På veien gjennom løypa i går ble jeg skjelt ut av en ren og edel orienteringsløper. Han synes vi var en gjeng med vandaler alle sammen og lurte på når noen skulle rydde opp. At jeg gjorde det da jeg traff ham og at han ikke visste når rittet hadde vært la ingen demper på sinnet.
Gjørmehullene er blitt større og dypere, men bortsett fra det var overraskende lite slitasje til tross for nærmere 1000 passeringer de siste dagene. 1000 joggere hadde jammen slitt litt på stien de også. Det er uansett et poeng og unngå å vide ut gjørmehullene noe mer så mye klopping må til. De fleste i kloppe-gjengen ØKS, er nok på eldrehjem nå også så ingen tar ansvar for Østmarka lenger.
Jeg vil uansett be om at løypa - da spesielt Gardfangåsen - får ligge i fred noen uker så den får mulighet til å hente seg inn igjen. Noen uker med regn og sol nå på våren vil gjøre underverker.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når Terrengsykkelrittet blir kalt Oslos svar på Birken...
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når Terrengsykkelrittet blir kalt Oslos svar på Birken...
Du skal absolutt le : Høyere Birkenrekruttering vil gi flere folk som sykler forbi deg de første kilometerene, men nøyaktig tilsvarende så øker antallet folk du med et tilfreds glis kan suse forbi i den første tekniske nedkjøringen =)
Og hvis du har så mye mot Håkon svegar og Carina hvorfor ikke ta det opp med han. Eller disse alle de andre som brøyt? Ser liksom ikke helt hva du vil oppnå. Han er ikke på forumet og da blir det ganske dust å skrive det fordi han bryter når han ikke er på forumet.
Du kan sikkert stikke bort å klage fælt på hvorfor han brøyt neste gang du ser han. Men for å være ærlig så tipper jeg han bare kommer til å lure på hva slags tulling er dette som legger seg bort i noe han ikke har noe med. Det hadde hvertfall jeg gjort.
Dette er da ingen vendetta mot Håkon Austad. Det jeg tok opp var det jeg mener er en ukultur blant de beste, og Austad ble nevnt som eksempel. Det finnes flere, jeg synes for eksempel det er litt mye bryting blant enkelte av disse bakergutta også. Jeg kunne sikkert funnet flere hvis jeg tenkte litt på det, men dette er jo ikke poenget. Hvis det kan dra diskusjonen tilbake på sporet kan jeg godt bruke Fagerli som eksempel i stedet, selv om eksempelet er en del dårligere.
Mitt poeng er at jeg synes denne praksisen/kulturen med å bryte fordi det går stang ut er en ukultur. Jeg tviler på at Håkon Austad engang ville blitt fornærma over å bli nevnt blant de som driver denne praksisen, han ser ikke ut til å legge skjul på det.
Det vi ganske enkelt er uenig om handler ikke om personer men om hvorvidt dette er greit eller ikke. Poenget mitt er (fortsatt) at dere som er best er forbilder. Ikke for meg, jeg er gammal nok til å tenke sjøl og skjønner at mange av elitegutta er noen uerfarne guttevalper. Men dere er forbilder for barn og unge som driver med eller har lyst til å drive med terrengsykling. Og det er derfor jeg ikke liker denne kulturen, jeg liker ikke signalet som sendes når man ikke gidder å sykle inn til en femteplass.
Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det er utidig å diskutere en sånn prinsipiell sak på dette forumet. Hvorfor er det det?
Snudd brillene opp-ned? Jeg beskylder da ingen funksjonærer for å lyve! Jeg mener bare at det er en viss type info som enhver funksjonær bør kunne svare på. Avstand til mål er en av dem. "Hvor er toalettet", er for eksempel en annen
OK, da overtolket jeg "Hvis," så vi kan legge den til side. (Og hadde du spurt om toalett hadde jeg da kunnet svare! Det er mange trær i Østmarka... )
All ære til deg (dette er ærlig ment) om du om du som funksjonær sitter hjemme dagen før og måler opp avstanden på kartet, men det er rett og slett fullstendig urealistisk å forvente at folk flest en gang tenker tanken. Jeg traff (og kunne hjelpe) en som hadde lett og lett uten å finne posten sin... det er mer der lista ligger. Jeg er over middels interessert i rittet og tenkte ikke engang tanken på å skulle sette sammen et kart og måle.
Hele diskusjonen oppsto forsåvidt fordi man tydeligvis ikke skal forvente dette av en *deltager* engang.
