Nespressomaskin
|
Re: Nespressomaskin
[Re: Dan]
25/04/2010 07:00
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Nå vel. Nespressoen (i alle fall citiz-utgaven) er i plast og har ikke masse gods som skal varmes opp. Altså yter den det den skal etter de fem minuttene det tar vannet å nå riktig temperatur. Hele poenget med maskinen er vel at det skal gå fort. Gaggia'en yter ikke maks før etter et kvarter når alt gods og gjerne koppene på toppen har fått opp litt temperatur. Også blir det gjerne slik at man ikke står med stoppeklokke og begynner med kaffen etter nøyaktig ett kvarter, derfor blir den gjerne stående på ganske lenge og prosessen bærer sjeldent preg av at alt skal gå så fort som mulig. Jeg forsøker bare å beskrive de aktuelle situasjonene med utgangspunkt i at man slår av maskinen etter bruk.
Men å sammenlikne Nespressoen med en moped forøvrig er jo fair. =)
|
|
|
[Re: Rednaskela]
25/04/2010 08:44
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis huset ditt trenger oppvarming, så er ikke varmen fra Gaggia'en nødvendigvis bortkastet, da. Jeg har min espressomaskin stående på hele dagen med ganske god samvittighet.
Jeg lurer på om Otoen har smakt skikkelig god espresso? Hvis han har det, og velger Nespresso fordi han synes smaken er bra, og fordi han ikke gidder å bruke mer tid og penger på bedre kaffesmak, så er det jo helt greit. I mine øyne skal det imidlertid ikke mye styr til før man kan operere f.eks. en Silvia slik at man jevnt over får minst like god kaffe som Nespressomaskinen lager. Men det koster noen tusenlapper mer å komme i gang. En grei Nespressomaskin på tilbud kommer vel på rundt en tusenlapp. En Silvia og Rocky-kombo kommer vel på minst 3500 (brukt)?
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
25/04/2010 16:29
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Det går an å lage bedre espresso på en god manuell maskin, men bedre espresso pr. brente kalori (alternativt tid brukt til å forberede bryggen) klarer du neppe.. Hvis du er uinteressert i kaffefaget og/eller drikker beskjedne mengder er Nespressomaskinene helt geniale. En ulempe er at kaffen er svært dyr og utvalget er begrenset, men god er den.. Salget av disse maskinene har jo tatt skikkelig av, og da kan det jo tenkes at det snart kommer "pirat-kaffe-kapsler" på markedet snart - til litt under halve prisen, og da begynner det å ligne på noe. Kaffen på jobben blir barea dårligere og dårligere, så jeg vurdere sterkt å anskaffe en maskin til kontoret mitt. Problemet er vel at jeg ikke få gjort noen ting pga alle kollegaene som plustelig må komme innom og prate med meg..
