Hatgruppe facebook
|
Re: Hatgruppe facebook
[Re: Dan]
23/04/2010 14:55
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
23/04/2010 18:14
|
kleinsykkel
Entusiast
|
Entusiast
mange allvitere og bedrevitere, som debatterer på 21 sider imot/for denne siden på FB gitt. mange som tar seg friheten å fortelle hva andre skal synes og mene. er ikke det litt rart da?? undrende??? kan ikke ditt og kan ikke datt..ærlig talt!! man må få lov til å si sin mening, med måte, selvfølgelig. mange gode argumenter her må jeg si. hvis jeg får lov da;)
The only thing better then a KLEIN, is two...
ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
|
|
|
[Re: GeirK]
23/04/2010 21:45
|
Anders A
Avhengig
|
Avhengig
Aldeles nydelig. Takk skal du ha Geir!
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
|
|
|
[Re: Rednax]
24/04/2010 14:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp> På hatsidene er det postet bilder av sykkelfelt som faktisk tar opp hele veibanen, flere enn to i bredden, utenfor konkurranse, visstnok midt i rushtiden, og umuligjør forbikjøring. Akkurat når det gjelder dette med ikke å ta hensyn, så har flere av haterene rett i at syklister kan være noen egoister. Helt ærlig, så ble jeg overrasket over at det faktisk forekommer så tullete sykling som haterene faktisk fremlegger billedbevis på. Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det.
<klipp> I Belgia hvor det er påbudt å bruke sykkelvei (hvis skiltet) er det faktisk lov for store felt (15+) å bruke veibanen. Nederland vurderer lignende tiltak/endring av veitrafikkloven.
|
|
|
[Re: Tange]
24/04/2010 14:47
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Denne var fin: " har tatt 2 syklister i mitt liv, første gangen var på mopedtida mi da jeg kjørte opp på siden av en syklist å spente han i grøfta, andre gangen var i bil da vi tok han med døra etter at vi hadde tutet på han for han syklet mitt i veien og spytta på frontruta"
Fra "Vi som hater de jævla syklistene som ikke bruker fortauet!!!"
Redigert av Tor Arne; 24/04/2010 19:37.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
24/04/2010 15:07
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Ser også en ung dame der, som forteller at hun har "tatt" en syklist med døra en gang - riktig nok i USA. Kjørte kjempefort fra åstedet etterpå. Hun syntes det var ganske spennende!
For alt hun vet, så kan hun ha vært medvirkende til alvorlig skade eller død - for spenningens skyld!
Kan slikt være en sak for norsk politi, evt amerikanske myndigheter?
|
|
|
[Re: haakotho]
24/04/2010 19:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Enda en mytoman er i farten: (Kjører til stallen i dag møter på 16 stk,4 i bredden og da kommer der en "f" i meg og sender et par utpå gjordet:)))) Så hvis noen i Osloområdet har blitt "sendt ut på gjordet" i dag så vet dere hvem dere skal politianmelde. Men siden det helt sikkert bare er flås fra denne hestedama så går jeg ut fra at alle er like hele.
|
|
|
24/04/2010 20:01
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
Enda en mytoman er i farten: (Kjører til stallen i dag møter på 16 stk,4 i bredden og da kommer der en "f" i meg og sender et par utpå gjordet:)))) Så hvis noen i Osloområdet har blitt "sendt ut på gjordet" i dag så vet dere hvem dere skal politianmelde. Men siden det helt sikkert bare er flås fra denne hestedama så går jeg ut fra at alle er like hele. Hadde vært artig å spørre "hestedama" om hvor artig hun hadde oppfattet det dersom man hadde sneket seg opp bak henne på hesten og dratt av et trykklufthorn? Man får jo slike som passer i flaskeholderen, må vite. Dessuten staves det "jordet". Uten G...  Say no more...
Sykler helst i godvær!
|
|
|
[Re: donnerwetter]
24/04/2010 20:43
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
..og der forsvant hele innlegget hennes. Akkurat i det jeg trykket "submit", etter å ha skrevet i ti minutter. Ser til og med ut til at hun meldte seg ut også, gitt. 
