Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Krank-relaterte spørsmål

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Santacruz] #938912 09/05/2010 19:58
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Sitat: Santacruz
Den høyre armen skrues innpå den venstre med en 8mm unbrako? Hvis det er slik har du ikke skrudd den helt inn.


Nei, jeg har ikke brukt unbrako enda. Trodde armen skulle først presses på spindelen og så sette skruen inn.

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: femte_gir] #939092 10/05/2010 06:40
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563
Santacruz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563
Nope, det greier du ikke. Du tvinger den på med skruen. Her må du dra til som f.

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Santacruz] #939117 10/05/2010 07:10
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Takk for forklaringen! ICON_SMILE Jeg brukte et gammelt styre på unbrako'n så det gikk ganske lett med 58cm lang arm.

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: gauter] #939297 10/05/2010 10:35
Registrert: May 2010
Innlegg: 1
T
torgeirst Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
T
Registrert: May 2010
Innlegg: 1
Noen som vet hvordan jeg tar av krankarmene til en Truvative Firex krank (som slarker)? Når jeg forsøker å skru dem av med en unbraco så løsner festet, men når jeg fortsetter å skru virker det som om den tighter seg igjen. Er det rå makt som gjelder her eller...?

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: torgeirst] #939371 10/05/2010 11:46
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563
Santacruz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 3,563
Unbrakoskruen skal butte mot et lokk som er omvendt gjenget av selve festebolten. Det er der for at du skal få av krankarmen. Det kan forklare følelsen av at den strammes igjen. Bare å skru.

Re: XX Utveksling [Re: Santacruz] #939383 10/05/2010 11:59
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547
Pluto Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547
Jeg har xx krank med 39/26 klinger på.
Dette er kjempefint i tekniske løyper, men ser for meg at det kan bli litt lite om jeg skulle finne på og kjøre f.eks. Grenserittet .
Vurderer derfor og kjøpe klinger for 42/28 i tillegg.
Er det noen som vet om det går an og kombinere 26/42?
Eller vil det bli vanskelig med giret?

Re: XX Utveksling [Re: Pluto] #939385 10/05/2010 12:01
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
I følge SRAM blir det ikke optimalt med kombinasjon av 26 og 42. Da vil ikke klatrepunktene på klingene matche opp med hverandre. At det vil fungere sånn passe tror jeg nok .


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: XX Utveksling [Re: Pluto] #939387 10/05/2010 12:03
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Sram sier at 26/42 ikke vil gire bra sammenliknet med 28/42, men jeg hadde prøvd, hvis du tror det er en utveksling du trenger. Man klarte jo fint å gire i gamle dager, da ikke tannhjulene hadde noe som helst for å hjelpe kjedet, så jeg tipper det går brukbart med 26/42.

Så spørs det om du synes det blir for stort sprang...


Ole.

Redigert av Ole; 10/05/2010 12:04. Rediger grunn: Too slow for the Aas man.
Re: XX Utveksling [Re: sykkeloyvind] #939390 10/05/2010 12:06
Registrert: May 2009
Innlegg: 13
R
robolsen Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: May 2009
Innlegg: 13
Sitat: sykkeloyvind
I følge SRAM blir det ikke optimalt med kombinasjon av 26 og 42. Da vil ikke klatrepunktene på klingene matche opp med hverandre. At det vil fungere sånn passe tror jeg nok .


Du mente sikkert å si at kombinasjonen 26 og 42 ikke er optimal ICON_SMILE

I tillegg må du vurdere størrelsen på drevene opp imot fremskifteren din. Har du typen med klamme rundt seterøret burde det ikke by på noe spesielle problemer, men om du har direct mount typen så lages de spesifikt for drevstørrelsen du har.


== Godværssyklist og startnummer angst ==
Re: XX Utveksling [Re: robolsen] #939438 10/05/2010 12:35
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547
Pluto Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 547
Takker for mange gode svar.
Tror nok jeg kommer til og bytte begge drevene når jeg først gjør det.
Det er nå ganske sjelden at jeg kjører på det letteste giret og også ganske sjelden at jeg ønsker et tyngre gir, det er bare på lange strekninger med asfalt, så 39/26 er nok det mest anvendelige for meg, som trives best i skauen.

Angående giret så har jeg en type direkte montert framgir, (sykkelen er en Epic carbon 2010) hvor jeg har forstått av manualen til giret at det kan monteres i 2 høyder avhengig av hvilken vei man setter en spacer, har jeg misforstått da?
Kanskje jeg trenger to gir?


