O store kloke forum. Skal i disse dager kjøpe ny bruktbil. Vi er i dag tre, men økning til fire kan ikke utelukkes. MÅ være stasjonsvogn og ha plass til bakovervendte barneseter, slik at mor 165cm, og far 177 cm sitter godt fremme. Max pris 170000 kr og vil helst ikke ha noe eldre enn 2004 (trenger litt "nybilfølelse") Finn skal etter sigende være "mulighetenes marked" , men nå har nettnerdingen gått for langt for min del og jeg er lengre unna en besluttning enn da jeg startet prosessen Har prøvd å koke det ned til disse alternativene : Mazda 6. Toyota Avensis. Skoda Octavia. WW Passat.
Inbiller meg at WWèn har den størrste bakseteplassen, stemmer dette? Hvordan er plassen bak i de andre i forhold til hverandre?
Hva hadde du kjøpt, og hvorfor? Og for å gjøre forvirringen min total, har jeg glemt noen opplagte alternativer?
På forhånd tusen takk
Christian. Bodø Bøddel i eksil.
Re: Brukt familiebil = beslutningsvegring
[Re: Hardtrail]
#92298519/04/201018:01
Du kan jo sjekke ut linken. Det er en test fra 2008 (mener jeg), hvor de sjekker om det er plass til tre barneseter i noen av alternativene dine. Du vet jo aldri om kanskje 3 blir 5
Selv skal jeg gå til innkjøp av en Avensis om et par måneder. Mest fordi jeg tror på alt det fine folk sier om trygge, kjedelige Toyotaer ;D
[Re: Pharo]
#92299119/04/201018:06
Skulle egentlig til å si alt relativt nytt til 170000 med god plass er dørgende kjedelig, men jeg tok en liten runde på Finn og du får jo faktisk en 130tdi 4motion til prisen. Riktignok en VW og ikke en WW. Skjemmes Christian Det er jaggu ikke så kjedelig. Førsempel: http://www.finn.no/finn/car/used/viewima...-1961429655.jpg
Redigert av klean; 19/04/201018:50.
Andreas.
[Re: klean]
#92315419/04/201020:35
Avensis kjedelig? Handlet nettopp en Avensis (Verso) i prisklassen trådstarter befinner seg i - og syntes det var skikkelig spennende å se hvor mye vi fikk inn i bagasjen med fem seter på plass! :-D
170K og ikke eldre enn 2004. Hadde gått for en med skikkelig 4wd og ikke haldex skjit og folkevogn som har dyre verkstedkostnader og som det skjer mye rart med. Av de du nevner hadde jeg tatt Avensisen.
Jeg derimot hadde tatt noe ala denne sorte Legacy stv 4x4 "FC" utgaven(som var topputgave da) som du byr 170.000 for (var ikke vasket bra på bildene men hey!) med skinn, automat, panoramaluke, 4wd, alt el, subarukvalitet(ukjent for VW eiere, dvs ingenting ryker). Stooort bagasjerom og kan trekke litt last, sommer og vinter.
170K og ikke eldre enn 2004. Hadde gått for en med skikkelig 4wd og ikke haldex skjit og folkevogn som har dyre verkstedkostnader og som det skjer mye rart med. Av de du nevner hadde jeg tatt Avensisen.
syns du er rimelig tøff som sier at haldex er skjit, da det faktisk fungerer utmerket som fremdriftsystem, en annen ting er at Passat fra 1998 til 2005 faktisk blir levert med torsen-diffen fra Audi og er vel som du kaller det et skikkelig 4wd system.
hvem er det som bruker haldex i dag mon tro? VW, Seat, Skoda, Audi, Ford, Volvo, Saab og Opel så det kan jo ikke være så dårlig
Avensis kjedelig? Handlet nettopp en Avensis (Verso) i prisklassen trådstarter befinner seg i - og syntes det var skikkelig spennende å se hvor mye vi fikk inn i bagasjen med fem seter på plass! :-D
Nå ser det unektelig ut som det står en Caravell, eller ihvertfall en Sharad, bak. Så da regner jeg med at prosjektet "hvor mye går det i en Avensis" var kun for spenningens skyld
Redigert av bornoekl; 20/04/201006:13.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Med tanke på hvor mange som sier at Avensis etc er "gjeeeeesp" og "yawn" og "kjedelig" og "setter ikke følelsene i sving", vil jeg si at det er nettopp det de gjør... eller er ikke kjedelig en følelse?
