|
|
Hjelm på barn i sykkelvogn?
|
Hjelm på barn i sykkelvogn?
09/05/2010 20:08
|
-marie-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hva mener dere?? Bør barna bruke hjelm i sykkelvogn? Hadde en diskusjon om dette hvor den andre personen mente at barna uansett er så beskyttet inni sykkevogna (de har en Burley d'lite) at de ikke følte det var behov for hjelm... For ordens skyld mener jeg at de burde bruke hjelm uansett, vi har hjelm til begge ungene og de skal brukes 
- mamma til to tette
|
|
|
Re: Hjelm på barn i sykkelvogn?
[Re: -marie-]
09/05/2010 20:13
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
I værste fall, om du velter med sykkelen og vogna hvordan vil ungen ha det inni vogna da? Hjelm er sikkert ikke så dumt.
|
|
|
09/05/2010 20:14
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker ikke hjelm i vogna (CX2). Sittekomforten vil bi helt elendig og jeg synes ungen sitter trygt inne i metallburet sitt. En 5-punkts sele holder henne trygt på plass.
|
|
|
[Re: KenR]
09/05/2010 20:22
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker ikke hjelm i vogna for min, og har litt dårlig samvittighet for det. Selv om jeg føler vogna er utrolig trygg, at hun er godt beskyttet og at sjansen for noen som helst ulykke som rammer henne er forsvinnende liten - så er det noe med at hjelm og sykkel hører sammen, særlig for en så liten en.
Tror kanskje komforten vil bli for dårlig, og frykter at ungen vil få motforestillinger mot å sitte i sykkelvogn generelt i tida framover.
Men vurderer likevel å kjøpe...
|
|
|
09/05/2010 20:22
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Bruker heller ikke hjelm i Kid Croozer2 etter for/imot vurderinger.
-Sittekomforten blir dårlig. -Sykler på fortau i kontrollerte former. -Vogna har veltebøyle, barna sitter med seler og vogna oppfattes som veldig stødig. -Kan skje ulykker på fortau og, men vi bruker ikke hjelm når vi går der.
|
|
|
09/05/2010 21:25
|
-marie-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg bruker ikke hjelm i vogna (CX2). Sittekomforten vil bi helt elendig og jeg synes ungen sitter trygt inne i metallburet sitt. En 5-punkts sele holder henne trygt på plass. ja, dette har vært tanken min også... men må si meg enig med simson at sykkel og hjelm hører sammen! tenker også på hvis vogna velter på siden og faren for at ett av barna slår hodet mot noe gjennom nettingen...
- mamma til to tette
|
|
|
10/05/2010 01:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hjelm i sykkelvogn er jo også en god måte å innarbeide holdningen på at sykkel og hjelm hører sammen.
Men hvis man har bur og sele, er man gjerne mer sikret enn med "teltstenger".
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/05/2010 06:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Rallykjørere sitter i en metallkasse som er atskillig mye bedre sikret enn ei sykkelvogn og bruker også hjelm. Gjett hva som skjer om sykkelvogna treffes av en bil med litt fart. Hvor mye hjelp er det da i de tynne rørene?
Jeg tror hjelm kan være greit, og mine barn har bestandig brukt det i sykkelvogn.
|
|
|
[Re: EgilS]
10/05/2010 06:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rallykjørere sitter i en metallkasse som er atskillig mye bedre sikret enn ei sykkelvogn og bruker også hjelm.
Hvorfor bruker vi ikke hjelm når vi kjør bil? Vi har ikke ens en veltebøyla i bilen. Rally jemførelsen kanskje ikke er så veldig relevant? Gjett hva som skjer om sykkelvogna treffes av en bil med litt fart. Hvor mye hjelp er det da i de tynne rørene?
Antagligen ikke mye men jeg lurer også på hur mye en hjelm hjelper i den situationen. Jeg tror hjelm kan være greit, og mine barn har bestandig brukt det i sykkelvogn.