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
24/04/2010 20:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser også en ung dame der, som forteller at hun har "tatt" en syklist med døra en gang - riktig nok i USA. Kjørte kjempefort fra åstedet etterpå. Hun syntes det var ganske spennende!
For alt hun vet, så kan hun ha vært medvirkende til alvorlig skade eller død - for spenningens skyld!
Kan slikt være en sak for norsk politi, evt amerikanske myndigheter? Jeg har spurt et par sånne "tar'eme'døra"-tøffinger, hvordan de sånn rent praktisk får til å åpne døra på HØYRE side for å skade eller drepe syklister mens de selv sitter bak rattet på VENSTRE side. Så langt har de holdt kortene tett til brystet ved å si ikkeno' ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/04/2010 20:56
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
Kan slikt være en sak for norsk politi, evt amerikanske myndigheter? Jeg har spurt et par sånne "tar'eme'døra"-tøffinger, hvordan de sånn rent praktisk får til å åpne døra på HØYRE side for å skade eller drepe syklister mens de selv sitter bak rattet på VENSTRE side. Så langt har de holdt kortene tett til brystet ved å si ikkeno' ... Flere enn du aner som har bil med høyreratt, Geir 
Sykler helst i godvær!
|
|
|
[Re: donnerwetter]
24/04/2010 21:36
|
haakotho
Entusiast
|
Entusiast
Iflg historien så var den å tolke slik at det var flere enn en person i bilen. Ergo, ingen problemer med å torpedere noen med døra, for den som evt satt i passasjersetet.
|
|
|
24/04/2010 23:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har kjørt og syklet gjennom Vinstra mange ganger og observerte utstrakt bruk av fortau. Bruk av fortau til litt alt mulig hvis jeg husker riktig. 
|
|
|
25/04/2010 01:09
|
bwack
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
mmm popcorn.
|
|
|
[Re: bwack]
25/04/2010 07:59
|
c2firm
Medlem
|
Medlem
Synes vedlagte klipp er en bra bevisstgjøring. Gjelder motorsyklister, men kunne lett vært for syklister. http://www.youtube.com/watch?v=8ynpGFj97Ic
The one who dies with most toys, wins!
|
|
|
[Re: c2firm]
25/04/2010 08:01
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
25/04/2010 08:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Følgende punkter ville nok fått mye av gnissingen mellom syklister og bilister til å bli borte:
1. Lær bilister vikepliktsreglene i forhold til utkjørsler som krysser gangvei. 2. Lær bilister at syklister har lov å sykle i fotgjengerfeltet (men at de selvfølgelig har vikeplikt). 3. Lær syklister at det er kontraproduktivt å sykle mot rødt og enveiskjørt selv i de tilfeller hvor "det ikke gjør noe". Hvis en bilist i det hele tatt ser deg bryte regler så har vi alle tapt. 4. Gå inn med holdningsskapende arbeid i sykkelklubbene og få vekk flokkmentaliteten og brudd på reglene om maks to i bredden. 5. Bruk løstsittende sykkelklær...
|
|
|
25/04/2010 12:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bruk av fortau til litt alt mulig hvis jeg husker riktig. He he. Dette er intet mindre enn skremmende god hukommelse. Jeg hadde selvfølgelig episoden i tankene da jeg skrev dette, men utelot detaljene av taktiske hensyn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/04/2010 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
2. Lær bilister at syklister har lov å sykle i fotgjengerfeltet (men at de selvfølgelig har vikeplikt).
Dessverre har de som lager fotgjengeroverganger her i landet gjort dette svært vanskelig siden det noen steder er fotgjengeroverganger der gang- og sykkelsti krysser utkjørsel. Hvor forvirrende er det ikke at bilisten da har vikeplikt, ikke syklisten.
|
|
|
25/04/2010 13:23
|
Dan
More than words
|
More than words
He he. Dette er intet mindre enn skremmende god hukommelse. Det er min M@rtin-imitasjon. God, ikke sant?