|
|
|
[Re: thamg]
25/04/2010 16:56
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du er uinteressert i kaffefaget og/eller drikker beskjedne mengder er Nespressomaskinene helt geniale. En ulempe er at kaffen er svært dyr Tre-fire kroner pr. kopp, ikke sant? Når jeg lager en dobbel på min espressomaskin går det med ca. 20 gram pluss svinn. Vil tippe jeg kan få 10-12 kopper ut av en kvartkilo. Da må jeg kjøpe kaffe ned mot 30 kroner kvartkiloen for å kunne konkurrere med Nespresso på pris. Jeg har ikke funnet noen bønner som smaker særlig godt til 30 kroner kvartkiloen, så for meg er Nespresso rimeligere enn god espresso. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: thamg]
25/04/2010 18:01
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Det går an å lage bedre espresso på en god manuell maskin, men bedre espresso pr. brente kalori (alternativt tid brukt til å forberede bryggen) klarer du neppe.. Dert spørs vel hvem sine kalorier du teller, de som jobber i aluminiumsutvinningsbransjen har vel ca like gode arbeidsvilkår som kaffebøndene? Tid sparer du kanskje, men tiden forran kverna med tamper i hånd er jo hellig; et lite friminutt med ren meditasjon:-)
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
25/04/2010 20:44
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Etter alpinferie i italia i vinter bestilte jeg påfølgende uke en nespresso delonghi latissima660 fra pixmania.com for 2200.-, samme modell koster 4-5000.- på elkjøp. http://www.pixmania.com/no/no/1110676/art/delonghi/nespressomaskin-lattissim.htmlSuper maskin. Knallgod kaffe. Kjapp. Kan ta første kopp 2minutter etter man slår maskinen på. Lite vedlikehold. Enkelt å holde ren. Lite støy. Kan lage en kopp med en kaffe, og så en ny med annen smak umiddelbart etterpå. Perfekt skum. Perfekte smaker gang på gang. Er bare en en ulempe, og det er prisen på et par kroner på kapslene/koppen, men det ikke noe problem for de fleste. Kaffe koster penger okkesom. Pappa har sin andre 10.000kroners Saeco maskin med kvern og grut(første gikk istykker) og var mektig imponert over latissimaen. Og så finnes det jo mer eksklusive varianter og priser, men såååå barista er jeg ikke. Kanskje når jeg blir pensjonist om 30år? Stå å dille med manuell kaffe-ferrari og mye vedlikehold er ikke noe jeg orker eller har tid til. Jeg får supergod kaffe med en kapsel og et tastetrykk.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
25/04/2010 22:19
|
BrM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nespresso blir litt som ferdigstekt-taco-kjøttdeig-det-bare-er-å-varme(-i-teflon-panne), lite kjærlighet, lite variasjon og du er prisgitt at industriarbeiderene til Nestlé har gjort jobben. Selv foretrekker jeg å slakte og tilberede min egen mat, kun da er jeg sikker på at jeg får som fortjent. Hva gjelder kaffe, er jeg prisgitt at folk som SRW har gjort jobben inntil jeg får de brente bønnene, men da er det oxo opp til mitt eget håndlag å trylle frem DenMestFantastiskeEliksir(tm)
Team Hobby
|
|
|
[Re: BrM]
26/04/2010 12:51
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Har hatt en Nespresso i over et år og er fornøyd med den. Har en billig enkel en siden jeg ikke driver å blander inn melk, sukker og kliss i den. Den har samme effekt og er sikkert ganske lik de dyre i smak. Kaffeen er bra, men ingen gudedrikk
Den viktigste grunnen til at jeg har en er at det blir lite søl. Med en fullstendig manuell maskin hadde jeg sølet ned endel, som igjen hadde resultert syting fra madammen. Den tar og liten plass. Liker ikke Nesle eller embalsjen, men har svelget en kamel her.
Kjøper nok ikke ny Nespresso maskin når denne konker. Mest fordi det på sikt er dyrt når man drikker mye kaffe. Konsumsjonen har steget enormt etter vi fikk den. Vi hadde nok snart spart inn en bra helautomatisk maskin allerede...
