Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rock shox sid race

Rock shox sid race #937132 07/05/2010 03:33
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har nettopp fått min første sykkel med dempegaffel, Rock shox sid race, og er usikker på hva jeg kan forvente meg av den. Jeg hadde i utg pktet tenkt å kjøpe mtb med stiv gaffel, men et godt pakke tilbud avgjorde saken. Det viste seg at gaffelen som stod på, ikke var i orden, den siger under sykling. Fikk ny gaffel av forhandler, og påpekte at vandringen på også denne var, etter min legmanns mening, for stor i låst pos. Men proffene i butikken / verkstedet mente det var slik den skulle være. Etter samtale med et par aktive syklister på min arbeidsplass, fant vi ut at gaffelen faktisk ikke var låst, når man skulle tro at den var det. Fikk strammet låse vaier, og dette bedret situasjonen betraktlig. Men fremdeles synes jeg det er for mye bevegelse i låst posisjon. Jeg vil anslå at utslag i låst pos vs åpen posisjon er et sted mellom 50 - 75%. Skal det virkelig være slik? Med så mye utslag faller mye av vitsen med låsing bort. Noen som vet noe om dette her inne? Mine kollegers sykler har et utslag på 3-4 mm, mens min har et utslag på ca 3-4 cm under samme belastning.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #937133 07/05/2010 04:05
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Sjekket flood gate justeringa? Er den langt mot -, bryter man lett gjennom lockouten. Er oppå den dingsen over gaffelbenet som går rundt når du låser. For lavt trykk i demperen hjelper vel ikke heller. Klar over at det er to luftkamre som må pumpes inviduelt (oppe og nede)?

Den wiren til lockouten er ganske sensetiv forøvrig. Kanskje mulig å stramme den enda litt? Var litt knot på min, måtte dytte selve svinghjulet 1-2mm mot låst posisjon før jeg strammet til wireskruen.

Re: Rock shox sid race [Re: trippeh] #937135 07/05/2010 04:09
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Merk at flood gaten er en slags sikkerhetsventil - du skal klare å bryte gjennom den. F.eks. ved harde slag, eller når du trykker den ned med mye makt. Er vel både for gaffelen sin del og personen som sitter oppå sykkelen.

Re: Rock shox sid race [Re: trippeh] #937136 07/05/2010 04:14
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
"Sjekket flood gate justeringa?"

Dette har jeg ikke sjekket. Er dette noe man bør drive med på egenhånd?

"For lavt trykk i demperen hjelper vel ikke heller."

Jeg veier 80+ kg, og har pumpet opp til ca 90kg, oppe og ned.

"Var litt knot på min, måtte dytte selve svinghjulet 1-2mm mot låst posisjon før jeg strammet til wireskruen."

Jeg gjorde det samme her, føler ikke jeg har mer å hente på ytterligere stramming.

Sånn ca, hvor mye vandring har du på din gaffel i låst posisjon?

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #937139 07/05/2010 04:49
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Flood gaten kan du godt skru på selv ja. Er den blanke saken oppå det blå svinghjulet som wiren er festa i på gaffelen. Du bare vrir den med fingra.

Er det et problem under sykling forøvrig? Vugger den når du står og gamper oppover mens den er låst? Litt av tanken er jo at det bare skal låse nok til å unngå vugging under sykling, men slå gjennom når det kommer humper. Ergo blir jo "stå stille og presse ned"-testen litt feil.

Ville vært pussig om ikke dette ble sjekket før du fikk ny, men.

Min gaffel komprimeres med ca 5mm i låst (så lenge den ikke slår gjennom). SID Team '09, men det går vel for det samme.