|
|
|
26/04/2010 14:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Følgende punkter ville nok fått mye av gnissingen mellom syklister og bilister til å bli borte:
<klipp>
5. Bruk skjørt... ........og parykk Fant frem til artikkelen igjen: Parykk gir større spillerom enn sykkelhjelm Kast sykkelhjelmen og ta på deg parykken hvis du vil føle deg sikkere i trafikken, mener trafikkpsykolog Dr. Ian Walker fra Bath University i England. Han syklet motorveien mellom Salisbury og Bristol for å undersøke trafikksikkerheten. Data fra 2300 passerende bilister ble samlet ved hjelp av en distanse-sensor, og undersøkelsen viste at bilister passerte omlag 8 cm tettere (1,25 m unna) når han hadde på seg sykkelhjelm, mens de ga ham 14 cm ekstra (1, 47 m) når han i stedet iførte seg en kvinneparykk. Undersøkelsen viste også at jo større kjøretøyet var, dess nærmere passerte det. Gjennomsnittsbilen passerte 1,33 m fra syklisten, lastebiler 1,14 m, og bussene 1,10 m fra syklisten. http://www.sykkelnorge.no/Tur_ferie/Nyhetsbrev/29888/E-Nyhetsbrev_Sykkelturisme_nr._10._2006argang_7
|
|
|
[Re: DavidS]
30/04/2010 06:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
I det siste har noen i de høyere intelligenskvotientprosentiler meldt seg på i kampen mot enkelte syklisters anbefalte plass i veibanen. Disse har angrepet med med en retorikk og argumentasjon som kjører sirkler rundt dem som har FB-mesterskap i banneord og setting av utropstegn.
Endo De Railleur (som jeg antar er en person her inne) dro frem en diskusjon om temaet i en stortingsmelding og der de slås fast at forskning viser at dette er den beste løsningen.
Da ble det foreløpig stille også fra den kanten. Når du har politiet, Syklistenes landsforbund, Trygg Trafikk OG Samferdselsdepartementet mot deg, skjønner de fleste oppegående mennesker at argumentasjonen deres antakelig feiler ett eller annet sted i kjeden.
|
|
|
30/04/2010 06:18
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Apropos Enzo De Railleur: Jeg trodde Facebook var en sånn arena hvor man diskuterte under fullt navn, og hvor faktisk en av reglene til nettstedet var at man ikke har lov til å registrere seg med falskt navn.
All god argumentasjon til side: er det ikke litt i feigeste laget å bryte nettstedets regler og lage en falsk profil bare for å diskutere på Internett?
|
|
|
30/04/2010 14:45
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Vel, Vanilla Ninja, da disse sidene begynte å poppe opp het virkelig noen av motdebatentene "Christian Kjører Mercedes" og andre tullete navn. Kanskje Enzo følger deres premisser, et "nom de guerre" dersom det er dét det er? Eller kanskje Enzo har sydeuropeisk bakgrunn (med de sykkelsympatier det medfører) og navnet hans kun lyder aparte i våre norske ører? Hadde han hett "Eddy Coppi", "Mario Bahamontes","Lance Lemond", eller "Kurt Asle Hushovd" da hadde jeg hatt mine tvil, selv om noe ved navnet hans "smaker" av sykkel.. Edvald Boasson Hagen høres litt phony ut det også (selv om det er helt nydelig å høre på fransk " Edual Boisson 'Agén!", jepp gleder meg til TdF). I digress.. Skulle jeg ha valgt et sykkelpseudonym ville det ha vært litt mer anonymt feks. "Knut Knudsen", men det er jo fare for at ikke en gang syklister ville "ta 'an". Å opprette en falsk profil er (helt riktig) å bryte med nettstedets regler, men det stanser ikke umyndige, katter, og grupper som klart bryter med nettstedets andre etiske regler med å etablere seg der. Ikke at det ser ut til at det nytter å trykke "Report" hver gang bilder av sykkelmasakren i Mexico blir framstilt som humoristik underholdning, noen framsetter trusler om å meie ned medtrafikkanter, eller oppmuntrer folk til å bryte loven. Øyensynlig bryr ikke Facebook seg særlig om hverken det ene eller det andre. Så lenge Enzo ikke tråkker over