Jeg syklet på Maxxis High Roller 2,35, og det var helt greit. Som alle andre var det glatt på røtter, og ikke allverdens tak i gjørma (med mindre jeg fikk jobbet meg skikkelig godt ned i den, da var det konge).
Pluss for lav rullemotstand. Fortsetter med disse på lørdag, om forholdene er tilsvarende eller bedre.
Jeg kjørte på Specialized fasttrak 2.0 foran og kenda nevegal 2.1 bak. Det var i 1) veldig tynt (noe jeg visste) så skal ut og handle i hvert fall 2.2-2.3 og 2) jeg vurderer å følge øyvinds tips om groveste dekket foran og mindre knaster bak. Pakket seg fort på bakhjulet i dag, mens forhjulet holdt bedre.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Kjørte på Hutchinson cobra 2,25 foran og bak 2 bar trykk i begge. Godt fornøyd med grepet. spesiellt på gjørme og vått fjell. Kjører disse i rittet også.
Hadde Ardent 2.25 foran og Aspen 2.25 bak. Grepet foran var greit nok i gjørmepartiene og konge ellers. Bak var det, som en sa over, som bambi på isen i gjørma og ganske greit på våte røtter og svaberg. På den annen side er det relativt mye grusvei og traktorvei, og her var oppsettet bra ift rullemotstand. Så hvis det tørker litt opp blir dette oppsettet så godt det kan bli. Hvis det derimot bøtter ned i uka som kommer, kan det vel hende at noe grovere dekk må settes på. Trykket var rundt 30 psi.
Kjørte på Crossmark 2.1 bak og 2.25 foran (UST/LUST) og hovedproblemet var gjørme som pakket seg. Ellers fungerte det bra med 20/25 i psi foran/bak og var ikke redd for punktering i det hele tatt og kjørte nogenlunde hardt på stiene.
jeg kjørte løypa forrige uke med RR foran og Crossmark bak. Det satt da helt fint det? ok i gjørma ble det bare tull, men der kan jeg like godt skyve i rittet. Det ruller SÅ mye bedre på grusen enn alternativet mitt som er ardent at jeg heller sklir litt Uansett er det meldt tørt hele uka..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Raven 2,25. Griper dårlig på gjørme, men det gjør alle dekk som har pakket seg. Men man slipper å drasse på en halv kilo gjørme. Så sitter de bra på røtter og stein og triller bra på grusen.
Hvordan fungerer dette brikkesystemet under terrengsykkelrittet? FAQ'en sier at det oppfordres til å bruke sin egen personlige dersom man har en, men ikke hva man må foreta seg om man ikke har egen. Får man en til låns, må man leie på startstedet eller må man skaffe seg sin egen på forhånd? FAQ'en kan kanskje oppdateres på dette punktet?
Knut, ritt-fersking :-)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Hvordan fungerer dette brikkesystemet under terrengsykkelrittet? FAQ'en sier at det oppfordres til å bruke sin egen personlige dersom man har en, men ikke hva man må foreta seg om man ikke har egen. Får man en til låns, må man leie på startstedet eller må man skaffe seg sin egen på forhånd? FAQ'en kan kanskje oppdateres på dette punktet?
Knut, ritt-fersking :-)
De som ikke har egen brikke får låne dette under rittet ja, mot et depositum.
Syklet på Feite Alfons 2.4, 35 psi (rytter 85 kg). Ruller veldig bra på kjerrevei/grus og dytter bra med gjørme, men er helt latterlige på våte røtter/svaberg. Hvis det tørker opp mye i løpet av uka blir disse sittende på med rundt 30 psi. Blir det derimot liknende forhold som i går, sitter det Ardent e.l. foran hvertfall.
Foreløpig har jeg Racing Ralph 2.1 og Raven 2.0. Mer mønster på RR, men Raven virker å ha gumiblanding som gir overraskende godt feste på våte steiner. Lurer litt på hva forumet anbefaler.