BT
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
[Re: Nanok]
26/04/2010 13:14
|
larsis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ali trakterkaffe og Nespresso maskin på jobben. For å få noe som ligner bittelitt på god kaffe, brukes følgende oppskrift: 1. Sett på vannkoker 2. kjør gjennom en svart eller grå pod på kortprogrammet 3. kjør gjennom en svart eller grå pod på kortprogrammet 4. se deg rundt om noen ser på......hvis ikke, kjør på med en pod til. 5. Fyll resten av koppen med varmt vann 6. drikk opp og tenk på plastsylinderen som ligger hjemme og venter
|
|
|
[Re: larsis]
26/04/2010 14:37
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
Det slår meg hvor fantastisk skinnhellig og bastant enkelte i denne tråden fremstår. Det er mangel på respekt for andres valg av kaffemaskin, og ordbruken er nedlatende. Uansett hvor velmenende det er i den hensikt å opplyse andre om "ordentlig" kaffe så pisses det på OP sitt opprinnelige spørsmål. Nå nevnes det bare Nestlè her men det er andre leverandører av kapsler også, hører aldri noe negativt om disse? Nestlè legger seg mer i selen for å ha et økologisk regnskap på sin kaffeforretning enn andre konsern jeg har sett, og jeg føler argumentet om både pris og økologi faller gjennom. Lurer på om andre leverandører med ”street cred” dokumenterer kvalitetssystemene sine like bra og har på dette på plass i virkeligheten. For min egen del har jeg nettopp begynt å drikke svart kaffe og har skamløst kjøpt en Nespresso Delonghi Latissima 660 (dog meget dyrere enn Pixmania). For min del har det vært en god og positiv introduksjon til espresso og "vanlig" svart kaffe. Jeg utelukker ikke, tvert i mot, at jeg kommer til å bruke penger på en manuell maskin i fremtiden. I mellomtiden skal jeg i alle fall gjøre meg ferdig med mine 200ish kapsler jeg har igjen spredt over en 10 – 12(?) smaker. Som de fleste som faktisk eier en maskin Nespresso-maskin og bruker den så er vi godt fornøyd med både smak, effektivitet, rengjøring, pris og god samvittighet når det gjelder miljø. Ikke alle som er flasket opp på nøttebrunt crema og kjøpte en maskin til femsifret beløp første gang, eller valgte karbon flaskeholdere med titanskruer for å spare vekt men drakk latte i cafè-pausen. Each to their own… /end rant
|
|
|
[Re: Nailz]
26/04/2010 19:12
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
26/04/2010 19:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Det slår meg hvor fantastisk skinnhellig og bastant enkelte i denne tråden fremstår. Det er mangel på respekt for andres valg av kaffemaskin, og ordbruken er nedlatende. Sorry, barnehagen der alle er snille mot hverandre er der borte. --> Her derimot kan vi til og med få det for oss å si at en gitt sykkelmodell er stygg selv om noen stakkar akkurat har betalt 30.000,- for den.  Ellers er det jo slik at denne diskusjonen er omtrent like gammel som forumet, og den inneholder alltid det samme merkverdige fenomenet, nemlig at Nespresso-eiere sier at Nespresso er godt og at ordentlig espresso enten også er godt eller uprøvd, mens eierne av "ordentlige" kaffemaskiner sier at Nespresso smaker vondt og at ordentlig espresso er godt. Det finnes bare to mulige grunner til dette: A. Ordentlig espresso er godere enn Nespresso, men Nespresso-eierne har enten ikke smakt ordentlig espresso ennå, eller har ikke sofistikert nok smak til å oppdage forskjellen. B. Eiere av ordentlige kaffemaskiner har gjort en stor investering i hardware som må forsvares, om så med selvbedrag. Jeg skal ikke si hvilket alternativ som er det riktige. Siden jeg synes ordentlig espresso er i en helt annen klasse enn Nespresso så er jeg enten en nedlatende snobb eller en selvbedrager. Jeg trives egentlig i begge rollene og ser ingen grunn til å måtte velge.
|
|
|
26/04/2010 20:22
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
Siden jeg synes ordentlig espresso er i en helt annen klasse enn Nespresso så er jeg enten en nedlatende snobb eller en selvbedrager. Jeg trives egentlig i begge rollene og ser ingen grunn til å måtte velge. Som jeg sa, each to their own. Poenget mitt her er derimot at når folk spør om råd eller hjelp på TS så må de forvente å få et vennlig svar, Rancilio-eier eller ei.
