Eneste som er negativt er at økten ikke er så effektiv som slankemiddel;)
Det er ikke alle enige med deg i: Effektiv forbrenning med 4x4 Sitat: 4x4minutters intervaller er den smarteste treningen vi kjenner til også for slanking og fettforbrenning
Re: 4x4 intervall nummer 29, hvor er formtoppen?
[Re: Krank1]
#92079216/04/201009:21
Holder man matinntaket konstant og antallet treningstimer konstant, går man selvsagt mer ned i vekt jo mer intenst man trener.
Men realiteten er jo ikke slik. Med rolige langturer går antallet treningstimer opp og min erfaring er at kalorisuget ikke blir det samme som etter høyintensitetstrening.
Så i praksis er det ihvertfall for min del langturene som gir mest vektnedgang uten at jeg trenger å pine meg på maten.
På slutten av rulletouren byttet jeg motorbrems. Skjønte ikke helt selv hvorfor det gikk litt mer trått, men etter å gjort noen drag ute i virkelige bakker ser jeg at formen er i nærheten av all time high.
Det er nok en del forskjell på motorbremsene. Den forrige ga mer Watt en den jeg har nå. Klarer nok ikke 400 Watt på 20 minutters test med denne motorbremsen.
Har kjørt 4 stk 4x4-økter denne uken. Den siste ble kjørt med hviledag dagen før.
Sitat: Kruser
Trodde du tråkka 400 watt på 20 minutts test? Har formen tapt seg i vinter?
Det så ut som en formnedgang i avslutningen din på rulletouren, men trodde det var relatert til problemer med utstyret?
Men ihvertfall stå på, så får vi se om trenden i grafen blir tydeligere enn den er nå. Hvor tett har du kjørt øktene?
[Re: Helgeleo]
#92166717/04/201019:37
Wattmålingene sammenlignes nok best når de hele tiden gjøres på samme utstyret ja.
Foreløpig virker det veldig bra i bakkene ute for meg også hittil, men har jo bare kjørte noen korte drag mot andre foreløpig.
Neste søndag blir det "Bukkene Bruse" i Grimstad med Thor Hushovd, Plusbank Cervelo og Dag Otto på startstreken. Jeg står over Rekord-gruppa, og starter i "Tur 1". Løypeprofil: http://admin.grimstadsk.protu.net/pictures/133/files/Bukkene%20Bruse/Bukkene%20Bruse%202008/Bukkene%20Bruse%20Løype%20profil.bmp
Jeg sliter fortsatt med å bli kvitt forkjølelsen jeg har hatt siste uka, men følte ikke at det hemmet meg stort idag. Hadde snittpuls på 89% på tempoen
Det kan man vel være brukbart fornøyd med når jeg sykler på en umodifisert racer og han på en tempomaskin?
420 watt på 4x4 og "bare" 16:19 på 10´ern med vanlig racer? Det må jeg si. Jeg tar hvertfall ikke noe særlig mer enn 420 watt på 4-minuttersdrag, men kommer godt ned på 14-tallet med vanlig racer på mila.
Altså blir man veldig god på det man trener på, og jeg trener ikke mye 4-minuttere.
Instagram: @oivindbjerkseth
[Re: bjerkseth]
#92403820/04/201020:54
Det kan man vel være brukbart fornøyd med når jeg sykler på en umodifisert racer og han på en tempomaskin?
420 watt på 4x4 og "bare" 16:19 på 10´ern med vanlig racer? Det må jeg si. Jeg tar hvertfall ikke noe særlig mer enn 420 watt på 4-minuttersdrag, men kommer godt ned på 14-tallet med vanlig racer på mila.
Altså blir man veldig god på det man trener på, og jeg trener ikke mye 4-minuttere.
Allikevel ser vi deg aldri figurere noe særlig høyt oppe på resultatlista? Jeg sier bare at med din bakkekapasitet (som jeg har lest her på forumet) og godt ned på 14 tallet (godt ned må jo bety under 14.30) med vanlig racer på mila, må du jo sykle bedre enn det du gjør? Hva er det du mangler som gjør at du til tider faller av fellesstarter (slik jeg har sett på noen lister)? Du må jo sitte lett med i bakkene, og flatene er jo aldri noe problem, spesielt hvis du er under 14.30 på mila med vanlig racer...
