Hatgruppe facebook
|
Re: Hatgruppe facebook
[Re: Vanilla Ninja]
03/05/2010 12:59
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Det ser ut til at jeg er en av de få som fremdeles får lov til å henge der inne.
Betyr dette at jeg ikke ses på som en verdig debattmotstander, eller betyr det at folk liker meg?
Jeg prøver å finne ut om jeg skal være fornærmet eller smigret.
LJ jeg følte med en gang at jeg ikke har bidratt nok i hvertfall
|
|
|
[Re: FHanserud]
03/05/2010 23:36
|
sissel l
Entusiast
|
Entusiast
Tråden var laaaang lesing på en mandags kveld, men veldig interressant å lese gjennom hele, mange gode argumenter og stor seriøsitet  Det er russetid, de kjører på veien i disse dager. De er ferdige etter 17. mai (  ), men inntil da kan det hende man treffer på røde, blå, svarte biler. Forrige uke syklet junior og jeg og (langs landevegen, midt utpå bondelandet) da en russebil kom opp ved siden av meg og avfyrte et trykklufthorn. Jeg må innrømme jeg skjente godt ut i grøftekanten, hadde akkurat skiftet pedaler (click) og sleit med å få løsnet beina fort nok ut. Da jeg endelig fikk stanset, snudde junior seg (han hadde oppdaget dem da han snudde seg, noe han fikk beskjed om var farlig...) og ventet på min reaksjon. Junior er 8 og russ er kul!. Jeg begynte å le, jeg lo så tårene rant, mest fordi jeg vet reaksjonen min må ha vært priceless. Skulle gjerne betalt for å reaksjonen i reprise. De burde jo absolutt ikke gjort det, men jeg kan le av det meste. Det var uskyldig morro og gikk bra. Dessuten er de borte fra veien etter 17. mai
Trening gjør mening:o)
|
|
|
[Re: sissel l]
05/05/2010 17:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og da er jeg og Enzo og Christoffer kastet ut av enda en gruppe. Stakkars folk som har slike problemer med å forholde seg til virkeligheten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/05/2010 18:03
|
HansG
Fersking
|
Fersking
Da var det en ny gruppe ute: ta en syklist med døra dagen opprettet. Anbefaler alle og rapportere gruppen.
|
|
|
05/05/2010 18:15
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Og da er jeg og Enzo og Christoffer kastet ut av enda en gruppe. Stakkars folk som har slike problemer med å forholde seg til virkeligheten. De er jo der for å hate, blir sikkert alt for slitsomt når noen snakker fornuft.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
05/05/2010 18:39
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er da litt forskjellig ute og går. Denne gruppa, for eksempel, tror jeg nok kan ties i hjel: JÆVLA SYKLISTER!
|
|
|
[Re: HansG]
05/05/2010 18:44
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Da var det en ny gruppe ute: ta en syklist med døra dagen opprettet. Anbefaler alle og rapportere gruppen. Utført, selv om at det ikke ser ut til at det har hatt effekt for fjerning av de andre gruppene på fb.
|
|
|
[Re: haakotho]
05/05/2010 20:07
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen samfunnsvitere her inne som kan forklare dette hatet som disse gruppene tilsynelatende representerer? Hva er det i vårt samfunn som gjør at slike grupper får medlemstall lik antall innbyggere i en norsk småby?
Si nå at en del av disse elsker f..ball, og er blant dem som jeg kan bli irritert på hvis jeg tilfeldigvis kjører forbi stadioen til min hjembys eliteklubb. Der de etter kampen virrer ut i veibanen og skråler og vifter med flagg og skjerf. Okay, jeg er ikke interesset i f..ball, og jeg legger kjøreturen en annen vei om mulig når jeg vet det er kamp. Men, jeg legger dem ikke for hat for det. Mulig det finnes en fb-gruppe også for de som hater f..ballfans. Ja, jeg kan synes det er rimelig unødvendig at hu dama med kurv foran på sykkelen tråkker i vei i 10 km/t midt i veibanen, når det ligger en flott gang og sykkelvei ved siden av. Hun er i sin fulle rett til å gjøre så. Men jeg begynner ikke å oppføre meg som en idiot for det.