[Re: Øyvind V]
#92332620/04/201007:22
Tør jeg påpeke at OP ikke har skrevet noe om at han er bilnerd, må ha firehjulstrekk, må ha kjøreglede osv. For noen er det faktisk greit å ha en bil som er stor nok, sikker nok og ikke bruker så alt for mye drivstoff og så spiller ikke følelsene noen som helst rolle.
[Re: Dan]
#92333820/04/201007:35
Ligger flere Ford Mondeoer på nettet, den anses vel å være familiebil nr 1. med god plass til alt mulig.
Eller hva med siste utgaven av Opel Vectra stv? Det er jo en svæær bil med masse bagasjeplass. Ikke ett helt opplagt valg, men får sikkert de til en god pris.....?
PS! Har ikke noe erfaring med Opel, så påliteligheten, osv... vet jeg ingenting om. Men får vell kjapt smekk på fingra av forumet hvis jeg har kommet med ett dårlig forslag
[Re: perpedal]
#92339120/04/201008:28
Enig med Dan her oppe. Trådstarter nevnte ingenting om en "passion" for bil, og skal man bare ha et praktisk fremkomstmiddel innenfor de rammene han har satt så ville jeg rett og slett gått for den bilen med minst feil, størst plass, lavest drivstoffforbruk og høyest annen- eller tredjehåndsverdi. Jeg vet ikke hvilke av alternativene som er best, men ville selv sannsynligvis gått for en Skoda med 1,9 diesel (105hk), automat og firehjulstrekk.
[Re: paalbn]
#92339320/04/201008:31
Nå ser det unektelig ut som det står en Caravell, eller ihvertfall en Sharad, bak. Så da regner jeg med at prosjektet "hvor mye går det i en Avensis" var kun for spenningens skyld
Den er på vei ut! Caravelle er en altfor spennende bil for meg, som i: "Hvor langt kommer vi før noe mer ryker?". Har overhodet ingen behov for mer spenning på bilfronten. Derav Toyota Avensis Verso, som ble valgt *kun* av praktisk/økonomiske hensyn - null følelser involvert. Den var ganske enkelt den største Toyotaen jeg kunne finne - banker "vanlige" stasjonsvogner ned i støvlene på bagasjekapasitet.
Finnes kun som Tysklands-import, ja, den ble aldri tatt inn av Toyota Norge.
Forøvrig er jeg ikke helt platonisk; kjøpte Auto Motor und Sport regelmessig fra jeg var 13 år, har abonnert på en rekke bilblader tidligere i livet og kunne på et tidspunkt kvalifisere som bilnerd - og forstår utmerket godt at spennende biler er stas!
Det er bare slik at når det kommer til stykket (og til lommeboka), så er bilen for meg akkurat nå kun er et rent praktisk hverdagsredskap som skal få plass til mest mulig og koste meg minst mulig. Har mer enn nok spenning på andre fronter, og selvtillit nok til å kjøre dølle biler uten å skjemmes ;-)
Enig med Dan her oppe. Trådstarter nevnte ingenting om en "passion" for bil, og skal man bare ha et praktisk fremkomstmiddel innenfor de rammene han har satt så ville jeg rett og slett gått for den bilen med minst feil, størst plass, lavest drivstoffforbruk og høyest annen- eller tredjehåndsverdi. Jeg vet ikke hvilke av alternativene som er best, men ville selv sannsynligvis gått for en Skoda med 1,9 diesel (105hk), automat og firehjulstrekk.
Christian har en god venn, Kristian. Kristian har tilstrekkelig passion for bil til at Christian må bruke litt hjerte når han skal handle. Enten han vil eller ikke
Hør du Christian. Han Kristian bi ikke go hvis du kjøp Toyota!
Andreas.
[Re: perpedal]
#92343020/04/201009:15
Hei, vil slå et slag for Opel Vectra, det er ikke mange som har større avstand mellon baksete og framsetene enn forige utgave 2003-2009mod. Jeg har hatt en slik siden 2006 uten noen problem, som jeg skal selge siden vi bilr fem i familien til sommeren og skal ha 7-seter. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21723032
Frank
[Re: Starwars]
#92345420/04/201009:39
avensis fra 2003 og nyere er ifølge www.folksam.se noe av det sikreste som trille rundt på veiene. tror jeg seriøst har vurdert den. gjerne med dieselmotoren på 126hk som er en nydelig motor. den gamle 116hk motoren er også bra men bråker mer, drar litt dårligere og bruker litt mer drivstoff. jeg har 116hk motoren i min Rav4. vær obs på at på 105" skal registerreimen byttes.. noe som sammen med 90"km service og bytte av vannpumpe kom på 16" på min bil.
forsøk å finne deg en som har xenonlys, og tilhengerfeste slik at du kan ha sykkelstativ på den. detter er ting du ikke blir å angre på.