Ja, hjelm er antagligen greit men har også nackdelar. Risken før barnet når man bruker sykkel vogn har nog mye mer at gjøre med hvor og hur man syklar en om barnet har hjelm eller ikke. En krash med en bil kommer aldrig vare en bra situation med eller utan hjelm og en velt borde gå bra i alle fall i en del vognar. Er også møjligt at den dårliga sittestillingen på grund av hjelmen ikke er så bra før barnet. Har sjelv ikke sykkelvogn ennu men jentan sitter klart bedre i sykkelsetet utan hjelm en når hon bruker hjelm. Vi bruker dokk hjelm før hon er veldig utsatt hvis vi skulle velta. Er usikker på vad jeg skulle gjøre i en vogn. Synes også det er synd at det ikke virker finnes några hjelmar som ikke bygger et par cm bak når de brukes på et litet huvud.
Redigert av fredriks; 10/05/2010 06:57.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/05/2010 06:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Rallykjørere sitter i en metallkasse som er atskillig mye bedre sikret enn ei sykkelvogn og bruker også hjelm.
Hvorfor bruker vi ikke hjelm når vi kjør bil? Vi har ikke ens en veltebøyla i bilen. Rally jemførelsen kanskje ikke er så relevant? I den grad at man argumenterer med at ungen er beskyttet av et metallbur så er det en relevant sammmenligning. I personbiler har man nå begynt å få airbag-er rundt hele kupéen for blant annet å kompensere for at man ikke bruker hjelm. Og veltebøyler er det i de fleste biler, selv om de ikke er like sterke som i rallybiler. Gjett hva som skjer om sykkelvogna treffes av en bil med litt fart. Hvor mye hjelp er det da i de tynne rørene?
Antagligen ikke mye men jeg lurer også på hur mye en hjelm hjelper i den situationen. En hjelm vil nok hjelpe svært mye bedre mot hodeskader enn et helt ubeskyttet hode. Jeg tror hjelm kan være greit, og mine barn har bestandig brukt det i sykkelvogn.
Ja, hjelm er antagligen greit men har også nackdelar. Risken når man bruker sykkel vogn har nog mye mer at gjøre med hvor og hur man syklar en om barnet har hjelm eller ikke. En Det beste er naturligvis å ikke ta med ungen ut i trafikken.
|
|
|
10/05/2010 06:57
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Har en Kid Croozer2, bruker altid hjelm på barna
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
10/05/2010 07:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det beste er naturligvis å ikke ta med ungen ut i trafikken. Hvis du menar at man ikke bør sykle med barn på bil veier så tror jeg at jeg er enig. Hvorfor bruker man ikke hjelm i barnevogn føresten? Barnevognar velter og vognen kan også bli påkjørd av bilar. edit: hvorfor ikke hjelm i pulk?
Redigert av fredriks; 10/05/2010 07:39.
|
|
|
10/05/2010 07:44
|
Ruslebiffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruk hockeyhjelm. "Stikker ikke ut" bak slik at sittekomforten blir bedre.
Rusle
|
|
|
10/05/2010 07:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
edit: hvorfor ikke hjelm i pulk? Jeg håper at jeg slipper å møte så veldig mange biler i skiløypene i marka. 
|
|
|
[Re: Ruslebiffen]
10/05/2010 07:51
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkel og hjelm hører sammen.
Ungene mine er vokst opp med at hjelm er tøft, og jeg gruer meg til den dagen minstejenta finner ut at hun får hjelmsveis... Eller guttungen finner ut at hjelm ikke er rock & roll...
De har klinket hodene ved en anledning på grusvei - og da var hjelmene kjekke å ha.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
10/05/2010 07:55
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sykkel og hjelm hører sammen, vogn er ikke sykkel... i mine øyne.