for mange streker, holder seg relativt saklig, prøver å unngå personangrep, ikke fremsetter trusler, eller prøver å svindle noen, så synes jeg heller ikke at man skal sette ham i noe mistenkelig lys eller kalle ham på aller høyeste måte feig. Litt feig? Ja. Hyklersk? Nja, dét kan jeg forsåvidt være litt enig i dersom Enzo selv benytter seg av argumentasjonsteknikker som å referere til opplysninger en kun kan finne ved å google motdebattanten utenfor FB, slik som skattelisten, arbeidsplass/giver, telefonummre etc. Hvordan folk velger å stå frem på FB setter vel egentlig premissene for hvordan de kan føre en argumentasjon på FB. Les forøvrig hva Datatilsynet skriver om "røpe" for mye på FB: http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1836.aspxFeks. er jeg selv i en jobbsøkeprosess, og vil for all del unngå at potensielle arbeidsgivere ved en overfladisk nettsaumfaring skulle tro at jeg "hater de forbanna syklistene i kondomdrakt som sykler midt i veien". Ved å unnlate å skrive noe som helst på hatsidene slipper jeg også at potensielle arbeidsgivere kunne få inntrykk av at jeg er en kverulant som bruker litt for mye tid på å ligge på nettet og irettesette andre. Eller at noen av psykoene fra hatsidene gjenkenner meg fra bilder på nettet, møter på meg når jeg sykler, og gjør sine ord til handling. Slik sett setter jeg stor pris på at Enzo taler syklistenes sak for meg. Stor takk også til Geir, Lars Jakob, Christopher, David, (og alle dere andre jeg ennå ikke har greid å gjette holder til på ts under et ellers kjent nick) for at dere trygger hverdagen for oss alle i trafikken. Apropos så slår det meg hvor morsomt det er å gjette hvilket nick på ts som tilhører hvilken person på FB. Gjelder å plukke opp små hint (ofte geografiske), formulering, lynne, og refreanser fra ting og episoder som har blitt nevnt på ts tidligere for at en skal greie å koble sammen. (Gjelder ikke GeirK, that was no mystery!)
|
|
|
02/05/2010 22:46
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hva skjer nå, da?
Enzo og GeirK er plutselig borte fra gruppa, og etter hva jeg kan se er innleggene deres også borte.
Mange kritikere er fremdeles med, så ikke alle har forsvunnet, men jeg er litt forvirret likevel...
|
|
|
03/05/2010 08:42
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Du er ikke den eneste som er forvirret.
Har sendt administrator PM med spørsmål om det samme, uten å ha fått svar.
All ros av Ellen Thorsen trekkes tilbake med øyeblikkelig virkning.
|
|
|
03/05/2010 12:42
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Ellen var vel redd for at vi skulle overbevise noen om at vi har rett? Kanskje hun fikk panikk når hun innså at all logikk peker i syklistenes favør i denne saken?
|
|
|
[Re: FHanserud]
03/05/2010 12:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror ikke hun likte at jeg påpekte at hennes konklusjon vedr. hvorvidt det noen ganger er tryggest at syklister sykler i veibanen, er den motsatte av den fremsatt eksperter hos fire ledende trafikkinstanser, politiet, Trygg Trafikk, Syklistenes landsforbund og Samferdselsdepartementet. Jeg antydet da forsiktig at det kunne være en bitteliten sannsynlighet at det var HUN som hadde oversett noe i sitt resonnement og ikke syklistene, som har erfaring med både sykling og bilkjøring.
Feig oppførsel fra folk som ikke takler konfrontasjon med ufravikelige bevis på at de tar feil, møter jeg stadig vekk både på internett og IRL, så dette var ikke noe nytt.
|
|
|
03/05/2010 12:58
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ser ut til at jeg er en av de få som fremdeles får lov til å henge der inne.
Betyr dette at jeg ikke ses på som en verdig debattmotstander, eller betyr det at folk liker meg?
Jeg prøver å finne ut om jeg skal være fornærmet eller smigret.
LJ
|
|
|
|
|