Det er ikke lett å få fraktet tunge materialer inn til Gardfangeråsen for å utbedre løypa. Så langt i år har løypedugnaden vært et rent onemanshow, og det begrenser kapasiteten noe. Fuktig trykkimpregnert materiale som skal tåle litt er blytungt. Med så mange engasjerte deltakere og markaryttere her inne burde det være (egen)interesse å stille opp til en felles sjau utpå sommeren. Responsen på siste dugnadsopprop her inne var nemlig NULL! Løsningen får bli at man enten slutter å klage, lærer seg å bli bedre teknisk, eller blir med på dugnad slik at løypa blir kloppet som en motorvei :-)
Jeg var "lur" nok til å sykle gjennom løypa før alle andre på skjærtorsdag. Prøvde å forestille meg hvor det kom til å bli nødvendig å løpe og hvor man burde sykle. Konklusjonen min var hvertfall at man må løpe opp rotbakken og ellers så er det bare en og annen knekker man må av på i tillegg til gjørmebadet på slutten. Også må vel de fleste av på slutten av den lange bakken på slettfjellrunden (svingbakken???). Resten burde jo være greit sykkelbart. Så får man heller vurdere om man vil hoppe av og forsere noen gjørmete partier for å spare drivverket til resten av turen
PS: Tipper det er lettere å få gjennomført en dugnad i etterkant av rittet når alle er klar over behovet. Da er jo heller ikke rittforbredelsene på sitt værste. Men det er vel bare myrhullet som bør fikses, er det ikke?
PS II: Det var mye mer løping på birken ifjor (hvertfall for eliten). Ingen som snakket om behov for utbedring og dugnad da
Var det ikke våtere i fjor da? Da var det stort sett bare løping i det første terrengpartiet grunnet gjørme. De øvrige partiene jeg måtte gå, var det kun snakk om noe småtteri med gjørme, eller at jeg var så j....lig sliten at jeg måtte gå opp et par bakker. Tror dette blir veldig bra, jeg. Gleder meg til lørdag!
Sykla ikke i 2009, men traff på et par stykker som mente det var like vått i år som i fjor. I 2008 var det gullforhold, men da var det vel både lite snø og en varm vår.
Klart det blir bra på lørdag, jeg tenker bare at hvis man litt langsiktig bør man jobbe litt med å gjøre traseen over Gardfangeråsen mindre sårbar og mer syklbar.
Dette er jeg helt enig. I år kom byggeinnsatsen litt seint i gang dessverre på grunn av lang vinter. Men jeg satser på snekring i år for å forberede neste år. Vi ønsker jo fart og flyt vi også. Her er forresten min logg fra i går: http://connect.garmin.com/activity/33807489
Legg merke til mellomtidene: 1 er starten på første stiparti. 2 er toppen av klatringene og begynnelsen på fin utforkjøring i første terrengparti. Mellom 1 og 2 er det ca 300 meter gåing. 3 er slutten på første terrengparti. Mellom 2 og 3 er det gåing gjennom den våte myra i bunnen av bakken. 4 er starten på Slettfjell 5 er slutten av Slettfjellpartiet - Hestehullet. 6 er start på klatrepris-strekk 7 er mål på klatrepris-strekk - Høyeste punkt 8 er start på utforpris 9 er mål på utforpris
Startrunde på 1-2 km kommer i forkant av denne loggen.
Jo da, det er mulig å sykle en del, men også mulig å gjøre det mye bedre, når været ikke er på vår siden. Eksempelvis var den lange myra mot slutten syklbar i 2008, i år er jo det helt sjanseløst.
Sorr mac, men det er ikke noe problem å sykle over den myra. Om det lønner seg er en annen historie.
Jeg er forøvrig enig i at denne stien har fått smake det i et par år nå. Alt var bedre før.
Redigert av Åsmund Olsen; 19/05/201010:07.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav
Nå er det heller ingen som har påstått at Terrengsykkelrittet har som mål å være noen autostrada for gruselskere. De rittene finnes det nok av. Terrengsykkelrittet har en litt annen misjon :-)
Enig i at mest mulig av løypa bør være sykkelbar (med noenlunde tekniske ferdigheter), og med litt dugnadsinnsats utover sommeren, så bør mange av de våteste partiene kunne bli svært så hyggelige til neste år. Slikt skjer ikke av seg selv, så igjen, det er lov å henge seg med på en dugnad eller to :-)
Det er ikke lett å få fraktet tunge materialer inn til Gardfangeråsen for å utbedre løypa. Så langt i år har løypedugnaden vært et rent onemanshow, og det begrenser kapasiteten noe. Fuktig trykkimpregnert materiale som skal tåle litt er blytungt. Med så mange engasjerte deltakere og markaryttere her inne burde det være (egen)interesse å stille opp til en felles sjau utpå sommeren. Responsen på siste dugnadsopprop her inne var nemlig NULL! Løsningen får bli at man enten slutter å klage, lærer seg å bli bedre teknisk, eller blir med på dugnad slik at løypa blir kloppet som en motorvei :-)
Velkommen på neste dugnad!