Re: XX Utveksling [Re: Pluto] #939488 10/05/2010 13:21
Registrert: May 2009
Innlegg: 13
R
robolsen Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: May 2009
Innlegg: 13
Sitat: Pluto
Takker for mange gode svar.
Tror nok jeg kommer til og bytte begge drevene når jeg først gjør det.
Det er nå ganske sjelden at jeg kjører på det letteste giret og også ganske sjelden at jeg ønsker et tyngre gir, det er bare på lange strekninger med asfalt, så 39/26 er nok det mest anvendelige for meg, som trives best i skauen.

Angående giret så har jeg en type direkte montert framgir, (sykkelen er en Epic carbon 2010) hvor jeg har forstått av manualen til giret at det kan monteres i 2 høyder avhengig av hvilken vei man setter en spacer, har jeg misforstått da?
Kanskje jeg trenger to gir?



Specialized har laget en liten guide for montering av XX på Epic modellen. Sjekk ut denne:
http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/0262_IG_SRAM_XX_FD.pdf

De spacerne du snakker om er nok ikke tiltenkt det formålet. Forskjellen er vel bare 2-3 mm. Uansett må du ha Spec 3 (Shimano direct mount innfesting) varianten om du skal kunne benytte deg av det. Du kan se på fremskifteren hvilken type du har. Det står skrevet på. Sram har et pdf dokument som beskriver akkurat hvordan.
http://www.sram.com/en/XX/_media/pdf/XX-Front-Derailleur-Review.pdf


== Godværssyklist og startnummer angst ==
Re: XX Utveksling [Re: robolsen] #939606 10/05/2010 16:12
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
For å sykle fortere er nok mer trening tingen, men det er nå engang gøy med stash. Hvilken krank bør jeg satse på i et 2x9 oppsett? Har sett på Rotor og Agilis og sram xx. Må ikke være fjærlett, men ok q-faktor og stiv er krav. Kranksett opp i mot 10 tusen er ikke aktuellt.


Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: gauter] #940656 11/05/2010 20:12
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Brumm Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,714
Etter først å gledet meg over hvor mye mindre smertefullt det er å bytte kranklager med utenpåliggende Hollowtech XT lager kontra firkant-bolt så har jeg istedet begynt å irritere meg over den elendige kvaliteten og holdbarheten på nevnte utenpåliggende modell.

Hovedproblemet er antagligvis ikke lageret, men problemet med at jeg ikke kommer til slik at jeg kan få demontert den skikkelig og dermed renset og fettet opp skikkelig.
Noen som har noen gode tips her?
Jeg har allerede endel slike lagre i sykkelstallen så tips til ikke-destruktiv demontering settes pris på ICON_SMILE

Ser at enduroforkseals selger en fin sak (om enn litt dyr, om man skal dra inn lønnsomhet i regnestykket):
http://www.enduroforkseals.com/id114.html

Antar "peace of mind" også er verdt noen kroner..

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Brumm] #940754 11/05/2010 21:07
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Highvoltage Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 346
Har Truative GXP.
Kjøpte akkurat det verktøyet du linket til fra enduroforkseals.
Kjøpte samtidig to nye lager (ikke keramiske).
Etter Å i Heiane syntes jeg kranken var litt slakk, så jeg skiftet lager.
Utrolig lettvint (selv om Truative hadde limt de gamle lagrene i koppene).
Om det forsvarer prisen vet jeg ikke, men igjen: ENKELT.

Redigert av Highvoltage; 11/05/2010 21:23.

Niels Petter
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Highvoltage] #940763 11/05/2010 21:13
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 72
nitewlkr Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 72
Noen som har noen tips til en fersking som må bytte kranklager?
Sykkelen er en Mongoose med Truvativ GXP-kranklager.
Eller er det like greit å sette det bort og evt hva koster det?


-06 Mongoose Teocali Super
-12 Scott Speedster S30
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Santacruz] #940885 12/05/2010 06:33
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 382
S
StianL Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 382
Noen som vet hvordan jeg får av kranken min? den er av typen FSA k force, med hollowtec. Har skrudd ut bolten på høyre side, så det er egentlig ingenting som sitter fast, men likevel får jeg ikke dratt de fra hverandre, det fikk jeg med den forrige nemlig!
HJELP!

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: nitewlkr] #941693 12/05/2010 20:10
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Elgvenn2 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 4,927
Sitat: nitewlkr
Noen som har noen tips til en fersking som må bytte kranklager?
Sykkelen er en Mongoose med Truvativ GXP-kranklager.
Eller er det like greit å sette det bort og evt hva koster det?