Mulig dette var dårlige eksempler, men det bare datt ned i hodet mitt. Grunnen til at jeg skriver f..ball, er at hver gang jeg forsøker å skrive ordet som begynner på f og slutter med ball, så blir det automatisk gjort om til "ballspill".
|
|
|
05/05/2010 20:11
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Det er da litt forskjellig ute og går. Denne gruppa, for eksempel, tror jeg nok kan ties i hjel: JÆVLA SYKLISTER! Liker spesielt den siste setningen. Kategori: Sport og fritid - Ekstremsport Beskrivelse: SYKLISTER KAN BRENNE ^^^^^^^^^^^^^^^^ Ikke JEG da selvfølgelig ^^ Eller alle andre syklister som HOLDER SEG HVOR FAEN DE SKAL!! Ja, som kommisjonens ( nå Misjonens ) medlemmer alltid sa: "Nå skal det smelle!" SYKLISTER, dere som sykler på VEIENE! Hva faaaaen går innom skallen deres når dere ukontrolert som ett BARN vingler sakte og usikkert på en VEIBANE som er skilta 60km/t og når dere SJELDENT ser bak dere ser en kø så langt øyet kan rekke?! Dere skal ikke TRO at dere er så JÆVLA spreke at dere opprettholder den fartsgrensa, selvom det virker som om det går jævla unna der dere kjenner pulsen stiger, det suser i ørene og vet at de SKRALLE kroppene deres omfattet med kroppskondom vil gå til HELVETE med den minste feilskjær og kontakt med asfalt! For noe jeg har lagt merke til så er det at det er mest GAMLE som opprettholder denne selvmordsaktiviteten. Ett siste lille kick før dere tar på dere tredressen kanskje? Ikke ta dere med OSS i aktiviteten da? Prøv Strikkhopp med stivt tau ( eller noe annet fra Pondus vitterlige idéer ) -Jammen asfalten opprettholder ikke den standarden den skal ha! -Vi syklister har da like mye rett å være på veien som dere med 4 hjul (De mest iherdige idiotene har ofte en veiparagraf å opprettholde argumentet med...) -Mye folk på asvalten Sier dere med ett SURT smil og spytt i munnviken med en gang noen kan finne på å komme med kritikk til dere ( som faen meg er GODT fortjent! ) og mener dere har så jævla mye mer rett enn oss vettuge folk bare fordi dere er gamle og kanskje har opplevd krigen. -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_- Vel, det holder FAEN ikke! Logisk sans har aldri skada noen! Men det er kanskje ikke logisk for dere idioter å holde dere på en asvalt som kommunen har brukt FLERFOLDIGE penger på og er for nettopp sånne idioter som dere og er FRI for folk og hindringer? Nuvel, det er vel kanskje mer logisk for dere å opprettholde en så syk kjørestil på veibanen at dere magisk klarer å prestere å holde dere i alle kjørefelt samtidig! Åhh, så flinke dere er! Nei, dere er ikke flinke, selvom dere kanskje har det bildet i hodet der dere tar på dere barnebarnest rosa sykkelhjelm, og bildet forteller at du er like rå som de derre syklistene du har sett på Tour de France som du har tatt opp og sett på innspurten for ørtene gang for å "gire" deg opp. Og i tillegg, du var da også med i "Birken" sier du stolt, men nevner lite om at du kom på en plassering som har 5 siffre. VEL DU ER IKKE DET! DU suger pikk, og det er ikke bare DERE som er ofrene Hvem er det som må bøte med politietterforskning og slaktet traffikkforsikring ( + kasko ), mens dere blir skrapt opp fra veibanen? Det er OSS! OSS (snart) bilkjørere. Bare fordi dere synes det ikke er så "behagelig" med den dumme asfalten som så fint er satt opp for dere. Det er nå (omtrent) bare de gamle som driver med dette. De vil vel åpenlyst dø?! Vel, da synes jeg vi bilførere skal ta noe av ansvaret og la dem få vilja si! Hva annet er logisk?! Åh herregud, og jeg har ikke LAPPEN engang!! Personverntype: Åpen: Alt innhold er offentlig.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
05/05/2010 20:18
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Det slår meg hvor fantastisk uintelligente mesteparten av medlemmene i disse gruppene fremstår...
|
|
|
[Re: FHanserud]
05/05/2010 21:21
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det er vel uansett vanskelig å uttrykke sin fulle vrede med capslock'en på og samtidig skulle prøve å fremstå som rasjonell og reflektert? Men det er ting som tyder på at mannen bak "jævla syklister" faktisk har ett snev av humoristisk sans  jeg lo i hvertfall av noen av poengene hans. (merk at gruppa har vært aktiv siden 2008, uten å samle de helt store tilhengermassene...)