Har også et par Rocket Ron 2,25 på vei, men tviler på om de rekker frem i tide. Er det i så fall bedre gummiblanding i Ron enn Ralph, eller er det bare et mer åpent mønster som skiller de to?
Jeg syklet med Tufo XC 2 plus. Helt greit feste, men ikke det beste for løype som er såpass vått og mye røtter. Hadde det vært ritt igår hadde jeg syklet på Maxxis ADvantage. Det triller sykt dårlig på grus, men slik jeg ser det er det i terrengset det blir avgjort. Greit fra start og opp til første terrengparti må man ha litt krutt på grusen. Men når det er unnagjort blir grusen mere eller mindre brukt til spising og drikking så man er klar for å gi gass igjen i terrenget.
Hvis man må ut med skoene 3-4 ganger ekstra i hvert terrengparti fordi dekkene sitter dårlig så taper man fort 5 sek pr gang. Det blir da ca 20 sek pr terreng parti x3 x 2 runder. Smack smack så har man tapt 2 min i at man tuller. 2 min i bedre rulling på grusen skal jeg like å se.
I et så teknisk ritt er det det å gjøre lite feil og javn fart som teller, ikke om man sykler litt fortere her og der.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hvordan fungerer dette brikkesystemet under terrengsykkelrittet? FAQ'en sier at det oppfordres til å bruke sin egen personlige dersom man har en, men ikke hva man må foreta seg om man ikke har egen. Får man en til låns, må man leie på startstedet eller må man skaffe seg sin egen på forhånd? FAQ'en kan kanskje oppdateres på dette punktet?
Knut, ritt-fersking :-)
De som ikke har egen brikke får låne dette under rittet ja, mot et depositum.
Kanskje det ikke blir tatt depositum. Vi vil jo ha en ordning for å samle inn chipene ved målgang. I tillegg har vi navn på alle som får brikke så det er lett å spore opp.
Dette er uansett ikke noe å gjøre noe drama ut av. Det ordner seg.
Depositum vil lage en vanvittig kø, hvis ikke det er 20 spenn da. Ellerno. I birken (som du jo vet) står de og tar den av deg før du får gå gjennom en sluse etter mål.. Ganske idiotsikkert..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Første gang jeg hører om depositum i forbindelse med chips.
Det er vel like greit å sende ut chips sammen med startnummeret når man først har sagt seg villig til å sende ut ting per post til dem som har betalt for det.
de prøver seg en avgift på 100 kroner for tidtaging i morgendagens Bagglerrunde. Gebyr er bare tull. Det koster 14,50 kroner å leie brikkene hos EMIT. Alle er påmeldt med fullt navn, lisens og mest sansynlig betalt med et eller annet bankkort, altså nok av muligheter til å spore de fåtallige svimene som greier å komme seg hjem med en tidtager brikke. Men det kan jo hende at noen ikke får tiden sin godkjent før de er klokket inn hos mor sjøl.
Que sera, sera! Dette lar jeg arrangørene tenke ut selv, så får vi sikkert en infomail samt informasjon på web'en dersom det er noe vi må vite på forhånd. Det er kun en ting jeg ikke kan påvirke som jeg skal bruke energi på; det er å heie på sola!
..ellers er du inne på noe Henning, tid t/r dørstokken hjemme er den eneste som interesserer kona =)
enig med at vi svært lite kan gjøre, men hvis det er noe som irriterer så er det sånne helt unødvendige avgifter som kommer snikende i etterkant. En annen ting som irriterer er alle ritta som kal bli like store som birken og minst tjene like mye. Heia terrengsykkelrittet som greier å holde hyggelige priser på startkontingent og i tillegg greier å lage et ritt av super kvalitet.
