Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet

skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet #938379 08/05/2010 23:00
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
hei her kommer en færsking ICON_SMILE i dobbelt betydning har vert her inne i ca 3 min og prøver og finne ut hvordan denne siden funker hehe:)

jeg har kommet fram til at jeg vil begynne og sykkle igjen og vil da ha en terrengsykkel:) har ikke sykla sia jeg var 12-13 så det kan bli ganske spenende men husker veeldig gått at DBS'ene funka dålig i skogen hehe.

så tok meg en runde for og se på sykkler og trodde ikke det var noe vansklig og tenkte ca 5000 i pris men neei da så lett skulle det ikke være ICON_TONGUE så etter mange runder og mye prøving ha rjeg kommet fram til at jeg vil kjøpe en GT avalanche 1.0 disc likte den veldig gått og den komm jo "bare" på 4000 mer en tenkt hehe.. men men har falt for den. men er det noen her inne som vet om det er en bra sykkel? og om den tåler litt exstra vekt og sansynligvis mye juling?:P

ellers så tar jeg imot råd om åssen jeg kan begynne med terreng og hva som er typisk nybegynner feil og sefølgelig andre råd dere ellers vil komme med:) håper det er noen som har noe og lære bort til en færsking:)

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #938510 09/05/2010 09:52
perbl Offline
More than words
More than words
I og med at det høres ut som du ikke er fremmed for å gå opp til 9-10000 i pris, ville jeg også sjekket ut denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=932851

Mange alternativer å velge blant ICON_SMILE

Per B.
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #938513 09/05/2010 09:59
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Kjøp ein rimeleg sykkel som du har råd til og vel så det. Så tidleg i syklinga er det veldig vanskeleg å vite kva som passar deg best og kva du likar, og om dette er ein hobby du vil ha framover.
Eg vil tru at dei aller fleste her inne starta å sykle i terrenget på noko gamalt ræl, som etter kvart har blitt skifta ut fleire gonger.
Sjølv starta eg å sykle i terrenget på ein DBS kilemanjaro '93 i 2005. hadde ingen bakbrems og berre ein halvveges fungarande frambrems. Men fy søren så GØY!

Altså: Om du skal kjøpe noko nytt no som du skal starte terrengsyklinga med, kjøp noko rimeleg (<5000). Med den kan du ha det veldig gøy og lære masse om korleis takle ting i terrenget og kva du gjerne skulle hatt annleis/betre på sykkelen.
Så kan du heller skaffe deg noko dyrare seinare som passar deg betre, noko du ikkje vil ha forutsetningar for å vite no.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: Arnebv] #938533 09/05/2010 10:35
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for svar ICON_SMILE sykkelen skal også kunne brukes til asvalt veier ol så det blir ikke rein trrengsykkel-bruk på meg.. DBSen hørs ikke videre bra ut:P hehe

men noen som vet om GT er et bra merke generelt? jeg er ikke helt inne i sykkler enda.. vet jo bare det de sier i butikkene og er jo ikke altid at alt de sier stemmer mange som skryter ting i skyene bare for og selge også..

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #938599 09/05/2010 12:23
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
DBS trenger ikke å være så dårlig som det høres ut som. GT er bra i mine øyne. Mest for penga i de lavere prisklassene får du som regel blant Diamant og Nakamura, nå også White i fra XXL i følge sykkelmagasinet. Men GT har solide rammer og egenlagde komponenter. Ellers kan vi nevne i fleng: Specialized, Trek, Gary Fisher, Merida, Cannondale, Kona, Commencal, Jamis, Hard Rockx, Giant, Scott, Everest + mange mange flere. Det er egentlig bare et fåtal merker du ikke bør kjøpe. Jeg vil feks ikke anbefale Yosemite fra Biltema eller cola sykkel. Alle sykler som blir produsert av produsenter som egentlig ikke lager sykler ville jeg holdt meg unna.

Det viktigste er at sykelen passer til deg. Vær kritisk å prøv flere sykler. De fleste sykkelforhandlere lar deg prøve sykelen ute en stund. Husk at hvis du må bytte sete på en sykkel til 4-5 tusen så snakker vi fort 20% ekstra utgifter. Ellers så kan du jo annonsere på ønsket kjøpt på bruktmarkedet her- og sjekke finn på sykler til salgs i ditt nærområde som du kan teste før du kjøper. Det finnes noen helt fine terrengsykler til under 2000 kr også som kan fungere kjempe bra til å begynne med.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: Anders A] #938606 09/05/2010 12:46
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
har prøvd sikkert 30 stykker. har vert innom i de butikkene jeg vet om i nerheten her som selger sykkel så har pl ana prøvd, diamant,nakamura,scott,gt 2.0 og 1.0 merida og gigant. og sikkert flere jeg ikke husker navnet på. men jeg har likt gt best skulle egentlig ha gt 2.0 for den var litt billigere men når jeg prøvde den så var ramma så liten i M at jeg satt helt krympa på den og så prøvde jeg 1.0 isteden bare forde at de hadde den inne i L men den var jo såå mye bedre og go og sykle på har prøvd mange etterpå også for og se om jeg fant noe rimligere som jeg likte men de andre er liksom bare"ok" i forhold syns jeg. jeg som veldig færsk på sykkel igjen fant liksom mange "feil, heller ulemper" med de andre syklene etter og ha prøvd den men tenker også at om jeg kjøper den (har bare hørt posetive ting om den) så er det en sykkel som jeg kan ha glede av i flere år og om jeg mot formodning skulle komme til og ville starte i eks fredags birken så trenger jeg ikke kjøpe ny sykkel fordeom. ICON_SMILE

er jo fele av syklene i lavere pris klasse som er bra hemme sykkel men om man ville prøve seg i birken o.l så må man kjøpe ny. den syns jeg er litt kipp.. så dermed tror jeg feriepengene går til GTen og utstyr om ikke noen kommer med veldig mange negative sider ved den:P

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #938715 09/05/2010 15:59
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Hvor høy er du da? Hvis du trenger L, har du vurdert en 29'er? Kanskje ikke så lett å oppdrive i en fart, men har du 8000 kr og bruke på en sykkel kan du få en ok 29'er. Det skulle være greit å finne en før feriepenga.