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
05/05/2010 23:41
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ironisk at det er gruppene "Vi som ikke liker syklister.." og "Kjære syklister..." som hiver oss ut, mens "Vi som hater de jævla syklistene.." er den gruppen hvor vi har oppnådd best dialog og fremdeles er velkomne? Kanskje ikke så rart at det de skinnhellige haterene som er mest intolerante. Jeg melder meg IKKE inn i "Død over alle syklister, ta dem med døra" for å kommentere selv ikke under pseudonym. Derimot vil jeg gjerne politianmelde Mats Alexander Sund for det han skryter av på den siden. Haha...var nettopp ute og kjørte... presset to syklister nesten av veien.. da skrek de og bannet og syklet etter meg. så jeg stoppet og spurte hva som var problemet. de spurte hvorfor i helvete jeg prøvde å kjøre de ned og at jeg var SÅ nærmt fra å få meg en klessing. haha så jeg bare sa kom igjen da så kjørte jeg.. hihi.. neste gang blir det med døren.. MOHAHHA På Politiets tipsside https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/Tips_1.xml må man fylle inn politidistrikt, Mats Alexander sogner til Hordaland. Dess flere tips, dess større sannsynlighet for at Mats Alexander får en telefon fra onkel. Jeg la ved link, og tok en screendump. Gjør det samme i tilfelle politiet kontakter dere.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
06/05/2010 06:26
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Det burde ha vært en god ide, men jeg tror ikke Politiet vil foreta seg noe som helst i denne saken, men det kan jo være verdt et forsøk. Jeg pleier konsekvent å rapportere alle slike hatsider (selv om det ikke er sykkelrelatert) til FB. Det ser ut til å hjelpe litt. Send gjerne en PM til starter og administratorer av gruppe og varsle dem om at de vil bli politianmeldt om de ikke fjerner hat-innhold på siden umiddelbart.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
06/05/2010 06:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Send gjerne en PM til starter og administratorer av gruppe og varsle dem om at de vil bli politianmeldt om de ikke fjerner hat-innhold på siden umiddelbart. Oops. Posten min over ble slettet. Uansett, administrator Madelen Fox Hegdal har fått noe å tygge på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/05/2010 07:50
|
Dan
More than words
|
More than words
Oops. Posten min over ble slettet. Uansett, administrator Madelen Fox Hegdal har fått noe å tygge på. Fortell, fortell! Kan ikke dere som gjør denne samfunnsnyttige (ingen ironi) jobben med verbal slåsskamp på FB legge kopier av trådene her på forumet slik at vi kan lese dem uten at de blir slettet?
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
06/05/2010 07:57
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Det burde ha vært en god ide, men jeg tror ikke Politiet vil foreta seg noe som helst i denne saken, men det kan jo være verdt et forsøk. Jeg pleier konsekvent å rapportere alle slike hatsider (selv om det ikke er sykkelrelatert) til FB. Det ser ut til å hjelpe litt. Det er vel fremdeles en god idé, om ikke en borgerplikt å melde fra om at noen bryter loven og med overlegg utsetter andre for fare? (Og atpåtil skryter av det?) Om det gir noe utfall gjenstår å se. Nå var det ikke en anmeldelse per se, men et tips til politiet. Jeg ordla meg feil i min forrige post, beklager. I mitt tips skrev jeg at dersom de har motatt anmeldelse/klage fra to syklister den 27. april, og om det i så fall er uklarheter rundt hendlesesforløpet (være seg sjaførs identitet el. lign.), så kan det jo være nyttig å lese sjaførens egen versjon av hva som skjedde. Uansett føler jeg meg ikke trygg som syklist når det kjører en slik tulling rundt på veiene i hjemkommunen min.