|
|
|
26/04/2010 20:33
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Her derimot kan vi til og med få det for oss å si at en gitt sykkelmodell er stygg selv om noen stakkar akkurat har betalt 30.000,- for den. ICON_WINK Oisann, har jeg gått glipp av en tråd? Eventuell referanse? Martin
|
|
|
26/04/2010 20:37
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Det slår meg hvor fantastisk skinnhellig og bastant enkelte i denne tråden fremstår. Det er mangel på respekt for andres valg av kaffemaskin, og ordbruken er nedlatende. Sorry, barnehagen der alle er snille mot hverandre er der borte. --> Her derimot kan vi til og med få det for oss å si at en gitt sykkelmodell er stygg selv om noen stakkar akkurat har betalt 30.000,- for den.  Ellers er det jo slik at denne diskusjonen er omtrent like gammel som forumet, og den inneholder alltid det samme merkverdige fenomenet, nemlig at Nespresso-eiere sier at Nespresso er godt og at ordentlig espresso enten også er godt eller uprøvd, mens eierne av "ordentlige" kaffemaskiner sier at Nespresso smaker vondt og at ordentlig espresso er godt. Det finnes bare to mulige grunner til dette: A. Ordentlig espresso er godere enn Nespresso, men Nespresso-eierne har enten ikke smakt ordentlig espresso ennå, eller har ikke sofistikert nok smak til å oppdage forskjellen. B. Eiere av ordentlige kaffemaskiner har gjort en stor investering i hardware som må forsvares, om så med selvbedrag. Jeg skal ikke si hvilket alternativ som er det riktige. Siden jeg synes ordentlig espresso er i en helt annen klasse enn Nespresso så er jeg enten en nedlatende snobb eller en selvbedrager. Jeg trives egentlig i begge rollene og ser ingen grunn til å måtte velge. I barnehagen får du bank hvis du har noe en annen vil ha. Vi voksne hadde ikke overlevd en dag før vi hadde sykemeldt oss. Det finnes forresten en mulig tredje grunn, hvor jeg befinner meg: C: Vanlig espresso er litt bedre enn nespresso, men ikke så mye at jeg gidder å investere i ren espressomaskin eller ta meg tiden til det. På morgenen når jeg skal få avgårde to unger i barnehagen, og rekke en hektisk jobb er det utrolig digg å bare trykke på knappen.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
26/04/2010 20:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes også at Nespresso er helt ok som kaffe, samtidig som det er raskt. Espresso-maskin gir meg gleden ved å lage noe. Omtrent som å bygge en Lego-bil i stedet for å få en ferdig bygget. Jeg synes også det blir et trivelig morgenritual rundt kaffemaskinen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
26/04/2010 20:56
|
olechr
More than words
|
More than words
Det finnes forresten en mulig tredje grunn, hvor jeg befinner meg:
C: Vanlig espresso er litt bedre enn nespresso, men ikke så mye at jeg gidder å investere i ren espressomaskin eller ta meg tiden til det. På morgenen når jeg skal få avgårde to unger i barnehagen, og rekke en hektisk jobb er det utrolig digg å bare trykke på knappen.
Her er jeg også..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/04/2010 21:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Poenget mitt her er derimot at når folk spør om råd eller hjelp på TS så må de forvente å få et vennlig svar, Rancilio-eier eller ei. Ja, og etter å ha scrollet gjennom hele tråden klarer jeg faktisk ikke å se et eneste uvennlig svar. Gjør du?
|
|
|
[Re: M@rtin]
26/04/2010 21:11
|
Dan
More than words
|
More than words
Oisann, har jeg gått glipp av en tråd? Eventuell referanse? Nei, det var ren statistikk. Mange sykler blir utnevnte til stygge, samtidig som det er mange her som har kjøpt ny sykkel. Sannsynligheten for at en eller annen stakkar med ny sykkel må lese at hans sykkel er stygg er derfor ganske stor. Hvis du ønsker eksempler kan du jo forresten bare søke på Orange Patriot...
|
|
|
26/04/2010 21:15
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
??? Ååhhh, du mener tanks`en ... Martin
|
|
|
[Re: NjalVM]
26/04/2010 22:28
|
Foffen
Fersking
|
Fersking
[quote=NjalVM]*kremt*  Nespresso er noko tull. Det er dyrt, genererer enorme mengder unødig søppel og forureining. Eller ei mokkakanne. I mine auge ein undervurdert sak som lagar god, sterk kaffi. Så sant som det er sagt! Nespresso er en dyr og upersonlig måte å lage kaffe på. Mye morsommere å stappe filterholderen selv og leke barista! Det holder lenge med en rimelig modell, bare arbeidstrykket er på min. 15 bar. For ikke å snakke om en Bialetti-mokkakanne - et tidløst stil-ikon som lager finfin kaffe!
