Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Brukt familiebil = beslutningsvegring

Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: Espen] #923937 20/04/2010 19:52
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
uansett hva du til slutt ender opp med så vil jeg anbefale deg å kjøpe bil som har:
- gode resultater i kollisjonstest www.euroncap.com
- ev. gode resultater i virkelige kollisjoner www.folksam.se
- antiskrens/antisladdsystem
- tilhengerfeste for sykkelstativ (det finnes 2 typer sykkeleiere som har sykkelstativ på biltaket...de som har kjørt inni parkeringshus med sykkel på taket... og de som kommer til å gjøre det)

lykke til...
den Honda Accorden som var linket til så helt strøken ut... hadde til og med sykkelstativ for 4-sykler som fulgte med. om denne har antiskrens bør jo den være aktuell.

Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: skognils] #923984 20/04/2010 20:14
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Som eier av Passat (2002 130TDI tiptronic) kan jeg si at jeg stort sett er fornøyd med bilen, men jeg synes det er litt mer kostnader (vedlikehold/verksted) enn man burde kunne forvente.

Øystein

Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: okl] #924034 20/04/2010 20:50
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Når du skriver at du vurderer Passat, er det da 2006 og nyere? du er jo i grenseland på den prismessig.

Rådet er vel å kjøpe så "ny som mulig" innenfor budsjett.

Forøvrig har Autolease(Leasingbilene til DnBNOR, alle er som regel 3/5års leaset, alle har servicehefte, de som ikke har samt er sjabby selges i annen kanal). Prisene er løp og kjøp priser og man må ofte bare slå til og så hente bilen. Det er ofte et "kupp" å gjøre på 3års biler, for det "ryr" inn leasebiler som skiftes ut i nye. Her er alle stv dersom linken funker: http://www.finn.no/finn/car/used/result?BODY_TYPE=4&sort=2&keyword=autolease

Leaseplan og ALD har og egne salg. Leaseplan på østre aker liker helst å selge til oppkjøpere. ALD Automotive selger endel selv via finn til private.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: silverwrx] #924075 20/04/2010 21:28
H
Hardtrail Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Den Accord'en var strøken. Noen som vet noe om bakseteplassen der?
Prøvde en Octavia i kveld, der ble det for trangt med Pernille (1,5 år) sitt sete bakovervendt. Synd for det var ellers en kjekk bil.

Jakten fortsetter........

Til silverwrx : takk for tips, bra priser, men kan det tenkes at folk kjører leasingbiler på en annen måte enn om de hadde eid bilen selv? Jeg har ikke noe belegg for å hevde dette ,men har jo sett hvordan enkelte behandler/kjører leiebiler, les full gass på kald motor,rå girkassebruk osv osv. Er også såpass trygghetsorientert at jeg synes det er ok å se på/ta på/prøve før jeg kjøper noe til over 150000 kr, mulig jeg er litt pinglete ICON_WINK

Redigert av Hardtrail; 20/04/2010 21:29.

Christian.
Bodø Bøddel i eksil.
Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: Hardtrail] #924083 20/04/2010 21:45
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Vel, alle leasebiler følger servicer, de har serviceavtale, dekkavtale med skift og dekkhotell etc og får mye stell av proffer (få som får dekkskift på gårdsplassen med saksejekk som glipper og jekker istykker kanalene etc) Slike "familiebiler" kjøres i 95% av en bruker (det er ikke AVIS leiebiler).Og det koster flesk å levere tilbake en bil med slitasje/skader,så jeg mener de passes like bra på som naboens privatbil tror jeg.

Å kjøpe en 2004 modell som har hatt 3 vintre ekstra i salt etc, mange flere kaldstarter, flere girskift kanskje etc kontra en 2006 modell mener jeg er værre. Og når den skal selges brukt er den 3år eldre. Så rådet er kjøp nyest mulig.

Finn ut hvilken biltype du skal gå for, og bruk god tid på å finne et godt eksemplar av den.

Jeg har vel eid 40talls biler siste 20årene, og jeg vet hva jeg skal titte på. Kjenner de fleste leaseselskapene "godt".

edit:
Leaseplans liste:
http://auksjon.leaseplan.no/carlist
DnB NORs sjabbyliste/inkassobiler etc. Prisantydninger brukes der.
https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor_finans/til_salgs2.html

Har fler tips, men da er man på inkassobiler ICON_WINK

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring [Re: Roffan] #924149 21/04/2010 06:42
nitewlkr Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Roffan
Enig med Dan her oppe. Trådstarter nevnte ingenting om en "passion" for bil, og skal man bare ha et praktisk fremkomstmiddel innenfor de rammene han har satt så ville jeg rett og slett gått for den bilen med minst feil, størst plass, lavest drivstoffforbruk og høyest annen- eller tredjehåndsverdi. Jeg vet ikke hvilke av alternativene som er best, men ville selv sannsynligvis gått for en Skoda med 1,9 diesel (105hk), automat og firehjulstrekk.

Skal du da bygge om skodaen fra automat til 4wd eller bygge om en 4wd til automat? For kombinasjonen automat og 4wd får du ikke på octavia enda.... kommer først på 2011 modellen med da 2.0 TDI og DSG

-06 Mongoose Teocali Super
-12 Scott Speedster S30
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support