1) du trenger en ramme som er rundt 58-60cm (varierer fra merke til merke) 2) Er ikke i blant toppen, tilsvarer vel 105 til Shimano 3) ålreit til treningshjul
EDIT: ser jeg var litt sent ute
Redigert av mortys; 20/04/201011:04.
I am not crazy; my mother had me tested.
Re: Trenger HJELP ved kjøp av racer!!
[Re: mortys]
#92357820/04/201012:11
Scott Addict R2 eller Merida Scultura Evo 907 Dette er landeveisykler av bra kvalitet til en veild.pris 30-33k
Siden du er 189, er du gjevn høy med meg. Er selv ca 192. Så en str på 58-59 bør være mitt i blinken. Men du må prøve en sykkel for å se om den passer deg. Kan godt hende du liker en litt mindre ramme fks. Personelig vil jeg anbefale Shimano RS-WH80 hjulsettet til ca 3500kr, bra til trening og ok til konkurranse.
Kjøper du Chorus blir du garantert fornøyd. Det er proffguppa til Campa, og det eneste som skiller den fra Record/Super Record er mengden karbon og titan, dvs litt vekt. Den tilsvarer Shimanos Dura Ace.
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: DavidS]
#92425921/04/201008:12
Kjøper du Chorus blir du garantert fornøyd. Det er proffguppa til Campa, og det eneste som skiller den fra Record/Super Record er mengden karbon og titan, dvs litt vekt.
Record har kjeramiske hybridlager i bakgiret og Super Record har CULT-lager i kranken. Hovedsaklig ligger vektforskjellen mellom Chorus of Record/Super Record i kransen bak (antall tannhjul i titanium), krank (Chorus har ikke hule krankarmer) og bakgir (karbonfiber kontra aluminium). Chorus med KCNC/Token e.l bremser er lettere enn ei rein Super Record-gruppe
Sitat: polarbike
Den tilsvarer Shimanos Dura Ace.
Jeg vil vel kanskje plassere den rett under Dura-Ace men godt over Ultegra.
Artig når de lager forkortelser. Cannondale hadde f.eks. EPO technology i sine Scalpel rammer. Den uheldige kombinasjonen stod for Engineered Pivot Orientation, men fallt kanskje litt uheldig ut etterhvert...
Men hva står CULT for da? Ceramic Ultra Low "T" eller noe?
Og hva er et keramisk hybridalger?
Spør fordi jeg lurer altså :-)
Redigert av kjull; 21/04/201008:20. Rediger grunn: type errors
Men hva står CULT for da? Ceramic Ultra Low "T" eller noe?
Ceramic Ultimate Level Technology - A combination of the best Ceramic balls available and Cronitect® stainless steel hardened races. Campagnolo is the only bicycle manufacturer with access to Cronitect® steel races.
Men har et annet spørsmål: Hva er normal vekt på en ålreit karbonramme på en racer? Og hvor mange K pleier de å ligge på? Er 12K ålreit? Regner med at det er karat?
K er betegnelse på bredden på rutene i karbonveven.
1K er veldig tettvevd, 3K har litt større ruter og 12K har enno større ruter. Unidirectional har ikkje ruter og er den beste kvaliteten. Det er imidlertid ikkje alltid så lett å vurdera, fordi det kan ha blitt brukt 12K ytterst som "dekor" og ein annan kvalitet inne i ramma.
Ein annan måte å oppgi karbonkvalitet er tonn per eitelleranna. Det angir styrke.
12K er forresten heilt fint.
Mange produsentar, så ein 12K vev er heller ikkje eit absolutt kvalitetsmål.
Thasle (uttaler seg om ting han ikkje kan så veldig godt)
Jeg skjønner. Men hva med lengde på krankarmer og utveksling?
Jeg har sett på en ultegra-gruppe med 172,5 mm krankarmer. Og utvekslingen 52-39 og 12-23. Er det ok for en fyr på 189 som skal trene racer i alt slags terreng? "Norsk terreng"...
Jeg skjønner. Men hva med lengde på krankarmer og utveksling?
Jeg har sett på en ultegra-gruppe med 172,5 mm krankarmer. Og utvekslingen 52-39 og 12-23. Er det ok for en fyr på 189 som skal trene racer i alt slags terreng? "Norsk terreng"...
Jeg hadde vurdert 12-25 / 12-27 avhengig av erfaringsnivå og hvor kupert terrenget hvor du normalt sykler.
En annen mulighet er 175 mm krankarmer og 50-34/12-25 utveksling. Det burde vel passe bedre det da?
Men hva er forskjellen på Ultegra compact groupset og Ultegra double compact groupset?
Jepp, 50-34 (med 175 mm) og 12-25 / 12-27 (hvis en planlegger å sykle bratte bakker) burde passe bra! Vet ikke forskjellen mellom compact og double compact.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: magic]
#92613123/04/201010:29