Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 34 1 2 18 19 20 21 22 33 34

Hatgruppe facebook

Re: Hatgruppe facebook [Re: Philip] #925375 22/04/2010 12:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Philip
Tipper jeg kunne tatt 2-3 bilder av folk hver dag som sykler midt i veien og ikke tar noe hensyn til bilister samt skaper kø og irritasjon (ved bærum og oslo trakter).

Det er såpass ja. Hadde vært interessant å se noen slike bilder. Kunne du om en ukes tid lagt ut de 15-20 bildene av de som sykler midt i veien og ikke tar hensyn til bilistene?

Når jeg tenker meg om er det kanskje ingen god idé å få noen i en bil til å skulle begynne å fomle med et kamera når de ligger bak noen på sykkel, så du trenger ikke gjøre det.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Øyvind V] #925381 22/04/2010 12:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg fatter ikke at han tør å kjøre bil. 22,4 bilførere og -passasjerer blir skadet hver dag.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #925389 22/04/2010 12:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sånn, vips. Der har jeg tatt ett bilde av 20-25 bilførere som kjører midt i veien og skaper kø og irritasjon...

Redigert av anonymous5; 22/04/2010 12:59.

Anonym5
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #925398 22/04/2010 13:08
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
La meg presentere en liten solskinnshistorie fra dagens økt.

Geir Kjosavik vs David Olsen

Det nytter!

Dette er jo til å bli rørt av.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Lapavoni] #925410 22/04/2010 13:20
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jeg ble helt varm om hjertet av den replikkvekslingen der :-)

Forøvrig må jeg bare skyte inn at det gamle argumentet om at "det er du som taper hvis det smeller" er det dårligste argumentet noen sinne for noe som helst. Det får det til å høres ut som om all trafikk i Norge består av vimsete gærninger som såvidt overlever fra dag til dag idet de kaster seg rundt som pingpongballer totalt uten kontroll.

Kanskje jeg skal begynne å si det til fotgjengerne jeg passerer på gang- og sykkelveien om morran. "Hoi, fløtt deg! Det er du som taper om det smeller!" Det hadde de nok satt pris på.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Philip] #925559 22/04/2010 16:35
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Philip
Tipper jeg kunne tatt 2-3 bilder av folk hver dag som sykler midt i veien og ikke tar noe hensyn til bilister samt skaper kø og irritasjon (ved bærum og oslo trakter).

En oppfordring til dere som sykler midt i veien er jo å bruke fortau og ta hensyn, det er jo bare for deres egen sikkerhet. Det blir gjennomsnitt skadet 2,5 syklist hver dag. husk at bilen vinner over syklisten når det smeller!

Det er farligere for syklister å sykle i veikanten enn midt i feltet. Syklister gjør riktig når de sykler midt i feltet.

Løsningen er endrede holdninger blandt bilister, ikke å fjerne syklister fra veiene.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Tor Arne] #925595 22/04/2010 17:34
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rettelse: løsningen er endrede holdning blant syklister og bilister, ikke å fjerne syklister fra veiene.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Vanilla Ninja] #925818 22/04/2010 21:15
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Klart ALLE parter i norsk trafikk bør skjerpe seg og kutte ut cowboystilen. Jeg tror også syklistene har mye å tjene på å skjerpe sine holdninger en hel del. Men det er klart; nå deler jeg ut ris til "mine egne" - det betyr selvfølgelig ikke at jeg tar motparten i forsvar. Men man må jo være ærlig å spørre seg selv om man har fakta i ryggen, eller om man bare er med på en "kollektivt konstruert sannhet" ?

Hvorfor påstår så mange at det er farlig å sykle på kanten av veien? Jeg gjør det hele tiden og opplever svært sjelden problemer. Det er ikke et problem for meg at folk kjører forbi. Jeg er oppmerksom på all trafikk og har blikket festet framover. En og annen idiot har jeg opplevd som kjører nærme med vilje eller bremser rett foran, men jeg tror ikke han blir noe mindr idiot av at jeg sykler midt i veibanen...?

Hva er fakta her?

Sitat: Trafikkreglenes §5, ledd 1
1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.
Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.
Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

Sitat: Trafikkreglene §12, ledd 4
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Syklister plikter altså å slippe forbi biler som havner i kø bak. Teksten går så langt som å bruke ordet "vike" kan kanskje si man har vikeplikt for de bakfra dersom man holder lav fart.

...og her er debatt-killeren i alle diskusjoner om hvorfor syklister ikke bruker "Gang- og sykkelveg"

Sitat: Trafikkreglenes §18, ledd 3
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Hele lovteksten kan leses her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#12

ICON_SMILE

DISCLAIMER: Jeg vet at denne tråden handler om de ################### som oppretter "hatgrupper" mot oss syklister som prøver å drive med sunne friluftsinteresser, men jeg vil bare bidra til å rydde opp i noen "urban myths" slik at vi syklister har alt vårt på det tørre... ICON_WINK

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #925831 22/04/2010 21:33
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
disclaimer-well spoken...