Sjekk feks. 29'er utvalget her: http://www.biketech.no/

Sjekk forøvrig ut de tipsene i linken til perbl over. Der får du de beste tipsene.

Redigert av Anders A; 09/05/2010 16:03.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: Anders A] #939042 10/05/2010 01:42
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
er ca 172 cm .. ramma på årets model på den gten er vistnok veldig kort får dame str. har prøvd andre i L eller tilsvarende str og de blir forstore.

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941727 12/05/2010 20:37
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
da er sykkelen kjøpt:D skulle prøve den ista men ble bare en tur bort i gata og tilbake må fikse støtta for pedalen slår borti gleder meg til orntlig tur i morgen:)

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941733 12/05/2010 20:50
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Støtte?
Det er en slik ting du må demonterere fortest mulig! Helst FØR du står opp i morra, og i alle fall før du sykler noe annet sted enn til/fra noe som helst på slett asfalt!! Rett og slett farlig når slike ting begynner å leve sitt eget liv i terrenget!
I beste mening, og av egen erfaring ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941760 12/05/2010 21:13
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Gratulerer med ny sykkel, du har kjøpt en veldig bra sykkel som du vil få mye glede av.
Bruk den mye!!!

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: Pluto] #941782 12/05/2010 21:40
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
ja den virker utrolig god pluto:) blanen er og sette fra meg bilen for sesongen og bruke sykkelen så lenge jeg er i nær mområdet seff:P

donnerwetter: trodde støttene holdt seg der de skulle jeg:O de gjorde jo altid det på sykklene jeg hadde når jeg var liten og da var vi både høyt og lavt.. de sa jo i butikken at den ikke ble i veien på nybegynner terreng og asvalt.. er jo himla tongvint og få satt den fra seg uten den.. exs sykkelstative på elexia så er det den lave gamletypen og i og med at man må sette bakjulet inn i den får og få låst den orntlig så ville jeg tro det var stor velte fare uten..?

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941787 12/05/2010 21:50
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Finn deg noe å låse sykkelen din fast I du ICON_SMILE Da er'n ikke fullt så lett å ta med seg...
Da trenger du ikke støttefaenskapet. Tro meg, med én gang du forlater asfalten kommer faenskapet til å lage trøbbel! Hva han i sportsbutikken sa? Etter all sannsynlighet har han fått pubishår til jul, har syklet totalt 1200 meter på asfalt og vet ikke forskjell på styre og pedaler. Eller så er han 64 med falkeblikk som en flaggermus, og mener at sykler skal ha 2 støtter, trommelbrems samt bagasjebrett med doble strikker både foran og bak.... Og ringeklokke, skjermer, kattøye, hjulreflekser....

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941790 12/05/2010 21:55
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva er det dere sier? Støtte er jævli kjekt på drikkestasjonene på Birken. Da slipper man å måtte dra med seg sykkelen fra bod til bod hvis man skal ha både banan, powerade og boller.

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: donnerwetter] #941794 12/05/2010 21:56
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
hehe han var faktisk nermere 20 åra holdt på i sykkelverste delen av butikken og sykkla selv.. men jeg gidder ikke ha den på om det ender med mange fall og drit på grunn av den får sikkert mange nok på grun av meg:P *gå ned og skru den av* og takk for svar ICON_LAUGH og forestten har et sikkert utrolig domt spørsmål men skal man sykle på venstre heller høyre side av vein på veg heller gangfelt? folk sier forskjellig og nettsider sier forskjellig så kommer jo ikke lenger .. og sykkelister jeg har sett sykkler akuratt der det passer de.. men noen regler er det vel på det oxo?

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941801 12/05/2010 22:06
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg holder meg pent og rolig på høyre side på gang/sykkelstier ICON_SMILE
Gangfelt/fotgjengeroverganger tar jeg til fots mens jeg triller sykkelen. Ikke at det er mange slike oppe i skauen der jeg sykler, heldigvis;)
Og at du kommer til å gå på trynet NÅR støttefaenskapet løsner er sikrere enn amen i kjerka..
Fjern faenskapet før du står opp i morra!!!

Redigert av donnerwetter; 12/05/2010 22:09.

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: donnerwetter] #941808 12/05/2010 22:16
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
hehehe ICON_LAUGH heldig vis få gangfelt/sykkelfelt i sgauen:P da hadde det liksom ikke vert det samma lenger..

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: færsking] #941824 12/05/2010 22:39
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Når du sitter på sykkelen regnes du som kjørende, og skal holde deg på høyre side av veien.

Re: skal kjøpe terrengsykkel/ny i forumet [Re: FHanserud] #941838 12/05/2010 23:21
F
færsking Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
oki:) takk fh:)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå