etter autentiske følelser i et samfunn som hadde blitt moderne og fjernet seg fra slikt (ikke helt ulikt nordnorsk gnåling kan utarte seg fra tid til annen overfor søringan  ). Å leve et slikt autentisk liv var et eksistensielt valg for Hemingway som man måtte ta . Mitt problem her er at Hemingway og dess like valgte et "autentisk" liv på vegne av tyren (og de øvrige involverte), ikke på vegne av seg selv. Hemingway så dessuten allerede forfall og dekadanse i tyrefektningen i sin egen tid: Hestenes madrassvern ble innført i 1928, visstnok for å skåne turister. Mange afficionados, blant dem Hemingway, mislikte dette vernet av hesten. Han mente det innskrenka hestens bevegelsesfrihet og dessuten tok fra oksen tilfredsstillelsen av å få såre hestekroppen og se et konkret resultat av stanginga (ref. Olé, olé – En liten bok om tjurfãktning av Arne Hãggquist, 1966). En eksistensiell opplevelse av møtet mellom dyr og menneske skulle også kunne innbefatte en hest som viklet sine ben i egne innvoller for Hemingway. Hva i huleste er autentisk eller ekte med slikt? Empati er noe vi ikke bare kan anvende overfor mennesker, men faktisk også dyr for vi vet at også dyr kan lide. Dette forplikter oss moralsk til å behandle eller avlive dyr slik at minst mulig lidelse oppstår. Også i deler av Spania er man tydeligvis av den oppfatningen at denne ritualiserte avlivingen kan bli sterk kost for unge generasjoner: I Katalonia har man innført 14års grense for å kunne se på tyrefektning med begrunnelsen om at spetakkelet kan resultere i psykiske skader hos barn. Tyren brukes jo bare for å demonstrere matadorens overlegenhet. Denne overlegenheten er pakket inn i kvasi-eksistensiell machopreik der tyrens dødsøyeblikk kalles for "sannhetens øyeblikk" (hora de la verdad). Selvfølgelig er kampen mellom menneske og dyr bare på overflaten, den egentlige kampen finner sted i matadorens indre der mot og redsel møtes (ekte følelser, sjø!), etc. etc. jeg kan godt prøve å finne mer slik machopreik, hvis du er interessert i den slags. Å finne estetiske trekk ved aktørenes bevegelser og sammenligne disse med dans er ingen stor utfordring. Det klarer også jeg når jeg ser min gamle far på 70 legge et par grillspyder på grillen. Forskjellen her vil være at min far slipper å måtte ha på seg en brodert drakt i goill-lamé som tilogmed Bollywood hadde vurdert som overkill. Martin, presumptivt oppegående moralist
|
|
|
[Re: Espen]
24/05/2010 09:08
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen mennesker har har mer sympati for dyr enn de har for andre mennesker. Ja, jeg har mer sympati for dyr som blir utsatt for dyreplageri enn for mennesker som bevisst utfører dette.
|
|
|
24/05/2010 09:08
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Likevel kan det heller ikke være noen tvil om at denne ” kampsporten” har flere hundre års tradisjon i Spania og som sådan opplagt uttrykker – i alle fall en del av - deres kulturelle identitet. Det blir litt som han som omkom på mount everest og kompisen som mistet tær av frostskade. Du driver med noe som er så farlig at folk vil ikke nødvendigvis synes synd på deg om det går galt - det er jo risikoer folk flest ikke vil ta som gjør at folk engasjerer seg. Og dette er til alt overmål i tillegg underholdning, er det da rart noen slenger inn galgenhumor når det er oksens tur til å vinne?
|
|
|
24/05/2010 09:16
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
2: Når så et presumptivt oppegående menneske i denne konteksten får seg til å bedyre at ” Det verste er den spanske kvasi-eksistensielle macho-preiken om tyrefektning som kunstform og uttrykk for kulturell identitet. ” så blir jeg ytterlig betenkt. Man kan gjerne diskutere berettigelsen av tyrefektig men det blir etter min mening malplassert å bruke denne episoden som utgangspunkt til å moralisere.
