Center lock® vs. 6-bolt
|
Center lock® vs. 6-bolt
#759411
24/06/2009 11:29
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Kan skivefolket gi en enfoldig V-bremsentusiast noen opplysninger?
Har anskaffet nye ritthjul med 240S nav, og trenger nye (lette) skiver. Bør jeg da bruke 6-bolt + adapter, eller er jeg mest tjent med å anskaffe center lock skiver?
...og hvorfor?
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Oystein L]
#759415
24/06/2009 11:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg ville brukt vanlige skiver, med centre-lock adapter. Full utvalg av skiver, enkel montering uten fikling.
Nå monterer og demonterer jeg sikkert flere hjul og sykler enn gjennomsnittsbrukeren, men jeg synes det er ganske stusselig arbeid å skru inn disse grunne Torcx-skruene. Såpass at jeg bare har fire av dem i hvert hjul, i stedet for seks.
Ulempen med Centre-lock er at verktøyet du må ha med på utenlandsreise der du demonterer skiva for flyturen er stort/tungt og lite anvendelig ellers.
DTs adaptere er elegante og funksjonelle. Skivebytter går som en lek.
Om seksbolt og CL er helt like med hensyn til avstand er jeg usikker på. Variasjoner forekommer mellom forskjellige seksbolts-hjul også. Sånn til informasjon hvis du skal ha flere hjulsett til rittbruk f.eks.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Oystein L]
#759418
24/06/2009 11:38
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Adapter veier ca 30g. Vanlig stålskive i 160mm veier ca 100g. Shimano XTR Centerlock-skive i 160mm veier ca 140g. Så sånn ca ett fett hvis du skal kjøre vanlige stålskiver. Men skal du bruke lettere bremseskiver, må du bruke adapter for å få til det, XTR-skivene er nemlig de letteste Centerlock-skivene du får.
Ole.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Ole]
#759466
24/06/2009 12:52
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
Hehe, vekt er alltid et godt argument.  Centerlock-skivene er en imponerende teknologiskt fremskritt, da sjøstjerna er av aluminium. Jeg ble ihvertfall imponert. (XT SM-RT78 veier 156g, inkl låsering) CL-navene fra Shimano er også lettere (og MYE billigere!) enn de eldre Shimano 6bolt-navene. Selvsagt kan en ikke skru på et tannhjul hos et CL-nav, men betyr det så mye for folk flest?  Mitt forslag: Gi faen i skivebremser og bytt til Magura HS33. 
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Oystein L]
#759492
24/06/2009 13:14
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Hvis du ikke har planer om lettvektsskiver så gå for XTR CL. Vekten blir som skrevet omtrent den samme som skive + adapter. Fordelen er blant annet at det skal mye mer til for å få kast i skiva fordi spideren er mer solid.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: EgilS]
#759497
24/06/2009 13:20
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
det skal mye mer til for å få kast i skiva fordi spideren er mer solid. Hvorfor det? Den vil jo ikke ha evnen til å flekse unna like bra hvis du f.eks. sneier skiva borti en stein i fart. Får du 3mm sideveis forskyvelse av skiva er det den skiva som flekser mest som har minst sjanse for å bli permanent derformert. Ole.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Ole]
#759498
24/06/2009 13:22
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Det skal svært mye til for at spideren rører seg i det hele tatt. Klart du kan få litt kast i skiva mellom festepunktene til spideren, men min erfaring er at det skal mye mer til på denne skiva enn på ordinære skiver.
Bøyer du spideren er det en skikkelig kakk du har gitt den.
Redigert av EgilS; 24/06/2009 13:23.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: EgilS]
#759501
24/06/2009 13:24
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Så hele sykkelen blir heller skjøvet sideveis enn at skiven blir bøyd?