Nora er 19mnd og er i tilvenningsfasen hvor soving er viktigere enn selve kjøringa. Sittekomfort og ikke minst soverkomfort er i høysetet nå. Lite racerkjøring av oss foran også, og vi sykler ikke i veien med vogna...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/05/2010 07:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nora er 19mnd og er i tilvenningsfasen hvor soving er viktigere enn selve kjøringa. Sittekomfort og ikke minst soverkomfort er i høysetet nå. Mine barn både satt og sov i vogna, selv med hjelm på. Noe sier meg at hjelmen virker å være et større problem for foreldrene enn for barna.
|
|
|
10/05/2010 08:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
edit: hvorfor ikke hjelm i pulk? Jeg håper at jeg slipper å møte så veldig mange biler i skiløypene i marka.  Så bruk av hjelm har bare med risken før at møta bilar at gjøra? Tror førøvrigt at risken at møte biler på gang og sykkel veier ikke heller er så stor.
|
|
|
10/05/2010 08:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så bruk av hjelm har bare med risken før at møta bilar at gjøra? I sykkelvogn er det hovedgrunnen i mine øyne.
|
|
|
10/05/2010 10:25
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om ungen bør ha hjelm kommer litt an på størrelsen på ungen også.
Om barnet er høyt nok bør det etter min mening bruke hjelm. Veltebur hjelper lite om vogna velter helt rundt og ungen slår hodet i bakken eller en fortauskant. Jeg ser ikke for meg at presenningen over beskytter særlig mye mot slike skader.
Om ungen er så liten og sitter så godt fast at en kant eller bakken ikke kan rekke opp/ned til hodet er det mindre behov for hjelm.
Påkjørsel av bil er det minst relevante punktet i mine øyne.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
10/05/2010 10:38
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Hjelm! Dersom du er uheldig og tipper ned en litt for høy kant, eller en skråning, eller lignende, så blir ungen filleristet inni vogna, uansett veltebur eller ikke.
Nå sykles det sikkert så pent og forsiktig at det aldri vil skje, men bikkjer i bånd, store hull i veien og mye annet kan kreve unnamanøver selv om man ikke har planlagt det sånn.
|
|
|
[Re: jørgm]
10/05/2010 10:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvis barnet har hjelm og filleristes ser jeg for meg større nakkeskader hvis barnet er lite...
Er for og imot alt her, og man får finne ut hva man liker best selv.
Bikkjer i bånd og store hull i veien ser man som oftest på god avstand, hvis man holder blikket hevet og ser seg litt rundt og leser trafikken best mulig, og samtidig avpasser farten til området man sykler i.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/05/2010 11:47
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Da jentene mine var små, brukte vi en Burley Solo (henger for ett barn). Den var så smal at det hendte et par ganger at den veltet. Det var utrolig hvor små issvuller eller snøklumper som skulle til. Ingen av jentene gav uttrykk for at veltet var det minste smertefullt eller traumatisk, så de slo seg nok ikke.
Når dette er sagt, så brukte vi hjelm til begge jentene. Vi fikk tak i en hjelm som ikke bygde noe særlig ut i bakkant, og løste problemet med sittestilling ved hjelp av en pute i ryggen. Barn er jo temmelig sårbare for slag mot siden av hodet når de sitter fastspent sånn, så selv en påkjørsel fra en annen syklist kan være farlig.