Det finnes en veldig enkel løsning for å spare både dyr og matadorer for fremtidige lidelser eller død. At tyrefekting er et blodig skuespill det er ulike meninger om kan ingen bestride. Likevel kan det heller ikke være noen tvil om at denne ” kampsporten” har flere hundre års tradisjon i Spania og som sådan opplagt uttrykker – i alle fall en del av - deres kulturelle identitet. Enkebrenning i India har vel også flere hundre års tradisjon bak seg og kan - antar jeg - sies å uttrykke en kulturell identitet der hvor den bedrives. Er det et tilstrekkelig grunnlag for å legitimere den? I 1500 år så menneskeheten i Europa på seg selv som universets midtpunkt helt frem til noen tradisjonsløse tullinger med store kikkerter begynte å fremme et annet system. 1500 år med et geosentrisk system bør vel være et godt grunnlag for å hevde både tradisjon og kulturell identitet og avvise tullingene? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
24/05/2010 10:14
|
progres
Besatt
|
Besatt
Vet ikke om gnålinga ble veldig uklar for det var påfallende kjapt gjort å havne i tåkeheimen med enkebrenning, bollywood, grillspyd og dessvidere.
Så bare for å gjenta : spørsmål No1. var om du kunne ta inn over deg en refleksjon om tyrefektning kunne tenkes å være en kunstform, inspirasjon og uttrykk for spansk kulturell identitet? Eller har du opplest og vedtatt at slik forholder det seg ikke - at spanjolene mao har levd i en langvarig villfarelse ?
Spørsmål No2. var om denne nær-døden episoden egnet seg best som a) et mulig utgsangspunkt for å vise empati for matadoren alternativt b) startpunktet for ei evaluering av spansk kvasi-eksistensielt machopreik ....
Ble det klarere nå?
|
|
|
24/05/2010 10:24
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Det artikkelen – og ikke minst videoen artikkelen linker til – viser er en matador som utsettes for et voldsomt traume. Du mener selvsagt "... en matador som utsetter seg selv for et voldsomt traume", ikke sant?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
24/05/2010 10:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Vet ikke om gnålinga ble veldig uklar for det var påfallende kjapt gjort å havne i tåkeheimen med enkebrenning, bollywood, grillspyd og dessvidere.
Så bare for å gjenta : spørsmål No1. var om du kunne ta inn over deg en refleksjon om tyrefektning kunne tenkes å være en kunstform, inspirasjon og uttrykk for spansk kulturell identitet? Eller har du opplest og vedtatt at slik forholder det seg ikke - at spanjolene mao har levd i en langvarig villfarelse ?
Spørsmål No2. var om denne nær-døden episoden egnet seg best som a) et mulig utgsangspunkt for å vise empati for matadoren alternativt b) startpunktet for ei evaluering av spansk kvasi-eksistensielt machopreik ....
Ble det klarere nå? Egentlig ikke. Dersom du havner i tåkeheimen når jeg prøver å etterspørre på hvilken måte tradisjon kan begrunne en slik aktivitet, tror jeg heller ikke at vi trenger å gå videre med dette. Martin
|
|
|
24/05/2010 12:14
|
progres
Besatt
|
Besatt
Nei - det virker dessverre ikke slik. Vet du , jeg hører i alminnelighet til de som leser deg med interesse da det som oftest er både kunnskapsrikt og morsomt det du kommer med. Men en gang i blant bærer det altså galt avsted - og ahem - du har valgt å omgå å svare på to enkle spørsmål. Lite betryggende.