Ole.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Ole]
#759503
24/06/2009 13:25
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Se min redigering: Det må mye til for å bøye spideren. Om sykkelen blir sendt sideveis før de skjer vet jeg ikke, men jeg tror du hadde ødelagt også en vanlig skive om det hadde skjedd.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: EgilS]
#759508
24/06/2009 13:32
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Jeg har brukt skivebremser i årevis og ikke havnet i problemer pga å sneie en stein. Om det skjer går det sikkert driiit likevel. XTR skivene er lekrest. Ta dem. Her er kjedelig LX:  og stilig XTR:  180 mm XTR skiva veier 163 gram med låsering. 160 mm veier 135 gr. LarsB
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Ole]
#759600
24/06/2009 18:00
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
Hvorfor det? Den vil jo ikke ha evnen til å flekse unna like bra hvis du f.eks. sneier skiva borti en stein i fart. Får du 3mm sideveis forskyvelse av skiva er det den skiva som flekser mest som har minst sjanse for å bli permanent derformert. Ole.
Jeg syntes at EgilS har et godt poeng, blir skiva bøyd er en uansett føkka upp (låst forhjul?) og kan ikke komme videre, og da er det fint med CL som er stivere nede i sjøstjerna. Det er litt av grunnen til at jeg ikke liker(!) skivebremser, jeg takler ikke et enda minihjul nede ved navet som KAN gi meg trøbbel. Etterhvert har jeg innsett at faren for bøyninger i seg selv er ganske tullete, men jeg takler bare ikke et enda ting som kan bøyes ute av stilling!  Når jeg velter vil jeg kunne slenge meg fra sykkelen, og det har jeg oppnådd nå. /til tross for fine bilder! 
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: atlekristensen]
#759605
24/06/2009 18:12
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Men hva slags Bremser har du? XTR skiver går ikke overens med alle bremser. Hayes Gram blant annet går ikke da spideren går bort i kaliper. Ved bruk av Avid (mulig jeg husker feil og at det er et annet merke) må man klippe bort de tagene på klossene for at det skal gå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: olechr]
#759617
24/06/2009 18:23
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Det Ole sier stemmer godt ja. Har klippet Avid-klosser for å bruke XTR-testhjul.
Jeg ville gått for de nye Avid-skivene og adapter. Synes de ser fine ut, og er passe lette. Evt Hope sine vanlige floating og adapter. Lette og fine.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: sykkeloyvind]
#759636
24/06/2009 19:00
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Skivene skal brukes med Avid Ultimate, så da har jeg jo fått nok en grunn til å bruke 6-bolt (spesielt siden jeg har fått med adapter).
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: olechr]
#759656
24/06/2009 19:31
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 2,451 |
Men hva slags Bremser har du? Spør du meg? Magura HS33. ca 447gram foran. Funker veldig bra, men selvsagt har det sine svakheter: 1) tungt å bremse når det regner mye (3 fingrer) 2) Litt trøblete å ta av/på hjulet med Fat Albert. Hurtigkopler på begge sider er superdigg! 3) fleks er kjipt. Vrient å fikse det godt nok. Jeg har prøvd skivebremser littegranne, men det blir mest et "nja njo, det er greit det", jeg har ikke blitt heelt overbevist enda. 
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Oystein L]
#759660
24/06/2009 19:34
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
Standarisering er bra: 6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler... Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... 