|
|
|
10/05/2010 12:08
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Så bruk av hjelm har bare med risken før at møta bilar at gjøra? I sykkelvogn er det hovedgrunnen i mine øyne. Med forbehold om at jeg ikke har barn og derfor er litt uegnet i denne diskusjonen: Motbevis det gjerne, men la oss si 30mm isopor med plast rundt, tør jeg påstå at utgjør ytterst få promille i skadebegrensning i kontakt med bil i f.eks 60 km/t. Barn i vogn sitter også såpass lavt at under en eventuell kolisjon vil man få bilens støtfanger i omtrent barnets hodehøyde. Hjelm er først og fremst beskyttelse mot den stillestående delen av omgivelsene.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
10/05/2010 12:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så bruk av hjelm har bare med risken før at møta bilar at gjøra? I sykkelvogn er det hovedgrunnen i mine øyne. Med forbehold om at jeg ikke har barn og derfor er litt uegnet i denne diskusjonen: Motbevis det gjerne, men la oss si 30mm isopor med plast rundt, tør jeg påstå at utgjør ytterst få promille i skadebegrensning i kontakt med bil i f.eks 60 km/t. Barn i vogn sitter også såpass lavt at under en eventuell kolisjon vil man få bilens støtfanger i omtrent barnets hodehøyde. Hjelm er først og fremst beskyttelse mot den stillestående delen av omgivelsene. What ever... For min del er det mine barns sikkerhet som er avgjørende. De er en del bedre sikret med hjelm, og komfortmessig er den et svært lite problem. Her får vel hver enkelts samvittighet i forhold til barnas sikkerhet avgjøre.
|
|
|
10/05/2010 12:49
|
-marie-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
så bra!! dette ble en skikkelig god diskusjon, mange gode argumenter for og imot  takk!! jeg tror vel at de stillestående omgivelsene er grunnen til at barna burde bruke hjelm, hjelmen vil nok uansett ikke hjelpe så mye i møte med en bil. og ja, som noen nevnte så vil en annen syklist også utgjøre stor fare! dette ble interessant! fortsett gjerne diskusjonen...
- mamma til to tette
|
|
|
10/05/2010 13:16
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
+1 hjelm, Det ville ikke falle meg inn å ta med meg barna mine ut i trafikken uten. De har aldri klagd på hjelmen, og de skjønner at hjelm og sykkel hører sammen.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
10/05/2010 15:33
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Har hatt mine to unger i ulike sykkelvogner og vi tenkte ikke engang på å stappe dem opp i uten hjelm. Veltet en gang i en sving da det ene hjulet kom bort i en veikant og spratt opp. Ingen skader med hjelm, jaffal.
Moderne sykkelvogner tar nå også høyde for plassen bak hodet som trengs til hjelm.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
10/05/2010 17:31
|
-marie-
OP
Fersking
|
OP
Fersking
første tur i vogna i dag (cougar 2)... minstejenta på 9 mnd ble med på henting i bhg. tok på hjelmen, sjekket at den satt fint, og dro avgårde. halvveis til bhg klagde hun veldig, stoppet og tok en kikk baki der og riktignok hadde hun hjelmen langt nedi øynene, hodet ble trykket fremover, strammestroppen gnagde godt bak i nakken, og jenta var skikkelig misfornøyd  tok av hjelmen, syklet videre, plukka opp storebror og syklet hjem uten hjelm på ungene (storebror ville ikke ha på når lillesøster slapp). de storkoste seg baki der på turen hjem  akkurat nå kjenner jeg at det er viktigere for meg at ungene gidder å sitte i vogna!! jeg føler de er rimelig sikre inni der allikevel... det hadde vært best med hjelm, men når den trykker hodet til minstejenta fremover slik at hun må bøye nakken og i tillegg får hjelmen i øynene så synes jeg ikke det er verdt det.
Redigert av -marie-; 10/05/2010 18:33.
- mamma til to tette
|
|
|
11/05/2010 08:28
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en Burley Solo og en Bell hjelm med biemotiv. Tror dette er den minste fra Bell. Til Balder på halvannet er hjelmen litt for stor og blir liggende ned i øynene. Vil gjerne bruke hjelm, men det må være mulig å kombinere med en viss komfort for junior. Ellers vil han jo ikke sitte i vogna...noe han liker stort.
Venter på en Chariot Cougar2 nå, spennede å se om det er løst bedre der...mulig vi må ha en ny hjelm og. Anbefalinger?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|