Til alle som har barn som driver idrett
|
Re: Til alle som har barn som driver idrett
[Re: Espen]
12/05/2010 11:32
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Rent prinsippiellt synes jeg folk burde bruke bilen sin til hva de vil. Så lenge dette ikke ville gått utover andre, ja. Dessverre er det mange som mener de har all verdens rett til å utsette meg og mine barn for astma- og allergifremkallende stoffer hver eneste dag, bare fordi de har et «behov».
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
12/05/2010 11:36
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det er 4 ritt der i 2010-sesongen. Disse foregår i Frosta, Røstad, Levanger og Stjørdal. http://www.sykling.no/terreng/ritt/terminliste/Sider/TerminlisteTerreng.aspxKan du fortelle meg om det er umulig å komme seg dit med tog, buss eller drosje, og hvor mange % av de som potensielt kan delta dette vil gjelde? Antagelser som tidspunkter som passer greit med TV-programmet osv. kan vi ta oss av underveis. Tog er umulig all den tid NSB ikke garanterer at du får med sykkelen. Rittet i Stjørdal er det enkleste å komme seg til. Da kan man sykle ned til Lerkendal, ta flybussen til Værnes og så sykle 2km til oppmøtestedet. Til Levanger/Røstad kommer man seg ikke tidsnok med buss en søndag morgen. Drosje blir ca NOK 4500 T/R Til Frosta har man samme problem. Her går det ikke en gang tog om NSB hadde garantert sykkel. Drosje koster omlag det samme
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/05/2010 11:38
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Dessverre er det mange som mener de har all verdens rett til å utsette meg og mine barn for astma- og allergifremkallende stoffer hver eneste dag, bare fordi de har et «behov».
Jeg har valgt å bo et sted hvor mine barn ikke utsettes for dette i særlig grad - fordi jeg, etter min mening, har prioritert riktig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/05/2010 11:40
|
Espen
More than words
|
More than words
Jepp, og derfor er det solidarisk å begrense unødvendig bilbruk.
Innimellom kan man få følelsen av at bilbruk er eneste synder i samfunnet.
Dette synes jeg er en ganske grov forenkling.
Hvorfor ikke behovsprøve alkohol forresten?
E
|
|
|
[Re: GeirK]
12/05/2010 11:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg har valgt å bo et sted hvor mine barn ikke utsettes for dette i særlig grad - fordi jeg, etter min mening, har prioritert riktig. Her bør jeg nesten kreve siteringskred, altså. Uansett tar det ikke bort det faktum at noens behov har innvirkning på andre på en svært negativ måte, og at de fleste valg som foretas på dette området ikke fører til det bedre.
Anonym5
|
|
|
12/05/2010 11:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er 4 ritt der i 2010-sesongen. Disse foregår i Frosta, Røstad, Levanger og Stjørdal. http://www.sykling.no/terreng/ritt/terminliste/Sider/TerminlisteTerreng.aspxKan du fortelle meg om det er umulig å komme seg dit med tog, buss eller drosje, og hvor mange % av de som potensielt kan delta dette vil gjelde? Antagelser som tidspunkter som passer greit med TV-programmet osv. kan vi ta oss av underveis. Tog er umulig all den tid NSB ikke garanterer at du får med sykkelen. Rittet i Stjørdal er det enkleste å komme seg til. Da kan man sykle ned til Lerkendal, ta flybussen til Værnes og så sykle 2km til oppmøtestedet. Til Levanger/Røstad kommer man seg ikke tidsnok med buss en søndag morgen. Drosje blir ca NOK 4500 T/R Til Frosta har man samme problem. Her går det ikke en gang tog om NSB hadde garantert sykkel. Drosje koster omlag det samme Nå er du som vanlig bare kranglete. Du lager premisser for diskusjonen som er helt tåpelige. Gitt behovsprøvd kjøring vil rittene bli arrangert til andre tider og på andre steder, samt at NSB og arrangør vil samarbeide om busser og togavganger. Å ikke kunne se for seg løsninger som krever mer enn én endring om gangen er sterkt begrensende på samfunnets utvikling.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/05/2010 11:42
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jepp, og derfor er det solidarisk å begrense unødvendig bilbruk.