|
|
|
24/05/2010 12:53
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg skal prøve å leve opp til mitt nye rykte ved å gjøre noe helt uforutsigbart: Tyrefektning forsvares stort sett med to argumenter: tradisjon og kultur. Nærmere bestemt betinger det ene det andre: Fordi det har vært en lang tradisjon er det også blitt en del av kulturen. Mitt poeng mot disse argumentene er at det egentlig ikke er argumenter for tyrefekting. En tradisjon kan opprettholde en aktivitet men aldri begrunne den. Jeg kan selv godt se positive sider ved en tradisjon, men da fordi den opprettholder tanker eller aktiviteter som jeg begrunner som gode eller nyttige uavhengig av at de er knyttet til en tradisjon eller kultur. Men det er for mitt vedkommende ikke tilfellet med tyrefekting. Bare fordi man har holdt på med dette i kanskje 500 år resulterer dette i ingen positive attributter som kan nøytralisere dens negative aspekter. Tradisjon gir ingen verdi etter min mening, den tar bare vare på noe og viderefører det. Dersom man setter spørsmålstegn ved en aktivitet kan man ikke avvise kritikken ved å peke på tradisjonen. Var det klarere nå? Martin
|
|
|
24/05/2010 13:44
|
progres
Besatt
|
Besatt
Nei. Du kludrer det bare enda mer til der oppe i tåkeheimen. Jeg bryr meg katta om hva du måtte mene om tyrefektingen, og skal ikke frata deg retten til å mene hva det enn måtte være.
Min agenda er ikke å forsvare tyrefektingen som sådan men jeg spør for siste gang( og nå skal jeg gjøre det veldig veldig enkelt for deg) med kun en gjentakelse av spørsmål No1. : kunne du ta inn over deg den refleksjonen , en slag ubehagelig erkjennelse av at tyrefektning kan være en kunstform, en inspirasjonskilde og et uttrykk for spansk kulturell identitet? altså at det du opplever som "spansk kvasi-eksistensielle macho-preik" faktisk har et annet innhold for andre mennesker.
Jeg tror ikke jeg klarer å få det mere klart frem enn nå. Ka du trur ?
|
|
|
24/05/2010 13:57
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
: kunne du ta inn over deg den refleksjonen , en slag ubehagelig erkjennelse av at tyrefektning kan være en kunstform, en inspirasjonskilde og et uttrykk for spansk kulturell identitet? altså at det du opplever som "spansk kvasi-eksistensielle macho-preik" faktisk har et annet innhold for andre mennesker.
Det blir et overflødig svar på et lite interessant spørsmål: Selvfølgelig vil det finnes mennesker som vil oppfatte dette med et "annet innhold" enn det jeg gjør. Martin
|
|
|
24/05/2010 14:35
|
progres
Besatt
|
Besatt
|
|
|
24/05/2010 21:47
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den filmen varmer meg i hjertet. Bare synd at det ikke gikk verre. Makan til idioti å få seg til å holde på med slikt.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
24/05/2010 21:51
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror kanskje PeTA rekrutterer psykopater nå, i tilfelle du er interessert.
LJ
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
24/05/2010 21:55
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Ingenting er som å se andre menensker lide eller være døden nær.
E
|
|
|
24/05/2010 22:05
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Nei. Du kludrer det bare enda mer til der oppe i tåkeheimen. Jeg bryr meg katta om hva du måtte mene om tyrefektingen, og skal ikke frata deg retten til å mene hva det enn måtte være.
Min agenda er ikke å forsvare tyrefektingen som sådan men jeg spør for siste gang( og nå skal jeg gjøre det veldig veldig enkelt for deg) med kun en gjentakelse av spørsmål No1. : kunne du ta inn over deg den refleksjonen , en slag ubehagelig erkjennelse av at tyrefektning kan være en kunstform, en inspirasjonskilde og et uttrykk for spansk kulturell identitet? altså at det du opplever som "spansk kvasi-eksistensielle macho-preik" faktisk har et annet innhold for andre mennesker.
Jeg tror ikke jeg klarer å få det mere klart frem enn nå. Ka du trur ?
men endrer dette noe?
|
|
|
24/05/2010 22:20
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingenting er som å se andre menensker lide eller være døden nær.
