Nå er plutselig mange av kommentarene fra syklister på den ene av gruppene slettet. Og på den andre så har denne videoen kommet opp, uten kommentar, så man kan jo se det med velvilje som at vedkommende ønsker å vise en bilist som ikke overholder vikeplikten: http://killsometime.com/videos/5436/Cyclist-Crashes-Into-Car-With-Head-Cam
Nå er plutselig mange av kommentarene fra syklister på den ene av gruppene slettet. Og på den andre så har denne videoen kommet opp, uten kommentar, så man kan jo se det med velvilje som at vedkommende ønsker å vise en bilist som ikke overholder vikeplikten: http://killsometime.com/videos/5436/Cyclist-Crashes-Into-Car-With-Head-Cam
Sitat: Følgeteksten til videoen sier det meste
Cyclist Crashes Into Car With Head Cam A cyclist was riding his bike down the street and must have not seen the car coming right at him. He smashes into it head first. All caught on his head cam.
Det er jo veldig tydelig i videoen at syklisten kjører inn i en mini-rundkjøring og at bilisten ikke overholder vikeplikten. Så det er ikke syklisten som kjører rett inn i bilen, men omvendt.... Øynene som ser kan være svært forskjellig, ja. Skal man kritisere syklisten for noe må det være at som myk trafikant lønner det seg med en mer defensiv kjøring. Selv ville jeg kjørt saktere, og heller slått hånda i biltaket, med håp om bevisstgjøring. Men mulig filmen er arrangert? I tilfelle svært realistisk.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Noen her viste til en pdf-fil med en undersøkelse om dødsulykker med syklister involvert, men jeg finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe meg å finne denne?
Noen her viste til en pdf-fil med en undersøkelse om dødsulykker med syklister involvert, men jeg finner den ikke igjen. Noen som kan hjelpe meg å finne denne?
Forbud mot sykling på veier med fartsgrense over 50kmt, du liksom... Det skulle jo virkelig ha gjort seg i et land som skryter på seg å være miljøforkjempere... Da ville det jo i praksis blirr forbudt å sykle på bydga, forbudt å sykle til jobben osv..
MEN. Med all ære til GeirK mfl som forsøker å banke vett inn i skallen på sykkelhaterne, én og én..
Sykkelmiljøet er en enorm pressgruppe, men det finnes null tiltak noe sted for å organisere en felles lobbyfront.
Det vi trenger først og fremst er holdningsskapning i trafikken som går ut på å lære bilistene at de ikke eier veibanen og at myke trafikanter forstår rekkevidden av konseptet "aktsom adferd" i trafikken. Vi trenger en positiv holdningskampanje som gjør det litt mer levelig for syklister her i landet.
Det finnes 20-30.000 mennesker i Norge som deltar i ritt og enda fler som sykler av andre grunner. I denne gruppen er en veldig stor andel bedriftsledere og andre personer med muligheter til å utøve press.
Syklende bedriftsledere kunne for eksempel kreve en form for trafikk-HMS-erklæring fra fraktselskaper som går ut på at selskapets sjåfører plikter å vise hensyn til syklister og andre myke trafikanter, deriblant barn når de er ute og leverer.
Gruppen kunne kreve holdningskampanjer på TV som lærer bilistene at det ikke er meningen ar man skal råsykle på gang- og sykkelveg, men holde seg i veibanen, av trafikksikkerhetsmessige årsaker.
DET hadde vært noe det. Målsettingen burde være å få dette på plass som en TV-reklamekampanje neste påske, slik at våren kanskje kan bli litt bedre neste år... (liv kan reddes på denne måten)
DET hadde vært noe det. Målsettingen burde være å få dette på plass som en TV-reklamekampanje neste påske, slik at våren kanskje kan bli litt bedre neste år... (liv kan reddes på denne måten)
Det ville det absolutt ha vært. Isteden for 15000 bilistnetthelter med null påvirkningskraft i samfunnet så kan man ha en forening med 30000 syklister som presser på med alle de midler som brukes i politikk og samfunnsliv ellers.
Siden SLF er fullstendig usynlige i denne sammenhengen så kanskje man rett og slett skulle lage en énsaksforening (eller to eller tre saker da) som er enkelt for folk å skjønne. Litt t-skjorter/sykkelgensere med foreningslogo og budskap og så annonser sponset av bedriftsidrettslag.
