Hei, er det noen der ute som har hatt noen erfaring med skade på carbon ramma si ?
jeg har fått det nå, det ser ut som om krank armen går borte ramma av og til og har slitt merke på ramma, er det noen risiko om det slites hull på den ?
og hvordan stiller man seg mot garatier og slik når dette har skjedd ? jeg mener jo at det er jo ikke jeg som har montert sammen sykkelen, og det skal jo ikke skje,
det er veldig synd om ramma er ødelagt på en måte for det er en forholdsvis ny og dyr sykkel
jeg har et bilde av skaden men jeg får ikke til og legge det ut.
Chainsuck er når kjedet ikke slipper tennene på tannhjulet men istedet blir med opp. Da kiler det seg mellom ramme og krank og du får merker slik du har. Og ja, dette har tatt knekken på mange karbonrammer, dessverre.
Det ser ikke så ille ut foreløpig, men dette kan fort bli verre. Noe bør gjøres for å dekke over og hindre videre oppflisning. Mulig det er noe du kan gjøre selv, jeg kan ikke så mye om det.
Chainsuck skyldes som oftest slitt kjede/drev, men det kan skje ved de fleste forhold. Vanskelig å beskytte seg mot 100%. Hva slags ramme er det? Mange moderne karbonrammer leveres med en beskyttende aluplate. Noen runder teip og litt strategisk plasserte strips er et godt tips. Sjekker du jevnlig om stripsen/teipen har tatt skade, og bytter ved behov kan det gjøre samme nytten som nevnte aluplate. Dette er forsåvidt et tips til alle med karbonrammer uten aluplate.
Om du vil ha noe tynnere enn en sykkelslange kan du klippe opp en brusboks og lime den fast. Husk å bruke lim som ikke kødder med matrixen i karbonfiberet.
Om ikke det er mer skade enn det som synes på bildet, er det foreløpig ingen fare for brekkasje. I dette området er ofte karbonveggen 5-6mm tykk, nettopp pga av faren for chainsuck. Det betyr ikke at det ikke skal repareres, men det som er like viktig er å finne årsaken til at dette skjer.
Benytt selvfølgelig noen av de gode forslagene over til beskyttelse av kjedestag.
Hint: Ønsker du å benytte noen form for metallplate som beskyttelse, fest denne med silikon. Det gjør at denne for mulighet for å bevege seg akkuratt det lille som trengs for å motstå en chainsuck, og fortsatt sitte fast. Tilsvarende festet med epoxy, vil før eller siden falle av.
Jeg hadde tilsvarende etter Birken, da jeg valgte å kjøre uten aluplata som for anledningen hadde falt av.Ble anbefalt et kano værksted mellom Drammen og Kongsberg. De gjorde en kjempe jobb og det kostet 1500.Tlfnr er 3287 6922.Anbefales. Børge
Børge
Re: Skade på Carbon Ramma,
[Re: B.B.]
#94059311/05/201019:07
Eller Otto Jæger i Oslo. Han fikset nettopp Storck-ramma mi med fantastisk resultat. Mye bedre finish og ikke dyrere enn Eian fritid i Drammen som også har fikset noe for meg før.