E Det er forskjell på mennesker generelt og mennesker som tar liv for moro skyld.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
24/05/2010 22:22
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror kanskje PeTA rekrutterer psykopater nå, i tilfelle du er interessert.
LJ Det holder med noah for min del.
|
|
|
24/05/2010 22:26
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ah. Ingenting er som å ønske livet av mennesker på grunn av manglende perspektiv. 
|
|
|
24/05/2010 23:06
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ah. Ingenting er som å ønske livet av mennesker på grunn av manglende perspektiv. Kall det hva du vil.
|
|
|
25/05/2010 03:09
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Tankeekspriment:
Du er første personen som ankommer et ulykkesssted, og det er både menensker og dyr som er hardt skadet, og det kan være minutter som skiller liv og død.
Du ser raskt at menneskene er Matadorer.
Hva gjør du?
e
|
|
|
25/05/2010 05:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gir umiddelbart førstehjelp til matadoren og matadorinnen. Det er ikke min oppgave å være dommer og bøddel. Har matadoren brutt lover og forskrifter skal dette for en domstol.
Alt dette pratet om å sette dyrene forran et menneskeliv føler jeg blir for dumt. Til og med du Espen ville ha hjulpet matadoren i det tilfellet du beskriver.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
25/05/2010 06:44
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Selvsagt ville jeg det. Har du fått inntrykk av at jeg jeg setter dyr over mennesker?
Jeg synes det er så åpenbart og enkelt at Tyrefekting er moralsk tvilsomt.
Det er masse annet dyreplageri rundt om, som folk støtter fordi det er komfortabelt/økonomisk å støtte det.
Dyrevernerne er jo også ganske selektive synes jeg.
Igjen, grevlingen.
Hvorfor omfattes ikke den av vår empati?
(mer sitat fra Vetle LL)
e
Redigert av Espen; 25/05/2010 06:49.
|
|
|
25/05/2010 06:45
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du ser raskt at menneskene er Matadorer.
Hva gjør du?
e
Hvilke dyr er det snakk om, da? LJ
|
|
|
25/05/2010 06:51
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan være en okse på lasteplanet, eller ei ku?
En snill hund, som aldri har gjort noen noe vondt.
En gris, som smiler, og ser deg inn i øyenene og trygler om å få leve.
e
|
|
|
25/05/2010 06:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Igjen, grevlingen.
Hvorfor omfattes ikke den av vår empati?
Har Vetle Lid Larsen studert nordmenns empati for grevlinger eller gjør han antakelser? Jeg kjenner ei som kjørte på en grevling og hun ble automatisk fylt av sterk medfølelse for det hard skadde dyret som ynket seg i veibanen. Jeg tror de ALLER fleste nordmenn hadde følt det samme.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/05/2010 06:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er masse annet dyreplageri rundt om, som folk støtter fordi det er komfortabelt/økonomisk å støtte det.
Følg gjerne opp med noen eksempler på "masse annet" dyreplageri som er lovlig og skjer i underholdningsøyemed. Jeg tenker umiddelbart på zoologiske hager og sirkus, men det synes jeg ligger på et annet nivå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirEivind]
25/05/2010 07:10
|
perbl
More than words
|
More than words
Det blir litt som han som omkom på mount everest og kompisen som mistet tær av frostskade. Du driver med noe som er så farlig at folk vil ikke nødvendigvis synes synd på deg om det går galt - det er jo risikoer folk flest ikke vil ta som gjør at folk engasjerer seg. Og dette er til alt overmål i tillegg underholdning, er det da rart noen slenger inn galgenhumor når det er oksens tur til å vinne?
Denne føler jeg oppsummerer det jeg tenker om saken ganske bra, og gjør det ganske unødvendig å begynne med all denne spekuleringen omkring hvilke mangler folk eventuelt har.
Redigert av perbl; 25/05/2010 07:17.
Per B.
|
|
|
|
|