Det blir IKKE noe ekstra depositum for EMIT-brikke under Terrengsykkelrittet, men dersom du ikke leverer den tilbake etter rittet, så kommer det en stygg giro med masse gebyrer i posten :-)
Jeg velger og høre på Øyvind, men jeg er da en mann på 100 kg og har aldri hadd punkteringer på Continental M king. Men har punktert på Rocket Ron, sånn som forholdene er i østmarka lurer jeg på om jeg ska gå for breiere dekk med litt grep i, som fks Continental Slash 2.3 både bak og fremme. Virker som et greit valg, rett meg vist det høres galt ut. De veier litt, men continental ser jeg opp til, med at de har holdt gang på gang etter min vekt...
Jeg syklet med Tufo XC 2 plus. Helt greit feste, men ikke det beste for løype som er såpass vått og mye røtter. Hadde det vært ritt igår hadde jeg syklet på Maxxis ADvantage. Det triller sykt dårlig på grus, men slik jeg ser det er det i terrengset det blir avgjort. Greit fra start og opp til første terrengparti må man ha litt krutt på grusen. Men når det er unnagjort blir grusen mere eller mindre brukt til spising og drikking så man er klar for å gi gass igjen i terrenget.
Hvis man må ut med skoene 3-4 ganger ekstra i hvert terrengparti fordi dekkene sitter dårlig så taper man fort 5 sek pr gang. Det blir da ca 20 sek pr terreng parti x3 x 2 runder. Smack smack så har man tapt 2 min i at man tuller. 2 min i bedre rulling på grusen skal jeg like å se.
I et så teknisk ritt er det det å gjøre lite feil og javn fart som teller, ikke om man sykler litt fortere her og der.
Tankegangen til olechr virker tiltalende på meg. Har syklet på ADvantage 2.25 fram til gjennomkjøringa da jeg prøvde mer race-pregede dekk, og kjenner at jeg blir en j...a knehøne både oppover og nedover når jeg ikke har skikkelig feste.
Utfra tankegangen om at man først taper mye tid når man står helt stille spørs det om ikke ADvantage kommer på igjen, også for å minske sjansen for punktering
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Kjører ned torsdag ettermiddag, skal sykle gjennom løypa i rolig tempo på fredag. Er det noen kjente som skal ut i løypa dagen før eller skal alle hvile seg i toppform?
Jeg syklet med Tufo XC 2 plus. Helt greit feste, men ikke det beste for løype som er såpass vått og mye røtter. Hadde det vært ritt igår hadde jeg syklet på Maxxis ADvantage. Det triller sykt dårlig på grus, men slik jeg ser det er det i terrengset det blir avgjort. Greit fra start og opp til første terrengparti må man ha litt krutt på grusen. Men når det er unnagjort blir grusen mere eller mindre brukt til spising og drikking så man er klar for å gi gass igjen i terrenget.
Hvis man må ut med skoene 3-4 ganger ekstra i hvert terrengparti fordi dekkene sitter dårlig så taper man fort 5 sek pr gang. Det blir da ca 20 sek pr terreng parti x3 x 2 runder. Smack smack så har man tapt 2 min i at man tuller. 2 min i bedre rulling på grusen skal jeg like å se.
I et så teknisk ritt er det det å gjøre lite feil og javn fart som teller, ikke om man sykler litt fortere her og der.
Tankegangen til olechr virker tiltalende på meg. Har syklet på ADvantage 2.25 fram til gjennomkjøringa da jeg prøvde mer race-pregede dekk, og kjenner at jeg blir en j...a knehøne både oppover og nedover når jeg ikke har skikkelig feste.
Utfra tankegangen om at man først taper mye tid når man står helt stille spørs det om ikke ADvantage kommer på igjen, også for å minske sjansen for punktering
Blir det tørt siste uken derimot er det nok bedre med et mere rittpreget dekk med bra volum og tette knaster.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Blir det tørt siste uken derimot er det nok bedre med et mere rittpreget dekk med bra volum og tette knaster.
Sorterer Rocket Ron under rittpreget, eller vil du da anbefale Racing Ralph? Har skjønt at Schwalbe går for å ha dårlig grep på vått underlag. Gjelder dette også for Rakett Ron?