Redigert av trippeh; 07/05/2010 04:51. Rediger grunn: sjekket
Re: Rock shox sid race [Re: trippeh] #937173 07/05/2010 06:15
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Normal "sjekkliste" dersom rockshox sid eller reba låser dårlig er som trippeh sier:

1. Sjekk at wire som vrir om hjulet på høyre gaffelben er tilstrekkelig stram.

2. Juster floodgaten slik at det skal større belastning til for at gaffelen bryter låsingen.

3. Dersom det er en markert dødgang ved låsing (og i normal vandring for den saks skyld) er det sannsynligvis for lite olje i høyre gaffelben. Etterfyll selv ved hjelp av videoer og manualer på sram.com eller så burde din lokale sykkelbutikk kunne hjelpe deg. Dersom du etterfyller selv, VÆR FORSIKTIG. For stor oljemengde vil ødelegge gaffelen.

Rune

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Rock shox sid race [Re: Supernova] #937179 07/05/2010 06:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Supernova
3. Dersom det er en markert dødgang ved låsing (og i normal vandring for den saks skyld) er det sannsynligvis for lite olje i høyre gaffelben. Etterfyll selv ved hjelp av videoer og manualer på sram.com eller så burde din lokale sykkelbutikk kunne hjelpe deg. Dersom du etterfyller selv, VÆR FORSIKTIG. For stor oljemengde vil ødelegge gaffelen.

I og med at dette er 2. gaffel trådstarter prøver vil jeg tro at dette ikke er tilfelle? Om trådstarter er vant med gafler som låser helt vil gaflene til RS fort oppleves som "merkelige".

Justere floodgate og lære seg å leve med litt vandring. ICON_SMILE

Re: Rock shox sid race [Re: EgilS] #937317 07/05/2010 09:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: EgilS
Justere floodgate og lære seg å leve med litt vandring. ICON_SMILE
Hør hør
-Kristian, FMLO (Folkerørsla Mot LockOut)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Rock shox sid race [Re: baronKanon] #937603 07/05/2010 13:57
Z
zup Offline
Medlem
Medlem
Z
Har SID race selv og veier 83kg. Føler ikke noe vandring når jeg står og sykler med den i låst.

Lurer litt på om denne gaffelen kan justeres melleom 80mm og 100mm vandring?

Re: Rock shox sid race [Re: trippeh] #937936 08/05/2010 04:24
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja det vugger definitivt når jeg står og trør. Jeg vil forsiktig anslå vandringen i en lett bakke til ca 4 - 5cm. minst. Fin vei uten andre humper enn de jeg selv skaper.

Men under syklingen forøvrig virker demperen slik jeg antar at dempere skal virke.

Men under sammenligning med mine kollegaers sykler, der var det "stå stille og presse ned"-testen som ble benyttet. Men det skulle vel virke på samme måte på min gaffel som deres går jeg ut i fra. Jeg hadde vel ca 10 X så stort utslag.

5mm utslag, som du har er det jeg hadde forventet.

Nå har de jo sendte meg ut av butikken 2 ganger med gaffel med feil som de lett burde ha oppdaget, og sagt til meg at den er slik den skal være, så min tiltro til dem er ikke lenger den aller største.

Re: Rock shox sid race [Re: EgilS] #937937 08/05/2010 04:39
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: ruteress
"VÆR FORSIKTIG. For stor oljemengde vil ødelegge gaffelen."

Splitter ny gaffel, så jeg lar nok butikken få en nok en sjanse til å sjekke om alt er som det skal med demperen.

Jeg både håper og tror at gaffelen nok er i orden, så jeg vil forsøke med justering av denne floodgate ventilen, så får vi se om det gjør susen.

Redigert av ruteress; 08/05/2010 04:50.

Re: Rock shox sid race [Re: zup] #937938 08/05/2010 04:46
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: zup
Har SID race selv og veier 83kg. Føler ikke noe vandring når jeg står og sykler med den i låst.

Da veier vi omtrent det samme, så dette gir meg forhåpninger om at mitt problem lar seg løses.

Re: Rock shox sid race [Re: zup] #937945 08/05/2010 05:37
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig

Ja

Du må åpne opp gaffelen og legge på en spesiell plastring på demperenheten i høyre gaffelben.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #937974 08/05/2010 07:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå har de jo sendte meg ut av butikken 2 ganger med gaffel med feil som de lett burde ha oppdaget, og sagt til meg at den er slik den skal være, så min tiltro til dem er ikke lenger den aller største.

