Til alle som har barn som driver idrett
|
Re: Til alle som har barn som driver idrett
[Re: Øyvind V]
12/05/2010 13:33
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Tenk om bussene i Trondheim kunne ha sykkelstativ bak og foran som tok tre sykler hver? Tenk om pendlertoget fra Stjørdal hadde en egen sykkelvogn til gratis avbenyttelse. Tenk om man kunne få et alternativ til den verken-eller-løsningen som gang- og sykkelsti er enkelte steder. Tenk om jeg slapp å sykle på rødt eller vente på neste bil når jeg skulle over et lyskryss.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/05/2010 13:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Enig.
12 % av miljøpakken skal brukes på "sykkeltiltak", men jeg tror pengene kunne vært brukt mer effektivt enn å på død og liv lage sykkelfelt over hele byen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/05/2010 13:38
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vi ikke fått kollektivfeltet til disposisjon i store deler av byen, eller er syklister bare unntaksvis velkommen der?
|
|
|
[Re: ]
12/05/2010 16:52
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner deler av denne diskusjonen. Diskuterer vi om privatbilismen i stor grad kan avskaffes, mens vi likevel beholder det samfunnet vi har - per idag? Det er vel ikke noen bombe at dagens samfunn, basert på utstrakt bilbruk, ikke vil fungere på samme måte om man plutselig fjerner bilen.
Tankeeksperiment: hva hvis dette var langt i framtiden (eller vi var styrtrike arabiske sjeiker alle sammen ;)) og vi hadde vært vant til å disponere privatfly eller helikopter hvor og når vi ville. Og samfunnet var tilsvarende innrettet etter det - man kunne jobbe, gå på skole og drive idrett langt langt unna hjemmet. Ville vi ikke også da, om det ble snakk om å begrense denne flygingen, snakke oss varme om hvor komplett umulig det ville være å "klare oss uten"?
|
|
|
[Re: lph]
12/05/2010 17:20
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Dette er da den dummeste diskusjonen jeg har sett på lenge (vel, hvis vi ser bort fra et par lite syklistvennlige facebookgrupper). Dagens samfunn er så tilpasse bil at det ikke ville fungert dersom man skulle fjerne bilene sånn helt uten videre. I et samfunn uten biler ville kollektivtransporttilbudet vært et helt annet enn det vi ser det er i dag.
|
|
|
[Re: ]
12/05/2010 17:37
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Om bilturen koster meg 50,- eller 500,- er ett fett en slapsete novemberkveld. Man du hadde kanskje latt være å kjøre den fine sommerkvelden? Du har en litt lei tendens til spøke bort argumenter som ikke helt passer inn i eller? Jeg tolket innlegget ditt som humoristisk, spesielt siden du stadig har en tendens til å snakke om rastafletter, økologisk brokkoli og bæresjal. Jeg visste ikke at du hadde en kompis som bruker bæresjal. Hvis antakelsen din er at kollektivtilbudet er godt utenfor de store byene trenger du å lese deg opp litt. Hvis du leste dette ut av mine setninger trenger du å ta et kurs hos GeirK i leseforståelse. Å ha en eller annen form for kollektivtilbud er ikke det samme som at det er samfunnsøkonomisk hensiktsmessig å benytte seg av det.. Det betyr heller ikke at vi kan sette oss på bakbeina og være fornøyd med status quo, bare fordi dagens situasjon passer oss bra. Wow, de nasjonale reisevaneundersøkelsene kan bare kastes. Her er det ny info på vei inn! Jeg mener folk i storbyene kunne bli enda flinkere. Er du ikke enig? Ahh, endelig. Vi skal ha de beste skolene, de beste kulturtilbudene, det beste helsevesenet og vi skal bare klone alle de kompetente menneskene 500 ganger, og vi skal bygge 500 nye universiteter, sykehus, teatere og kinoer. Ja, jeg ser nå hvorfor du har vanskelig for å tenke deg et annet samfunn i fremtiden...
