Da er bygging av ny sykkel i gang! Prosjektet er en 29er fra Vassago, med navn BanderSnatch. Rammen har kanskje en noe uvanlig geometri, men håper at den kommer til å passe min kropp.
Det meste av deler er nå i hus, og resten burde være i hus før onsdag. Så da er det bare å fylle kjøla med kvalitetspils fra Pilsen. Da skulle alt være klart til byggebonanza! Her er noen bilder, og liste med komponenter:
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
When refining our exclusive WetCat Geometry, We peed in the eye of tradition and ignored the number-obsessed skeptics.
Our long wheelbases, steep seat tubes and slack head tubes made us true blasphemers in the frame design world. As the critics baulked, we honed our angles and tube diameters, to fully utilized the big wheels we are so faithful to.
#Pedalenkrs
Re: Byggetråd: 29er fra helvete!
[Re: RobG]
#92863727/04/201008:13
Kanskje ikke så veldig uvanlig nå som 29er begynner å bli mer utbredt. Men vinklene er en halv til en grad slakkere enn fra produsenter som Niner, Gary Fisher og On-One. Den effektive lengden på over-røret, samt lengden på kjedestaget er også litt lengre. Så akselavstanden er nok en smule lengre enn på en del andre 29ere. Singular Swift linger kanskje mest i geometri.
Skal gå varsomt frem når jeg monterer styret. Har montasjepasta og momentnøkkel. Men denne går kun ned til 5Nm, hadde vært ideelt med en som gikk ned mot 3Nm. Mulig at jeg bare trekker forsiktig til med en unbraco og prøver meg frem.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Tror nok ikke vekten hadde fått godkjent hos Justervesnet. Den viser nok litt for lite. Er ei simpel kjøkkenvekt kjøpt hos Clasern. Skal få veid sykkelen når den er ferig bygget med en mer pålitelig vekt.
Spennende valg. Jeg snuste på en Vassago selv, men endte på Singular. Vassago har en temmelig fanatisk fanskare på MTBR's 29" forum. Syklene virker som skikkelige saker. Blir spennende å følge med.
LarsB
Re: Byggetråd: 29er fra helvete!
[Re: larsb]
#94983524/05/201009:37
Ting tar tid. Gjengene i krankhuset måtte friskes opp. Men på onsdag var sykkelen ferdig. Har et par turer på nydoningen nå, og er meget fornøyd. Den ruller over det meste og klatrer som en drøm! Så sirkushjul har helt klart en fordel der kontra trillebårhjul. Styreresponsen er nok en del tregere, men det er ikke noe problem. Slik ble resultatet(beklager dårlig bilde):
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Takk, fargen tar seg enda bedre ut i naturlig lys. Vet ikke vekten nøyaktig, har kun veid alle delene før jeg skrudde sammen sykkelen, men regnearket sier 11060 gram. Mangler vekt for å veie hele sykkelen. Skal ta en tur innom LBS å se om han kan veie den for meg. Tror vekta skal være en plass mellom 11,1 og 11,2 kg.
Stemmer, fant et bilde. Det er ikke av Saint eller Hone, men kan godt hende at disse ble/blir levert med integrert girøre.