Blandt de rimeligst tilgjengelige komponenter, som ikke veier et tonn da.
Ville heller kjøpt et Dura Ace sett et sted og fått noe holdbart. Aerodynamiske fordelen med et slik sett som matrix er marginal. Med de lite tiltalende logoene er det ikke BLING faktor heller
Det der er nok ikke hjulene Neko vurderer. Matrix karbonhjul selges gjerne på ebay til en ekstremt gunstig pris, rundt 3600kr før mva, og er skikkelig *bang for the buck*.
Førsteinntrykket jeg har av de er at de muligens har corima-felger i likhet med Pro sine 50mm hjul, men med færre eiker, lettere nav og en fin totalvekt på ca 1400g.
Med hvite logoer, eller helt uten, synes jeg de ser ganske flotte ut, selv om "Matrix" muligens er litt liksomtøft navn.
Re: Erfaringer med Matrix hjulsett?
[Re: larsb]
#93136930/04/201007:49
Dette er jo hjulmerket "X-treme", som da har en modell som heter Matrix..
Selve merket "Matrix" har jeg vært borti ved et par anledninger, og de er ikke bedre enn at det er tingen om du på liv og død MÅ ha carbonhjul. IKKE kjøp.
Det der er nok ikke hjulene Neko vurderer. Matrix karbonhjul selges gjerne på ebay til en ekstremt gunstig pris, rundt 3600kr før mva, og er skikkelig *bang for the buck*.
Førsteinntrykket jeg har av de er at de muligens har corima-felger i likhet med Pro sine 50mm hjul, men med færre eiker, lettere nav og en fin totalvekt på ca 1400g.
Med hvite logoer, eller helt uten, synes jeg de ser ganske flotte ut, selv om "Matrix" muligens er litt liksomtøft navn.
Var borti hjulene når jeg jobbet i butikk i min tid. Problemet var at felgbanene hadde en litt snodig form, så vi slet med å få limt dekk godt til felgen. Prøvde mange merker, uten hell. Lagerene var litt skralle, selve felgringen var direkte bløt, så det hele var litt billig og sjabert. Kjøpes mest for lyden vil nå jeg si..
En stund kunne en kjøpe 'Matrix' hjul fra Extralight...med Ti eiker. Er'ke akkurat det vi snakker om her
Larsb sin link er som nevnt kinakarbonen X-treme som har en matrix serie Akkurat de hjulene fra extralite med X-treme felgene var forøvrig litt....mystiske
Kanskje jeg som faktisk har førstehåndserfaring og har hjulene på sykkelen min skal dele noen ord?
Jeg kjøpte mine på eBay for $575, og det var det de kostet ink. frakt, toll og alt. Altså ca 3000,- for sub 1500g 50mm karbonhjul ferdig hjem i stuen. Det følger med ventilforlengere, bremsklosser for karbonfelg og dekktape. Førsteinntrykket var helt ok. Lette, meget lettrullende nav og helt ok byggekvalitet. Hurtigkoblingene er meget lette, og har mulighet for å skru løs "håndtaket". Funker helt topp.
Dekkmontering med Schwalbe Stelvio og Conti GP4000SR i kombinasjon med tape gikk som en lek. Satt limt på felgen uten noe som helst problemer.
I praktisk bruk er de som forventet. Ruller fint. Tar lite luft. Grei pariserfølelse i kjøringen. Til å stole på. Fremfelgen bremser godt, bak er det litt mer ujevnt. Bremser litt i rykk og napp. Har kjørt noen ritt med dem, samt litt trening, og det virker helt ok. Jeg har tidligere brukt bl.a. Zipp 404 (eldre type) og testet noen andre høyprofilkarbonhjul, og jeg må si at jeg ikke merker den helt store forskjellen. Noe mer solid inntrykk av navene på dyrere hjul, men selve felgringen minner veldig om Corima.
Om det er noe å satse på? Spørs hva du er ute etter. For meg som ikke var interessert i å svi av mange tusenlapper siden hjulene utelukkelukkende skal brukes i konkurranse, er det helt ok. Sikkert ikke verdens beste holdbarhet. Men det Alpers sier om felgringen har ikke jeg merket filla til i alle fall.