Har du prøvd å justere floodgate, eller er det kun en ukvalifisert antakelse at det er noe feil med begge to?

Mine 2 stykk Reba har sikkert også 3-4 cm vandring i låst stilling, hvilket fungerer utmerket.

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #938112 08/05/2010 14:47
S
SindreØ Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hadde samme gaffel i fjor, og i forhold til den jeg har i år (R7 mrd) må jeg si at sid`en ble ikke aldri "helt" stiv. Gynga alltid litt.

Redigert av SindreØ; 08/05/2010 14:48.
Re: Rock shox sid race [Re: EgilS] #938262 08/05/2010 19:14
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: EgilS

Har du prøvd å justere floodgate, eller er det kun en ukvalifisert antakelse at det er noe feil med begge to?

Mine 2 stykk Reba har sikkert også 3-4 cm vandring i låst stilling, hvilket fungerer utmerket.

Har ennå ikke justert floodgate, er på hytta i helgen og fant ikke liten nok unbrako, men jeg har god tro på at denne er i orden og vil fungere godt når jeg kommer hjem og finner rett verktøy.
Har fått mer kyndig veiledning her på forumet enn jeg fikk hos forhandleren min.

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #938285 08/05/2010 19:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ennå ikke justert floodgate, er på hytta i helgen og fant ikke liten nok unbrako
Du skal ikke trenge Unbrako for å justere floodgate. Den sølvfargete knotten det står "Gate + -" på skal kunne vris med hånden. Unbrakoen er for å ta av knotten.

Floodgate skal forresten justeres med lock-out på.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Rock shox sid race [Re: oivindg] #938289 08/05/2010 19:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Her kan sikkert gaffelens bruksanvisning være grei å ha, selv om det er litt pysete å bruke slikt. ICON_SMILE

Re: Rock shox sid race [Re: oivindg] #938304 08/05/2010 20:16
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: oivindg
Har ennå ikke justert floodgate, er på hytta i helgen og fant ikke liten nok unbrako
Du skal ikke trenge Unbrako for å justere floodgate. Den sølvfargete knotten det står "Gate + -" på skal kunne vris med hånden. Unbrakoen er for å ta av knotten.

Floodgate skal forresten justeres med lock-out på.

Øivind

Klarte ikke å vri den med fingrene, oppdaget unbrakoen og gikk ut fra at det er en set skrue. Feil det da?

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #938305 08/05/2010 20:21
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klarte ikke å vri den med fingrene, oppdaget unbrakoen og gikk ut fra at det er en set skrue. Feil det da?
Tror det. På min gaffel fester den knotten. Eneste gangen jeg har problemer med å vri min, er når jeg ikke har vaier til lock-outen og den Unbrakoskruen står litt opp av hullet sitt.

... når jeg tenker meg om, så var det noen i fjor som hadde problem med at floodgaten gikk tregt eller satt fast. Men jeg husker ikke hva fixen var.

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Rock shox sid race [Re: oivindg] #938318 08/05/2010 20:42
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: oivindg

... når jeg tenker meg om, så var det noen i fjor som hadde problem med at floodgaten gikk tregt eller satt fast. Men jeg husker ikke hva fixen var.

Øivind
Joda du hadde rett, tok en tang og brukte litt forsiktig kraft. Knotten var bunnet ut og litt til, mot klokken, nå er den hand-tight og bunnet ut, med klokka. Håper og tror det er den rette veien for å fikse mitt problem. Skal ut å teste i morgen. Takk for hjelpen.

Re: Rock shox sid race [Re: ] #938320 08/05/2010 20:47
Z
zup Offline
Medlem
Medlem
Z
Når jeg fikk sykkelen erindrer jeg at gaffelen føltes veldig "myk" og ba de pumpe mye mer luft i gaffelen. Følte jeg "bunnet" gaffelen når jeg var på sti.

Etter XXL på forus pumpa mer luft i gaffelen har den vært helt sinnsyk god. Gummistrikken som antyder hvor mye den har fjæret er totalt etter en dag på sykkelen ca. 5-6 cm i max.

