Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Lavkarbo og ritt

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Ynot] #930757 29/04/2010 12:15
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Ynot
Hvorfor et arbitrært stopp i steinalderen? Menneskets evolusjon er da lengre enn som så? Hva spiser sjimpanser, gorillaer og makaker?
Kylling, fisk, og rødbeter?

Bananer?

ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Lavkarbo og ritt [Re: bjerkseth] #930803 29/04/2010 13:00
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Som vanlig ender man opp med "den gyldne middelvei".

Nå er det pannekaker, ritt i helga!
(Med mye havregryn)

Redigert av Hekta-MTB; 29/04/2010 13:00.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: bjerkseth] #930815 29/04/2010 13:12
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth
Sitat: Ynot
Hvorfor et arbitrært stopp i steinalderen? Menneskets evolusjon er da lengre enn som så? Hva spiser sjimpanser, gorillaer og makaker?
Kylling, fisk, og rødbeter?

Bananer?

ICON_WINK

Feil smiley monkey

Re: Lavkarbo og ritt [Re: kjerts] #930818 29/04/2010 13:14
O
Oppmannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Var på lavcarbo pakka i fjor, men måtte kaste inn håndkleet da det er praktisk vanskelig å gjennomføre med en kjernefamilie. Samt at olympiatoppen adverer litt mot det.
MEN , dog en interessang artikkel fra lokalavisa i nittedal
http://red.varingen.no/Sport/tabid/391/Default.aspx?ModuleId=51939&articleView=true

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Ynot] #930825 29/04/2010 13:22
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Tror det kan være nyttig å definere hva man mener med lavkarbo-diett. Hvor lite karbohydrater må man spise for å kalle det lavkarbo? Lavkarbo er IKKE det samme som "nesten-ingen-karbohydrat-diett"! Jeg tror man kan kalle et typisk norsk kosthold anno 2010 for "høykarbodiett". Det er definitivt ikke sunt har jeg lest. Jeg har også prøvet det over noen år og kan bekrefte at det fører til en unødvendig og uønsket vektøknig. Jeg har mest tro på et balansert sunt kosthold. Et kosthold som anbefales av de fleste erneringsfysologer. Et par dager før et viktig ritt bør man spise LITT ekstra karbohydrater og øke energiinntaket en anelse. Jeg har ingen tro på carbo-over-loading, eller hva det nå heter. Finnes det noen holdepunkter for å hevde at det er gunstig?
Det er sikkert mange som har hatt suksess med carbo-loading, MEN suksessen kan også skyldes god trening og placebo-effekten..

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Lavkarbo og ritt [Re: sykkelfantometJF] #930831 29/04/2010 13:25
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkelfantometJF
Jeg tror man kan kalle et typisk norsk kosthold anno 2010 for "høykarbodiett". Det er definitivt ikke sunt har jeg lest. Jeg har også prøvet det over noen år og kan bekrefte at det fører til en unødvendig og uønsket vektøknig.

Det gjelder alle tilfeller av mer energi inn enn ut, uansett næringssammensetning.

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Oppmannen] #930839 29/04/2010 13:32
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Oppmannen
Var på lavcarbo pakka i fjor, men måtte kaste inn håndkleet da det er praktisk vanskelig å gjennomføre med en kjernefamilie. Samt at olympiatoppen adverer litt mot det.
MEN , dog en interessang artikkel fra lokalavisa i nittedal
http://red.varingen.no/Sport/tabid/391/Default.aspx?ModuleId=51939&articleView=true

Nok en artikkel full av konklusjoner besluttet på et alt for lite grunnlag som igjen er basert på en alt for kort studie.

Men det er jo flott at noen vil forske frem resultater vha. sin egen kropp, så kan vi andre gjøre nytte av forskningen på et senere tidspunkt når grunnlaget er større mtp. erfaring over tid.(Altså mye mer enn 4 uker eller 1 år).

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Stine L] #931066 29/04/2010 19:36
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MTBea
I helgen hadde jeg den første utskeielsen på en hel mnd, med jentefest, sushi og rødvin. Jeg har i dagene etter opplevd å være mer sulten enn jeg var før karbofesten.
Det kan virke som dette har ødelagt litt av opplegget og at det tar tid å få i gang fettforbrenningen igjen.
Er sushi utskeielse, da? Jeg har spist sukkermat ved noen anledninger, men det har bare tatt et par dager på lavkarbo før jeg har vært i gjenge igjen.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: sykkelfantometJF] #931190 29/04/2010 21:10
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkelfantometJF
Tror det kan være nyttig å definere hva man mener med lavkarbo-diett. Hvor lite karbohydrater må man spise for å kalle det lavkarbo? Lavkarbo er IKKE det samme som "nesten-ingen-karbohydrat-diett"! Jeg tror man kan kalle et typisk norsk kosthold anno 2010 for "høykarbodiett". Det er definitivt ikke sunt har jeg lest. Jeg har også prøvet det over noen år og kan bekrefte at det fører til en unødvendig og uønsket vektøknig. Jeg har mest tro på et balansert sunt kosthold. Et kosthold som anbefales av de fleste erneringsfysologer. Et par dager før et viktig ritt bør man spise LITT ekstra karbohydrater og øke energiinntaket en anelse. Jeg har ingen tro på carbo-over-loading, eller hva det nå heter. Finnes det noen holdepunkter for å hevde at det er gunstig?
Det er sikkert mange som har hatt suksess med carbo-loading, MEN suksessen kan også skyldes god trening og placebo-effekten..

Noen definerer en grense på 150gram pr dag.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Lavkarbo og ritt [Re: Supernova] #938769 09/05/2010 17:38
L
Line28 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CBcQFjAA&url=http%3A%2F%2F217.13.15.107%2Fcuteeditor%2Fkundearkiv%2F9141%2Fmine_filer%2FBirkebeineren2.doc&rct=j&q=inge+lindseth+birkebeineren&ei=D_LmS-zRBJSmOJ_LpfwG&usg=AFQjCNHfojwhfZhgby2d9oHcoz_LyS3AJA

sjekk ut denne...dere skeptikere :-)

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Line28] #938874 09/05/2010 19:29
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Linken funker ikke. Kan ikke du skrive hva vi skal søke etter?

Re: Lavkarbo og ritt [Re: femte_gir] #938888 09/05/2010 19:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Søk på inge+lindseth+birkebeineren

Re: Lavkarbo og ritt [Re: fredriks] #939718 10/05/2010 18:54
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/guldmedalj_p%C3%A5_lchf

Björn Ferry kjører på lavkalori. Om han kan yte nok på det, så tipper jeg hobbysyklister kan.

(siterer en av kommentarene, en epost fra Ferry)

from Björn Ferry
till Joel
datum 19 februari 2010 11.57
ämne Re: Kostfråga
skickat från sorsele.net
dölj information 11.57 (5 timmar sedan)

"äter cirka 60% fett, 25% protein och 15% kolhydrater.

Åker lika fort som tidigare. Kan inte se några direkta skillnader i kapacitet.
Har dock tappat en del överflödigt kroppsfett men ändå behållit muskelmassan, har kört detta sen juli

Mvh

Björn"

Re: Lavkarbo og ritt [Re: GeirEivind] #940454 11/05/2010 15:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: GeirEivind
Björn Ferry kjører på lavkalori. Om han kan yte nok på det, så tipper jeg hobbysyklister kan.

Dæggern, jeg som en liten stund muligens vurderte lavkarbo, så høyner du med denne! ICON_WINK

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Lavkarbo og ritt [Re: Line28] #946229 19/05/2010 10:56
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Line28
http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&ved=0CBcQFjAA&url=http%3A%2F%2F217.13.15.107%2Fcuteeditor%2Fkundearkiv%2F9141%2Fmine_filer%2FBirkebeineren2.doc&rct=j&q=inge+lindseth+birkebeineren&ei=D_LmS-zRBJSmOJ_LpfwG&usg=AFQjCNHfojwhfZhgby2d9oHcoz_LyS3AJA

sjekk ut denne...dere skeptikere :-)

Det var en velbalansert artikkel av Lindseth, men han konkluderer blant annet med - "spis nok, du må dekke energibehovet" - han sier ikke lavkarbo er bra/dårlig. Han påpeker også at det må studeres mer på effekten av høyere fett/lavere karbo i kostholdet men at det kan være positive effekter av et lavere karboinntak.

