Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Nespressomaskin

Nespressomaskin #926724 24/04/2010 10:17
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har lenge hatt lyst på slik fin kaffemaskin:)

Er de billige greie nok? Noen dere kan anbefale uten at de koster skjorta, og evnt hvorfor bør jeg legge mere penger i den?

CK ELVERUM

Re: Nespressomaskin [Re: Otoen] #926745 24/04/2010 10:45
bk Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøp en brukt Gaggia espressomaskin på Finn.no.
De pleier å koste ca 1500 kr.
Kjøpte min brukte der for 5-6 år siden.
Funker fint. Lager god espresso.

Re: Nespressomaskin [Re: Otoen] #926747 24/04/2010 10:49
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
hurra, endelig en tråd jeg kan gi råd, og ikke bare få!

Jeg har en slik maskin med melkevarmer ved siden av. Denne:
http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/kaffe-espresso/D120BLACK/nespresso-citiz-milk-d120

Er utrolig fornøyd. Kaffen er god, og enkel i bruk og rengjøring.
Ikke angret en enste gang på kjøpet.

Vær dog klar over at kaffe kapslene selges per dags dato kun i nespresso butikken i oslo, ved nedgangen til storinget t-bane stasjon i karl johan. Eller på nettet da.

Der har de også alle maskiner, og mulighet for å smake på forskjellige kaffer fra forskjellige maskiner!

Rune

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Nespressomaskin [Re: Otoen] #926748 24/04/2010 10:51
bk Offline
Ringrev
Ringrev
Sjekk
http://www.kaffe.no/?l=5&ls=158&h=398

Tester av andre maskiner også ,bla Nespresso

Re: Nespressomaskin [Re: bk] #926758 24/04/2010 11:18
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
*kremt*

Nespresso er noko tull. Det er dyrt, genererer enorme mengder unødig søppel og forureining. Og ein kan vel heller ikkje påstå at Nestlé er ei bedrift som tar etikk-spørsmål på alvor..

Kjøp heller eit brukt, fornuftig maskin:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21909831

Eller ei mokkakanne. I mine auge ein undervurdert sak som lagar god, sterk kaffi.
http://www.friele.no/om_kaffe/lage_god_kaffe/mokkakanne/

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Nespressomaskin [Re: Otoen] #926770 24/04/2010 11:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å svare på spørsmålet, uten å dra i gang en diskusjon om andre typer kaffemaskiner, så vil jeg si at de billige Nespressomaskinene lager like god kaffe som de dyre. På min forrige arbeidsplass kjøpte vi en enkel Nespressomaskin, den billigste med automatisk mengdekontroll. Funket supert! Min erfaring med Nespresso er at de dyrere maskinene gir mer funksjonalitet, ikke bedre kaffe.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Nespressomaskin [Re: oivindg] #926839 24/04/2010 14:49
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oivindg
For å svare på spørsmålet, uten å dra i gang en diskusjon om andre typer kaffemaskiner, så vil jeg si at de billige Nespressomaskinene lager like god kaffe som de dyre. På min forrige arbeidsplass kjøpte vi en enkel Nespressomaskin, den billigste med automatisk mengdekontroll. Funket supert! Min erfaring med Nespresso er at de dyrere maskinene gir mer funksjonalitet, ikke bedre kaffe.

Øivind

Jeg støtter denne.. Kjøpte en av de dyreste variantene når det var opphørsalg i en kjøkkenbutikk i tønsberg for et par år siden, som fortsatt tusler og går daglig.. Men da jeg byttet jobb og eneste kaffetilbud der var pulverkaffe gikk jeg til innkjøp av en enkel Nespressomaskin som jeg har på kontoret.. Den rimeligste jeg fant med auto mengde. Jeg smaker i hvert fall ikke forskjell på de to. Hvis jeg har forstått riktig så er trykket likt på alle Nespresso-maskiner, det som skiller pris er utforming, andre funksjoner osv...kaffen skal være den samme så lenge det er en Nespresso.. :-) Ja det blir litt søppel, men det blir også veldig god kaffe...

Redigert av Raymond; 24/04/2010 14:49.
Re: Nespressomaskin [Re: NjalVM] #926842 24/04/2010 14:55
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Men du synes likevel det er greit å kjøre bil?