(Jeg passerer faktisk fyrens adresse på en av mine faste landeviestreningsrunder.) Det var ikke FB-gruppen jeg tipset politiet om, det var Mats Alexanders bilkjøring. Tidligere har jeg "hjulpet" til at politiet har villet opprette ny sak etter at de ble tipset om at vitenavhør av en hendlese ikke stemte over ens med vitnets blogversjon. Om ingenting skjer i denne omgang, så hadde det jo uansett vært greit dersom Mats Alexanders navn dukker opp i politiets arkiv om han senere blir involvert i en "ulykke", slik at man da kan referere til hans holdninger og ansvarsfølelse ovenfor både syklister og Veitrafikkloven. Jeg har til nå ikke opplevd at det å trykke "varsle" på FB hjelper det spøtt. Gjelder din erfaring også hatsider mot syklister, eller hatsider generlet? Den gjengse forklaingen fra side/gruppe adm. pleier å være "Det er ikke ment seriøst, vi bare tuller, har du ikke humor, dette må du jo forstå", og jeg er redd FB deler det synet så lenge det ikke er snakk om direkte personangrep, oppfordring til "ordentlig" vold (Hit A Ginger Day o.l.) eller rasisme. Urimeligheten i FB-gruppens navn diskvalifiserer den kanskje fra å bli tatt som en reel trussel av FB, er jeg redd for.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Dan]
06/05/2010 07:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken gruppe er dette, Geir? Ikke at jeg er misfornøyd, men jeg er fremdeles ikke kastet ut fra noen av gruppene. Folk liker meg tydeligvis. 
|
|
|
06/05/2010 07:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det må jeg vente med til jeg kommer hjem. iPhone lar meg ikke kopiere tekst fra sent-folderen min i FB (verken fra FB-appen eller Safari) og jeg gidder ikke ta avskrift.
|
|
|
06/05/2010 08:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvilken gruppe er dette, Geir?
"Kjære syklister. Dere har et eget fortau. Vær så snill og bruk det."
|
|
|
06/05/2010 08:05
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aha.
Hos meg ser jeg faktisk ikke hvem som er administrator der. Da er jo alt greit. Jeg henger fremdeles med.
LJ
|
|
|
06/05/2010 08:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det vet ikke jeg heller. Gruppa hvis administrator jeg sendte PM til er "Ta en sykelist (SIC) med døra dagen (SIC)"
Merk: Forumet sensurerer "s y k e l i s t", men det var det hun skrev.
Jeg la meg på en linje som jeg håper funker med målgruppen ungt, vimsete kvinnemenneske i 20-åra som føler seg tøff på internett, og heisen går ikke opp til de etasjene der konsekvensutredningen foregår.
Sammendrag: 17-årig sønn sykler landevei. Lillesøster nesten 13, død av kreft for 18 måneder siden. Orker ikke begrave et barn til. Antakelig ment som humor, men smakløs. Mange ustabile individer der ute kan tenke seg å følge oppfordringen. Rapportert til FB. Slett umiddelbart!
Hvis hun ikke følger oppfordringen, eksalerer jeg. Hun slipper til slutt, garantert.
|
|
|
06/05/2010 08:28
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Fortell, fortell! Kan ikke dere som gjør denne samfunnsnyttige (ingen ironi) jobben med verbal slåsskamp på FB legge kopier av trådene her på forumet slik at vi kan lese dem uten at de blir slettet? Her er et eksempel, Dan : Ivar Og Odin Andersen hva med planking er det lov?? man holder en 2"x4" bjelke ut vinduet så den treffer i det man kjører forbi...prinsipet e jo det samm...lov det ja?? hæhæhæh?? Ta en sykelist med døra dagen Leste faktisk i vg i går tror jeg det var, da hadde flere syklister i oslo fått bot av politiet siden de hadde sykklet på rødt lys osv, hva er det for noe da? tror de at de kan gjøre hva de vill å bryte reglene siden de sykkler.. uffåhuff! ja nå er vi over 1000 medlemmer her så vi får se hvem den heldige syklisten her haha! Ta en sykelist med døra dagen ivar og odin; jo det var en veldig god plan syns jeg! det skal jeg prøve en gang! enkelt og greit, slipper man å få en stygg bulk i bil døra au!  Sjarmerende ? Dette ligger på denne linken.
Redigert av Clotho_NOR; 06/05/2010 08:29.
|
|
|
06/05/2010 08:32
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Der var hun, vet du. Jeg valgte å skrive litt lenger: Jeg er usikker på om du faktisk mener det du skriver på facebook-siden din, eller om du bare vil tøffe deg. Uansett ser jeg at du ved mange anledninger oppfordrer direkte til voldshandlinger mot trafikanter som bruker sin lovfestede, og anbefalte, plass i veibanen. Du truer også med at du selv vil utføre slike handlinger.
Selv er jeg ingen tilhenger av slik oppførsel, verken fra mopedister, bilister, syklister eller fotgjengere (det finnes drittsekker i alle leire). Når slike trusler i så stor grad blir framsatt mot grupper eller enkeltpersoner velger jeg derfor å sende en bekymringsmelding til politiet, slik at de kan se over hva som blir diskutert.
Jeg regner med du har forståelse for dette.
Vel å merke er jeg ikke så sikker på om hun har denne forståelsen, men jeg tar sjansen. LJ
|
|
|
06/05/2010 08:35
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg skrev denne:
Hei!
Ser at du har startet en hatgruppe på FB der du direkte oppfordrer folk til å begå lovbrudd og utøve vold mot syklister som har sin rettmessige plass i trafikken.
Jeg regner med at du vet at slike oppfordringer er forbudt etter norsk lov, og at mennesker som oppfordrer til lovbrudd ofte blir anmeldt til politiet.
Hvis du mot formodning er såpass dårlig informert om det norske lovverket at du ikke visste at oppfordringer til voldsbruk er forbudt så er jeg en såpass generøs fyr at jeg gir deg litt tid til å fjerne gruppa/sida før jeg tipser politiet. Hva med om du gjør det i løpet av dagen? Før 23.59 for eksempel?
Hvis du lurer på hvilke rettigheter syklister og bilister har i trafikken så tar jeg gjerne en diskusjon på det, men ikke med oppfordringer om voldsbruk som bakteppe.
Med vennlig hilsen Ove (snill og grei bilist/syklist)
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
06/05/2010 08:36
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette ligger på denne linken. Nei, det gjør det ikke. Autokorrekturen retter faktisk til og med ord i lenker, og din sender oss rett til en "ukjent lenke"-side.
|
|
|
06/05/2010 08:41
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Hvis mange nok tipser politiet om siden, kan det jo hende de føler de må foreta seg noe? Hvor gammel er egentlig denne jenta?? Er hun under 18 må vel nesten foreldrene involveres også??
|
|
|
06/05/2010 08:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Han journalist-fyren som er ute etter mot-trender til Birken har jo massevis av stoff her; ringe opp de som kjekker seg på Facebook for et intervju (må jo være knall med navn og bilde i en stor, norsk avis), snakke med Politiet om hvordan de ser på saken ("nei, vi har ikke ressurser til å følge opp slike ting", "jasså, sier du at politiet ikke tar drapstrusler alvorlig?", "nei altså, jo det gjør vi, men ikke disse"...), osv. Trygg Trafikk, sykkeloyvind, NAF, Transportforbundet... ju neim it; her kan det drives folkeopplysning. Og så kan kjekkasene bli kjent for enda flere, både arbeidsgivere, familie, svigerfamilie og sokneprest, som syklisthatende individer som oppfordrer til (grove) brudd på norsk lov.
|
|
|
06/05/2010 08:44
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Nei, det gjør det ikke. Autokorrekturen retter faktisk til og med ord i lenker, og din sender oss rett til en "ukjent lenke"-side. Du har rett. Linken er http://www.facebook.com/pages/Ta-en-syklist-med-dora-dagen/123209434362449?ref=search&sid=545290405.2284991115..1&v=wall#!/pages/Ta-en-syklist-med-dora-dagen/123209434362449?v=wall&ref=search Her har jeg endret syklist to ganger fra s y k e l i s t, så det må settes inn et par e'er.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
06/05/2010 08:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finner du arbeidsgiver, så send også en mail til denne. De vil høyst sannsynlig ikke være videre glad for at den ansatte fremmer holdninger av denne typen. Selv ikke på fritiden. Er FB-profilen i tillegg oppdatert midt i arbeidstiden har man enda et godt poeng :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/05/2010 08:47
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg valgte i hvert fall å sende et tips til politiet i Østfold om siden. Ifølge siden til Madelen er hun russ i år, og dermed muligens opptatt med andre ting enn Internett i disse dager.
|
|
|
|
|