Jeg skjønner at det er ekstra mye pes å utbedre løypa ved Gardfangeråsen. Det er også litt derfor jeg tenkte at det var lurt å si fra at det likevel bør utføres. Utbedringene til 2011 bør gjøres i sommmer, ikke neste vår. Jeg stiller gjerne opp på stibygging. Og selvsagt kred til deg for de utbedringene som faktisk gjort. Det merkes godt.
Sitat: Åsmund Olsen
Sorr mac, men det er ikke noe problem å sykle over den myra. Om det lønner seg er en annen historie. Jeg er forøvrig enig i at denne stien har fått smake det i et par år nå. Alt var bedre før.
Hvordan kommer du deg over myra, et spesielt spor eller bare gamper/lister deg over? Alt var bedre før. Utvilsomt.
Nå aner ikke jeg hvordan forholdene er (før utpå lørdagen en gang), men generelt sett så er det jo slik at en sti over ei blaut myr har en tendens til å bli bredere og bredere etterhvert som man søker å komme seg rundt de verste blauthølene. Og vi ønsker jo å sette så lite spor etter oss som mulig, så også av den grunn kan det være lurt å gjøre noe med de aller bløteste partiene.
Lett for meg å si selvsagt, som sannsynligvis ikke kommer til å stille på dugnad for Terrengsykkelritet
Vi klopper og har kloppet en del høl siden vi begynte med dette rittet. Flere vil bli kloppet foran neste år også og det er helt klart et poeng å ikke gjøre sporet bredere enn nødvendig.
Jeg ser for meg at den lange myra på slutten av Gardfangåsen bør kloppes før neste år. Samt det myrhullet på toppen av bakken ned til denne.
Siste gjørmehull før Hestehullet vil også bli fiksa før neste år.
Det virker på meg som om alle dere østlendinger kjenner denne løypa bedre enn deres egen bukselomme.
Det er jo sånn at de fleste av oss her nede ikke bryr oss med jobber, familie og denslags småborgerlige sysler. Vi lever jo ute i skauen utelukkende på en diett av proteinbarer og kjedeolje og sykler stort sett hele tiden. :-)
Fra spøk til revolver tror jeg vel det er et fåtall som kjenner løypa dødsbra, men de poster vel over snittet her også kanskje. Utenom oppkjøringen er det ikke kø rundt gardfangåsen sånn til daglig.
Og jeg tror vel ikke fem minutter gjør noen stor forskjell når du planter forhjulet i hullet på brua :-)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
He-he, nå ble tre hedemarkinger skremt til å ta en tur innover og prøvesykle ;-) Neida, vi hadde nok tenkt på det en stund, drar innover nå snart, og får vel startet i femtida.
Men hvor er nærmeste bensinstasjon med selvvask? Ser for oss at det blir behov fopr å spyle av den verste skiten etterpå ;-)
Redigert av kao; 19/05/201012:41. Rediger grunn: typo
Syklet idag også. :-) var faktisk tørrere idag. Men blir omtrent som ifjor. Man løper opp første bakken med røtter. Pluss to partier til før man er på toppen. Pluss ett par av de lange myrstrekene. Parti to og tre er ganske tørre og jeg syklet vel hele veien idag.
Første stiparti er det en del løping men det er det egentlig når det er tørt også da det går fortere og bare løpe frem til man er på toppen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Velkommen på neste dugnad!
Tips: -Alternative tidspunkt. F.eks en ettermiddag/kveld ukedag og en helgedag. Det er ikke alle som får "lov" til å dra på dugnad i helgene eller før minst 1 av 3 småtroll er i seng. -Ta dugnadene på høsten eller sommeren og ikke på våren da sykkelabstinensene dreper dugnadslysten.
1) Det er 0,75 flasker som man får ved mat/drikkestasjonene og som passer i alle standard flaskeholdere? 2) og det er greit å kaste fra seg sin egen på disse drikkestasjonene for å få plass til den nye?
Tips: -Alternative tidspunkt. F.eks en ettermiddag/kveld ukedag og en helgedag. Det er ikke alle som får "lov" til å dra på dugnad i helgene eller før minst 1 av 3 småtroll er i seng. -Ta dugnadene på høsten eller sommeren og ikke på våren da sykkelabstinensene dreper dugnadslysten.
Enda bedre: Legg ut materialer, anvisninger og beskrivelse av nødvendig verktøy, så kan folk ta et tak når de har anledning. Sykkelinteresserte småbarnsforeldre har små tidsluker og kalenderen er sjelden kompatibel.
1) Det er 0,75 flasker som man får ved mat/drikkestasjonene og som passer i alle standard flaskeholdere? 2) og det er greit å kaste fra seg sin egen på disse drikkestasjonene for å få plass til den nye?
Jeg spør fordi første året fikk vi Powerade flasker som var 1 liter og passer litt dårlig i flaskeholderne. Spesielt hvis man har to flaskeholdere hvor det blir trangt
Har kløna det til, trenger hjelp: Hasle Superstore er ikke der mitt hode trodde det var Kan derfor ikke be min småbarnstravle svigerinne om å hente startnummeret, og jeg har ikke bestilt sending i posten. Kjører fra Trondheim på fredag, men kommer ikke ned før etter stengetid i butikken.