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Nespressomaskin [Re: Thorst] #926904 24/04/2010 17:34
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Hehe. Eg venta på den.

Tja. Det å køyre bil er vel eit naudsynt onde. Men eg freistar avgrense det til 12 000 km/året. Det kunne lett vore ein god del meir om eg ikkje var bevisst på køyringa mi. (Og no som arbeidsmønsteret mitt endrar seg reduserer eg med kring 2 400km/året.)

Men til mitt forsvar kjøper eg stort sett alt bruk..
Måtte det vere kvitevarer, syklar (har også to nye), sykkeldeler, sofa, bord og ikkje minst bil.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Nespressomaskin [Re: Thorst] #926905 24/04/2010 17:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Thorst
Men du synes likevel det er greit å kjøre bil?

Ikke det teite argumentet da vel. "Fordi du ikke klarer å leve 100% miljøvennlig så kan du like godt kjøpe deg en Hummer." Man gjør det man kan og hvis noe er enkelt å gjøre, som f eks å la være å kjøpe Nespresso-pods, så er det jo bare fin-fint, uansett hvordan man ellers lever sitt liv.

Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #926915 24/04/2010 17:42
olechr Offline
More than words
More than words
Nespresson funker som fjell. Greit en skikkelig kvern og espresso maskin gir bedre kaffe. Men for min del ble det ikke til at jeg brukte den for det var mere pes. Med nesspresso maskinen blir det kaffe rett som det er.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #926920 24/04/2010 17:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Er ikke aluminium resirkulerbart da?

Er jo bare å samle podsene i en liten eske/pose under vasken og levere de på gjenbruksstasjonen. Kaffegruten funker jo fint som gjødsel.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #926925 24/04/2010 17:56
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Poenget mitt er at den ekstra forsøplingen er relativ marginal relativt til veldig mye annet vi unner oss. Jeg kan drikke enorme mengder kaffe fra Nespressomaskinen min før søppelet tilsvarer embalasjen fra sykkeldeler jeg har kjøpt gjennom årene.

Nespresso er godt, veldig enkelt, og jeg nyter den med god miljøsamvittighet.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Nespressomaskin [Re: Thorst] #926935 24/04/2010 18:08
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Dersom man på liv og død vil unngå alle gledene med nybrent, prima kaffe av ymse spennende sorter fra f.eks SRW, Wendelboe m.fl, er sikkert Nespresso helt ok;)
I min bok sorterer dette prinsippet under kategorien "brakkvannsautomater" ICON_LAUGH

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: donnerwetter] #926954 24/04/2010 18:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: donnerwetter
I min bok sorterer dette prinsippet under kategorien "brakkvannsautomater" ICON_LAUGH

Hvis jeg hadde arrangert blindtest, hvor mye ville du vedda på at du kunne plukke ut Nespressoen i 10 av 10 forsøk?

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #926961 24/04/2010 19:08
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Hvis jeg hadde arrangert blindtest, hvor mye ville du vedda på at du kunne plukke ut Nespressoen i 10 av 10 forsøk?

Uansett hva man liker eller ikke liker så er det ikke vanskelig å kjenne forskjell. At du i det hele tatt trenger å spørre betyr enten at du ikke har prøvd en god (åh, du nevnte ikke god forresten) espresso og en Nespresso, eller at du ikke har særlig utviklede smaksløker. ICON_WINK Det blir litt som å vedde om hvorvidt det går an å smake forskjell på rødvin og rosé.

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #926963 24/04/2010 19:09
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Hadde glatt vedda gammelsykkelen ICON_LAUGH
Hva hadde du veddet? Nysykkelen? ICON_WINK
Neida, spøk til side; jeg har drukket mer enn én kopp av stoffet, og etter min ydmyke mening foretrekkes bønner i løsvekt, god kvern og espressomaskin/presskanne ICON_SMILE
Jeg kan til og med kjøpe Fair Trade kaffe av utmerket kvalitet i løs vekt. Får man slikt hos Nespresso?

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #926976 24/04/2010 19:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Uansett hva man liker eller ikke liker så er det ikke vanskelig å kjenne forskjell. At du i det hele tatt trenger å spørre betyr enten at du ikke har prøvd en god (åh, du nevnte ikke god forresten) espresso og en Nespresso, eller at du ikke har særlig utviklede smaksløker. ICON_WINK Det blir litt som å vedde om hvorvidt det går an å smake forskjell på rødvin og rosé.

