Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 11 1 2 3 4 10 11

Skivebrems-spørsmål

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: sam] #935022 04/05/2010 19:43
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Vi prøver igjen.

Jeg har et oppsett med Elixir R/Shimano RT 78 skiver jeg sliter med å få justert uten subb. Er det fordi shimanoskivene er 2mm og avid bruker noe annet?

Finnes det noen lure løsninger for å få bukt med problemet eller er 6bolt avidskiver og CL adaptere veien å gå?

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Supernova] #935033 04/05/2010 19:53
M
Meg sjøl Offline
Medlem
Medlem
M
Hva er forskjellen på pm og is? kan noen poste bilder med forskjellen?

på forhånd takk.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Supernova] #935177 04/05/2010 21:42
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Supernova
Vi prøver igjen.

Jeg har et oppsett med Elixir R/Shimano RT 78 skiver jeg sliter med å få justert uten subb. Er det fordi shimanoskivene er 2mm og avid bruker noe annet?

Finnes det noen lure løsninger for å få bukt med problemet eller er 6bolt avidskiver og CL adaptere veien å gå?

Jeg har målt XTR-skiver 0.1mm tynnere enn Sram XX skiver, så tror ikke teorien din holder. MIsstenker at du kan ha ørlite kast i skiva di.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Meg sjøl] #935178 04/05/2010 21:42
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Meg sjøl
Hva er forskjellen på pm og is? kan noen poste bilder med forskjellen?

på forhånd takk.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Elgvenn2] #935443 05/05/2010 09:05
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan var det med Shimanobremser og Shimanoskiver og kompatibilitet? Jeg mener å huske at det var en brems som ikke kunne bruke skiver fra en annen 'klasse' (XT bremser kan ikke bruke XTR skiver, e.l.)?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Elgvenn2] #935736 05/05/2010 14:10
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Elgvenn2
Sitat: Supernova
Vi prøver igjen.

Jeg har målt XTR-skiver 0.1mm tynnere enn Sram XX skiver, så tror ikke teorien din holder. MIsstenker at du kan ha ørlite kast i skiva di.

Jeg har XT skiver. Mulig de er tykkere. De er splitter nye forøvrig, så det er neppe kast.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: sam] #935810 05/05/2010 16:13
R
Rofstad Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei. Har noen spørsmål om skivebremser.

Har kjøpt nye hydrauliske skivebremser, men ledningene er alt for lange :S
Hva gjør jeg?

Haha ;p fant manual på Sram sine sider, enkelt å greit var det jo!

Redigert av Rofstad; 05/05/2010 21:57.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: GardS] #935894 05/05/2010 18:37
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: GardS
Sitat: Zoidberg

Jeg har Juice 5 i dag med 160mm forran og bak. Hva må jeg ta hensyn til før en eventuell oppgradering til større skiver?

enkelte lettvekts demperben tåler ikke store skiver. Sjekk spek på gaffelen din

Oppfølgingsspørmål(jeg er litt treig av meg!):
- Både Avids G2 og G3 skiver kan brukes med Juicy 5?
- Er det Post Mount på Fox F100 RL 29?
(fant ikke svar på google!)

Del stien, skru av Strava
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Lillosti29] #935900 05/05/2010 18:50
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Gaffelen din har nok postmount ICON_SMILE
I alle fall har både 2008, 2009 og 2010 PM i flg Fox sine hjemmesider.

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: donnerwetter] #936521 06/05/2010 11:33
B
braendaas Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvilke av Avid sin skivebremser har mest bremsekraft hvis man ser bort fra Code?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: braendaas] #936733 06/05/2010 15:23
H
Hallingkast Offline
Fersking
Fersking
H
Vurderar å bytte bakbrems på utforsykkelen. Står Avid elexir r på no, men vurderar å sette den på trail'n, og kjøpe enten elexir cr eller code til dh'n. kva for bremse vil folk anbefale?

Lurer også på å sette hope mono trial på trail/street-sykkelen, nokon som har erfaring med den bakbremsa?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hallingkast] #937887 07/05/2010 21:14
E
EBL Offline
Avhengig
Avhengig
E
Kan man bruke AVID luftesett på formula bremser? Passer gjenger og ikke minnst bremseveske?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: EBL] #938440 09/05/2010 07:29
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Mine første skivebremser er Juicy 3.5... en av mine hyggelige hjelpere har trolig klemt på bremsehendelen mens jeg har hatt forhjulet ute. Kaliperne sitter nå sammenklemt og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få dem ut.

Bilmekanikeren i huset mener det bare er å åpne reservoaret, men installasjonsinstruksjonene for nye klosser sier at man kan klemme stemplene tilbake for hånd.

Alle tips tas imot med takk.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Duet2] #938443 09/05/2010 07:34
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Bruk en dings til å presse de ut med. Vær forsiktig og ikke bruk noe som kan lage riper eller hakk i bremsebelegget. Når du har fått de litt fra hverandre kan du ta av beleggene, da er det lettere og presse de helt fra hverandre uten å risikere skade på beleggene. Dersom du er uheldig er det mulig du må lufte bremsene etterpå.

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #938740 09/05/2010 16:40
K
kjeknu Offline
Fersking
Fersking
K
Når regnes bremse-hendelen på hydrauliske skivebremser (i dette tilfellet Juicy 7) som 'svampete'?

Eller spurt på en annen måte.

Skal hendelen, ved full brems, være så kontant at det ikke er noen bevegelse å snakke om?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #938848 09/05/2010 18:55
Finnis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mulig jeg har lest for kjapt gjennom tråden, men ser ikke noe svar på "problemet" mitt:

XT bremsene mine hyler noe helt for jævlig, både foran og bak. Høres i mils omkrets. Hva skal jeg gjøre med dette?

OTB spesialist
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Finnis] #938860 09/05/2010 19:03
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
jeg har erfart at skivebremsene mine hyler når de blir våte, og når de blir tørre slutter de å hyle. Kanskje det går over av seg selv?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: sykkelfantometJF] #938867 09/05/2010 19:13
Finnis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: sykkelfantometJF
jeg har erfart at skivebremsene mine hyler når de blir våte, og når de blir tørre slutter de å hyle. Kanskje det går over av seg selv?

Mine hyler uansett om de er våte eller tørre, eneste unntak er når de har blitt skikkelig varme.

OTB spesialist
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Finnis] #938940 09/05/2010 20:17
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det finnes en del svar på dette i andre tråder.

Dette funket for meg: jeg tok klossene ut, pusset dem med sandpapir på et plant underlag. Det fjernet hylingen. Årsaken hos meg var olje på klossene, så jeg pusset da vekk det ødelagte toppbelegget.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Rolfkr] #938955 09/05/2010 20:32
goiddebæh Offline
Entusiast
Entusiast
Vil det passe å bruke slx-kalipper som erstaning for lx-kalipper (som er gåen), mon tro. Ser ut som den vanlige lx-kalipperen er gått ut av produksjon. Noen som vet noe om dette?

Ståle

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: goiddebæh] #939084 10/05/2010 06:33
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, det skal gå fint.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Snuffeldyret] #939239 10/05/2010 09:40
B
Buman Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Duet2
Mine første skivebremser er Juicy 3.5... en av mine hyggelige hjelpere har trolig klemt på bremsehendelen mens jeg har hatt forhjulet ute. Kaliperne sitter nå sammenklemt og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få dem ut.

Sitat: Snuffeldyret
Bruk en dings til å presse de ut med. Vær forsiktig og ikke bruk noe som kan lage riper eller hakk i bremsebelegget. Når du har fått de litt fra hverandre kan du ta av beleggene, da er det lettere og presse de helt fra hverandre uten å risikere skade på beleggene. Dersom du er uheldig er det mulig du må lufte bremsene etterpå.

Jeg har samme problem med mine Juicy 5-bremser. Tok av bakhjulet for å skifte dekk, brukte ved et "uhell" bakbremsen uten at hjulet var satt tilbake på plass. Nå får jeg ikke lenger skiva til bakhjulet mellom klossene. Jeg har prøvd å tvinge de fra hverandre med en flat skrutrekker uten hell. Får de ikke særlig mer enn en halv millimeter fra hverandre. Veit ikke om jeg tør å bruke mer makt. Noe som kan gjøres for å "lette på trykket" (er nybegynnger som mekker) Skulle gjerne hatt mulighet til å gjøre dette selv, da det er mye pågang på sykkelverksteder om dagen. Var f.eks 2-ukers venting på siste sjappa jeg ringte frown

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Buman] #939251 10/05/2010 09:51
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Sitat: Buman

Jeg har samme problem med mine Juicy 5-bremser. Tok av bakhjulet for å skifte dekk, brukte ved et "uhell" bakbremsen uten at hjulet var satt tilbake på plass. Nå får jeg ikke lenger skiva til bakhjulet mellom klossene. Jeg har prøvd å tvinge de fra hverandre med en flat skrutrekker uten hell. Får de ikke særlig mer enn en halv millimeter fra hverandre. Veit ikke om jeg tør å bruke mer makt. Noe som kan gjøres for å "lette på trykket" (er nybegynnger som mekker) Skulle gjerne hatt mulighet til å gjøre dette selv, da det er mye pågang på sykkelverksteder om dagen. Var f.eks 2-ukers venting på siste sjappa jeg ringte frown

Når dette skjer hos meg bruker jeg en stor, flat skrutrekker og det hender jeg må ta i ganske mye for å få dyttet stemplene tilbake på plass. Om du riper opp bremseklossen er ikke noe å bry seg om, men det som er viktig er at det ikke er fett eller oljesøl på skrutrekkeren.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Tomas] #939634 10/05/2010 17:02
B
Buman Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Tomas

Når dette skjer hos meg bruker jeg en stor, flat skrutrekker og det hender jeg må ta i ganske mye for å få dyttet stemplene tilbake på plass. Om du riper opp bremseklossen er ikke noe å bry seg om, men det som er viktig er at det ikke er fett eller oljesøl på skrutrekkeren.

Stor flat skrutrekker med litt makt gjorde susen ja! Kan se ut som jeg etterlot et lite merke nederst på den ene klossen, men tror ikke det er av veldig stor betydning. Bakbremsen virker nå å fungere som normalt. Da gjenstår en ordentlig testtur, men regner med det er iorden. Da slapp jeg å punge ut til verksted + venting. Mange takk for tipset! ICON_SMILE

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Buman] #940609 11/05/2010 19:27
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Tomas

Stor flat skrutrekker med litt makt gjorde susen ja! Kan se ut som jeg etterlot et lite merke nederst på den ene klossen, men tror ikke det er av veldig stor betydning. Bakbremsen virker nå å fungere som normalt. Da gjenstår en ordentlig testtur, men regner med det er iorden. Da slapp jeg å punge ut til verksted + venting. Mange takk for tipset! ICON_SMILE

Hmm.. presset du skrutrekkeren inn mellom klossene, for så å klemme rett inn i motsatt retning av stempelets virkningsretning? Vri på skrutrekkeren er vel som å be om å ødelegge bremseklossene?

Jeg har ikke brukt makt enda.. men det må visst til skjønner jeg.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #941034 12/05/2010 08:40
F
foku Offline
Medlem
Medlem
F
Ved lufting av bremsene i går kom det en surkle lyd fra hendelen til bakbremsen ved lufting av denne. Luftingen gikk likevel tilsynelatende greit, men i morges var det igjen enkelt å presse hendelen nesten inn til styret.

Jeg antar at det er en lekasje et sted, så noe som har tips til videre framgangsmåte. Det gjelder Elixir CX bremser.

Har også klart å miste den ene lille låseskiven til bolten som holder klossene. Er dette kritisk og hvor får man eventuelt tak i ny?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: parob] #941445 12/05/2010 13:16
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob
Hvordan var det med Shimanobremser og Shimanoskiver og kompatibilitet? Jeg mener å huske at det var en brems som ikke kunne bruke skiver fra en annen 'klasse' (XT bremser kan ikke bruke XTR skiver, e.l.)?

Ingen med ekspertise på Shimano som kan svare på denne? Jeg husker det har blitt nevnt tidligere, fra Pete kanskje, men finner det ikke igjen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Duet2] #941485 12/05/2010 13:57
B
Buman Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: Duet2

Hmm.. presset du skrutrekkeren inn mellom klossene, for så å klemme rett inn i motsatt retning av stempelets virkningsretning? Vri på skrutrekkeren er vel som å be om å ødelegge bremseklossene?

Jeg har ikke brukt makt enda.. men det må visst til skjønner jeg.

Kontrollert makt vel å merke...og jeg har selvfølgelig ikke vridd på skrutrekkern. Etter å fått skrutrekkerns flate tupp inn mellom stemplene brukte jeg forsiktig litt krefter på å dytte forlengelsen av metallet på trekkern ned mellom stemplene. Deretter bevegde jeg trekkern litt fram og tilbake for å tvinge stemplemene nok fra hverandre til at det var plass til bremseskiva (veit ikke hvor mange mm tykk den er). Det var denne bevegelsen som gjorde at jeg satte igjen spor. Her kunne jeg kanskje vært ennå mer forsiktig, hva veit jeg...er som sagt ingen mekke-ekspert.

Hadde en finfin ettermiddagstur igår fra Langsetløkka til Sandermosen, så videre fra Hammeren til Grinda. Bakbremsen funka helt fint.

Redigert av Buman; 12/05/2010 14:04.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Buman] #941742 12/05/2010 20:57
Fluefisker Offline
Entusiast
Entusiast
Har et problem med mine Avid Juicy 5. Etter å ha vært litt uvøren når jeg presset tilbake stemplene i den ene kaliperen, så måtte jeg bytte stemplene. For å få dette til, så måtte jeg splitte kaliperen. Dette gikk greit, så jeg vet ikke om det har noen sammenheng med problemet mitt...

Problemet er at bremsehendelen etter dette inngrepet siger innover når jeg holder moderat press på den. Har tenkt at dette sikkert skyldes luft i systemet, men etter å ha luftet 4 ganger (med luftesett og i henhold til bruksanvisning) så begynner jeg å tvile. Hendelen slutter å sige når det er ca. en cm. til styret. Når jeg så pumper på bremsen, så stopper hendelen adskillig lenger ut - like langt ut som med en gang jeg griper hendelen når jeg bremser. Problemet er altså i lange tekniske utforkjøringer hvor jeg er pinglete og holder lett trykk på hendelen. Jeg vet jo at jeg får opp trykket igjen ved å pumpe litt på hendelen, men hva om bremsen svikter enda mer??

Hvordan kan jeg få orden på dette? Fortsette å lufte bremsen (som nå har blitt en "artig greie" her i nabolaget - Roar er ute i garasjen og lufter bremsene som vanlig skull og håpe at en luftlomme plutselig en dag slipper taket, eller kan det være andre ting som forårsaker dette? Håper på konstruktive tilbakemeldinger!

PS: Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes noen lekkasje i systemet.

Hilsen Roar
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Rolfkr] #942358 13/05/2010 19:57
Finnis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Rolfkr
Dette funket for meg: jeg tok klossene ut, pusset dem med sandpapir på et plant underlag.

Takker og bukker, fungerer helt utmerket så langt...... Kom nettopp inn etter skogstur, og ikke en lyd:)

OTB spesialist
Side 2 av 11 1 2 3 4 10 11

Moderator  support