SykkelfantometJF peker på noe essensielt - definisjon. Til tider blander vi kortene ganske hardt i denne diskusjonen ICON_SMILE
For meg så er begrepet lavkarbo identisk med Atkinson eller andre <10% karbohydrater dietter.

Jeg er ikke skeptisk til det Lindseth snakker om, men jeg er skeptisk til de som sier de kjører lavkarbo diett i hverdagen og kjører ritt over 3t uten inntak av karbohydrater.

Til de som vurderer å kjøre lavkarbo og ritt - så håper jeg dere gjør omstillingen over tid, og tester det ut på ritt-lignende trening.

Re: Lavkarbo og ritt [Re: GeirEivind] #946249 19/05/2010 11:19
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/guldmedalj_p%C3%A5_lchf

Björn Ferry kjører på lavkalori.

Det er vel lavkarbo du mener, men selv om han kjører på en diett med vesentlig lavere karboinntak enn de fleste andre toppidretssutøvere så tror jeg ikke det klassifiserer som "lavkarbo".

Om han kan yte nok på det, så tipper jeg hobbysyklister kan.

Dette argumentet er ikke helt relevant synes jeg. Ferry er en en toppidrettsutøver med 110% kontroll på næringsinntak og treningsmengde. Han kjenner kroppen sin til fingerspissene og dette er noe en hobbysyklist sjelden kan skryte på seg.

Det blir litt som en hobbysyklist som legger inn 80% rolig langkjøring i treningsplanen sin fordi elitesyklistene gjør det - men samtidig glemmer at elitesyklistene trener 5-10 ganger mer....

Ferry's diett er interessant, men det mangler litt informasjon i eposten synes jeg.

Hvordan spiser han før et renn?
Hva spiser han underveis?
Hvor lenge er han "underveis"? ICON_SMILE

Skiskyting er en tøff gren, men hvor ofte varer et renn mer enn 60-120 minutter. Det er først da kroppen nærmer seg grensen for tomme glykogenlagre.

Det er stor forskjell på 2 og 3 timer ritt/renn, og for oss lykkelige amatører er forskjellene større enn for proffene.

Ellers diskuterer de både mannen og fenomenet inngående over på kondis.no også ICON_WINK
http://forum.kondis.no/viewtopic.php?p=1363

Ha en flott og næringsrik onsdag!

/Ørjan

Redigert av Duet2; 19/05/2010 11:24.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: Hekta-MTB] #946251 19/05/2010 11:22
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Hekta-MTB
Som vanlig ender man opp med "den gyldne middelvei".

Nå er det pannekaker, ritt i helga!
(Med mye havregryn)

Er litt kjedelig med den middelveien. Her prøver vi å diskutere, krangle og kaste ut ekstreme spissformuleringer - og så er det midt i mellom som er best.... sukk

Pannekaker - DET blir mye karbo det ICON_WINK

/Ørjan

som er litt treg i avtrekkeren om dagen

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Duet2] #948977 22/05/2010 20:47
L
Line28 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Hadde helt glemt at jeg hadde lagt inn denne linken om Lindseth sin artikkel :-) Og nå som jeg kjeder meg på en lørdag kom jeg på det :-)

Er en stor forskjell på litt karbo (ca 100g ) og nesten ikke karbo (under 50g) Tror det er mye misforståelser ute å går, min oppfatning er at ett lavkarbo kosthold er ca 100g karb og ligger man under 50 er det ett ketose kosthold, noe som selvsagt ikke er så gunstig om man holder på med utholdenhetsidretter.

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Line28] #949023 22/05/2010 22:09
D
Duet2 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Er det ikke best å operere i prosent her montro ICON_WINK. Er litt forskjell på karbohydratbehovet til en person på 45 kontra 90kg?

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Duet2] #949066 23/05/2010 06:47
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Må si at det er fornøyelig lesing slik matprat. Selv spiser jeg "vanlig norsk mat"; Fisk mandag, pannekaker tirsdag, kjøttkaker på onsdag, salat, brød osv,osv og det fungerer greit for meg, og det er nettop det som er poenget mitt. DU må gjøre det som funker for DEG.

Å komme drassende med at Bjørn Ferry gjør det og han tok OL gull, så da må det jo funke, gjør ikke lavkarbo til noe manna fra himmelen.