Innimellom kan man få følelsen av at bilbruk er eneste synder i samfunnet.
Dette synes jeg er en ganske grov forenkling.
Hvorfor ikke behovsprøve alkohol forresten?
E Fordi når du måte argumentere at du har behov for alkohol har du et problem?
Anonym5
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/05/2010 11:48
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå er du som vanlig bare kranglete. Du lager premisser for diskusjonen som er helt tåpelige. Gitt behovsprøvd kjøring vil rittene bli arrangert til andre tider og på andre steder, samt at NSB og arrangør vil samarbeide om busser og togavganger. Å ikke kunne se for seg løsninger som krever mer enn én endring om gangen er sterkt begrensende på samfunnets utvikling.
Jeg er ikke kranglete. Jeg spurte etter forslag til alternativer i dagens samfunn og jeg fikk et motspørsmål som jeg besvarte. Gjennom den prosessen lærte jeg at det ikke var så dårlig som jeg trodde. Jeg gjettet på 0% av rittene i Nord-Trøndelag kunne nås med et brukbart alternativ, og så viste det seg at 25% var innenfor rekkevidde.
|
|
|
12/05/2010 11:50
|
Espen
More than words
|
More than words
Det var for å illustrere hvor vanskelig det er å behovsprøve ting, selv om det forulemper andre.
Hvorfor ikke forby alkohol, som påfører samfunnet enorme summer og ikke minst enorme lidelser.
Allt kan ikke forbys, men man kan legge til rette for at folk tar kloke valg, og lever liv der de har det godt, samtidig med at de belaster samfunnet så lite som mulig.
e
|
|
|
12/05/2010 11:50
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jepp, og derfor er det solidarisk å begrense unødvendig bilbruk. Innimellom kan man få følelsen av at bilbruk er eneste synder i samfunnet. Dette synes jeg er en ganske grov forenkling. Enig. Dette minner meg om diskusjonene som var for et par år siden i Oslo i forbindelse med offshore-båtrace på Oslofjorden og billøp i Oslos gater. Selvfølgelig er dette både forurensende og "unødvendig". Hvert år arrangeres det Norway Cup i Oslo. Tusenvis av barn flys og kjøres inn fra hele verden for å løpe rundt på en gresslette. Hvorfor er det ingen som tar opp klima- og fourensningsproblemene som dette arrangementet medfører? Fordi ballspill er moro?
|
|
|
[Re: frodegutt]
12/05/2010 11:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva mener du med at bilen har skapt behovet? Mener du seriøst at uten bilen ville ikke folk hatt behov for å transporteres individuelt? Jeg vet positivt at det fantes noe som kaltes sportsvogner som ble koblet på hester med bare plass til to personer for litt over 100 år siden. Men det er vel bilen sin feil det også?? ;-) Den gangen kjørte man neppe 2 mil for å kjøpe røyk og en videofilm? DET behovet ha kommet etter at bilen ble lett tilgjengelig og ganske rimelig i bruk. Jeg tipper at de fleste famlier i Norge fint kan halvere bilbruken med litt planlegging og vilje til å ofre akkurat den videofilmen (eller lignende).
|
|
|
[Re: EgilS]
12/05/2010 11:55
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis filmen er morsom nok, burde det være greit synes jeg.
Like morsom som fobball for barn altså.
e
|
|
|
[Re: Tex]
12/05/2010 11:55
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sansynligvis ser de fleste at Norway cup medfører masse positivt for barn og unge i Norge og andre steder i verden, mens offshore-opplegget først og fremst er et sted der verdens aller rikeste kan kjøpe seg til sportslig suksess og skryterett på julebordet. Jeg tror regnestykket for Norway cup kontra offshore også vil vise at offshore-rikingene som skal frakte store båter fra Dubai til Oslo sammen med mekanikere, reservedeler, sponsorer, hoff, bobusser, sjampanjeflasker osv fort kan nullstille regnskapet før selve båtracet starter.