Anonym5
|
|
|
[Re: EgilS]
12/05/2010 20:02
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Hva mener du med at bilen har skapt behovet? Mener du seriøst at uten bilen ville ikke folk hatt behov for å transporteres individuelt? Jeg vet positivt at det fantes noe som kaltes sportsvogner som ble koblet på hester med bare plass til to personer for litt over 100 år siden. Men det er vel bilen sin feil det også?? ;-) Den gangen kjørte man neppe 2 mil for å kjøpe røyk og en videofilm? DET behovet ha kommet etter at bilen ble lett tilgjengelig og ganske rimelig i bruk. Jeg tipper at de fleste famlier i Norge fint kan halvere bilbruken med litt planlegging og vilje til å ofre akkurat den videofilmen (eller lignende). Ærlig talt: Det er ikkepå grunn av bilen at folk hverken leiewr fillm eller kjøper røyk. Dette er bare dusteargumentsjon.. Jeg er enig i det du skriver på slutten, spesielt når det gjleder i områder der det faktisk finnes offentlige kommunikasjonsmidler. På bygda kand du bare glemme det.
|
|
|
[Re: frodegutt]
12/05/2010 20:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva mener du med at bilen har skapt behovet? Mener du seriøst at uten bilen ville ikke folk hatt behov for å transporteres individuelt? Jeg vet positivt at det fantes noe som kaltes sportsvogner som ble koblet på hester med bare plass til to personer for litt over 100 år siden. Men det er vel bilen sin feil det også?? ;-) Den gangen kjørte man neppe 2 mil for å kjøpe røyk og en videofilm? DET behovet ha kommet etter at bilen ble lett tilgjengelig og ganske rimelig i bruk. Jeg tipper at de fleste famlier i Norge fint kan halvere bilbruken med litt planlegging og vilje til å ofre akkurat den videofilmen (eller lignende). Ærlig talt: Det er ikkepå grunn av bilen at folk hverken leiewr fillm eller kjøper røyk. Dette er bare dusteargumentsjon.. Jeg er enig i det du skriver på slutten, spesielt når det gjleder i områder der det faktisk finnes offentlige kommunikasjonsmidler. På bygda kand du bare glemme det. Dusteargument? Jeg er 100% sikker på at fullt av folk kjører 2-milsturer KUN for å kjøpe røyk eller leie seg en film (eller andre mer eller mindre unødvendige ting). Dette hadde de ikke gjort om de hadde måtte syklet, gått eller brukt hest. Det er bilen som har muliggjort dette. Det er massevis av unødvendig bilkjøring også på landsbygda. Jeg har selv bodd der halve livet og vet utmerket godt hva jeg snakker om. Med unødvendig bilkjøring mener jeg kjøring av typen som kan elimineres med planlegging, samkjøring med naboen, eller svært enkel forsakelse. Litt overdrevet: kuttet man ut råningen i enkelte bygder ville nok den lokale bensinstasjonen gått dukken. EgilS - som enkelte lørdagskvelder fint brukt en tank bensin
|
|
|
12/05/2010 20:30
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
[quote=frodegutt][quote=EgilS][quote=frodegutt] Litt overdrevet: kuttet man ut råningen i enkelte bygder ville nok den lokale bensinstasjonen gått dukken.
EgilS - som enkelte lørdagskvelder fint brukt en tank bensin Og der gikk sysselsettingen i distriktene til helvete  Spøk til side, inntil for 4 mnd siden medførte en handletur for å kjøpe melk og brød ca 3 timers tidsbruk her jeg bor. Bussen går 1 gang pr. time (ikke mellom 1200-1400), 10 min mellom ankomst/avgang mål, hvilket medfører at man ikke rekker å handle i mellomrommet. Når da det koster 60-70 kroner å ta bussen t/r slår det meg at kollektivtransport er lite gunstig. Og jeg bor under 20 minutter/km fra Oslogrensa... 
Sykler helst i godvær!
|
|
|
[Re: donnerwetter]
12/05/2010 20:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Spøk til side, inntil for 4 mnd siden medførte en handletur for å kjøpe melk og brød ca 3 timers tidsbruk her jeg bor. Bussen går 1 gang pr. time (ikke mellom 1200-1400), 10 min mellom ankomst/avgang mål, hvilket medfører at man ikke rekker å handle i mellomrommet. Når da det koster 60-70 kroner å ta bussen t/r slår det meg at kollektivtransport er lite gunstig. Og jeg bor under 20 minutter/km fra Oslogrensa... Men hvor mange TRENGER å dra ENS ÆREND for å kjøpe melk og brød? I løpet av ei uke har nok de fleste mer enn nok anledninger til å gjøre det i forbindeles med andre ærender. Likevel gjør mange ikke det.
|
|
|
12/05/2010 21:09
|
progres
Besatt
|
Besatt
hvis du stiller like store krav til detaljplanlegging i livets gjøren og laden til deg selv som du tydeligvis gjør til andre. Og hvis du samtidig kan eliminere "det plutselig oppståtte behovet" - så skal jeg begynne å lytte til deg. Inntil så skjer vil jeg imidlertid rubrisere postingen din ovenfor som det reneste tøv.
