Det vil gå fint med Shimano. Kjede og frikranser går om hverandre mellom Sram og Shimano. Det er kun girhendler og bakgir som skaper problemer. Gitt at vi snakker om ni-delte grupper her.
Jeg har kjørt SRAM X9 og XO gir med både SRAM kjede og kassett, SRAM kassett og Shimano kjede, Shimano kassett og SRAM kjede. alle kombinasjoner uten problemer....
oppsummert: for nidelt (dvs ni tanhjul bak): sram bakgir og bakshifter må gå sammen, shimano bakgir og shifter går sammen -> ellers er alt av shiftere, forgir, kranker, kassetter og kjeder kompatible.
Eneste som MÅ sammen er bakgir og sjalter. Fram/krankgir og sjalter fungerer om hverandre.
Ikke hvis man kjører Sram Rocket skifter og Shimano bakgir. Det gjør jeg. Nå lurer jeg på om Rocket muligens er eneste skifter fra Sram som er/var Shimanokompatibel. Skifterene mine er noen år nå, så mulig de ikke finnes å få kjøpt lengre - men gode er de :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Eneste som MÅ sammen er bakgir og sjalter. Fram/krankgir og sjalter fungerer om hverandre.
Ikke hvis man kjører Sram Rocket skifter og Shimano bakgir. Det gjør jeg. Nå lurer jeg på om Rocket muligens er eneste skifter fra Sram som er/var Shimanokompatibel. Skifterene mine er noen år nå, så mulig de ikke finnes å få kjøpt lengre - men gode er de :-)
sram bakgir og bakshifter må gå sammen, shimano bakgir og shifter går sammen -> ellers er alt av shiftere, forgir, kranker, kassetter og kjeder kompatible.
ti-delt: det samme som over
Tja, det hersker betydelig kontrovers rundt hvilke kranker som passer med Sram XX tidelt. Iflg Sram og Speedgoat er detr kun XX-kranken som passer, mens min erfaring er at FSA K-force 2delt 29-42 krank passer utmerket (KMC-kjede), uten dremling.
Iflg Sykkeløyvind drev meridas mekanikere og dremlet natt og dag på samme krank for å få det til under Maremma Cup.
Kanskje det er srams eget kjede som lager trøbbel med FSA krank?
Nå lurer jeg på om Rocket muligens er eneste skifter fra Sram som er/var Shimanokompatibel. Skifterene mine er noen år nå, så mulig de ikke finnes å få kjøpt lengre - men gode er de :-)
SRAM Attack-serien er/var også Shimano-kompatibel. Litt mer plastikk, men likefullt gode skiftere. Fantes også i 8-delt, jeg har en slik på utfor-sleden den dag i dag.
Sitat: RazeFaze
Jeg tok ikke med disse da ingen bruker dem
Slæmmingen! Nåvel... for noen år siden var SRAM Rocket det eneste brukbare i og med at Shimano hadde dette latterlige pekefinger-trøkke-greia. Men nå har jo Shimano også forstått at det holder med tommel-trøkk... selv om de har beholdt pekefinger-opsjonen av en eller annen mystisk grunn.
Da SRAM sluttet å lage Rocket for noen år siden kjøpte jeg opp CRC sitt rest-lager for å være sikker på å ha gode skiftere til alle mine sykler resten av livet. Man må tenke fremover!
ser man det. Mine kunnskaper rundt ti-delt er ikke de beste - da jeg simpelthen ikke bryr meg om den standarden enda Det skal og sies at Cannondale Hollowgram med xx spider (spesialspider for den kranken og todelt) funker fint for xx - duh...
det er mye kunnskap i mitt og andre brukeres hode her inne. Det betyr ikke at man trenger å lage stickyer om lett søkbar info om det av den grunn. Ikke for å bitche altfor mye liksom
Når kommer de nye 2-delte sram krankene i salg? OG, kan jeg bruke de sammen med 9-delt krans og shimano resten? Aller helst håper jeg på todelt shimano krank kommer snart...
Mange kjørte med tidelt kjede på ni-delt krans i fjor uten problemer, da skal det selvsagt ikke være noe problem å bytte til 2-delt krank for ti-delt kjede uavhengig av antall gir bak.
Mange kjørte med tidelt kjede på ni-delt krans i fjor uten problemer, da skal det selvsagt ikke være noe problem å bytte til 2-delt krank for ti-delt kjede uavhengig av antall gir bak.
Og ut i fra samme logikk burde det gå helt fint å bruke en nidelt veksler sammen med tidelt kassett og girhendel?
Og ut i fra samme logikk burde det gå helt fint å bruke en nidelt veksler sammen med tidelt kassett og girhendel?
Min logikk er at mange har fått kjede beregnet for tidelt til å fungere utmerket med nidelt krans. Da er det jo opplagt at et krank som er laget for "tidelt" kjede, skal kunne fungere i dette oppsett
Kan ikke se at din påstand følger samme logikk.
En krankskifter som er beregnet for nidelt drivverk kan sikkert funke, men bak kan du aldri blande ni- og tidelt skifter og krans.
Mulig jeg spør dumt nå, men hvorfor ikke? For noen år siden når det var 9 delt som var det store nye så gikk det jo fint å bruke et 9 delt bakgir til 8 delt krans... Jeg har også med litt knot fått et gammelt 8 delt xt gir til å fungere på 9 delt krans som en midlertidig løsning..
Det er vel girspaken som setter begrensningen på antall gir. Men det kan jo være noe med utveklsing i leddene på giret også som gjør at det ikke klarer å treffe ti klinger, hvis giret er beregnet på ni.
Mulig jeg spør dumt nå, men hvorfor ikke? For noen år siden når det var 9 delt som var det store nye så gikk det jo fint å bruke et 9 delt bakgir til 8 delt krans... Jeg har også med litt knot fått et gammelt 8 delt xt gir til å fungere på 9 delt krans som en midlertidig løsning..
Dette er riktig når det gjelder Shimano bakgir, men ikke når det gjelder 9 og 10 delt Sram.
Ellers så tenkte vel Kaffelars på skifterne på styret. Der må antall gir selvfølgelig stå i stil med antall drev på kassetten.
Re: Shimano og Sram hand i hand?
[Re: -Jan]
#93308002/05/201017:19
Dette er riktig når det gjelder Shimano bakgir, men ikke når det gjelder 9 og 10 delt Sram.
Ellers så tenkte vel Kaffelars på skifterne på styret. Der må antall gir selvfølgelig stå i stil med antall drev på kassetten.
At hendelen på styret må ha ti klikk er jo opplagt.
Men hvorfor går det ikke med 9-delt SRAM bakveksler? Bredden på kassetten er jo lik på ni- og tidelt, så bakveksleren har allerede stort nok utslag.
Såvidt jeg vet er wiretrekket linært (wiren strammes like langt per klikk), og det samme er den horisontale bevegelsen til bakvekseleren. Det er jo samme avstand mellom hvert tannhjul på kassetten.
Dersom den eneste endring med tidelt hendel er at den horisontale bevegelsen 1/10 mindre per klikk enn på nidelt, så eneste grunnen jeg kan se til at det ikke skal fungere er at den nidelte bakveksleren ikke klare å føre det litt smalere kjedet presist nok. Det siste punktet her er jeg dog usikker på, men hvis det forsatt er 1:1 trekk kan jeg ikke skjønne at det ikke skal gjelde.
Det er kanskje ikke _så_ viktig at man kan fortsette å bruke den gamle nidelte bakveksleren sin.
Når spørsmålet i det hele tatt kom på bane regnet jeg med at det dreide seg om bakgiret...at vekslerne har like mange "steg" som kransen tar jeg som en ren selvfølgelighet hvis man skal få det til å funke, uavhengig av merke, modell osv....
Vel, jeg ødelegger litt her med et rent Shimano-spørsmål, men det får stå sin prøve: 7-delt kasset skal funke fint på 9-delt boss, så lenge du legger inn en liten avstandsskive fra en gammel kasset i tillegg, ikke sant?
btm
Re: Shimano og Sram hand i hand?
[Re: btm]
#93594805/05/201019:36