|
|
|
12/05/2010 11:56
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Sansynligvis ser de fleste at Norway cup medfører masse positivt for barn og unge i Norge og andre steder i verden, mens offshore-opplegget først og fremst er et sted der verdens aller rikeste kan kjøpe seg til sportslig suksess og skryterett på julebordet. Jeg tror regnestykket for Norway cup kontra offshore også vil vise at offshore-rikingene som skal frakte store båter fra Dubai til Oslo sammen med mekanikere, reservedeler, sponsorer, hoff, bobusser, sjampanjeflasker osv fort kan nullstille regnskapet før selve båtracet starter. Hvor rangerer du TdF?
|
|
|
12/05/2010 11:57
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Allt kan ikke forbys, men man kan legge til rette for at folk tar kloke valg, og lever liv der de har det godt, samtidig med at de belaster samfunnet så lite som mulig.
Jeg vil tippe at bilbruk sett under ett er en større belastning for samfunnet enn alkohol. Både i form av ulykker, lokal forurensning, belastning på miljø og dyreliv gjennom veiutbygging, men ikke minst den stillesittende livsstilen. Jeg tror dog nok at alkohol fører til flere personlig tragedier, uten ta jeg har tall for å sammenligne dette. Derfor mener jeg det er større grunn til å begrense bilbruken enn alkoholbruken. Men det betyr ikke at jeg kun anser bilbruk som problematisk i dagens samfunn.
Redigert av anonymous5; 12/05/2010 12:02.
Anonym5
|
|
|
12/05/2010 11:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg er ikke kranglete. Jeg spurte etter forslag til alternativer i dagens samfunn... Forslag til alternativer i dagens samfunn er ikke relevante i det hele tatt. Forslag til alternativer i et samfunn basert på MYE mindre bilkjøring er det. Som Øyvind skriver over så må man i dette tilfelle tenke seg at det har skjedd mer enn kun ÉN endring i samfunnet.
|
|
|
12/05/2010 11:58
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg har med glede fulgt Offshore-1 i Oslofjorden mange ganger.
Dette er utvilsomt et arrangement som engasjerer og morer mange mennesker.
Samme med F1, som jo trekker hundretusenvis av tilhengere og entusiaster.
Rikmanns-aktiviteter kan ha bred folkelig appell.
e
|
|
|
12/05/2010 12:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sansynligvis ser de fleste at Norway cup medfører masse positivt for barn og unge i Norge og andre steder i verden, mens offshore-opplegget først og fremst er et sted der verdens aller rikeste kan kjøpe seg til sportslig suksess og skryterett på julebordet. Jeg tror regnestykket for Norway cup kontra offshore også vil vise at offshore-rikingene som skal frakte store båter fra Dubai til Oslo sammen med mekanikere, reservedeler, sponsorer, hoff, bobusser, sjampanjeflasker osv fort kan nullstille regnskapet før selve båtracet starter. Hvor ranker du TdF? Som et enormt ressurssluk som i seg selv er negativt, men som har store positive ringvirkninger ved at det synliggjør sykkelens potensial som transportmiddel og treningsform. I tillegg er sykkelsporten veldig mye mer åpen for alle enn det offshoreracing er. Mange av de beste i sykkelsirkuset kommer fra familier med beskjedne midler.
|
|
|
12/05/2010 12:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Rikmanns-aktiviteter kan ha bred folkelig appell. ...men neppe være noe noen savnet så voldsomt mye om det ikke var der. At ungene ikke fikk delta på fobballkamp eller sykkelritt vil nok bli atskillig mye mer savnet.
|
|
|
12/05/2010 12:15
|
Espen
More than words
|
More than words
Spesiellt for de som ikke er interessert i slikt.
|
|
|
12/05/2010 12:17
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Forslag til alternativer i dagens samfunn er ikke relevante i det hele tatt.
Det mener du ikke?
|
|
|
12/05/2010 12:23
|
Tomas
Kaffe?
|
Kaffe?
Hvis filmen er morsom nok, burde det være greit synes jeg.
Like morsom som fobball for barn altså.
e Last den ned istedet og spar miljøet 
|
|
|
[Re: Tomas]
12/05/2010 12:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Faktisk et helt glimrende bærekraftig råd!