Forbud mot sykling på veier med fartsgrense over 50kmt, du liksom... Det skulle jo virkelig ha gjort seg i et land som skryter på seg å være miljøforkjempere... Da ville det jo i praksis blirr forbudt å sykle på bydga, forbudt å sykle til jobben osv..
MEN. Med all ære til GeirK mfl som forsøker å banke vett inn i skallen på sykkelhaterne, én og én..
Sykkelmiljøet er en enorm pressgruppe, men det finnes null tiltak noe sted for å organisere en felles lobbyfront.
Det vi trenger først og fremst er holdningsskapning i trafikken som går ut på å lære bilistene at de ikke eier veibanen og at myke trafikanter forstår rekkevidden av konseptet "aktsom adferd" i trafikken. Vi trenger en positiv holdningskampanje som gjør det litt mer levelig for syklister her i landet.
Det finnes 20-30.000 mennesker i Norge som deltar i ritt og enda fler som sykler av andre grunner. I denne gruppen er en veldig stor andel bedriftsledere og andre personer med muligheter til å utøve press.
Syklende bedriftsledere kunne for eksempel kreve en form for trafikk-HMS-erklæring fra fraktselskaper som går ut på at selskapets sjåfører plikter å vise hensyn til syklister og andre myke trafikanter, deriblant barn når de er ute og leverer.
Gruppen kunne kreve holdningskampanjer på TV som lærer bilistene at det ikke er meningen ar man skal råsykle på gang- og sykkelveg, men holde seg i veibanen, av trafikksikkerhetsmessige årsaker.
- interessant skrevet
Er medlem av Syklistenes Landsforening som gjennomførte en sykkeldemo. Sykkeltog fra Birkelunden til Rådhusplassen i Oslo. Ca 80 syklister i toget. Det selges tja. 150 000 sykler i Norge i år. Jeg ser muligheter. Om innpakking budskap er riktig. Twitter er et av flere bra sted for "verving"
De fleste Birkebeinersyklister er for ego til å bry seg om fellesskapets sykkelinteresse
Det vil ta meg en lørdag å lage en informasjonsvideo som kan legges ut på YouTube.
Genial idé! Bare husk å gjøre den "upartisk", det vil si at den tar for seg både det med hvorfor man sykler i veien og hvordan biler skal forholde seg til syklister, og det med hvordan større grupper syklister bør sykle (ikke i rushtrafikk på innfartsårer, ikke fler enn to i bredden, slippe forbi hvis mulig og så videre).
Tidlig i mai, ett år etter den fellende dommen, har støtteaksjonen for Robert Lønsethagen på Facebook samlet over 8600 medlemmer. De har satt i gang en innsamlingsaksjon for å hjelpe yrkessjåføren med å betale ned erstatningskravene. Godt over 100.000 er samlet inn. 22. mai arrangeres det dansegalla i Molde til inntekt for saken hans.
Sendte akkurat en mail til busselskapet Cominor. En buss i dag tok forbikjøring mens det kom biler imot og jeg lå 1 m fra vegkanten. Sikkert samme fyren som holdt på presse meg i grøfta i fjor og tutet på meg når han kom bak meg på en oversiktlig strekning med ledig motgående felt.
En kamerat av meg holdt på å bli presset av veien av en buss her om dagen. Virker som om disse yrkessjåførene har mye i mor syklister som bruker veien. Helt på tryne spør du meg. De burde mistet retten til å kjøre! Anmeld alle slike tilfeller.
Jeg skal hilse ham og fortelle dét (det var da svært). Vet at han er imponert over at du er flink til å legge fakta på bordet, bra at flere benytter samme "våpen".
(Lite tips; ved referanse til stortingshøringen/Samferdselsdep, ta også med link Vegvesenets rapport hvori NTPs mål om dobling av syklister blir nevnt, og et av hovedelementene i rapporten er overvekten av syklist/bilistulykker i forbindelse med gang-/sykkelveg og fortau. Mange "motdebatanter" ser Samferdselsdep. uttalelse som om et argument for at det er trygt å bruke gang- sykkelveg dersom denne er folketom.)