Jeg drar rett som det er på butikken kun for å kjøpe melk og brød. Det hender tilogmed at jeg glemte å kjøpe avisa og kjører tilbake kun alene for det. Det gjør jeg bekymringsløst - spesielt ift urbant , bedrevitersk skitsnakk.
Redigert av progres; 12/05/2010 21:19.
|
|
|
[Re: progres]
12/05/2010 21:46
|
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Leste et sted at de 19 største skipene i verden forurenser like mye som hele verdens biltrafikk gjør i løpet av et år. Tror grunnen var at de bruker uraffinert olje som er mye mindre miljøvennlig. Når man tenker på at det finnes tusenvis av store skip i verden, så er det nok ganske mye mer å hente på stille strengere krav her.
Nå vet jeg ikke om dere er seriøste med behovsprøving for bil eller om dette bare er en hypotetisk diskusjon. Men med de strenge kravene som stadig blir lagt på nye biler idag så blir jo disse bare mer og mer miljøvennlig. Om 30-40-50 år har vi kanskje biler som er veldig nærme nullutslipp. Å behovsprøve biler vil føre til lavere bilsalg og dermed mindre midler til å utvikle miljøvennlige biler, og vi utsetter utviklingen av miljøvennlige biler.
|
|
|
[Re: Pluto]
12/05/2010 22:13
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Synes jeg ser min 6 år gamle sønn syklende midtvinters i mørket med en stoor bag full av ishockey utstyr 30 km. Langs tungt traffikerte veier uten sykkelfelt. Da blir han en tøffing og det trenger han hvis han skal spille ishockey. Hadde det vært *det spillet der 22 spillere sparker en ball frem og tilbake* eller curling hadde saken vært en annen. Håkki ække for pingler! PS: Hjelper også om du låser fast 2 bildekk bak sykkelen når sykling med bare bagen blir for lett. Edit: hva er galt med å skrive navnet på den sporten med ball og 22 spillere?
Redigert av sam; 12/05/2010 22:29.
CK Fix
|
|
|
[Re: sam]
12/05/2010 22:22
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Andreas Tveit
|
|
|
12/05/2010 22:34
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
hvis du stiller like store krav til detaljplanlegging i livets gjøren og laden til deg selv som du tydeligvis gjør til andre. Og hvis du samtidig kan eliminere "det plutselig oppståtte behovet" - så skal jeg begynne å lytte til deg. Inntil så skjer vil jeg imidlertid rubrisere postingen din ovenfor som det reneste tøv.
Jeg drar rett som det er på butikken kun for å kjøpe melk og brød. Det hender tilogmed at jeg glemte å kjøpe avisa og kjører tilbake kun alene for det. Det gjør jeg bekymringsløst - spesielt ift urbant , bedrevitersk skitsnakk. Hør, hør! Jeg innrømmer at jeg drømmer om en M5 i garasjen. Jeg er inhabil. Men jeg sykler til jobben. Det gjør jeg fordi det er raskest. Ikke fordi det er billigst eller mest miljøvennlig. Jeg bor i en by, sentralt. Kommunistene som mener at folk som bor usentralt skal tenke seg om 4 ganger før de kjører ungen til trening eller en ekstra runde til butikken, kan ta seg en bolle og stikke alle fingrene i den økologiske jorda si. Til slutt er det maurene som overlever oss uansett.
Big wheels keep on turning
|
|
|
12/05/2010 22:47
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
[/quote]
Men hvor mange TRENGER å dra ENS ÆREND for å kjøpe melk og brød? I løpet av ei uke har nok de fleste mer enn nok anledninger til å gjøre det i forbindeles med andre ærender. Likevel gjør mange ikke det. [/quote]
Dette er nesten tøvete...