Hva med de 100 andre OL-gullene ? Ble de tatt av utøvere med lavkarbo diett også ?

Ikke spis som du gjør fordi en random eliteutøver, eller gruppe eliteutøvere gjør det. Spesielt ikke dersom du ikke er eliteutøver selv. Spis som du gjør fordi det er bra for DEG på det nivået du ønsker å være.

R.

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Ruslebiffen] #949121 23/05/2010 08:19
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvis man veier 100kg og har 6 pac så er energibehovet større enn om man veier 80kg og har 6 pac. Hvis man veier 100kg fordi man er feit er energibehovet mye lavere. Det står i balanse med muskelvolumet. Og er noe av det største problemer med pulsklokker som skal beregne kcal forbrenning.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: Marius-H] #1005055 14/08/2010 20:55
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Har i dag gjort et lite eksperiment.

For en drøy uke siden startet jeg med å spise vesentlig mindre karbohydrater. Har bakt lavkarbobrød(2 g karbo p.r skive ca) og kuttet totalt på poteter, pasta sukker og ris. Matvarene denne drøye uken har bestått av kjøtt, kylling, grønnsaker, ost, skinke, leverpostei, fløte, helmelk, creme fraiche, olje, smør mv. Har ikke kalkulert antall gram karbohydrater p.r dag. Det blir for mye dill.

Formålet for meg var å teste om mindre karbohydrater kunne gjøre at jeg ble kvitt voldsom tretthetsfølelse flere ganger om dagen. Slanking er ikke tema.

Samtidig er jeg en ivrig mosjonist. I løpet av denne drøye uken ble jeg umiddelbart kvitt disse akutte tretthets-periodene. Så målet var egentlig nådd. Utfordringen var primært at jeg gikk raskt ned noen kilo. Så jeg må tydeligvis spise mer. For jeg tror ikke det er bra å gå ned nesten 2 kg på en uke. (Jeg har aldri vært sulten denne uken)

I dag var det Drammensrittet. Hva skulle jeg gjøre? Skulle jeg kjøre ”karbo-loading” eller hva etc? Jeg valgte å følge det ”nye kostholdet” helt frem til start. To timer før start spiste jeg to skiver med lavkarbobrød og mye skinke/ost, sammen med en liter helmelk (liker det godt :-) ) . Hadde med vanlig sportsdrikke og energibarer på selve rittet.

Rittet gikk bra og jeg kjørte 18 minutter bedre enn i fjor(syklet inn på 3:19 og 24 minutter kortere tid frem til klassevinner i forhold til i fjor). Følte meg i god form under hele rittet selv om jeg selvfølgelig ble sliten etter hvert. Men ikke mer sliten enn normalt. Avvik fra tidligere ritt (dette er bare andre sesongen) var at jeg hadde mye høyere puls. F.eks fra det tidspunkt ”følgebilen” slapp og til vi var på den første toppen (ca 23 min) hadde jeg 93% i snittpuls. Tidligere ville en slik puls gitt meg veldig stive ben. Har tidligere opplevd 87/88% som en ”grense”. I fjor brukte jeg 2,5 minutter mer tid på samme strekning og da med 88% i snittpuls. I tillegg fikk jeg på slutten av rittet problemer med kramper et par ganger. Dette har jeg aldri opplevd under ritt før.

Jeg sier ikke at lavkarbo nødvendigvis gjør at jeg sykler raskere for jeg har trent mye i vinter.

Essensen for meg er at dette fungerer. Husk målet var og ikke være trett i perioder på dagen. I tillegg sover jeg mye bedre på natten. Når denne type kosthold i tillegg fungerer for meg på ritt så er det jo bra. Skal forsøke et par lange hardøkter før Birken, og da kun med Ringer blandet med light-saft. Artig å prøve.

Det store spørsmålet blir jo, ville jeg syklet raskere med ”normalt kosthold”. Jeg tror ikke det. Tror heller ikke jeg syklet raskere med lavkarbo, men det fungerte. Og det var målet med ”testen”. For målet med lavkarbo for meg er ikke slanking eller å sykle raskere (eller svømme og løpe for den saks skyld :-) )

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Stine L] #1005285 15/08/2010 11:24
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: MTBea

- man spise karbohydrater i en viss tid før ritt for å prestere optimalt?
- I så fall hvor mange dager på forhånd?
- Har det noen hensikt å kjøre lavkarbodager mellom rittene om man likevel spiser karbohydrater i forbindelse med ritt eller bør et slikt kosthold være gjennomført over tid for å ha noen effekt?