2 b or not 2 bike
|
|
|
[Re: Foffen]
27/04/2010 05:03
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg har en følelse av at denne tråden kan deles mellom de som har en reell relasjon til en barnehage på den ene siden og de som har plass til å lage kaffe på en personlig måte og tid til morgenritualer rundt kaffekoppen på den andre siden.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
27/04/2010 05:49
|
larsis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nja si ikke det. Vi som har en reel relasjon til barnehage i ukedagene har som regel en reel relasjon til morgenritualer rundt kaffekoppen i helgene.
Lars K
|
|
|
[Re: larsis]
27/04/2010 06:27
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg tar meg hver morgen tid til å lage mocca etter SRW-metoden. Det tar 3 min fra start til slutt, og såpass får man til selv om man har to små som skal avgårde og mor har dratt tidlig på jobb.
|
|
|
[Re: Ole]
27/04/2010 06:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tar meg hver morgen tid til å lage mocca etter SRW-metoden. Noen som kan gjenta denne? Må bruke Bialetti i sykkelboden.
|
|
|
[Re: Ole]
27/04/2010 06:40
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg tar meg hver morgen tid til å lage Cappuchino etter Isomac-metoden. Det tar 3 min fra start til slutt,(så fremt jeg skrur på maskinen i det jeg står opp, før dusjen) og såpass får man til selv om man ikke har to små som skal avgårde. Ditto
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
27/04/2010 06:46
|
larsis
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva er korteste tid tillatt å bruke på en god kopp kaffe?
|
|
|
27/04/2010 06:49
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Kort fortalt er vel Joars metode å koke opp vannet i kolben først, så sette på filteret og toppen og la det stå til for så å ta kanna av varmen i det du passerer 1/3 full - da pleier en å få ca halvfull kanne til slutt, og minimalt av bittersnerket som kommer til slutt.
Selv er jeg på presskannekjøret om dagen. Der gjør det stor forskjell å bruke ei skje til å først dytte ned "creme brulee"-skorpa som legger seg på toppen av kanna i det man har helt på vann, for så å la kaffen få et par-tre minutter til å synke til bunnen før jeg bruker samme skje til å dra av skum/snerk som ligger på toppen.
(Hva med Silvia'en min da? - jo, den fikk jeg tydeligvis ikke tømt tilstrekkelig for vann før jeg pakka den i flyttebilen. Kokeren blei frostskada i transporten nordover. Nå som jeg tilslutt har fått solgt leiligheten i Oslo kan det jo være at jeg får råd til å reparere den..)
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Foffen]
27/04/2010 07:56
|
olechr
More than words
|
More than words
[quote=NjalVM]*kremt*  Nespresso er noko tull. Det er dyrt, genererer enorme mengder unødig søppel og forureining. Eller ei mokkakanne. I mine auge ein undervurdert sak som lagar god, sterk kaffi. Så sant som det er sagt! Nespresso er en dyr og upersonlig måte å lage kaffe på. Mye morsommere å stappe filterholderen selv og leke barista! Det holder lenge med en rimelig modell, bare arbeidstrykket er på min. 15 bar. For ikke å snakke om en Bialetti-mokkakanne - et tidløst stil-ikon som lager finfin kaffe! Det blir så teit å si det. Jeg syntes det er helt idiotisk å sykle på sykkel til under 60000. Den er tung, treig og ikke noe stilig..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|