Hva er det du må trene på? Evne til å holde langt (langturer)? Evne til å presse deg selv? Evne til å kunne gå med på de 4-5 minuttersdragene som jevnlig skjer i fellesstarter i NC?
Ikke ta dette som noe negativ kritikk, men jeg synes bare at du burde hatt bedre resultater når du har så gode testresultater.
#92404420/04/201021:00
Nå har jeg heller aldri foreslått at du skal trene som meg. Jeg har aldri påstått å være noen eliteutøver, og man trenger nok mer enn 150 timer planmessig trening for å komme dit.
Du har vel ca. 1000 ganger bedre treningsgrunnlag enn meg, du har vel litt høyere terskelwatt enn meg og jeg veier 35% mer enn deg. Med samme watt som deg taper jeg ca. minuttet på stigningene på dagens tempo.
Mitt poeng på denne topicen er at 4x4 er formbyggende og ikke formtoppende, ikke at man blir eliteutøver på 6 måneder.
Hva er det dere holder på med? Voksne folk som rakker ned på hverandres resultater.... Skjerp dere. Stå på Kruser! Du har gjort en fantastisk insats på treninga i vinter og det gir jo bra resultater. Ditt første ritt på 16 min på mila i kuppert løype er bra!
40årskrisesylist
[Re: aktiviteten]
#92405120/04/201021:05
Allikevel ser vi deg aldri figurere noe særlig høyt oppe på resultatlista? Jeg sier bare at med din bakkekapasitet (som jeg har lest her på forumet) og godt ned på 14 tallet (godt ned må jo bety under 14.30) med vanlig racer på mila, må du jo sykle bedre enn det du gjør? Hva er det du mangler som gjør at du til tider faller av fellesstarter (slik jeg har sett på noen lister)? Du må jo sitte lett med i bakkene, og flatene er jo aldri noe problem, spesielt hvis du er under 14.30 på mila med vanlig racer...
Hva er det du må trene på? Evne til å holde langt (langturer)? Evne til å presse deg selv? Evne til å kunne gå med på de 4-5 minuttersdragene som jevnlig skjer i fellesstarter i NC?
Ikke ta dette som noe negativ kritikk, men jeg synes bare at du burde hatt bedre resultater når du har så gode testresultater.
Ritt og trening er 2 forskjellige ting. Mange trår masse watt og sykler rundt meg og selger pølser iløpet av vinteren, men når rittene kommer så er det ikke så mange som tar meg her hjemme. Det samme skjer vært år.
Grunnen trur jeg rett og slett at det hjelper ikke å trå masse watt på 4 min hvis man ikke holder i noen timer samt klarer å ha det vondt..
Når man kommer inn i en bakke i ritt så er man allerede sliten så da hjelper det ikke å ha trådd 400 watt "utvilt" på intervall. Såklart det hjelper men er ikke det som bestemmer resultatene.
Samtidig når det gjelder spes mange landveis syklister her hjemme så er de fornøyd med å sitte med i hovedfeltet. Er mere stas og vinne spurten i hovedfeltet om en 10 plass enn å prøve og vinne.. Så det seinest i helgen på Ronde van berg. Det sitter 70 syklister uten at nesten noen støter når det seriøse bruddet hadde gått inn. For egen del prøver jeg da heller å komme i fra for så og bli sist enn og vente på og bli 10..
PS. Dette er ikke svar direkte mot noen, heller en observasjon at det med test resultater ofte har lite med det som skjer i ritt å gjøre.