Hei, antar at du snakker om å trene når kroppen din er i ketose? Hvis du derimot spiser nok karbo til at du ikke er i ketose, er det ikke noen forskjell fra et "vanlig" kosthold, forutsatt at kroppen din har fulle glykogenlagre i lever og muskler når du starter rittet.

Jeg har levd i ketose i flere måneder i strekk samtidig som jeg har trent både styrke og skiløping, og opplevde følgende:
- Utholdenhet ved høy intensitet er dårligere, og eksplosiv styrkener også dårligere.
- Ved lav/middels-intensitet holder du ut like lenge som du gjør på normal diett, samtidig som at du har redusert behov for mat underveis. Dette opplevde ihvertfall jeg, og jeg antar at årsaken er at kroppen din er mye flinkere til å omdanne fett til energi, i et større intensitetsregister, når du har vært i ketose en stund.
- Terskelen for hvor mye karbohydrater du kan innta før kroppen går ut av ketose, er høyere når du holder på med en treningstype der du bruker av klykogenlagrene. Om du er midt i et sykkelritt, kan du spise/drikke litt mer enn de 20-40 gram/dag som du vanligvis må holde deg under.

Oppsummert:
1. Du burde ha 2-3 dager uten trening i sone 2/3 og med så høyt karboinntak du klarer uten å gå ut av ketose, før en konkurranse
2. Når går inn i ketose, tar det 1-4 uker før du er tilstrekkelig omstilt. Før dette vil du typisk ha litt hodepine, være slapp etc.
Derfor bør du ikke gå ut av ketose mellom konkurranser som ligger tett opptil hverandre.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Lavkarbo og ritt [Re: TexHausRe] #1005564 15/08/2010 19:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Artig å høre dine erfaringer med lavkarbo.

Sitat: TexHausRe
Utfordringen var primært at jeg gikk raskt ned noen kilo. Så jeg må tydeligvis spise mer. For jeg tror ikke det er bra å gå ned nesten 2 kg på en uke. (Jeg har aldri vært sulten denne uken)
Mange går ned veldig mye første uka fordi kroppen binder mindre vann på lavkarbo. Jeg ville prøvde en uke eller to til før jeg begynte å spise mer. For min del virker det som kroppen har bestemt at 85 kilo er idealvekt. De gangene jeg har gått på lavkarbo har vekta alltid stabilisert seg på 85 kilo. Når jeg først har kommet til denne vekta kan jeg både øke og redusere matinntaket en del uten at vekta går opp eller ned. Ikke spør meg hvorfor.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: oivindg] #1005578 15/08/2010 20:00
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Tenkte å fortsette og håper vekten ikke raser. Er nok noe i dette du sier ang mindre vann på lavkarbo. Samtidig må det sies at jeg nok ikke går på en "lavkarbo-kur" slik mange definerer det. Jeg får nok i meg mer karbohydrater enn det som gjelder for en slik diett. Uansett; omleggingen gir interessante effekter. Nå er det bare å finne hensiktsmessig næring som kan benyttes under ritt. Tror nok jeg kommer langt med hjemmelagde småkaker som består av mandler, hasselnøtter, egg mv. Tenkte å teste denne næringen under noen lange løpeturer og sykkelturer før birken. Morsomt å teste litt.. :-)

Re: Lavkarbo og ritt [Re: oivindg] #1005580 15/08/2010 20:01
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har akkurat samme erfaring med vekt som dere beskriver her. Jeg veide 83 kg da vi la om til mindre karbo her i huset. Gikk kjapt ned til 76 kg og nå ligger jeg konstant på 76-77 kg uansett eventuelle utskeielser. Kona er ned fra 84 til 68 kg på komboen lavkarbo/lavglykemisk/litt Herbalife, også hun gikk veldig raskt ned i starten

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Lavkarbo og ritt [Re: tommygutt] #1005692 15/08/2010 21:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden men det stopper ikke meg fra å dele av min erfaring:

Jeg mangler eksplosiviteten når jeg går på lavkarbo. Utholdenheten er bra. Jeg stivner i oppoverbakkene men er helt restituert med en gang jeg bikker over bakketoppen. Denne stivheten synes jeg er fryktelig ubehagelig og det er plagsomt å ikke ha nok sprut i musklene til å gi full gass oppover. Jeg klarer heller ikke å gi full gass på flatene.

