Nibali kjørte styggfort ned Grappa igår. Cyclingnews.com mente at de som ikke fikk med seg teknikken til Nibali på TV måtte søke på youtube.
Fra live.cyclingnews.com
Via Twitter primaryquay: Will, who do you think is a better descender - Nibali or Cancellara? WF: I don't know if there's anybody out there that can touch Fabian other than maybe Thor. Those guys are on a different level - it's like they slap moto GP rubber on for the way down.
Fy faen hvor god Basso er.. helt sjukt å holde den farten, sette konkurrentene såpass på plass og ikke stå opp en eneste gang (selv om det er hans styrke å kjøre uten å stå!)..
...bare synd at jeg, når jeg ser noen kjøre slike fjell så hard, blir mistenksom med en gang...Frynsete rykte hos endel syklister har ødelagt mye for dem selv og sykkelsporten altså !
Mulig at Evans hadde for tung utveksling, ja. Han stod i hvert fall merkelig mye. Basso var derimot litt _for_ imponerende. Han sitter helt rolig hele veien og bare kontrollerer inn. Det minner meget sterkt om 10. etappe i Tdf 2008 hvor Piepoli og Cobo vant helt suverent. Begge tatt for doping like etterpå.
Jeg skal ikke si at Basso er dopet nå. Man får stole på at systemet fungerer. Men for min del så er det en gang doper alltid doper. Ingen skal fortelle meg at de gutta som blir utestengt i 2 år ikke doper seg som et lite HÆLV### de 2 årene. Da er det ingen kontroller og fritt frem.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg skal ikke si at Basso er dopet nå. Man får stole på at systemet fungerer. Men for min del så er det en gang doper alltid doper. Ingen skal fortelle meg at de gutta som blir utestengt i 2 år ikke doper seg som et lite HÆLV### de 2 årene. Da er det ingen kontroller og fritt frem.
Men Basso dopet seg ikke, han hadde bare tenkt å gjøre det iforbindelse med TdF
VAM endrer seg ikke mer en +/- 50 hvis en etappe er hardere eller lettere. Selv om det har noe å si, så har det ikke så stor betydning
Det er klart at det vil kunne påvirke hvor fort syklistene klatrer om de har syklet 10 eller 20 mil før bakken begynner. Spesielt når det er flere bakker på vei til selveste topp-finishen. VAM på over 1700 er uansett ekstremt, men det er lettere å få høy VAM i så bratte bakker som Zoncolan. Bakker med få hårnålsvinger vil også gi høyere VAM enn mer svingete klatringer. Asfaltkvalitet har også mye å si.
For ordens skyld: VAM = Vertically Ascended Metres pr hour. /Høydemeter pr time. 1500 i VAM gir fire minutter pr hundre høydemeter. Ta med høydemåler til nærmeste bakke og prøv. Bakken bør være brattere enn 6-7 prosent før det blir relevant å sammenligne.
Jeg har syklet Zoncolan... gikk bra i starten, så ble det jæv... mye sikksakk Må innrømme at jeg ikke hadde syklet 200 km først, bare 70. Dog med to pass før, Passo Ciampigotto og Sella di Razzo. Bratt og varmt var det læll... men gjør det gjerne igjen
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Jan Frederik Grue syklet Solan Gundersens styrkeprøve, 1.150 høydemeter, på 47.18. Etter mine regneferdigheter gir det VAM på 1.458. Underlaget er til tider svært grov grusvei og mot slutten er det uendelig med hårnålssvinger. En usedvanlig prestasjon.
Fy faen hvor mye det frister å kjøre opp slike fjell.. Er litt ung nå, men i løpet av to-tre år skal jeg i løpet av en ferie sykle Angliru, Zoncolan og et par tøffe fjell til tenker jeg.
Men samtidig synes jeg Basso har kjørt veldig økonomisk fram til i dag, og han veit i hvertfall hvordan en GT skal vinne i motsetning til Scarponi og Evans.
Samtidig mye ros til arrangørene også, og jeg vil si at årets Tour de France må inneholde VELDIG mye skal det overgå årets Giro d'Italia. I Giro'n får du servert underholdning på sølvfat jo..
Tror ikke Evans 'bommer' med giringen. Han er skikkelig petimeter . Det er ingen universal kadens som er bra for alle. Det er veldig individuelt med hva som passer for forskjellige folk.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Basso hadde jo ferie de siste 40 i går mens Evans og Scarponi lå foran og tauet. Det var sikkert ikke en ulempe i dag.
Godt poeng.
Synes feltet virker mer slitent enn det har gjort før. Det er ingen som dominerer i fjellene (enn så lenge), slik som f. eks Sella da gikk i solobrudd 2 dager på rad i fjellene. Lukta svidd lang vei. For meg er det et godt tegn.
For en sinnsyk sisteuke det blir! Det er jo helt åpent. Tipper vi får en indikasjon på tempoen imorra.