Bytte krank er en smal sak, har du ca. 2 tommeltotter bør det gå greit mener jeg! ICON_SMILE

bruk google, så finner du nok en tutorial på det også.


Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Elgvenn2] #945846 18/05/2010 20:34
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Noen spørsmål ang krank: Hva bør en legge mest vekt på når en skal anskaffe seg ny krank? Det blir for dyrt å oppfylle alle ønskene.
Vekt, stivhet, q-factor ? Skal brukes til mye trening og ett og annet ritt.


Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Terjers] #946259 19/05/2010 11:36
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Stivhet er irrelevant, de aller fleste kranker er så stive at det er mer enn bra nok. Om noen er 30% stivere en det igjen så er det fint, men betyr ingen ting i virkeligheten.

Q-faktor er det noen som bekymrer seg om, og andre ikke. Jeg kjenner ikke forskjell på ulike bredder.

Det jeg ville tenkt på var mulighetene til evt å sette opp med to klinger, Rotordrev, andre utvekslinger og utvalg og holdbarhet av lager. Her leder Shimano over Truvativ. Litt på vekt og totalprisen.

Vektingen av dette lander ofte på enten XT eller en eksotisk løsning i lettvektskarbonbling....


LarsB

Redigert av larsb; 19/05/2010 11:37.
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: larsb] #946286 19/05/2010 12:18
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
T
Terjers Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 540
Takk for svar. 2x9 skal jeg ha. Fikk god pris på XX hos sykkelkomponenter.no. 3299,-
Leste et sted at Rotor har produsert/skal produsere drev til den snart hvis ovale drev skulle bli aktuellt. Den ligger vel også et lite hakk under XTR i vekt. Oops...da fikk jeg nesten alle ønsker oppfylt :-)


Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Terjers] #946364 19/05/2010 13:58
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Kan jeg kombinere en ny Deore 22/32/44-krank med gammelt 8-girs oppsett bak? CRC skriver "Fitting for derailleur: Shimano 9-speed", men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem å kombinere med 8-girs.

Bør jeg bruke 8-girskjede eller 9-girskjede med denne kombinasjonen?

Følger det med kranklager med kranken jeg linker til over?

EDIT: er det noen grunn til å tro at denne ikke passer til en ca 13 år gammel Nakamura? Jeg skal måle krankhusbredden.

Redigert av Arne_And; 19/05/2010 14:02.


Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Arne_And] #946613 19/05/2010 20:42
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
Sitat: Arne_And

Bør jeg bruke 8-girskjede eller 9-girskjede med denne kombinasjonen?


Begge deler er fullt mulig i og med at begge har intern bredde 3/32". Nier-kjede er noe smalere på utsiden, og nier-kassetter går derfor bare sammen med nier-kjeder. 8-delt kassett tar begge, og avstanden mellom klingene foran er mer enn stor nok. Og implisitt-- ja, det er fullt mulig å kjøre skil "moderne" krank og klinger sammen med 8-delt bak. Har gjor dette selv i flere kombinasjoner uten problem.

Investerings-messig er 8-kjeder noe billigere enn tilsvarende 9-kjeder, så kostnadsmessig er 8-kjeder å foretrekke.

Sitat: Arne_And

Følger det med kranklager med kranken jeg linker til over?


Fra de fleste, ja, men fast-bikes er vel et kjent unntak som (tidligere?) solgte slike krank-sett uten lager. Nettbutikker som CRC og CC selger meg bekjent med tilhørende lager.


Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: gammaswami] #946646 19/05/2010 21:14
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Takker! ICON_SMILE



Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Elgvenn2] #946788 20/05/2010 07:36
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 72
nitewlkr Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 72
Sitat: Elgvenn2
Sitat: nitewlkr
Noen som har noen tips til en fersking som må bytte kranklager?
Sykkelen er en Mongoose med Truvativ GXP-kranklager.
Eller er det like greit å sette det bort og evt hva koster det?


Bytte krank er en smal sak, har du ca. 2 tommeltotter bør det gå greit mener jeg! ICON_SMILE

bruk google, så finner du nok en tutorial på det også.


Hei

Har nå fått alliert meg med en nabo som bistår men da kommer spørsmålet,er det flere dimensjoner/variasjoner som gjør at jeg må ta med det gamle lageret ved bestilling av nytt?

Eller er det bare en type slik at jeg er garantert å få rett?
Og hvilke butikker i osloomerådet har slikt på lager?

