Jeg synes de mest sårbare stiene bør få tørke skikkelig først. Jeg anbefaler turer på Vikåsen i mellomtiden, der tørker det utrolig fort. Det er ikke like bratt og spennende, men det er en fin sesongstart.
Blir det for kjedelig og/eller kort med bare et par runder over Vikåsen så anbefales Reppeåsen også. Den blir også relativt tidlig bar. Nå husker jeg ikke helt hvordan snømengdene i fjor er i forhold til i år, men i i fjor syklet jeg Reppeåsen helt snøfri den 28.april. Mesteparten av stien var da attpåtil tørr.
Jeg var på Vikåsen søndag, og det er fremdeles mye snø der. På hovedstien over Vikåsen og ned til Sæterbakken var det anslagsvis 40% snødekke.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Jeg synes de mest sårbare stiene bør få tørke skikkelig først. Jeg anbefaler turer på Vikåsen i mellomtiden, der tørker det utrolig fort. Det er ikke like bratt og spennende, men det er en fin sesongstart.
Enig i dette, bortsett fra at jeg synes det finnes plasser i Vikåsen og Reppeåsen som absolutt er bratte og spennende nok, hvis man leter litt.
..og etter gårdagens vårslipp bør vi være forsiktige med Ladestien. Det var en del syklister med av/på bremsefinger og lite modulasjon. Var mange stygge bremsespor langs stien og de gresslettene vi brukte.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
En liten avsporing med påfølgende oppfordring angående Ladestien. Som nevnt, bremsespor(mange!) både på stien og på gressletter mellom korsvika og rotvoll. Noe som tyder på enten mangel på kontroll, eller hensynsløshet. Dette er er et av byens mest idylliske områder, hvor det kryr av små barn(jeg er far til ett), gamlinger(jeg er en av dem), en salig blanding syklister(en av de også) hunder og til og med rullestolbrukere. Ladestien er ikke en sti, det er en smal grusvei. Vennligst ikke kompenser for mangel på teknisk utfordring med for høy fart. Vil gjerne fortsette å ha muligheten til å sykle der.
Kan melde om at tomsetmarka er ca. 90% bar, og 100% kjørbar. Lite gjørme også, så man trenger ikke bekymre seg for å ødelegge.
Hva menes egentlig med Tomsetmarka? Går det an og sykle helt opp til Liaåsen, høres usannsynlig ut? Eller mener du rundt trafostasjon og nedre områder ovenfor Risvollan?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Det jeg mener er området nord for trafo'n. Et lite skogholt der med bare stier. Ikke store området, men nok til å få lekt seg litt. T.o.m. noen som har bygget litt moro der oppe. Jeg pleier å begynne på Steinan, og sykle over til trafostasjonen, for så å finne diverse stier tilbake.
Ellers var jeg på Vikåsen idag, og der meldes om nesten snøfritt. Fra fortunalia og opp mot toppen var det en del gjørme, så der anbefales trilling. på toppen en god del snø enda, men den er hard og god å trille på. Fra toppen og ned mot Vikåsen skole var forholdene gode.
Prøvde meg på Estenstadmarka på veg hjem, men det vil ta lang tid før dette blir snøfritt. Hardpakket og fin snø i skiløypene, så det går ann å sykle. Skogsstiene er 50% bare og 50% løs snø.
Gjettar at många ikke vil høre detta men det er veldig bra skiføre rundt skistua nu. Åkte fra storsvingen til grønlia og tilbake opp mot skistua. Fina nyprepade spår der jeg åkte men mye bløtare snø ned mot grønlia og mye semre glid der. Torra og fina spår rundt henriksåsen.
Kan verkligen anbefalle en skitur.
Kommer nog ta et tag innen snøen førsvinner der...
Super lett å finne, grusveien fra risvollan opp til trafostasjonen. Den som er bratt og går i svak bue hele veien. Gå oppover slik at du får gjerdet på din høyre side. Se til første bratte tydlige sti til venstre. Det er bygget en liten dropp der så det er umulig å ikke finne. Ikke jeg som har snekret men den var ganske fin, vi få se hvor lenge den står. Opp på toppen så ser du det den bitte lille men fornøyelige stisnutten inne i skogholtet. Det går en litt lengre bak også, der får man et par fler høydemeter. På toppen der finner du en bratt stein greie med et klatretau montert. Regner med du tar den Jonas?
Aner ikke hvor Risvollan er jeg ass. Helge, du vet sikkert hvor det er? Tester gjerne i helga. Tok forøvrig Ladestien tur-retur i dag (fast kveldsrutine innen nc i kr.sand). Fant mange morsomme og tekniske (nedgrodde) stier parallelt med hovedstien. Tok video med chest cam, men finner ikke ut av vinkelen på den (irritert).
Vi stikker en del folk og sjekker steinåsen/risvollan + bjørkmyr. Dolly ved Moholt 17:30 eller ring 48200238 og kom til Bjørkmyr. Søk på forumet så finner du bilder derfra om du ikke vet hva jeg snakker om. Talas!
Joda, det ble en produktiv tur det der. Ett spretthopp på Risvollan, en tur i Steinåsen og til slutt en runde på Bjørkmyr. Jeg har lagt ut noen bilder her. Poster det jeg ble mest fornøyd med til glede for allmennheten