Redigert av donnerwetter; 13/05/2010 03:15.
Sykler helst i godvær!
|
|
|
12/05/2010 23:29
|
ubermensch
Ringrev
|
Ringrev
Men hvor mange TRENGER å dra ENS ÆREND for å kjøpe melk og brød? I løpet av ei uke har nok de fleste mer enn nok anledninger til å gjøre det i forbindeles med andre ærender. Likevel gjør mange ikke det.
Jeg gidder aldri (som i hverdags_aldri) å handle med mindre jeg tilfeldigvis er i nærheten av en butikk. Sørger man for å ha mel og gjær i skapet kan man alltid lage brød. Om man glemmer å kjøpe avisen får man lese den på nettet. Melk klarer man seg uten en dag.
Kristian
|
|
|
[Re: Laxeluz]
12/05/2010 23:30
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
CK Fix
|
|
|
13/05/2010 05:54
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Nå har jeg lest gjennom hele tråden og hadde mer enn en gang lyst å kommentere, men nøyer meg med en.
Det som slår meg er at det argumenteres for og imot behovsprøving, men få eller ingen kommer med noen reelle forslag. Er litt sånn tenkt det ut selv...
For meg blir det helt tullete å si at alt hadde blitt så mye bedre dersom atte hvis om atte. Hvordan, nei det må du komme på selv...??!!
Tror vi begynner litt i feil ende. Først må kollektivtrafikken bygges ut, slik at det er praktisk mulig å faktisk bruke kollektivt. Ler litt når jeg ser reklamen som er på noen av bussene i Oslo, "Jeg erstatter 1 km kø. Ta meg vi skal jo samme vei" Ehh, ja det skal vi, men jeg hadde brukt 3 timer 40 min til jobb og 3 timer og 45 min hjem fra jobb. Legger man til 8 timer arbeidstid, er vi oppe i over 15 timer. Hadde ikke blitt mye tid igjen til å sykle/gå/sparke/løpe barna til trening osv da.
Ja, behovsprøving kan funke i de store byene... Utenom, tja..?
Det meste handler om å ta noen valg. Vi gjorde våre valg som har medført at jeg er på jobb kl 06:00 med først 1 times bilkjøring for å ta fatt på hjemmveien kl 14:00. Er da hjemme ca 15:00.
Vi har også valgt å flytte 2 km, nettopp pga å kunne sykle/gå til aktiviteter som ungene er med på. Selv om dette kanskje ikke var hovedgrunnen til bytte, men var helt klart med på den positive siden.
Uansett, jeg synes det bli vanskelig å diskutere løsningen når ikke forholdene ligger til rette for at man skal finne gode løsninger. Hjelper lite å diskutere rushtidsavgift i Osloringen, når kollektivtilbudet ikke gjør at det kan være et godt alternativ til bilen...
Redigert av bornoekl; 13/05/2010 05:55.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
13/05/2010 05:58
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvis du stiller like store krav til detaljplanlegging i livets gjøren og laden til deg selv som du tydeligvis gjør til andre. Hvor stiller han krav? Dere må jo lese hva han skriver. Han skriver ikke hva DERE skal eller bør gjøre, han skriver hva mange KAN gjøre og at mange KAN la bilen stå i mange tilfeller. Og han har helt rett.
|
|
|
[Re: donnerwetter]
13/05/2010 07:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg drar rett som det er på butikken kun for å kjøpe melk og brød. Det hender tilogmed at jeg glemte å kjøpe avisa og kjører tilbake kun alene for det. Det gjør jeg bekymringsløst - spesielt ift urbant , bedrevitersk skitsnakk. Men hvor mange TRENGER å dra ENS ÆREND for å kjøpe melk og brød? I løpet av ei uke har nok de fleste mer enn nok anledninger til å gjøre det i forbindeles med andre ærender. Likevel gjør mange ikke det.