Under styrketrening synes jeg jeg føler en veldig bra effekt av å være i ketose. Jeg synes fremgangen er raskere, altså at jeg blir fortere sterkere enn på et karbohydrat-kosthold.

"De" sier at man får tilbake eksplosiviteten etter å ha trent slik i minst 4 uker. For noen tar det 6, andre 8 og noen igjen månedsvis før man får tilbake eksplosiviteten. Jeg har prøvd å trene i ketose i 5 uker. Da musklene fremdeles var fryktelig sure ved høy belastning og det bare var 4-5 uker igjen til Lillehammer -Oslo valgte jeg å begynne å spise karbohydrater de dagene jeg trente, noe som i den perioden i praksis var hver dag.

Treningseffekten på sykkelen var for meg enorm da jeg begynte å spise karbohydrater igjen. Jeg overdrev dog ikke. I denne perioden gikk jeg fra å spise 0-20 karber om dagen til 100-150 og plusse på enda litt til før og under langturene. Siste 2 dagene før DLSP karboloadet jeg skikkelig. Jeg spiste rundt 1000 gram karber på torsdag og fredag. På lørdagen ladet jeg opp med en slik frokost (spiste selvsagt ikke hele potetgullposen). Spiste ytterligere 5-6 skiver pariserloff med samme pålegg 2 timer før start:

Jeg hadde en fantastisk opplevelse gjennom de 190 kilometerne fra Lillehammer til Oslo. Var ikke i nærheten av tom en eneste gang, spiste litt på hver matstasjon følte meg helt konge hele veien.

Så for meg så er det slik at lavkarbo er veldig bra til styrketrening. Da får jeg veldig raskt resultater av treninga. Men til kondistreningen så må jeg ha karbohydrater. Det hadde vært interessant å teste ut teorien om de 4,6,8,XXX antall ukene for å se om eksplosiviteten kommer tilbake, men jeg tror ikke jeg orker å trene med sure muskler så lenge. 4 uker hadde kanskje gått an, men jeg hadde null følelse av forbedring etter 5 uker. Så den sitter nok lenger inne for meg.

Når neste og siste ritt er over 22. august skal jeg dog fokusere på å bli sterkere og kommer nok til å gå tilbake til å leve i kostholdsindusert ketose gjennom store deler av høsten og vinteren. Sånn i hverdagen, sett bort fra langturene på sykkelen, føler jeg meg nemlig mye bedre på lavkarbo.

Re: Lavkarbo og ritt [Re: Moonlit] #1020897 03/09/2010 08:01
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Moonlit

Hei, antar at du snakker om å trene når kroppen din er i ketose? Hvis du derimot spiser nok karbo til at du ikke er i ketose, er det ikke noen forskjell fra et "vanlig" kosthold, forutsatt at kroppen din har fulle glykogenlagre i lever og muskler når du starter rittet.

Jeg mener at når man går på lavkarbo så blir kroppen over tid flinkere til å forbrenne fett. Derfor er en som går på lavkarbo mindre avhengig av fulle glykogenlagre enn en som spiser "vanlig" mat med poteter, ris og pasta etc. Å forbrenne fett er jo det ern syklist som kjører lange løp forsøker å oppnå for å slippe å gå tom. ? ikke sant.??

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Lavkarbo og ritt [Re: Thomasx75] #1020898 03/09/2010 08:02
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Enig!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Lavkarbo og ritt [Re: tommygutt] #1020969 03/09/2010 09:24
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tommygutt
Enig!

Yess!!
Men hva spiser man under ritt? skal man prøve seg frem med energibarer. Gel funker vel ikke så bra da? Jeg spiser en del nøtter på trening og syns det er greit sammen med sportsdrikk med salter i ( har tendens til krampe hvis jeg ikke får i meg salt på harde økter ). Ringer-drikk? lavkarbo-barer ?
kom med forslag som virker thinking

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support