Redigert av olechr; 20/04/201021:12.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: Rask]
#92407220/04/201021:24
Jeg har vel sagt det før:
1. Jeg er ikke spesielt god til å kjøre i felt, har en lei tendens til å være litt langt bak når jeg burde vært foran. 2. Når man kjører tempo på mellom 13:15 - 13:45 (med temposykkel ja) så havner man jo midt i den klynga hvor det er veldig mange ryttere. Altså er man hverken god eller dårlig på flatene. 3. Hvor mange ritt i Norge inneholder noe særlig med bakker? Og hvor mange av de rittene blir bakkene avgjørende. Jeg klarte det kunststykke å bli blåst av i sidevinden på søndagen på Grenland (stort vindfang og liten kroppsvekt er ikke så gunstig nei) og endte opp som 60 av ca 120. På Roserittet satt jeg greit med det lille som var av hovedfeltet til slutt (hvor blant andre kjerts også satt). Endte vel opp som 28 av ?? Gadd ikke akkurat telle hvor mange som brøt til slutt, men det var vel ca 80. 4. Og forøvrig stiller jeg stort sett bare til start i landeveisritt når formen er dårlig. Mye rykk og napp og det er god trening. Er jeg i god form så sykler jeg selvfølgelig terrengritt istedenfor.
PS: Jeg tenkte å sykle NM-fellesstarten i år. Blir første landeveisrittet, men blir je frakjørt der så er det rett og slett fordi jeg ikke er bedre
#92422921/04/201007:56
Litt OT nå, men er det ikke litt tåpelig å stille i NM uten å ha syklet andre landeveisritt i år? Til og med Spaserlauget fra Stavanger syklet Rogaland GP før de rotet seg inn i NM-feltet..
[Re: olechr]
#92425121/04/201008:07
Samtidig når det gjelder spes mange landveis syklister her hjemme så er de fornøyd med å sitte med i hovedfeltet. Er mere stas og vinne spurten i hovedfeltet om en 10 plass enn å prøve og vinne.. Så det seinest i helgen på Ronde van berg. Det sitter 70 syklister uten at nesten noen støter når det seriøse bruddet hadde gått inn. For egen del prøver jeg da heller å komme i fra for så og bli sist enn og vente på og bli 10..
Det er vel derfor du satser på terrengritt.
[Re: kjerts]
#92425821/04/201008:11
Det er kanskje tåpelig, men det er jo også forståelig at det er fristende for en terrengsyklist å delta i en sånn hard løype når landeveis-NM går på samme sted som terreng-NM. Det er jo heller ikke så lett å få kjørt noe landeveisritt i forkant når det går viktige terrengritt hver helg.
[Re: Hekta-MTB]
#92427621/04/201008:21
Det er vel derfor du satser på terrengritt.
He he yepp! Der er det bare å gi gass og det som feller meg der er at jeg gir gass litt tidelig noen ganger,men heller det.. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: kjerts]
#92455221/04/201013:20
Litt OT nå, men er det ikke litt tåpelig å stille i NM uten å ha syklet andre landeveisritt i år? Til og med Spaserlauget fra Stavanger syklet Rogaland GP før de rotet seg inn i NM-feltet..
Jeg har jo kjørt turritt da, men det teller liksom ikke. Har hjemmeeksamen den uka her, så Bergen utgår, og det er Terrengsykkelrittet samtidig med Eidsvoll. Men ta det med ro, jeg skal ikke velte noen. Og er du ekstra redd for at jeg skal lage tull så er det bare å holde avstand fra han tullingen i Asker-drakt med HR-sykkel og 202-hjul
[Re: olechr]
#92464821/04/201016:08
Starta for første gang i 1. pulje i bedriftsritt idag. Det gikk sykt fort i starten for en som er vant til litt roligere start i de senere puljene. Et stykke over 50 km/t på flata i starten, og jeg tenkte "hva i hel**** har jeg meldt meg på nå?", men det roa seg heldigvis temmelig fort.
Som forventet var det i bratteste bakken det ble tøffest, og jeg lå på halen da en ca. 4 stykker slapp teten nær toppen av bakken (noen flere hadde sluppet tidligere). Litt for langt fram til feltet da til at jeg satset de siste krefter over bakketoppen, og vi ble en etterhvert 6-7 stykker som kjørte sammen til mål (tok igjen et par til underveis).
28 km (200 høydemeter) på 42 minutter og 40 km/t i snittfart. :-)