Funker storveis for meg. Jeg kan ikke forsvare å bruke masse tusenlapper ekstra bare for at det skal stå et annet navn på hjulene mine. Jeg tror ikke det er mange watt forskjell på disse og mange dyrere hjulsett. Holdbarhet er ikke et viktig tema uansett - så mange ritt sykler jeg ikke. Sjekk www.cycletaiwan.com for bra tilbud og gratis frakt.
Redigert av Hæ?; 30/04/201010:05.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Samme hjul som på sykkelen min, bare at årets modell har tatt vekk den grusomme rødfargen og den enda mer grusomme gullfargen på navene. C50-tubular de jeg har. Betalte som sagt 3000,- ink alt fra moderskipet på Taiwan.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#93158630/04/201011:21
Nei, du verden. Var det du som hadde Ksyriumer med virus og en høyreskifter i skilsmisseforhandlinger? Eller var du en av de andre snømennene i brakkebyen på Øysand?
#93160930/04/201011:42
Hjulene har nå vært en tur i en massevelt i Nordhordland 16. mai, og bakhjulet fikk seg et nakkeskudd. Ene eikenippelen og eiken ble regelrett dradd rett ut gjennom felgen. Jeg demonterte hjulet, sendte bilder til selger og får nytt bakhjul på garanti etter litt frem og tilbake. Ender opp med å betale frakt, men det kan jeg leve med. Er jo tross alt ikke noe som rammes av garantiordningen vanligvis dette.
Rittet som jeg ødela hjulet i var i vått og særdeles lite sykkelvennlig vær. En klubbkompis som gikk ned i samme velten ødela dessverre kneet sitt og kunne ikke fortsette. Dermed fikk jeg hans Easton EC90 - bakhjul. Og har dermed mulighet til å sammenligne litt der. Konklusjonen etter ca 9 mil på det hjulet er at forskjellen ikke er merkbar. Bremser ikke bedre, dog litt mindre rykkete. Kjørefølelse og slik veldig likt (står samme dekk på mitt og hans hjul).
Summa summarum - er godt fornøyd med hjulene, kundebehandlingen fra selger og prisen. Selv om dollaren har steget litt i det siste kommer vel disse på ca 4000,- ferdig inn nå.
#95354528/05/201011:54
Bremser godt i tørt, noe dårligere i vått. Da med de medfølgende bremseklossene. Med gule Swiss stop trolig bedre. Disse hjulene er helt konvensjonelle og helt sikkert innenfor UCI sitt reglement, selv om de trolig ikke står på noen UCI-liste. Merket er ikke akkurat stort og kommersielt ...
#95433229/05/201010:05
Hehe. Ja, det kan du jo si. Men i den velten florerte det med Ksyriumer med brukne eiker, en brukket Corratec-gaffel og annet knask som slet litt med "impact testing results" (ja jeg vet at gaffelen ikke er rammet av UCI sine regler for hjul, men like vel ... ). Det som skjedde med mitt hjul var nok langt innenfor det UCI har godkjent på andre hjul. Poenget er jo at ingen skarpe elementer skal stikke ut fra hjulet, eller løsne. Eiken hang fint i navet, nippenen satt forsatt på eiken og nippelen satt fortsatt i hullet sitt. Dog litt vel løst ...
#95522530/05/201015:35
Jeg kjørte ZIPP 404 og de svingte sykkelen til sides for massevelten ;-)
Kosten nok endel kr totalt den massevelten der..
Sitat: Hæ?
Liten oppdatering på Matrix-settet:
Hjulene har nå vært en tur i en massevelt i Nordhordland 16. mai, og bakhjulet fikk seg et nakkeskudd. Ene eikenippelen og eiken ble regelrett dradd rett ut gjennom felgen.
Absolutt ikke dårlig. Jeg stod og hang i veikanten sammen med en gjeng andre. Kom også en ung lovende rytter fra arrangørklubben slengende fra gruppe to med styret i ca 30 grader vinkel mot venstre. Etter en stund (ca 25-30 min?) sykla vi to av gårde sammen, jeg med hjulet til han stakkaren som ødela korsbånd og sesongen. Jeg kom inn på like over 3 timer, noe jeg tross alt må si meg fornøyd med siden vi hadde litt av en pit stop. Og bare var to til å gjøre hele jobben. Vi tok igjen en del grupper, og lå sammen med gruppe fire en stund. Men det ble for kalt, så vi måtte skynde oss hjem ...
[Re: Neko]
#125936111/09/201115:42