Dette er nesten tøvete... Det som er tøvete, og ganske latterlig, er at dere to helt åpenbart ikke evner å se at det er fullt mulig å redusere bilbruken ved enkel planlegging. Dette handler ikke om hva dere gidder å gjøre for miljøet, men om hva som er mulig å gjøre, uten å egentlig forsake noe som helst. Og nei, jeg er neppe flinkere enn dere på planlegingsområdet.
|
|
|
13/05/2010 07:13
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Her er jeg enig med Egil, og i tillegg til at det sparer miljøet, så sparer en TID. I en travel hverdag må det da være godt å kunne bruke tiden på noe annet, med mindre småkjøring gir god livskvalitet. I de sjeldne tilfellene at jeg mangler ett eller annet vesentlig i matveien, har jeg muligheten til å sykle til butikken, men jeg søker å unngå at de situasjonene oppstår likevel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
13/05/2010 07:20
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Jeg drar rett som det er på butikken kun for å kjøpe melk og brød. Det hender tilogmed at jeg glemte å kjøpe avisa og kjører tilbake kun alene for det. Det gjør jeg bekymringsløst - spesielt ift urbant , bedrevitersk skitsnakk. Hør, hør! Jeg innrømmer at jeg drømmer om en M5 i garasjen. Jeg er inhabil. Men jeg sykler til jobben. Det gjør jeg fordi det er raskest. Ikke fordi det er billigst eller mest miljøvennlig. Jeg bor i en by, sentralt. Kommunistene som mener at folk som bor usentralt skal tenke seg om 4 ganger før de kjører ungen til trening eller en ekstra runde til butikken, kan ta seg en bolle og stikke alle fingrene i den økologiske jorda si. Til slutt er det maurene som overlever oss uansett. Ja M5 er litt av en drømmebil også  Jeg husker enda de turene jeg var passasjer i en '92 modell,og sjåføren ga full gass i tredje i tunnelene med soltaket åpent For en lyd den gamle sekseren til BMW har over 5000 omdreininger!  Og for et drag! 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: GeirK]
13/05/2010 07:23
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Veldig enig. Jeg har i en årrekke nå på diktatorisk grunnlag innført et regime i familien der matinnkjøp planlegges for en uke om gangen. En dag i uken kjøper jeg mat for hele uken. Jeg unngår på denne måten ikke å bruke bil i det hele tatt men reduserer bruken til det strengt nødvendige. I tillegg gir meg dette mer fritid og jeg tror jeg sparer også penger på å la være å ta daglige ærender til butikken der alltid noe ekstra ville havne i innkjøpsvogna. Til slutt er det maurene som overlever oss uansett. Er det dette du forteller ungene dine hver kveld før dem legger seg? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/05/2010 07:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Veldig enig. Jeg har i en årrekke nå på diktatorisk grunnlag innført et regime i familien der matinnkjøp planlegges for en uke om gangen. En dag i uken kjøper jeg mat for hele uken. Jeg unngår på denne måten ikke å bruke bil i det hele tatt men reduserer bruken til det strengt nødvendige. I tillegg gir meg dette mer fritid og jeg tror jeg sparer også penger på å la være å ta daglige ærender til butikken der alltid noe ekstra ville havne i innkjøpsvogna. Man trenger neppe å gjøre det så strengt en gang. De fleste av oss som er i jobb er nok i nærhet av en butikk på turen hjem og kan uten særlig ekstra omvei kjøpe med oss det vi trenger da.
|
|
|
13/05/2010 07:43
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Tja, tiden rett etter jobb går hos meg ennå til å hente minsten i barnehagen (snart bare 2 måneder igjen!). Skulle jeg i tillegg bruke dyrbar tid til unngåelig matshopping er ettermiddagen (med matlaging) plutselig alvorlig redusert. Sånn er det med dette A4-livet.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
13/05/2010 07:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Sånn er det med dette A4-livet. Du rykker i det minste opp til A3 om to måneder. 
|
|
|
13/05/2010 07:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
 Martin
|
|
|
13/05/2010 07:58
|
Laxeluz
|
Det er ein funksjon som du må ha minst 1000 postingar for å få til... Nei, men du såg vel "trikset" når du quota meg?
Andreas Tveit
|
|
|
13/05/2010 08:09
|
progres
Besatt
|
Besatt
Det som er tøvete, og ganske latterlig, er at dere to helt åpenbart ikke evner å se at det er fullt mulig å redusere bilbruken ved enkel planlegging.
Hvor ser du at jeg påstår noe slikt ? Men den planleggingen skal jeg posjonere og beskikke selv - uten hjelp fra [skribenten mener "vingeskutte flokkhøns med dårlig bakkekontakt" ].
|
|
|
|
|