TruVativ Firex SX, GXP 2 pc integrated spindle w/external bearings (info om lageret ifra sykkelprodusenten)


-06 Mongoose Teocali Super
-12 Scott Speedster S30
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: nitewlkr] #946852 20/05/2010 08:36
Registrert: May 2008
Innlegg: 157
runett Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2008
Innlegg: 157
Hjelp!

Kranklageret mitt ser ut til å være gåent. Slarker og romler.
Krank og lager er av typen RaceFace Ride XC. Ønsker å bytte lager og beholde kranken. Vil ha et litt mer solid lager. Spørsmålet er da hvilke produsenter/modeller er kompatible med RaceFace Ride XC krank? Er de andre utenpåliggende modellene til RaceFace kompatible?


Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: Santacruz] #947664 20/05/2010 21:05
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 650
Sitat: Santacruz
Den høyre armen skrues innpå den venstre med en 8mm unbrako? Hvis det er slik har du ikke skrudd den helt inn.

Altså setter inn den høyre, så skrur med 8mm på venstre arm. Er sånn det funker, er ikke unbracofeste på vs. Hmm, får undersøka hva slags lager det er, men er Truvativ ihvertfall.


Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: runett] #947823 21/05/2010 06:15
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
Sitat: runett

Spørsmålet er da hvilke produsenter/modeller er kompatible med RaceFace Ride XC krank? Er de andre utenpåliggende modellene til RaceFace kompatible?


Ja, alle Raceface eksterne lager er kompatible, og de er igjen kompatible med Shimano sine eksterne og (stort sett alle) FSA Megaexo-lager. Chris King og Hope sine eksterne er igjen kompatible med disse. Truvativ er ikke kompatibel.

Raceface sine eksterne lager er (var?) såvidt meg bekjent ikke særlig slitesterke. Et standard slx/xt-lager fra Shimano er vel en meget god erstatning både kostnads- og drifts-messig.

Det er også mulig å skifte bare selve kulelagrene, men det krever høyere mekkemikke-kompetanse. Men det er også en god unnskyldning for de som samler på odde verktøy...

Redigert av gammaswami; 21/05/2010 06:16. Rediger grunn: Trøkking

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: gammaswami] #947897 21/05/2010 07:35
Registrert: May 2008
Innlegg: 157
runett Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2008
Innlegg: 157
Sitat: gammaswami
Sitat: runett

Spørsmålet er da hvilke produsenter/modeller er kompatible med RaceFace Ride XC krank? Er de andre utenpåliggende modellene til RaceFace kompatible?


Ja, alle Raceface eksterne lager er kompatible, og de er igjen kompatible med Shimano sine eksterne og (stort sett alle) FSA Megaexo-lager. Chris King og Hope sine eksterne er igjen kompatible med disse. Truvativ er ikke kompatibel.

Raceface sine eksterne lager er (var?) såvidt meg bekjent ikke særlig slitesterke. Et standard slx/xt-lager fra Shimano er vel en meget god erstatning både kostnads- og drifts-messig.

Det er også mulig å skifte bare selve kulelagrene, men det krever høyere mekkemikke-kompetanse. Men det er også en god unnskyldning for de som samler på odde verktøy...


Takker og bukker for svar. Min erfaring er også at RaceFace lageret har kort holdbarhet. Holdt nesten en sesong før det begynte å krangle. Får teste ut Shimano nå tenker jeg ICON_SMILE

Grei skuring å gå fra firkant til hollowtech II ?? [Re: gauter] #948648 22/05/2010 11:33
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Hei! Er det noe problem å gå fra "gammel" firkant kranklager til for eksempel Hollowtech II? Gitt at dimensjonene (diameter og lengde) stemmer selvsagt. Jeg må skifte krank drev og krankarmer uansett så da vurderer jeg å gå over til en nyere standard.

Re: Krank-relaterte spørsmål [Re: RazeFaze] #949134 23/05/2010 08:40
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 159
S
SSR Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 159
Sitat: RazeFaze

Bash savner jeg sjelden, selv om 44t har noen bøyde tenner ICON_LAUGH


Jeg har nettopp fått ny sykkel til stibruk og etter å ha ødelagt opptil flere drev på HT'en min forrige sesong har jeg lyst på bash... Men, finner ikke til større enn 42t (har Shimano SLX FCM660 med 44t på en Trek Fuel EX 8 2009). Noen som vet hvor dette er å få tak i?

En annen ting: Er det "bedre" å heller ødelegge noen tenner på et drev enn å la kraften fra en stein gå rett opp i kranken/ramma ved å bruke en bash?


Trek Fuel EX 8
Focus Mares Disc 2011
No Saint HT selvbygg
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support