Det er blitt litt uggen stemning i tråden om et etter alt jeg kan forstå meget bra ritt. Jeg skal ikke mase mer, men bare avslutte fra min side med dette som forhåpentligvis er konstruktivt:
Jeg hang meg opp i kommentaren av to grunner. Den ene er personlig og ikke nødvendigvis så imponerenede, det har vært en drittuke med omtrent sammenhengende etter hvert forpint smil og påtatt forståelse for alle rimelige og urimelige klager. Da blir det overfølsomt for mer av det samme på fritiden.
Den andre grunnen er det lettere å stå for. Jeg hopper ut på dypt vann og påstår at overhodet ingen ritt i Norge har et problem med å håndtere lange ventelister av ivrige funksjonærspirer. Dette rittet intet unntak, det var vel heller i underkant antall av hva man helst ønsket seg. Hvis det blir en kultur for at det er greit å klage på hva som helst til tilfeldige utskremte er vi på ville veier (og andre idretter er der, så det er mulig).
I utgangspunktet er det nemlig drit kjedelig å stå løypevakt. Du må stå opp alt for tidlig på en lørdag, dra mutt aleine opp i skauen, der gjøre en jobb du ikke egentlig vet hvordan gjøres, og måtte være der i timevis før du kan dra hjem. Lørdag var ikke så gæern, det var fint vær, det var tilskuere der nesten halvparten av tiden og mange av deltagerene klarte å klemme frem et takk og noen tilogmed utvekslet en frase. (Jeg har notert meg bak øret å prøve å gjøre det samme når jeg deltar rundt om, det gjør en forskjell for de som står der.)
For all del, det er ikke og var ikke en martyr-opplevelse på noen måte, men jeg tror ikke mange gjør dette oftere enn de av forskjellige grunner må.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Og hvis du har så mye mot Håkon svegar og Carina hvorfor ikke ta det opp med han. Eller disse alle de andre som brøyt? Ser liksom ikke helt hva du vil oppnå. Han er ikke på forumet og da blir det ganske dust å skrive det fordi han bryter når han ikke er på forumet.
Du kan sikkert stikke bort å klage fælt på hvorfor han brøyt neste gang du ser han. Men for å være ærlig så tipper jeg han bare kommer til å lure på hva slags tulling er dette som legger seg bort i noe han ikke har noe med. Det hadde hvertfall jeg gjort.
Dette er da ingen vendetta mot Håkon Austad. Det jeg tok opp var det jeg mener er en ukultur blant de beste, og Austad ble nevnt som eksempel. Det finnes flere, jeg synes for eksempel det er litt mye bryting blant enkelte av disse bakergutta også. Jeg kunne sikkert funnet flere hvis jeg tenkte litt på det, men dette er jo ikke poenget. Hvis det kan dra diskusjonen tilbake på sporet kan jeg godt bruke Fagerli som eksempel i stedet, selv om eksempelet er en del dårligere.
Mitt poeng er at jeg synes denne praksisen/kulturen med å bryte fordi det går stang ut er en ukultur. Jeg tviler på at Håkon Austad engang ville blitt fornærma over å bli nevnt blant de som driver denne praksisen, han ser ikke ut til å legge skjul på det.
Det vi ganske enkelt er uenig om handler ikke om personer men om hvorvidt dette er greit eller ikke. Poenget mitt er (fortsatt) at dere som er best er forbilder. Ikke for meg, jeg er gammal nok til å tenke sjøl og skjønner at mange av elitegutta er noen uerfarne guttevalper. Men dere er forbilder for barn og unge som driver med eller har lyst til å drive med terrengsykling. Og det er derfor jeg ikke liker denne kulturen, jeg liker ikke signalet som sendes når man ikke gidder å sykle inn til en femteplass.
Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det er utidig å diskutere en sånn prinsipiell sak på dette forumet. Hvorfor er det det?
sv
Hvorfor er det galt å bryte? Jeg tørr påstå at alle som bryter gjør det fordi de der og da har vurdert det til det beste alternativet.
Jeg brøt selv, ikke fordi jeg ikke hadde klart å komme meg til mål, men rett og slett fordi det var det "lureste" å gjøre. Jeg tryna ganske godt mot slutten av andre terrengparti og måtte mekke sykkel og så topp 10 plasseringen suse forbi (selv om jeg en stund på andrerunden var foran Nordengen som ble 10). Etter det så forsvant liksom litt av flyten. Kneet gjorde litt vondt. Det gikk fint å sykle, men litt smerter var det. Når så krampa kom i løpepartiet på andrerunden så vurderte jeg ikke engang å fullføre. Selvfølgelig kunne jeg stoppet og tøyd litt og trilla inn til en 15. plass eller noe i den duren, men for å si det rett ut, jeg driter i femtendeplasser. Da er det bedre å ta korteste veien til mål og spare beina til Montebellorittet på lørdag. Jeg er hvertfall 99,99 % sikker på at jeg hadde hatt mindre sprut i beina på Montebelloen om jeg skulle tvunget meg rundt.
Igår så var kneet hovent og det var gangsperre med fortsatt krampetendenser bakpå leggen, og det hadde vært ennå værre om jeg hadde syklet til mål. Forøvrig så sykler jeg til jeg møter veggen eller krampa kommer. Etter det så tar jeg korteste veien til mål om det er mulig. Det kommer jo tross alt et nytt ritt om en uke (stort sett)
Hvorfor er det galt å bryte? Jeg tørr påstå at alle som bryter gjør det fordi de der og da har vurdert det til det beste alternativet.
"Det beste alternativet"? I forhold til hva da? Jeg har forsøkt å klargjøre over hvorfor jeg ikke liker denne holdningen. I stedet for å skrive det en gang til henviser jeg til det jeg har skrevet over. Og jeg synes dere skal ta ideen bak idretten litt på alvor, samt det at noen, enten i klubben eller nasjonalt, følger litt ekstra med på dere eliteryttere som forbilde. Jeg har krampe i 4 av 5 ritt jeg kjører, jeg. Sikkert fordi jeg er for dårlig trent. Men det går helt fint å sykle til mål likevel. Noen ganger tror jeg at jeg blir sterkere av å presse meg skikkelig den siste timen også, og ei uke er mer enn nok til at jeg henter meg inn selv om jeg er ca dobbelt så gammel som deg.
Og er det bare tull det mange hevder, at konkurransetrening er den beste treninga en kan få?
Sitat: bjerkseth
Selvfølgelig kunne jeg stoppet og tøyd litt og trilla inn til en 15. plass eller noe i den duren, men for å si det rett ut, jeg driter i femtendeplasser.
Tøft, men hva er det du samler på da? Hvorfor driver du med dette?
Sitat: bjerkseth
Etter det så tar jeg korteste veien til mål om det er mulig. Det kommer jo tross alt et nytt ritt om en uke (stort sett)
Jepp, ny mulighet for en hederlig plassering, hva det nå er etter din definisjon, under forutsetning av at du tar deg til mål denne gangen. Lykke til, og tenk litt på meg og bit tenna litt sammen når krampa kommer, så har jeg i alle fall oppnådd litt med å pirke borti dere. Jeg tror nemlig dere har nokså godt av det.
Til Ola R: Godt å høre at du iallefall ikke har fått mer varige mèn etter det fallet. Det så ikke bra at der du stupte over styret.. Jeg gikk jo og bar på sykkelen etter min 3. punktering, så jeg hadde egentlig tenkt at nå gidder jeg ikke mer og småbanna litt for meg selv - glemte fort de tankene der du plutselig kommer flygende!! Var vrient å se gjennom alt blodet i ansiktet ditt, og den kulen som du snakker om er noe av det mest Donald-aktige jeg har sett i mitt liv. Så jeg er glad for at ambulansen stod like borti gata der så vi fikk kalt dem dit.
Håper frua fikk tak i sykkelen og at du kommer deg raskt ut på sykkel igjen!! Og man skal ikke undervurdere det asfaltpartiet, det var en kollega av min kompis som seilte avgårde der for 2 år siden.. Asfalt er livsfarlig - best å bare komme seg inn i skogen igjen
"Det beste alternativet"? I forhold til hva da? Jeg har forsøkt å klargjøre over hvorfor jeg ikke liker denne holdningen. I stedet for å skrive det en gang til henviser jeg til det jeg har skrevet over. Og jeg synes dere skal ta ideen bak idretten litt på alvor, samt det at noen, enten i klubben eller nasjonalt, følger litt ekstra med på dere eliteryttere som forbilde. Jeg har krampe i 4 av 5 ritt jeg kjører, jeg. Sikkert fordi jeg er for dårlig trent. Men det går helt fint å sykle til mål likevel. Noen ganger tror jeg at jeg blir sterkere av å presse meg skikkelig den siste timen også, og ei uke er mer enn nok til at jeg henter meg inn selv om jeg er ca dobbelt så gammel som deg.
Og er det bare tull det mange hevder, at konkurransetrening er den beste treninga en kan få?
Om kroppen ikke fungerer optimalt så er det ikke lurt å kjøre seg helt i senk. Og har man fått kramper så tror jeg ikke formen blir noe bedre av at man presser på en time til. Jeg skal ikke nekte for at man kan bli sterkere mentalt, men når du først har fått kramper så bryter du mere ned enn nødvendig ved å fortsette.
Og har du først fått kramper så blir det jo stort sett en heller dårlig plassering, og da vil jeg si det er et bedre alternativ (på lang sikt) å bryte og spare kroppen og da heller komme sterkere tilbake neste uke.
Og ja, selvfølgelig rekker man å hente seg inn på en uke. Men hvor mye kan man trene i tillegg når man skal rekke å hente seg inn i tillegg. Igår var jeg ikke i form til å trene til tross for at jeg "feiga ut" og brøt. Idag har jeg kjørt fem timer på terrengsykkelen og det er økt imorgen, Nissan Cup på onsdag og Montebelloen på lørdag, og midt oppi det her jobb, eksamenslesing og en eksamen på fredag. Hadde jeg pressa meg rundt så hadde jeg ikke klart å kjøre fem timer idag. Da hadde det kanskje bare blitt en time. Og på sikt så blir man ikke god av å ligge på sofaen.
Og jeg kan si at jeg kommer ikke til å banke ut på en ny 25 km-sløyfe til lørdagen om krampa allerede har kommet. Men jeg satser på at den ikke gjør det. Herr og Fru Krampe pleier å stikke på besøk på de første rittene når formen ikke er allverdens pga eksamenslesing
Det ble en lang tur i fint terreng gitt. Hadde jeg ikke vært i så dårlig form, så ville jeg nok kunnet nyte alt etter første halvdelen av det første terrengpartiet. Fin måte å bli kjent med nytt terreng på i alle fall.
Mangelen på drikke på matstasjonen er egentlig det eneste jeg har å klage på. Selv hadde jeg droppet drikkesystem, og satset på to flasker (til en runde), basert på et innlegg av sykkeloyvind her for en liten tid tilbake. Da var det kjipt å komme med tomme flasker til en tørr matstasjon. Et aldri så lite speidertips til neste år kan kanskje være å ha noen ekstra 30 liters dunker med vann stående på matstasjonen. Jeg hadde i alle fall hatt tid til å fylle egne flasker. Å sykle den siste mila uten vann var ingen super opplevelse.
Ellers er det bare å takke og bukke for et veldig bra arrangement og korrigering (nedover)av min oppfattelse av eget ferdighetsnivå på sykkel i terrenget.
Jeg fikk krampa samme sted som deg og var i perioder hindret fra å både gå og å sykle, men jeg trua meg gjennom andrerunden 35 minutter saktere enn den første. Så jeg slo ihvertfall deg.
anonymous13, du er min helt og en sann idrettsmann som er tro mot idealene. Dette kan bare gå en vei.
Denne vinklingen gjør meg i godt humør, jeg slo også en hel haug gode syklister, inkludert Bjerkseth, Håkon Austad, Rune Høydahl, Martin Bratland, Greg Saw, Tor Halvor Bjørnstad og nokså mange andre gode. Slo alle sammen, gitt. Rart vi ikke blir sponsa siden vi slår alle de gutta der.
...Selvfølgelig kunne jeg stoppet og tøyd litt og trilla inn til en 15. plass eller noe i den duren, men for å si det rett ut, jeg driter i femtendeplasser...
For oss som kjører 110 mil for å slepe oss inn til en 22.plass er det greit å få vite hvor mye en slik plassering er verdt...
...jeg slo også en hel haug gode syklister, inkludert Bjerkseth, Håkon Austad, Rune Høydahl, Martin Bratland, Greg Saw, Tor Halvor Bjørnstad og nokså mange andre gode.
HAHAHAHAHA! Den var god!!! Yes, to finish first you have to first finish!
...Selvfølgelig kunne jeg stoppet og tøyd litt og trilla inn til en 15. plass eller noe i den duren, men for å si det rett ut, jeg driter i femtendeplasser...
For oss som kjører 110 mil for å slepe oss inn til en 22.plass er det greit å få vite hvor mye en slik plassering er verdt...
Jeg er faktisk veldig imponert over dere som kjører ned hver helg. Jeg var oppover en tur ifjor og jeg kan si at det hadde jeg ikke orket helg på helg. Applaus til dere.