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: janeb]
#759679
24/06/2009 19:50
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source... Idealisme all ære, men shimano har klart å presse hele sykkelmarkedet over på sine "proprietære" løsninger utallige ganger før, de.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: janeb]
#759685
24/06/2009 19:58
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Standarisering er bra: 6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler... Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source...  Her ser det ikke ut som om du setter mange spørsmålstegn. Synet ditt ser rimelig svart hvitt ut for meg. Skivebremser er mer mangfoldig enn du tror. Hvor er åpenheten din i dag? LarsB
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: larsb]
#759741
24/06/2009 21:13
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 813
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 813 |
Standarisering er bra: 6-bolt IS er en standard. Shimano vil selvfølgelig låse brukerne til seg les:CL. Bra for Shimano-business. Dårlig for brukerne...de som sykler... Proprietære løsninger har ikke livets rett i det lange løp. Open source...  Her ser det ikke ut som om du setter mange spørsmålstegn. Synet ditt ser rimelig svart hvitt ut for meg. Skivebremser er mer mangfoldig enn du tror. Hvor er åpenheten din i dag? LarsB - et ærlig spm. fortjener et ærlig svar  Har bl.a. en Cannondale Scalpel med proprietær krank løsning...det gir meg færre valg muligheter - er det bra? Bør brukeren eller produsenten være i førersete LarsB?
Redigert av janeb; 24/06/2009 21:15.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: janeb]
#759750
24/06/2009 21:26
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532
sigmund
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 1,532 |
Sånn rent mekanisk er det riktigere å overføre torsjon med et spline-grensesnitt (center lock) enn som skjærkrefter i 6x bolter...
Selv har jeg XT CL-skiver til Formula The One på friraid'ern og fruen har XTR CL-skiver til Juicy 5 på sin stisykkel. På sistnevnte måtte jeg klippe "ørene" på bremseklossene. Ellers er det nada problem.
Når det gjelder vekt så har center lock mindre diameter enn 6-boltsgrensesnittet, det betyr at selve skivefestet på navet kan gjøres lettere. I tillegg kan man gjøre eikeflensdiameteren mindre og spare metariale/vekt i eikeflensen. I tillegg gjør den mindre diameteren at du får en gunstigere vinkel på eikene på ikke-drevsiden på baknavet. (Foran så ønsker man stor flensdiameter på skivesiden får å få gunstigst eikevinkel) Det at selve bremseskiva må gjøres i flere deler kan være ugunstig.
Når man snakker om vektrunkepelling på nanonivå, så må man ta med skiveskruene inn i regnestykket når man ser på skivevektene.
__o _-\<, (_)/(_)____ Sigmund
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: sigmund]
#759908
25/06/2009 08:42
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168
Lazy Sod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 168 |
Sånn rent mekanisk er det riktigere å overføre torsjon med et spline-grensesnitt (center lock) enn som skjærkrefter i 6x bolter... Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: janeb]
#759909
25/06/2009 08:42
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
- et ærlig spm. fortjener et ærlig svar  Har bl.a. en Cannondale Scalpel med proprietær krank løsning...det gir meg færre valg muligheter - er det bra? Bør brukeren eller produsenten være i førersete LarsB? Du valgte en Scalpel, gjorde du ikke? Hvis du vil bytte kranken med noe som er mindre stivt og tyngre har du alle muligheter til det. Om du ønsker å kludre til løsningen på ramma med en adapter kan du montere hva du vil av kranker. Det samme om vil bytte leftygaffelen mot en annen. På din sykkel er System Integration et ev nøkkelordene. Om du ikke likte proprietære løsninger burde du ikke ha kjøpt den. Som bruker har jeg lite problem med å forholde meg til at noen løsninger er lettere og stivere enn andre. Jeg har også lite problemer med å akseptere at kompatiblitet går kun den ene veien. Jeg kan ikke montere Cannondale Hollowgram krank på min ramme. Jeg kan ikke montere Center Lock skiver på på seksboltsnav. Jeg kan ikke bruke de nyeste gaflene med avsmalende styrerør. Det samme skjedde med skivebremser. Til å begynne med kunne de ikke monteres på de fleste rammer. Å ikke innføre forbedringer siden ikke alle kan monteres på alt tror jeg ikke er veien å gå for å lage bedre sykler. redigert: Hvem har makten? Forbrukeren eller produsenten? LarsB
Redigert av larsb; 25/06/2009 09:29. Rediger grunn: forbrukermakt
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: sykkeloyvind]
#942140
13/05/2010 15:03
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 7
sindreok
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 7 |
Jeg har nettopp fått meg nytt forhjul med skive, Mavic Cross Ride Disc, og den har centre lock. Skiva var blitt skeiv under transport, og nå vil jeg bytte skive. Men hvordan demonterer man dette? Hva slags verktøy skal jeg gå løs på centre locken med?
