Helt enig, jeg har hørt "The Brothel" et titalls ganger siden den kom ut, og den slipper ikke taket. Må være noe av det beste som har blitt gitt ut på denne siden av 2000-tallet. Albumet er for øvrig også fantastisk.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Musikk; hva er det som røsker tak i sjela di?
[Re: Mr Blomst]
#93429303/05/201022:34
Denne melodien har jeg sett Peterson fremføre i konserthuset, og tårene trillet, ikke bare hos meg.
Aftenposten skrev noe slikt som "toner blir ikke vakrere enn dette"
Synes også en av kommentarene under videoen er god.
"Life experience teaches us that music is communication and here Oscar is simply showing his respect,love and sadness for his friend who passedon. Would that we could all be lucky enough to have such a gentle genuine giant for a friend. It's not always about complexity and chops ,that's just some talent and a bunch of practice. It's about depth of feeling"
Denne melodien har jeg mange sterke minner fra, både triste og gode.
Desverre er lyden dårlig, men dette var flott live!
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Ellers må jeg si at denne har en egen plass,først og fremst for at den minner meg om en periode hvor min datter var syk. Som nå heldigvis snart blir 4 år.
Jeg hører etterhvert ganske mye på elektronisk musikk, en kar fra Tromsø som kaller seg Biosphere har gitt ut nydelig ambient i 20 år nå, favoritten er denne:
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: Espen]
#93437104/05/201007:05
Hører den nå, må jeg si det er utrolig høy hippiefaktor på både Vibeke S og sangen. Når kom denne da?
Tiden med Weld var midt på 90-tallet.
Vibeke Saugestad er en av mine norske favorittartister, men om dere bare liker Weld har dere litt hjemmelekse å gjøre. Weld var et flott gjennombrudd for Vibeke S, men bandet var vel relativt middels. Vibeke S holder på med soloprosjekt fremdeles, og det var ikke så mange år siden hun slapp sin tredje soloplate. Alle soloplatene hennes er drivende flott powerpop. Innimellom har hun også hatt noen andre bandprosjekt. Som Thelyblast (punk-inspirert), og Thinkerbell (rolig visepop).
Men altså, hør på hennes soloplater, og bli glad! :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#93437604/05/201007:14
...en kar fra Tromsø som kaller seg Biosphere har gitt ut nydelig ambient i 20 år nå...
Geir Jensen ja, også kjent fra Bel Canto, en pionér i elektronika verden, og en ydmyk og jordnær type som du trygt kan gå i tau med! Han har laget denne flotte fjell guiden for Troms.
Musikk som treffer sjela? Må innrømme at den ikke traff første gang. Ikke andre heller. Men det er noe så skjørt og ekte med Antony Johnson. Shit, jeg skulle jo ikke høre på slik sippe musikk så tidlig på morran....
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: DavidS]
#93441704/05/201007:53
Nå er jeg jo bergenser, tegneserienerd og var over gjennomsnittet opptatt av den filmen den kommer fra når jeg var 16 år yngre enn i dag. Men den stemningen og den settingen denne låten ble hørt i første gang gjør at den fortsatt sitter spikret i følelsesregisteret mitt.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: KimNK]
#93444704/05/201008:19
Nebraska med Bruce. Har den bare på LP, og hører bare på den annethvert år når jeg er alene hjemme og litt trist. Det er tross alt noen som har det verre....
LarsB
[Re: larsb]
#93449104/05/201009:02
En av artistene som virkelig kommer under huden min, er Sufjan Stevens. Han er en av de store låtskriverne på denne siden millenniumskiftet. Det er vanskelig å plukke ut den ene låten som røsker mest i sjelen, da særlig Illinois-albumet inneholder nesten utelukkende "gåsehudmateriale". Åpne en flaske vin og sjekk det ut på Spotify, så har dere en helaften.
Likevel skiller låten Casimir Pulaski Day seg ut. Den handler om en jente som dør av kreft, og er spesiell for meg ettersom en venninne fikk kreft omtrent samtidig som jeg hørte sangen første gang.
Sjekk også ut The Mistress Witch from McClure (or, the Mind That knows itself)
Jammen ikke lett å plukke ut én låt som røsker tak i sjela, når det er så mange å velge mellom. Det kunne vært Motorpsycho, Greg Brown, Radiohead, Tom Waits....