Det er mulig jeg er blasert når jeg driter i en topp-10-plassering i utforkonkurransen (med punktering!), og ikke rekker passeringsfristen på Mariholtet fordi jeg spiser bolle og sjokolade.
Men jeg kjørte bare 5-6 mil.
Til dere som ikke skjønner at dette er stikk i siden til enkelte "elite-ryttere", og at jeg er enig med svegar et al: Dette er et stikk i siden til enkelte "elite-ryttere", og jeg er enig med svegar et al.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav
Har bilder av alle deltakere fra to forskjellige punkt i løypa. De er tatt med speilrekleks uten blits så det er ikke noe profft. Noen ble fine da. Kan noen hjelpe meg å få de lagt ut med minst mulig arbeid?
Ozzy&sønn
"Jammen så gi mannen en stav da"!! Dessverre har jeg ingen publiseringstips å komme med, men nysgjerrig kan en jo være lell. Håper det ordner seg, det er stas med link i TS ritt Bilder tråden
En ting jeg riktig nok kan slenge inn i bryte diskusjonen. Jeg er ikke i utgangspunktet uenig at man skal fullføre. Det jeg syntes er teit at Håkon som ikke er på forumet ble "tatt". Men på generellt grunnlag kan jeg til en viss grad være enig at man ikke bør bryte. Selv kan jeg vel telle på en hånd over de gangene jeg har bryti siden 2005. Men når kroppen var som i halden da var det ikke noe vits.
Det ikke fordi at andre syntes det er teit, men fordi gjør man det ofte nok så blir man litt ødelagt i hodet. Nå er det veldig forskjellig fra person til person, men har man bryti noen ganger så er det veldig lett å bryte neste gang når det blir vondt. Skal jeg være helt ærlig trur jeg også det er her problemet til mange Norske syklister ligger. De presser seg ikke nok. For det er ikke treningsmengdene det står på rundt omkring.
Idag har jeg syklet en sykt fin runde jeg håper det kan bli ritt i fremtiden. Litt ala Terrengsykkelritt løypa.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg synes det er veldig synd at denne tråden har blitt full av sutring om elitens bryting og funksjonær som ikke har ståkontroll på alt i hele verden. Her gidder folk å bruke fritida si også blir de møtt med surmulig.
Spesielt dette med bryting burde vært i en annen tråd og mannen som lurte på hvor langt det er igjen og ikke fikk et nøyaktig svar kunne studert kartet bedre..
Ellers er jeg selv fremdeles veldig stolt av å ha fått det hele til og veldig fornøyd med å ha passert ganske mange i utforkjøringene
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Om jeg kan få komme med en kommentar; jeg sykla helt elendig teknisk på lørdag, hadde ikke beina, mekansik trøbbel på sykkelen, og da jeg gikk over styret og slo meg ned fra Fjellstad var det bare rett og slett dritkjipt å sykle.
Jeg driver med dette fordi det er moro. Etter det som skjedde var det ikke i nærheten av moro. Gi meg en god grunn for at jeg skal fortsette rittet?
Det er ingen som mister en arm eller ikke får mat på bordet om noen bryter norske terrengritt, hverken Haakon Austad eller middelmådigheter som meg selv.
Har i lengre tid undret meg over andelen DNS og DNF i NorgesCupen landevei. I går var det vel i følge resultatlista flere DNS enn det var fullførte på Eidsvoll, selv om dette bare var et rankingritt. Hvem er det som betaler dette? Er det klubbene eller lagene som melder på i vilden sky, eller er det ryttere som "gir f..." om man ikke har superbein eller ser at det ikke blir knallvær?
Mulig jeg tar feil når det gjelder DNF, men; Spekulerer man i å bryte om man ser at det ikke blir en knallplassering, kontra å avsløre hvor langt bak man er?
Håper ikke DNS og DNF viruset sprer seg til terrengsyklistene...
Ronny Nyhus Bikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria '15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
Har i lengre tid undret meg over andelen DNS og DNF i NorgesCupen landevei. I går var det vel i følge resultatlista flere DNS enn det var fullførte på Eidsvoll, selv om dette bare var et rankingritt. Hvem er det som betaler dette? Er det klubbene eller lagene som melder på i vilden sky, eller er det ryttere som "gir f..." om man ikke har superbein eller ser at det ikke blir knallvær?
Mulig jeg tar feil når det gjelder DNF, men; Spekulerer man i å bryte om man ser at det ikke blir en knallplassering, kontra å avsløre hvor langt bak man er?
på landvei trur jeg det er 2 grunner.