LarsB
|
|
|
12/05/2010 12:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det mener du ikke? Jepp. Det vil ikke være slik at man forbyr eller innskrenker bilbruken uten at andre ting i samfunnet endrer seg som en konsekvens av det, enten planlagt eller som en følge av mindre bilbruk.
|
|
|
12/05/2010 12:52
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Nå er du som vanlig bare kranglete. Jeg vil be redaktøren ikke undervurdere kranglefantenes betydning for en lurkverdig diskusjon...!
|
|
|
12/05/2010 12:58
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det mener du ikke? Jepp. Det vil ikke være slik at man forbyr eller innskrenker bilbruken uten at andre ting i samfunnet endrer seg som en konsekvens av det, enten planlagt eller som en følge av mindre bilbruk. Forslag til alternativer som hver enkelt kan benytte i dagens bilfikserte samfunn er likevel nyttige synes jeg. DET regner jeg med at du er enig i.
|
|
|
[Re: ]
12/05/2010 13:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Dette har du helt rett i. Terskelen hadde blitt hevet slik at jeg hadde kjørt en litt (enda) eldre bil, og kompisen min hadde ikke kunne ha bil.
Neida, du hadde kjørt færre turer med den bilen du har nå. Litt kjipt for kompisen min som må gå ned i stilling for å rekke å hente ungen, men han sparer jo penger, og han får mosjon av å bære ungen i sjal hjemover de 4 km (Husk at det ikke måkes fortau her i byen, så trillevogn kan ikke benyttes ;-)) Fordi han ikke har bil jobber han bare 80 % og har fint tid til å hente ungen i sjal OG måke fortauene i byen. De fleste nordmenn bor ikke i de større byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen, Fredrikstad). Ikke engang en fjerdedel av nordmenn bor der. Eh jo. Mer enn en fjerdedel av alle nordmenn bor i eller i områdene rundt storbyene. Og disse områdene har en eller annen form for kollektivtilbud. Som er diskuterbart like bra som behovet for bil er nødvendig. Jeg følger ikke helt argumentasjonen din. De som bor i de store byene er de som er flinkest til å bruke kollektivtransport, ikke sant?
Det tror jeg er høyst diskutabelt. Og disse vil du ha færre av, for da vil bussen kjøre ut til bondegården å hente de isteden? Bussen hadde ikke trengt å kjøre mange turer siden fasilitene finnes der hvor folk bor, og ikke der hvor de kan kjøre til.
Anonym5
|
|
|
12/05/2010 13:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Forslag til alternativer som hver enkelt kan benytte i dagens bilfikserte samfunn er likevel nyttige synes jeg. DET regner jeg med at du er enig i. Det er jeg og jeg har vel i årenes løp kommet med et lass med slike forslag på forumet, både for hver enkelt, og for myndighetene. Myndigheter: - fellesordninger for kjøring til og fra SFO (vi hadde dette for SFO et par år til man fant ut at kommunen kunne spare penger ved å kutte det ut). - bedre kollektivtilbud (naturligvis) - samordning av offentlige arbeidsplasser (f.eks kommunalt ansatte pleiere/lærere/etc. jobber på det sykehjemmet som er nærmest hjemmet) - krav om det overnevnte til private bedrifter som f.eks. Rema - større krav til arbeidsgivere om å tilrettelegge for hjemmekontor/avspasering ... Den enkelte - nabosamarbeid om kjøring til/fra barnehage/SFO - planlegging av innkjøp - laste ned film i stedet for å dra på kino eller kiosken - samkjøring til jobb (det er nok ganske mange i vår gate som lett kunne gjort dette) - mer sykling til jobb ...
|
|
|
12/05/2010 13:17
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi kan se til Silicon Valley for å komme enda noen skritt videre.
* Låsbare "bike lockers" og dusj på de fleste større arbeidsplasser * Egne sykkelfelt langs de fleste hovedveier * Trafikklys som reagerer på sykler, også i "left turn lane" * Busser, trikker og pendlertog med gratis plass til sykkel
Når de kan få til dette i bilstaten California, må det for svarte gå an at politikerne her gidder å dra nisselua littegrann opp i panna slik at de ser litt lengre enn skotuppene sine.
|
|
|
12/05/2010 13:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
|