"Verdens beste espresso" vs Nespresso er kanskje rått parti. Men du verden det er noen som presterer å lage ganske ræva espresso også. Å si at all espresso er bedre enn Nespresso er å ta det litt langt etter min mening (men det er kanskje smaksløkene mine det er noe alvorlig galt med), derfor spurte jeg om blindtesten.

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #926987 24/04/2010 19:33
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har da aldri referert til "verdens beste espresso" vs Nespresso? Mener da bestemt at jeg ga uttrykk for min personlige oppfatning, og for meg er dette fasit;)
At andre har forskjellige preferanser både respekteres og applauderes herfra, uansett om det gjelder kaffe, single malts eller sykler ICON_SMILE Det hadde jo vært fordømt kjedelig om vi alle syklet på samme sykkelmerke og drakk det samme? Hva pokker skulle vi diskutert her da? thinking

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: donnerwetter] #926995 24/04/2010 19:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er helt enig med både deg og Dan; skikkelig god kaffe er skikkelig godt. Samtidig synes jeg at enkelte Nespresso er bedre enn enkelte espresso. Og det bunner jo ut i akkurat det du sier: At folk har forskjellig smak. Men at Nespresso er like ille som brakkvann, det er jeg ikke helt enig i ICON_SMILE

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #926996 24/04/2010 19:42
Dan Offline
More than words
More than words
"Verdens beste espresso" vs Nespresso er kanskje rått parti. Men du verden det er noen som presterer å lage ganske ræva espresso også.

Absolutt, men blindtesten må jo være mellom en glad amatør med Nespresso og en glad amatør med standardutstyr fra Rancilio f eks. Man må også, som jeg var inne på tidligere, huske at det er smak det er snakk om. Noen liker rødvin, andre rosé. Så uannsett hva man liker best så skal det være lett å smake forskjell.

Quote:
Å si at all espresso er bedre enn Nespresso er å ta det litt langt etter min mening (men det er kanskje smaksløkene mine det er noe alvorlig galt med), derfor spurte jeg om blindtesten.

Saken er vel at med Nespresso får du en Nespresso, ikke bedre, ikke dårligere. Med manuell tillaging kan du få noe udrikkelig eller noe gudommelig, avhengig av hvor mye interesse og entusiasme du legger i det.

Jeg vil nesten være så frekk at jeg sier at hvis en skikkelig rævva kopp espresso er en ener, en espresso på en Autogrill i Italia er en femmer og Joar sin morgenkaffe når man tar seg tid til å svinge innom på vei til jobben er en tier, så er en Nespresso en treer. Hvis man er fornøyd med en treer så er jo alt godt og vel. Det er jo vesentlig bedre enn ikke noe kaffe i det hele tatt. ICON_SMILE

[edit]Og i mellomtiden har vi blitt enige. ICON_SMILE

Redigert av Dan; 24/04/2010 19:44.
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #927002 24/04/2010 19:52
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jommen ble vi enige, gitt:)
Men... Når du tar første koppen fra en Nespressomaskin på jobben etter at vannet har stått på "halvkok" hele helgen er ikke brakkvannsanalogien helt fremmed for meg, i alle fall ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: donnerwetter] #927012 24/04/2010 20:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå har jeg aldri smakt brakkvann, og hvem vet? Kanskje det smaker Nespresso? ICON_LAUGH

Tilbake til rødvinen.

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #927016 24/04/2010 20:04
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har jeg aldri smakt brakkvann, og hvem vet? Kanskje det smaker Nespresso? ICON_LAUGH

Tilbake til rødvinen.

Et meget godt valg, vil jeg bestemt mene ICON_LAUGH
Spesielt dersom det er snakk om en Ripasso ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: Dan] #927022 24/04/2010 20:08
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Absolutt, men blindtesten må jo være mellom en glad amatør med Nespresso og en glad amatør med standardutstyr fra Rancilio f eks.

Men da må det ikke være en av "amatørene" her på forumet. Her har vi noen få "glade amatører", men veldig mange som sorterer under "gravalvorlige amatører" som vet mer om sykkel enn 95% av alle sykkelpushere i landet. Jeg er redd for at det også gjelder kaffe, øl og brunt brennevin.