Forøvrig er jeg ikke helt platonisk; kjøpte Auto Motor und Sport regelmessig fra jeg var 13 år, har abonnert på en rekke bilblader tidligere i livet og kunne på et tidspunkt kvalifisere som bilnerd - og forstår utmerket godt at spennende biler er stas!
Dette kan undertegnede bevitne, tungt og inderlig, fra 1990 og framover. En tur i en svart Volvo 850 T5 tilhørende Volvo personbiler Norge AS, med GA bak rattet og undertegnede som ansvarlig for lånet av bilen, er blant de mer spennende opplevelsene fra denne tiden.
Harald - ingen av dere har stor bil
NOTS
[Re: skognils]
#92357520/04/201012:02
Men altså... Renault Megane har heller ikke så mange feil. Den bruker lite diesel, stasjonsvogna har nokså god plass, og du får altså en 2007-modell for 170 k.
[Re: Lektoren]
#92358420/04/201012:18
Kjøpte i fjor en 2003 Ford Mondeo 1.9 liter bensin, 110 hester. Betalte 115000 ink omregistrering fra forhandler, 108000km.
Stor og romslig, om en litt kjedelig. Plass til mye rusk og rask, hund, barn, barnevogn, sykler på kroken og stasj i skiboksen.
Stødig og fin å kjøre langtur med, god plass i seter.
Har prøvekjørt 115hester diesel og ble faktisk ganske imponert. Spørs om det ikke blir en slik neste gang. Ulempen med bensin er et forbruk på 0.7 på langkjøring og fort 0.95 på bykjøring. Tatt prisen i betraktning kostet tilsvarende utstyrt diesel ca 135000.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#92371720/04/201014:56
Bil i Norge er og blir kjedelig med mindre man har penger til å putte >500k i et kjøretøy. Med mindre man tenker estetikk, og selv om jeg aldri ville eid en hvit bil, så var den hvite avensis estate av 09-10 årgang jeg så her om dagen noe av det lekreste fra Toyota på lang tid.
Takker alle sammen. Her var mye bra info og brukererfaringer. Når det gjelder "passion" for bil har jeg det i bøtter og spann, MEN velger å ikke prioritere dette i særlig grad ved kjøp i denne fasen av livet,derfor ikke nevnt som et kriterie i åpningsposten
Prøvekjørte en VW Passat 05 mod, 1,9 TDI (rundt 100 hk)) i går, og en Mazda 6, 06 mod, 1,8 bensin (120hk) i dag. Passaten føltes noe "tyngre" mindre "kontakt" med bilen enn Mazdaen som kjentes litt sportsligere og inspirerende ut. På følelse av kvalitet og trygghet kom VW best ut hos meg. Overraskende bra plass i Mazdaen. Skal teste en skoda 1,9 TDI (130 hk) i kveld.
Raze Faze, mulig Mondeo'en også må inn i ligningen. Frustrasjon over mengden informasjon og sterke blimeninger (ikke fra dere altså er nå gått over til "glede seg til snart å ha nesten nybil som virker hele tiden"
Megane......tja trenger å tygge litt på den, sikkert en flott bil, må bare overkomme gamle oppleste og vedtatte bilsannheter, som i dag ikke lengre er det
Redigert av Hardtrail; 20/04/201018:15.
Christian. Bodø Bøddel i eksil.
#92388320/04/201018:45
For egen del er jeg litt i samme situasjon. Kommer ikke helt unna Kia Ceed SW som et alternativ når man tar garantien og forutsigbare kostnader med i i bildet. God plassutnyttelse og den får faktisk rimelig gode skussmål når det gjelder kjøreegenskaper. (Hadde nok ikke trodd jeg skulle skrevet dette for fem år siden, men ting endrer seg fort i bilverdenen. Det gjør jaggu familiesituasjonen også...).
#92390020/04/201019:00