Men, se hvor langt strikken går, gaffelen min er i allefall veldig stiv og ikke snakk om flere cm vandring selv med små landinger.

Re: Rock shox sid race [Re: zup] #938338 08/05/2010 21:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Men, se hvor langt strikken går, gaffelen min er i allefall veldig stiv og ikke snakk om flere cm vandring selv med små landinger.

Hvis du ikke bruker mer enn litt over halvparten av vandringen vil jeg si at den er feil innstilt.

Re: Rock shox sid race [Re: EgilS] #938359 08/05/2010 21:59
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har aldri helt forstått hvorfor enkelte folk skal ha så avanserte dempegafler når den viktigste funksjonen ser ut til å være låsemekanismen og at minst mulig vandring utnyttes. Med riktig tråkkteknikk skal ikke gaffelen gynge særlig mye, i spurt og tunge klatringer kan man låse.

I was just riding along...
Re: Rock shox sid race [Re: JB.] #938408 09/05/2010 04:50
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: JB.
tunge klatringer kan man låse.

Joda da kan man låse, men det var jo liksom det som var problemet da.
Og hvorfor folk, meg selv inkludert, kjøper avanserte dempegafler når de egentlig ikke har behov for det.
Reklame fungerer ICON_WINK

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #938479 09/05/2010 08:29
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JB.
tunge klatringer kan man låse.

Joda da kan man låse, men det var jo liksom det som var problemet da.
Og hvorfor folk, meg selv inkludert, kjøper avanserte dempegafler når de egentlig ikke har behov for det.
Reklame fungerer ICON_WINK

Innlegget var egentlig ikke rettet direkte mot deg, mer som en generell observasjon etter å ha jobbet en del med sykkel. Men ja, reklame fungerer svært bra. Det er vel hele dette forumet et godt eksempel på =)

Og apropos det med dempere som ikke fungerer slik som de skal (dette er heller ikke rettet direte mot OP). Min erfaring er at feil på gafler viser seg i de aller fleste tilfeller å være brukerfeil. For mye/lite luft, ikke justert rebound, kompresjon, boost valve osv. Greit nok at bruksanvisninger er for pyser, men av og til kan det jo være en idé å ta seg en titt ;-)

I was just riding along...
Re: Rock shox sid race [Re: JB.] #938596 09/05/2010 12:12
ruteress Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker for all veilednig, nå ser det langt bedre ut mht demperutslag i låst pos.
Asfalt bakke, ca 6% stigning, i stående posisjon, sikkert dårlig teknisk utført, gir en vandring på 3 - 4 mm. Det må vel være godkjent.
Bare en ting som gjenstår før jeg er fornøyd med kjøpet, ifm bytting av gaffel, ble det montert fjernstyrt lock out, som jeg egentlig ikke ville ha, denne står veldig krøkkete plassert, og hindrer giring. Denne vil bli byttet med en mer hensiktmessig modell.

Re: Rock shox sid race [Re: ruteress] #938841 09/05/2010 18:44
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Asfalt bakke, ca 6% stigning, i stående posisjon, sikkert dårlig teknisk utført, gir en vandring på 3 - 4 mm. Det må vel være godkjent.
Jepp, det ligner veldig på det jeg har, i alle fall.

Kos deg med fin gaffel!

Øivind

Re: Rock shox sid race [Re: ] #940698 11/05/2010 20:35
Z
zup Offline
Medlem
Medlem
Z
Har også BMW men holder meg til fartsgrensene og kobler motorvarmeren på EL-bil ladestasjonen på jobben...

Ser ingen poeng å sutre over andre kan kjøpe fine tinger, bare å jobbe og tjene peng til en gaffel du også.

Re: Rock shox sid race [Re: ] #941546 12/05/2010 16:18
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13
Alikevel litt surt å se en så fin dempergaffel bli bedømt utfra hvordan den yter som en stiv gaffel.
Jaja, men den suger jo som dempegaffel, da!

Øivind

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support