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: sindreok]
#942163
13/05/2010 15:28
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
Hvaskalståherda?
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314 |
Jeg har nettopp fått meg nytt forhjul med skive, Mavic Cross Ride Disc, og den har centre lock. Skiva var blitt skeiv under transport, og nå vil jeg bytte skive. Men hvordan demonterer man dette? Hva slags verktøy skal jeg gå løs på centre locken med? F.eks. dette: Kassettavdrager/CL verktøy Samme verktøy som du bruker til å demontere kassetten med.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Ole]
#942165
13/05/2010 15:33
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314
Hvaskalståherda?
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 314 |
Adapter veier ca 30g. Vanlig stålskive i 160mm veier ca 100g. Shimano XTR Centerlock-skive i 160mm veier ca 140g. Så sånn ca ett fett hvis du skal kjøre vanlige stålskiver. Men skal du bruke lettere bremseskiver, må du bruke adapter for å få til det, XTR-skivene er nemlig de letteste Centerlock-skivene du får.
Ole. Hva med f.eks. disse da + adapter: AshimaAir rotor Da blir det 115 gram med adapter for 160 skive. Bittelitt lettere enn XTR ihvertfall.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Lazy Sod]
#942251
13/05/2010 17:42
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.
Joda, men på Centerlock-skiva er skjærkreftene på naglene mindre enn på skruene til 6-bolt, siden momentet fra bremseflaten er mindre. På 6-bolt med adapter får man naturlig nok de samme skjærkreftene som på en som er festet med bolter. Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. 
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Vanilla Ninja]
#942259
13/05/2010 17:56
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876 |
Tips: dersom man ikke finner en tråd der det man lurer på er besvart tidligere, og man har ett konkret spørsmål, er det faktisk helt akseptabelt å starte en ny tråd, i stedet for å poste dette spørsmålet i en løselig relatert tråd som er nesten ett år gammel. sindreok utnevnes herved til ukas trådgraver  (men du skal ha ros for å faktisk søke før du spør). Tips 2 til Hvaskalståherda?: les innlegget du siterer, det er ingen konflikt mellom det Ole skriver, og det du eksemplifiserer Tips 3: les datoen innlegg dere svarer på opprinnelig ble postet på 
mvh Helge
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Vanilla Ninja]
#942289
13/05/2010 18:50
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Men på en centerlock-skive skjer det vel også en momentoverføring med skjærkrefter, via naglene mellom selve bremseskiva og den integrerte centerlock-adapteren.
Joda, men på Centerlock-skiva er skjærkreftene på naglene mindre enn på skruene til 6-bolt, siden momentet fra bremseflaten er mindre. På 6-bolt med adapter får man naturlig nok de samme skjærkreftene som på en som er festet med bolter. Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. Ideelt sett skal ikke disse skjærspenningene forekomme, (i alle fall med seksbolts-nav) siden det er friksjonen mellom skive og nav (skapt av de seks strammede boltene) som tar opp kreftene. Ikke selve boltene. De skal bare belastes med strekk.
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: Vanilla Ninja]
#942703
14/05/2010 08:45
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Bortsett fra på sykkeloyvind sine, da. Hans er bare festet med fire bolter, så de ryker enda tidligere. Fire? Det er tre titanbolter som gjelder på ritthjula.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Center lock® vs. 6-bolt
[Re: sykkeloyvind]
#942769
14/05/2010 09:26
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Ja, men da går det jo bra. Alle vet at titanfriksjon (TF(TM)) ikke er som annen friksjon.
|
|
|
|
|