Lurer derfor på om en snill sjel kan hente to startnummer, og levere de på Nordstrand? Ca 300 m sør for Nordstrand kirke
Detaljene (leveringsadresse og startnr) kan avtales på PM.
Dersom du ikke får noe annet napp, kan jeg plukke det opp for deg. Jeg er på Hareløkka fredags ettermiddag og fra lørdagsmorgen ca kl 07:00. Har desverre ikke muliget til å kjøre mot Nordstrand for avlevering.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Har kløna det til, trenger hjelp: Hasle Superstore er ikke der mitt hode trodde det var Kan derfor ikke be min småbarnstravle svigerinne om å hente startnummeret, og jeg har ikke bestilt sending i posten. Kjører fra Trondheim på fredag, men kommer ikke ned før etter stengetid i butikken.
Lurer derfor på om en snill sjel kan hente to startnummer, og levere de på Nordstrand? Ca 300 m sør for Nordstrand kirke
Detaljene (leveringsadresse og startnr) kan avtales på PM.
Hei !
Mann og datter jobber på Sport 1 Hasle, i tillegg kjører vi forbi Nordstrand for å komme hjem, så jeg tar med startnummeret ditt og leverer det til svigerinnen din. Ring meg på 95 12 96 86 i morgen, så fikser vi det.
Vennlig hilsen Camilla Mørstad ( logget på med Aslak`s bruker. )
Dette lurer jeg også på... Greit å ikke bli disket når man bytter flasker.
Kjørte runden i går kveld, og kan melde om masse hyggelige folk og strålende forhold. Det er meldt litt regn i dag, men med sol i morgen tørker det nok bra opp på glatte svaberg og røtter. Fortsatt endel gjørme i første stiparti etter Mariholtet, men veldig mye bedre enn på torsdag og søndag som var. Ardent 2.25 (30 psi) foran og Aspen 2.25 (25 psi) slangeløst bak var en knall kombo i går.
Har kløna det til, trenger hjelp:[...]Lurer derfor på om en snill sjel kan hente to startnummer
[...]så jeg tar med startnummeret ditt [...]
Dobbeltkløne, også i full offentlighet da (hvor er hullet jeg kan grave meg ned i - noen nevnte et hull i ei bru i løypa en plass) - jeg HAR bestilt sending av startnummer allikevel. Skulle ha sjekka bestillingsbekreftelsen før jeg spammet forumet med denne forespørselen.
Håper startnumrene kommer i posten før vi setter kursen sørover i morgen - hvis ikke har jeg vel et større problem
Noen som vet om butikker i oslo som selger sånne "skvettlapper" til å feste på gaffelene som hindrer en del sprut fra dekket?
Lag dem selv! Jeg brukte en bit av gammel slange, gaffateip (til å forsterke rundt kanten), strips og hullemaskin (for å laga hull som ikke revner). Og vips: To hundrelapper og butikkkløping spart.
Fungerte aldeles utmerket ved gjennomkjøring av treseen her om dagen, var spesielt fornøyd da jeg kom ned fra Slettefjell med gjørmete dekk og rett ut i den lange grusnedkjøringa, ingen stor gjørmeklumper i øya!
Var også gjennom i går; her er en typisk stemingsrapport fra første terrengparti:
Lurte litt på hva vi holdt på med da, men fra neste terrengparti og utover var det tørrere og morsommere. Håper det tørker opp mer, men med så mye trafikk i løypa som det ser ut til å være, har jeg ikke overdrevne forestillinger om at gjørma får roet seg ned noe særlig...
Siden jeg er hjemme med febersykt barn idag kunne jeg sjekke posten nå. Der var det en liten pakke med startnummer samt livsnødvendig Påvveraid-pulver og buff.
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man ikke også kunne ha lagt ved chip´en. Min grunn for å betale var å få tilsendt alt siden jeg da slapp å måtte forholde meg til registrering og/eller utdelinger on-site.
blir vått dette, lurer nesten på å feige ut med bigbetty foran.. Hva slags dekk brukte du i går Kao og hvordan fungerte det? Startnummer dukket hvertfall opp i postkassa mi idag, med i posen var det noe pulver for energydrikk fra powerade samt en buff. Og i tillegg kom nyeste terrengsykkel, ikke god kombinasjon med hjemmekontor og nyeste ts-blad liggendes ved siden av laptopen
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Siden jeg er hjemme med febersykt barn idag kunne jeg sjekke posten nå. Der var det en liten pakke med startnummer samt livsnødvendig Påvveraid-pulver og buff.
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man ikke også kunne ha lagt ved chip´en. Min grunn for å betale var å få tilsendt alt siden jeg da slapp å måtte forholde meg til registrering og/eller utdelinger on-site.
Martin
Det skyldes at Emit brikkene ofte er i bruk i forbindelse med andre arrangement (utenom sykling ) og at de først kommer til Haraløkka på lørdag.