1.Det er alt for stor nivå forskjell. Så veldig mange er rett og slett ikke gode nok. Burde vært a og b klasse.
2. Har man en på laget som gjør det greit så har man sett på tv at hjelperytterne står av. Noe som er greit hvis man har gjort en skikkelig jobb. Men her i norge er det ofte slik at de sitter bak, ramler av og unnskylder seg med at de var hjelperytter og hadde en der fremme..
Vent til NM landvei DA skal du se frafall. Tipper 15-25 stk kommer i mål.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Idag har jeg syklet en sykt fin runde jeg håper det kan bli ritt i fremtiden. Litt ala Terrengsykkelritt løypa.
Beklager for OT: Om dette er rute som du har luftet tidligere i sammenheng med Raumerrittet, så lag gjerne en egen tråd og del info og spor om du vil. Jeg er veldig klar for å inspisere
Jeg nekter å tro at noen her inne hadde krampedrag tidligere enn meg: 30 minutter viste klokka når det rykket til. Ohhh, dette blir en deilig tur tenkte jeg da. Gleder meg allerede til neste år!
Har bilder av alle deltakere fra to forskjellige punkt i løypa. De er tatt med speilrekleks uten blits så det er ikke noe profft. Noen ble fine da. Kan noen hjelpe meg å få de lagt ut med minst mulig arbeid?
Mine ble også tatt med speilrefleks uten blits, men det virker som om folk satte pris på dem allikevel.
Jeg bruker Picasa til å se på og velge ut bilder; for å få ut mine ~150 bilder merket jeg de bildene jeg ville bruke (tok ikke med bilder som var for uskarpe eller hvor rytteren var bak et tre), og eksporterte dem til middels store JPEG-bilder i en katalog som jeg bulk-opplastet til et sett på Flickr.
Som noen andre påpekte: Hvis du har Gmail-konto er det nok enda enklere å laste dem opp til Picasaweb - det kan Picasa-programmet gjøre for deg.
på landvei trur jeg det er 2 grunner.
1.Det er alt for stor nivå forskjell. Så veldig mange er rett og slett ikke gode nok. Burde vært a og b klasse.
2. Har man en på laget som gjør det greit så har man sett på tv at hjelperytterne står av. Noe som er greit hvis man har gjort en skikkelig jobb. Men her i norge er det ofte slik at de sitter bak, ramler av og unnskylder seg med at de var hjelperytter og hadde en der fremme..
Vent til NM landvei DA skal du se frafall. Tipper 15-25 stk kommer i mål.
På landeveien er det alt for mange som bryter. Etter det jeg har lagt merke til er at de rytterne som fullfører selv om de har falt av, ofte er de som blir sterkere senere.
Når mange av eliten står av etter 8 mil og snaue 2 timer på syklen, får de jo utrolig dårlig trening.. Hvordan kan de da forlange å sitte med under NM som er 20 mil. Tror at en vil tjene på å presse distansen litt mere i NC.
PS Jeg brøyt faktisk Birken i fjor pga pyton bein og hode, FY FY
I går var det vel i følge resultatlista flere DNS enn det var fullførte på Eidsvoll, selv om dette bare var et rankingritt.
Listene er ikke bra her. De som ble tatt ut av løpet fordi de var 5 min bak står som DNS. Hvertfall hos K Elite, men når man ser på antallet tror jeg det var det samme hos herrene. Madamen var med gruppa i tet, men gira av kjeda 1 km før spurten startet og er dermed nest sist på listene.. Alle de som ikke klarte å henge med og ble tatt ut står som DNS så lista lyver litt.
Har ikke lest alle kommentarene rundt dette med å bryte.Så jeg må ta forbehold om at dette er sagt før.
For idrettsutøvere som ønsker å hevde seg på topp nivå, er det et must å bryte, hvis kroppen gir signal om at noe ikke er bra. Det å fortsette trening eller konkurranse da, gir høy sannsynlighet for å ødelegge formen og treningsmulighetene for lang tid fremover. At dette er en diskusjon her på forumet i det hele tatt, overrasker meg faktisk. Dette er jo en av de store suksess-faktorene i toppidrett. Ikke press kroppen, når den gir signal om at nok er nok. Gi den heller skikkelig "juling" når det skal gjøres. Virker som mange fortsatt tror, at det at det å presse kroppen mer, gir bedre form.
Den eneste som vet/burde vite, når nok er nok. Er utøveren selv.
Se f.eks. hva som skjedde med Lene B
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS