Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Føremeldinger Trondheim vinter 09-10

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #927101 24/04/2010 21:55
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
24.04.2010
Skogsstien ved Estenstadmarka
Så og si helt tørr! Noen små isflekker, men du har godt grep over dem.
Skikkelig digg, fikk sommerfølelsen! Vi snakker om stien som går rett ved parkeringsplassen.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #927229 25/04/2010 09:50
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke vært i Våttakammen, men et par kompiser har og de kunne informere om at det var tørt der.

Litt snø på transporten mellom stiene. Joakim

Tørt og fint helt opp til benken og litt til. Sindre

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #928241 26/04/2010 19:10
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vikåsen er nå så godt som snøfri.
Reppeåsen er det derimot bare å styre unna. Totalt bomtur. Trenger nok et par uker til før det er snøfritt.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: parob] #929057 27/04/2010 15:57
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Strandlinja - Våttakammen, en liten impulsiv sjekk etter jobb:

Greit og tørt nederst på stien, men lengre opp er det for mye snø, og for vått der snøen er borte. Hvis vi sykler der nå, så ødelegger vi vårt gode navn og rykte ved at vi setter for store spor etter oss. Jeg kommer ikke til å anbefale våre TVK-ere å trene der ennå!

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Ola R.] #929104 27/04/2010 17:40
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor i Våttakammen var det bløtt? Jeg var der seinest i går og det var ingen grunn til å ikke sykle der. Den stien til høyre for benken ved toppen er ikke å anbefale, da det ligger is store deler av den.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #929221 27/04/2010 19:47
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg mener at det er for bløtt på stien fra benken og opp til Våttakammen - eller det blir fort for bløtt etterhvert som resten av snøen forsvinner. Partiet nedenfor benken er greit, og der er vel også skogbunnen tørrere (tørker fortere opp).

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Ola R.] #929261 27/04/2010 20:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I området rundt BB var det vått og kaldt i kveld. Fikk litt trua når jeg begynte på stien rett ved butikksenteret, men det var ikke lange biten som var bar. Og så begynte det pinadø å snø når jeg omsider hadde funnet en barflekk...

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #929348 27/04/2010 21:45
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jonas.T
Hvor i Våttakammen var det bløtt? Jeg var der seinest i går og det var ingen grunn til å ikke sykle der. Den stien til høyre for benken ved toppen er ikke å anbefale, da det ligger is store deler av den.

Problemet er vel ikke der det ligger is. Da ødelegger du hvertfall ikke stien. Problemet er laange bremsespor på en sti som nettopp er dekt av snø og is. Jeg ser ikke poenget med å dundre ned disse stiene med dh-sykler og full låsing av bakhjul nå. Men dette er jo diskutert tidligere, uten at det hjelper noe særlig.

Big wheels keep on turning
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Kjartandaddy] #929373 27/04/2010 22:14
joakim bl Offline
Fersking
Fersking
var i våttakammen for noen dager siden ( på bildet )
Det var kun is og litt fukktig i den nederste delen mot veien.

Det skader ikke at vi sykler Dh når det er tørt, det vises ikke på stien.

våttakammen er også den beste plassen som vi kan trene i nå, er litt lurt å komme i gang før konkuranse sessongen starter.
Du kan jo ta deg en tur oppi der å se at det er ingen skader på stien..!

Live to ride
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: joakim bl] #929378 27/04/2010 22:28
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Som sagt, nederst er det greit, der det er tørt, tror ikke dere gjør stor skade der. Men noen massiv sykkelutfart lengre opp mot Våttakammen er ikke å anbefale ennå.

Snø.vekk.nu!

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Kjartandaddy] #929383 28/04/2010 00:20
H
Hiphoppotamus Offline
Fersking
Fersking
H
Kjartan, lider du av en kognitiv svikt ? Her har vi supplert bilder og sykkelerfaring fra nedre Våttakammen som dokumenterer stiens velegnede tilstand for sykling, tross det uttaler du deg a-priori om problemer og spesifiserer årsaken rundt DH-syklister ? Enten har du problemer med bearbeiding av sanseinntrykk eller er dette et svært patetisk forsøk på å lufte sin ujustifiserte misnøye mot oss som sykler på 200mm vandring. Ta deg en bolle isteden.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Hiphoppotamus] #929419 28/04/2010 06:50
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Bolle er godt det.

Hadde ikke skrevet innlegget hvis jeg selv ikke hadde sett stien selvsagt. Beklager at jeg spesifikt skrev dh sykkel, det samme gjelder selvagt uansett sykkel du bruker der. Men hvis du skal sykle der nå, må du ta spesielt hensyn til sårbart underlag. Jeg hadde selv med meg sykkel der i går kveld mellom 20-21. Fra benken og så langt du kan se ned den bratteste stien gikk det et sammenhengende bremsespor, ca 20 meter langt. Hvis alle hadde gjort det, hadde det tatt kort tid før området var stengt for sykling.

Men jeg mente altså ikke at det ikke er mulig å sykle der.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Hiphoppotamus] #929499 28/04/2010 08:01
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
kognitiv svikt
a-priori
spesifiserer
ujustifiserte

..Store ord fra ungdommen. Bildene som er lagt inn, viser jo nettopp bremsespor på stien.

Denne diskusjonen har vi hvert år, og hver gang er det noen som synes det er helt ok å benytte stiene tidlig i vårløsningen.
Sikkert ok om kun du gjorde det, men tilsammen blir det en del turer ned der og det tåler ikke stien så godt.

Frem til underlaget har tørket godt opp, (det får påfyll av vann hver dag for tiden) synes jeg vi kan holde oss til grus og asfalt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Kjartandaddy] #929519 28/04/2010 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy
Fra benken og så langt du kan se ned den bratteste stien gikk det et sammenhengende bremsespor, ca 20 meter langt.

Ride it - don't slide it. Hvis dere ikke klarer å la være å låse bakhjulet foreslår jeg at dere trener på det først.

Hvordan funker DH-trening ned Våttakammen for dem som går til fots langs den samme strekningen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: GeirK] #929525 28/04/2010 08:34
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
ABSbremser blir det neste.

Jeg kaster glass i steinhus her siden jeg syklet der selv. Når jeg først hadde tatt turen, prøvde jeg å ta hensyn til underlaget og de to vi møtte på vei oppover. Håper alle gjør det samme, uansett mm med vandring.

Til høyre for "toppen" av Driftsveien er det en haug hvor stiene var helt tørre og fine, med noen crux og fine svaberg.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: joakim bl] #929543 28/04/2010 08:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: joakim bl
var i våttakammen for noen dager siden ( på bildet )
Det var kun is og litt fukktig i den nederste delen mot veien.

Det skader ikke at vi sykler Dh når det er tørt, det vises ikke på stien.

våttakammen er også den beste plassen som vi kan trene i nå, er litt lurt å komme i gang før konkuranse sessongen starter.
Du kan jo ta deg en tur oppi der å se at det er ingen skader på stien..!

Seriøst, trener dere utfor der?
På åpen offentlig tursti?
Utfor-trening bør/skal etter min mening utføres på lukket løype, som er total mangelvare i Trondheim... å bruke en av de mest brukte stiene i Bymarka til dette er ganske enkelt dumt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: RazeFaze] #929557 28/04/2010 09:07
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner godt dh-syklistenes frustrasjon, og at mangelen på egnede treningsmuligheter gjør at man tar de mulighetene man har. Er en skandale forfordelingen som gjøres ifht andre idretter (langrenn, ballspill) kontra f eks dh, bmx og xc.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Kjartandaddy] #929562 28/04/2010 09:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har ikke noe med det å gjøre, ikke at de sykler på DH-sykler heller... det har noe med stien og plasseringa og trening :-)

Dukker det opp en gående rundt en av svingene der, i den hastigheten man faktisk kan kjøre utfor så snakker vi seriøs kvesting.

Gjør man det oversiktlig i partier, med "vakt" oppe og nede kan det fungere... men å kjøre stien i sin helhet, noe jeg tolker "trening" som, er det rimelig stor risiko forbundet med det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Kjartandaddy] #929563 28/04/2010 09:13
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Skiløpere får jo tilrettelagt opplyst motorvei. Hvorfor skal det være helt utelukket at en løype blir tilegnet syklister i bymarka? Er det for lite politisk trykk fra oss syklister eller er organisert/tilrettelagt bruk av annet enn ski i bymarka uønsket?

Ola.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Bigboned] #929597 28/04/2010 09:57
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Stikkordet er organisering. Uten en godt fungerende organisasjon får du ikke støtte til noe som helst. Forbundet har jo fått et eget utvalg for utfor (en gravitasjonsassistert tempobasert terrengsykkeløvelse) så en egen utfor- /freeridegruppe i TVK er kanskje på sin plass?

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Bigboned] #929599 28/04/2010 10:00
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Bigboned
Skiløpere får jo tilrettelagt opplyst motorvei. Hvorfor skal det være helt utelukket at en løype blir tilegnet syklister i bymarka? Er det for lite politisk trykk fra oss syklister eller er organisert/tilrettelagt bruk av annet enn ski i bymarka uønsket?

Trondhjems Skiklub og Freidig har jo planene klare for Gråkallen Skipark, som også innebærer en sykkeltrasé på sommeren fra masta eller Blomstertjønna, og sånn omtrentlig ned til Kobberdammen.
Her er en .pdf som viser et kart og forklarer litt mer.

Dette kan nok i såfall bli både utforløype og bikepark.

Problemet sist jeg hørte noe nytt var vel at Rådmannen er negativ til idéen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: RazeFaze] #929600 28/04/2010 10:00
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Har ikke noe med det å gjøre, ikke at de sykler på DH-sykler heller... det har noe med stien og plasseringa og trening :-)

Dukker det opp en gående rundt en av svingene der, i den hastigheten man faktisk kan kjøre utfor så snakker vi seriøs kvesting.

Gjør man det oversiktlig i partier, med "vakt" oppe og nede kan det fungere... men å kjøre stien i sin helhet, noe jeg tolker "trening" som, er det rimelig stor risiko forbundet med det.

Jeg var ikke uenig med deg. Ifht antall skihoppere i Norge burde det være en smal sak å dekke behovet for de gravitasjonsjagende med to hjul under seg også.

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Tomas] #929608 28/04/2010 10:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tomas
...så en egen utfor- /freeridegruppe i TVK er kanskje på sin plass?

Det har TVK, og Jonas er den som kan kontaktes om man lurer på noe. ICON_SMILE

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: EgilS] #929611 28/04/2010 10:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Og Jonas er jo oppi der å trener selv :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: RazeFaze] #929655 28/04/2010 10:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Utfortrening ned Våttakammen er ikke lov ihht til friluftsloven, og mangel på treningsfasiliteter gir ikke anledning til å bryte loven.

Skrekkscenariet er at et fotgjenger blir påkjørt og så er alle de timene jeg har lagt ned for å få goodwill fra kommunen er bortkasta.

- Robert Green Ingersoll
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: GeirK] #929672 28/04/2010 10:58
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
At TVKs representat for utfor kjører vårtrening ned en mye brukt tursti er ikke akkurat god reklame for hverken TVK eller utfor. En klubb på størrelse med TVK må da kunne ordne ei løype som kan brukes til trening? Eller er utforsatsninga såpass fersk at behvov/ønsker og planer ikke er helt på plass enda?

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Tomas] #930277 28/04/2010 22:23
Jonas Tilseth Offline
Ivrig
Ivrig
Ærlig talt folkens, nå blir jeg virkelig frustrert. Vi i denne gruppa driver ikke med treninger i Våttakammen i den forstand dere ser ut til å ha tolket det. Deres tolkning av ordet trening representerer ikke hva vi gjør. Det vi gjør er å sykle på lik linje med alle andre brukere av marka, men med en annerledes sykkel. Det har aldri vært, og vil fortsatt ikke være noe 100 % villmannkjøring i denne stien ved mindre vi ikke har en eller flere som står lenger ned og ser at det ikke kommer turgåere. Ellers kjører vi som sagt på lik linje med alle andre; fart tilpasset sikt til turgåere, viser hensyn og ansvar for at uheldige situasjoner ikke oppstår. Akkurat dette er diskutert i den berømte tråden her inne et annet sted.

Trening kan bety så mangt. Alle som sykler i marka driver en form for trening, sant? Selv om jeg ikke har lest den loven som Geir Kjosavik nevner, kan jeg garantere at den ikke står i sperre mot syklister som blir enig om linjevalg, teknikk og den slags. Å trene pure racing dh blir noe helt annet, og det kan ingen gjøre på denne stien da det kan resultere med vanvittige konsekvenser.

I den siste uka og litt til, har vi hatt dager hvor folket har møttes, blitt kjent og fått syklet litt før heisene åpner. Vi har blant annet besøkt Ladestien, Steinåsen, Risvollan, Marinen, Ila, Bjørkmyr og Våttakammen. Når det gjelder sistenevnte, så har vi valgt å sykle da det ikke har vært vått og/eller løst underlag. Ingen av oss har en visjon om å ødelegge en av Trondheims beste stier. Det var kun en dag, altså den første dagen vi var innom for å sjekke forholdene, at vi syklet en tur. Ca. to dager etter denne dagen var underlaget blitt fra gjørme til hardt underlag og ikke et eneste spor som kunne tilsi at noen hadde syklet der. I tillegg har vi vært der sent om kvelden, et tidspunkt hvor vi kan forvente minst turgåere.

Til slutt vil jeg gjenta at trening i denne saken er det samme som å ”sykle” på lik linje med alle andre brukere av marka. Tomas, du kan da virkelig ikke skrive at det å sykle ned Våttakammen er dårlig reklame for utforsporten? Skal jeg ta bilder/video av deg på dine sykkelturer og sende dette inn til media, slik at de får litt ”dårlig reklame” for den sykkelgruppa du representerer? Det blir rett og slett for dumt, og jeg tror grunnen til ditt innlegg er misforståelsen av begrepet trening.

Utforsatsinga er vel i økende grad, og jeg er så ivrig som du kan få en person til å bli når det kommer til å bygge en egen løype for denne typen sykling. Dessverre er dette veldig vanskelig for meg å utføre uten godkjenning. Jeg kan selvsagt gå til verk i Bymarka selv med motorsag og det hele, men det blir ikke riktig framgangsmåte. Jeg er også enig i at det burde være mulig, men fortell meg hvordan! Behovet, etterspørselen og ønskene er på plass, det er i alle fall helt sikkert.
Men nå stikker jeg snart til Kristiansand, så vi snakkes folkens! Det blir sikkert en kjedlig biltur, så om noen har noe å fortsatt diskutere, så ring meg gjerne på 48200238 

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Jonas Tilseth] #930433 29/04/2010 07:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Veldig grei oppklaring, Jonas. Jeg og andre antok antakelig litt for mye og antok race-trening. Det var vår feil, ikke din.

Loven jeg sikter til sier at dersom man dundrer ned fra Våttakammen på DH-sykkel med mål for øyet å komme først ned, utviser man ikke den "tilbørlige varsomhet" som Friluftsloven setter som forutsetning for at man skal kunne sykle. Jeg er glad for at det ikke er det dere gjør.

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.
Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Så kan man diskutere om det å fortelle om DH-trening ned fra Våttakammen kan virke forlokkende på ryttere som IKKE er like ansvarlige som deg, og som gjør de samme gale antakelsene som jeg gjorde. DET tror jeg vi begge er enige om kan være et potensielt problem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: Tomas] #930436 29/04/2010 07:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tomas
En klubb på størrelse med TVK må da kunne ordne ei løype som kan brukes til trening? Eller er utforsatsninga såpass fersk at behvov/ønsker og planer ikke er helt på plass enda?

Det er dessverre ikke steder i Trondheim hvor det per i dag kan drives med noe som ligner DH-trening i særlig grad. Dette hadde så klart vært ønskelig, men er ikke så veldig enkelt å få til. At man på kort sikt skal få til et anlegg med heis er nok lite trolig uansett, men det som først og fremst kreves er at noen engasjerer seg og bruker tid på det.

TVK har litt sporadisk hatt DH-gruppe gjennom flere år, men interessen har variert. Akkurat nå er det flere ryttere som satser på å kjøre en del ritt, og vi håper naturligvis at interessen denne gangen vil holde seg.

Forøvrig tror jeg at Jonas, som han selv skriver, opptrer ansvarsfullt når han sykler i marka, og jeg håper dette gjelder alle dere andre også. Det vil først og fremst si at alle er klar over at man ikke er den eneste, og avpasser både fart og veivalg deretter, og at man gjør så godt man kan for å ikke legge igjen spor etter seg. Hvis alle syklister følger stivettreglene vil alle brukere av marka få bedre opplevelser.

EgilS
Sportslig leder TVK

Re: Føremeldinger Trondheim vinter 09-10 [Re: EgilS] #930509 29/04/2010 08:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
TVK bør kanskje snakke med Stokkan alpinklubb? Jeg har en del med noen i alpinklubben å gjøre grunnet jobb, og de er mer enn åpne for et samarbeid. Men de sier at jobben som trengs for å gjøre bakken tilrettelagt for å sykle må gjøres av syklistene selv, ikke av alpinistene. Så interesserte tohjulsfantom med ønske om tilgang til heis og anlegg kan godt ymte frempå vilje til å trå til der. Gjør man det gjennom en klubb, og har vilje til dette, tror jeg det kan være en fin løsning. ICON_SMILE

Bakken skal for øvrig, så vidt meg bekjent, utvides med ny heis, ny adkomst og forlenges en del innen nær framtid.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Moderator  support