Hej,
Eftersom jag är rätt ny vad gäller cykel-mech så vill jag fråga om lite tips och råd. Jag har en helt standard Gambler DH 20 årsmodell -09, där dämparna börjar bli alldeles för mjuka för mig. Det jag är mest rädd för att cykeln tar mycket mer stryk (risk för knäckt ram?) än vad den behöver, men gnäller inte om det även förbättrar performance en del. Oavsett behöver jag byta till hårdare fjäldrar och har där en del frågor, som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med. Väger ca 120 och börjar köra över medel agressivt. Det baserar jag på att jag kör om fler än jag blir omkörd av när jag är ute och cyklar
Framgaffel
-------------
Standard på min cykel sitter en Marzzochi 888 RV, har dock inte lyckats ta reda på vilken av de olika fjädrarna som den har, men gissar på medium. Har sett alternativen Soft, Medium, Hard och Xtra hard.
Mina frågor:
1. Bör jag gå för Xtra hard, eller är det risk att det blir för hårt?
2. Om man köper nya fjädrar och ska öppna gaffeln, vad behöver man mer köpa för delar? Har tänkt lämna in den och få det gjort, men vill ändå veta
Bakdämpare
---------------
Bakdämparen är en Fox Van R Coil. Har funnit information hos Scott, med rekommendationer för åkare mellan 80-90kg, där man rekommenderar 500lbs fjäder vid 230mm travel, 450lbs vid 210mm travel och 400lbs travel. Om jag lyckats utläsa det korrekt så är det en 450lbs fjäder på min cykel som standard.
Mina frågor:
1. Att minska travel på bakdämparen. Har det några negativa effekter, eller är det ett smart sätt att få en fjäder att klara högre vikt?
2. Beroende på vilken inställning man väljer på travel avståndet, Så hamnar jag på mellan 600-700lbs på fjädern om man följer schemat. Enligt ovan, vilken av dem skulle ni välja?
3. Vad finns det för nackdelar/risker med att få en för hård fjäder? Är det bättre att ta en 600-650lbs fjäder och riskera en ny uppgradering senare, eller kan man slå till på en 700 direkt?
4. Någon som vet vart Fox fjädrar säljs i Norge? Har hittills bara hittat hos JensonUSA och inte ens hos Chainreaction.
Hoppas någon orkar svara på alla frågor...eller i alla fall några
Tack på förhand
//Ehawk
Redigert av ehawk; 18/05/2010 11:22.