Dette er den o store tråden hvor mange bremserelaterte spørsmål kan samles. Passer for eksempel Hopes floating-skiver til Avid-kalipere (se forresten her om dette)? Har du trøbbel med bremsene, og trenger de lufting? Hvordan gjøres det? Du har CL-hjul, men vil ha på nye skiver med seksboltersløsning, hva gjør du? Bremsene hyler og piper fælt, er det noe som kan gjøres med det?
Gaute
Re: Skivebremser og kompatibilitet m.m.
[Re: gauter]
#92970228/04/201011:32
1. Trenger nye skiver da mine Avid, G2 Cleansweep, 160 mm, 6 bolts feste. De er skjeve og "risset". Bremsen er Avid jucy 5. Hvilke skiver anbefales? ønsker noen som ikke SÅ lett blir skjeve. og selfølgelig så rimelig som mulig..
2. Hvilke "Skivebremsbelegg" anbefales til Avid jucy 5. slitestyrke prioriteres over bremsekraft. Ingen downhill kjøring, dog små-feit rytter.
Never, ever make absolute, unconditional statements.
[Re: Kake]
#92972028/04/201011:47
1) Formula-skiver tåler mer før de blir skeive, selv om skeive skiver (tm) gjerne kan rettes, enten for hånd med rørleggermekanikk eller med spesialverktøy fra f.eks. Park Tool. Pass i så fall på å få de runde, ikke bølgete skivene fra Formula. 160 er 160, så disse går "omenann". Men legg merke til at Avid har 185mm, Formula 180mm hvis du skal ha dette f.eks. foran.
Gaute
[Re: gauter]
#92972628/04/201011:51
1. Trenger nye skiver da mine Avid, G2 Cleansweep, 160 mm, 6 bolts feste. De er skjeve og "risset". Bremsen er Avid jucy 5. Hvilke skiver anbefales? ønsker noen som ikke SÅ lett blir skjeve. og selfølgelig så rimelig som mulig..
Har kjørt på samme Avid-skiver (185 mm g2) siden 2007 uten å ha opplevd at disse har blitt skjeve. Jeg ville kjøpt Avid g3 160mm hvis jeg var deg.
Dette: http://deler.no/Grupper/Produkter/Verktøy/Oppbevaring/Kranklager_verktøy/Kranklager_avtager/BBB-BracketGrip-BTL-27-KranklageravtagerFor-MegaExo_Hollowtech-75867.aspx bør de ha i de fleste sykkelbutikker.
Bakbremsen min gir en ulyd og intens vibrasjon i rammen når jeg bremser litt forsiktig. Bremsene er montert etter boka, alle bolter er trukket til med riktig moment. Ikke sub heller.
Noen har hell med å stripse bremseslangen godt fast i ramma. Hvis det ikke virker kan du prøve å ta ut klossene og marinere BAKsiden godt med kobberpasta (pass på at det ikke kommer noe pasta på bremseflaten). Hvis det ikke virker kan du vurdere EBC sine røde bremseklosser (jeg har god erfaring med å kjøpe herfra). De slites raskt men gneldrer veldig lite.
[Re: Arne_And]
#93232301/05/201014:04
Kjøpte en ny Scott Scale 20 i slutten av forrige uke og hadde første turen i dag. Dessverre så ser det ut til å være problemer med både for- og bakbrems. Forhulet ruller ikke fritt og bakbremsen lager en forferdelig ulyd og vibrasjonene rister ballene løse.
Vedr. forhjulet, så virker det som om caliper ikke er "linet" til skiva. Dvs. bremseklossen subber på ene siden. Løsne caliper litt, slik at denne kan skyved litt sideveis. Trykk inn bremsen slik ar klossene strammer mot skiva. Hold dette trykket mens du drar til caliperskruene igjen.
Vedr. bakbremsen, så kan det muligens være kast i skiva.
Er det stor forskjell i bremse-effekt mellom å bruke 180 mm skive, kontra 160 mm? Jeg er ingen lettvekter, og føler at jeg godt kunne tenke meg litt mer effekt i frambremsen. Har Shimano SLX bremser.
Er det stor forskjell i bremse-effekt mellom å bruke 180 mm skive, kontra 160 mm? Jeg er ingen lettvekter, og føler at jeg godt kunne tenke meg litt mer effekt i frambremsen. Har Shimano SLX bremser.
Du vil merke en klar effektforbedring om du går opp fra 160 til 180 i skivestørrelse.
Lurte på om det er noen som har noen peil på dette:
Mine shimano deore m575 skivebremser krever klosser med resin belegg men det er jo helt umulig å oppdrive? Er det noen som vet om et produkt som har sammenfallende klosser? ser at bremsene M485 og 486 fra shimano har samme produkt nr fra shimano som mine (B01S). De har vært utsolgt hos CC i evigheter og CRC har de i metall ikke resin.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Du vil merke en klar effektforbedring om du går opp fra 160 til 180 i skivestørrelse.
Jeg har Juice 5 i dag med 160mm forran og bak. Hva må jeg ta hensyn til før en eventuell oppgradering til større skiver?
Jeg har Juice 5 i dag med 160mm forran og bak. Hva må jeg ta hensyn til før en eventuell oppgradering til større skiver?
enkelte lettvekts demperben tåler ikke store skiver. Sjekk spek på gaffelen din
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Hei. Trenger jeg å bekymre meg for at skivebremsene mine blir for varme ved lange nedkjøringer? Hvis det er tilfellet, hva skjer når de blir for varme? Her jeg bor kan du enten velge å sykle i dalen hvor det er flatt eller opp et fjell (som jeg foretrekker). Der jeg vanligvis sykler opp er det ca. 1400 høydemeter ned igjen til byen. Nesten hele veien er det sammenhengende bratt grusvei/sti. Så det blir et stykke ned og en god del bremsing.
Burde jeg ta noen hensyn eller er det bare å bremse i vei?
Du bør velge litt ekstra store bremseskiver og kanskje ikke de aller letteste bremsene. I verste fall kan bremsene slutte å virke hvis det blir for varmt, men de fleste moderne skivebremser er beregnet å tåle lange utforkjøringert, i hvert fall med litt store skiver. 180 mm foran og 160 bak er kurant på en lett sykkel, større hvis sykkelen er kraftig og/eller syklisten er tung.
I dag har jeg 160 mm foran og bak, XT bremser. Jeg er ikke spesielt tung, 75 kg og sykkelen (HT) er ca. 12 kg. Skal vurdere å bytte til noe større når jeg trenger å bytte skivene.
Det adapteret det skrives om over her, er det den saken som er montert mellom kaliperen og gaffelen? Tåler en Reba Race gaffel 180 mm skiver?