Ps, jeg er meget fornøyd med min Aeropress og semibillig kaffe fra Rema 1000. På jobben har vi sånn superduperitalienskdumågjørealtselvmaskin og to kverner fordi vi ikke klarer å bli enige om hvilken leverandør vi skal velge... Smaken er forskjellig, men begge deler er godt. Aeropress er billig på nettbutikk og du kan velge og vrake mellom drittkaffe til 5 kroner posen og kaffe foredlet av brennejedier i gamle garasjer.

Har man ikke tid til å lage en aeropress har man absolutt for mye på programmet...

Jens Fredrik (Som er overraskende Zen i dag...)

Re: Nespressomaskin [Re: jens fredrik] #927026 24/04/2010 20:13
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: jens fredrik

Absolutt, men blindtesten må jo være mellom en glad amatør med Nespresso og en glad amatør med standardutstyr fra Rancilio f eks.

Har man ikke tid til å lage en aeropress har man absolutt for mye på programmet...Jens Fredrik (Som er overraskende Zen i dag...)

Meget klok tale!!!
Tiltredes på det mest bestemte! ICON_SMILE
ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: donnerwetter] #927036 24/04/2010 20:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Tilbake til rødvinen.

Ingen ripasso; det ble en barbera fra Asti i kveld.

Re: Nespressomaskin [Re: Øyvind V] #927044 24/04/2010 20:37
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig

Tilbake til rødvinen.

Ingen ripasso; det ble en barbera fra Asti i kveld.

Ahh, et utmerket valg vil jeg mene ICON_SMILE

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Nespressomaskin [Re: donnerwetter] #927146 25/04/2010 05:49
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøper du Nespresso står maskinen ansvarlig for resultatet. Kjøper du en Rancilio, Gaggia e.l. er det du som blir ansvarlig. Det er gøy, det tar tid og det er en veldig, veldig takknemlig følelse når du begynner å få til godsakene i koppen.

Ang. Nespresso og forsøpling; vi jobbet med å designe en espressomaskin på skolen i fjor, og hadde støtte fra både Nespresso og Solberg & Hansen (som brenner kaffe for kaffebrenneriet et.c.). Kan jo røpe at Nespresso arbeider svært mye for at de skal lage "taste" og ikke "waste" med tanke på emballeringen deres. Dessuten, en Nespressomaskin bruker 1250 watt i fem minutter og deretter har du kaffen din. Min Gaggia Classic (som absolutt er å anbefale) må stå på med sine 1450 watt i minst ett kvarter for å oppnå ønsket temperatur på alle deler. Den blir gjerne stående på en halv time i stedet. Energiforbruket er altså 6.5 ganger så høyt. Jeg tipper de syltynne aluminiumskapslene til Nespresso går i null her.

Når det er sagt; vi hadde en Nespressomaskin og en dyr Isomac stående i klasserommet i over en måned. Nespressoen var OK den, selv om jeg vil ta meg i vare for å kalle det skikkelig espresso. Og fy fader så lei jeg ble av Nespresso-kaffen, til tross for at vi hadde hele utvalget av kapsler. Og fy fader så mye mer givende det var å stå på Isomac'en og prøve seg frem, smake på noe gørr som ble mislykket, prøve seg frem igjen og så få til en duftende, velsmakende kopp.. Ble ganske dreven på den måneden og gikk hen og investerte i både maskin og kvern hjemme. Det er espresso, det. Det handler om så mye mer enn bare innholder i en kopp. Håndverk!

Redigert av Rednaskela; 25/04/2010 05:52.

Medlem av NOTS
Re: Nespressomaskin [Re: Rednaskela] #927155 25/04/2010 06:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednaskela
Dessuten, en Nespressomaskin bruker 1250 watt i fem minutter og deretter har du kaffen din. Min Gaggia Classic (som absolutt er å anbefale) må stå på med sine 1450 watt i minst ett kvarter for å oppnå ønsket temperatur på alle deler. Den blir gjerne stående på en halv time i stedet. Energiforbruket er altså 6.5 ganger så høyt.

Det holder jo med fem minutter på din Gaggia også, men da smaker espressoen som Nespresso. Det blir jo litt som å si at en mopedbil er mer miljøvennlig enn en Smart, fordi den bare kan kjøres i 45 km/h.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support