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Re: Hatgruppe facebook [Re: kleinsykkel] #925834 22/04/2010 21:37
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Ligger på forsida på nrk.no nå, overraskende stor andel av fornuftige innlegg i kommentarfeltet!
[url=http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7092712][/url] http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7092712

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #925835 22/04/2010 21:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Gode poenger. Jeg tar ikke syklistene i forsvar automatisk der ute. Her er det mye holdingsskapende arbeid å gjøre i begge leire.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #925839 22/04/2010 21:42
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob
DISCLAIMER:

Syns du at du hever deg nevneverdig langt over de personene du her omtaler, og mener du virkelig at du har ditt på det tørre med denne språkbruken? Husk at dette er ett åpent forum der hvem som helst har tilgang. Dersom noen med sterke motforestillinger mot syklister i veibanen kommer over og leser gjennom denne tråden, bør vi for saklighetens og troverdighetens skyld ha nettopp vårt på det tørre, og ikke nedverdige oss til språkbruken som kjennetegner en del av dem som ikke er overbegeistret for vår eksistens.

mvh Helge
Re: Hatgruppe facebook [Re: ventle] #925842 22/04/2010 21:46
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Ventle: OK, du har rett. Jeg hever meg over det. Vil ikke bidra til (enda mer) negativt inntrykk av oss syklister ICON_WINK

Re: Hatgruppe facebook [Re: ventle] #925844 22/04/2010 21:48
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror Sykkelbob mente det hele ganske ironisk og satt på spissen.

Les: Jeg vet at jeg helst bare skal drite ut bilister i denne tråden, men jeg vil bare rydde opp litt likevel.

Jeg er enig med Sykkelbob, men de paragrafene han viser til har gjentatte ganger blitt referert til både av syklister og bilister i gruppene det er snakk om.
De fleste med vettet i behold både her og der skjønner at det er nødvendig med samarbeid for at forholdet mellom syklister og bilister skal kunne være noenlunde harmonisk.

Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #925846 22/04/2010 21:53
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
La meg presentere en liten solskinnshistorie fra dagens økt.

Geir Kjosavik vs David Olsen

Det nytter!

Dette er veldig bra Geir. Det er viktig med saklige argumentasjoner og direkte spørsmål når svada skal pareres og vendes. Der er du i særklasse en av de bedre. Fint at du orker å tale syklistenes sak i et fora man i utgangspunktet skulle tro sunn fornuft var ikkeeksisterende. Pastor Geir, du kler rollen som misjonær ICON_SMILE

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hatgruppe facebook [Re: MortenML] #925852 22/04/2010 22:09
kleinsykkel Offline
Entusiast
Entusiast
yes TS. jeg følger tråden. kan ikke la være å hisse meg opp, men innser at det ikke funker. føler det er godt å få rolige og saklige innlegg. for det er et veldig godt poeng at debatten foregår ryddig og saklig. tror det også er viktig med ikke stigmatiserende uttalser kommer på trykk. men det er ikke lett å la vær. tror vanilla ninja,sykkelbob har et poeng

The only thing better then a KLEIN, is two...

ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Re: Hatgruppe facebook [Re: kleinsykkel] #925862 22/04/2010 22:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Her kommer enda en:

http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=54580780612&ref=nf

Edit: Ooops! Her følger jeg visst ikke med. Geir er jo der allerede. ICON_SMILE

Redigert av Stein; 22/04/2010 22:57.
Re: Hatgruppe facebook [Re: Stein] #925870 23/04/2010 04:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og i tilfelle det finnes en gruppe:
Vi som hater mopedister med kondomdrakt som kjører midt i veien:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7092712

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #925880 23/04/2010 05:56
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sykkelbob. Å slippe forbi biler er ikke det samme som å kjøre i grøfta hele tida så de raser forbi i samme felt. Tar man ikke opp feltet så driter bilene i en. At du ikke syns det er noe problem med biler som raser forbi i 80 er jo fint for deg, men for meg er det ikke noe gøy når det skjer. Jeg har ikke noe annet valg enn å sykle i veien.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Tor Arne] #925899 23/04/2010 06:31
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med Tor Arne. Men man bør være litt fleksibel med å slippe bilister frem der det er plass til det.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Hatgruppe facebook [Re: sykkelfantometJF] #925916 23/04/2010 06:51
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er glad Geir K ikke er ihuga antisyklist jeg. Godt jobba.

I told u so!
Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #926105 23/04/2010 10:06
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Syklister plikter altså å slippe forbi biler som havner i kø bak. Teksten går så langt som å bruke ordet "vike" kan kanskje si man har vikeplikt for de bakfra dersom man holder lav fart.

Nei, jeg er ingen jurist. Det er påklagelig at så få instanser ikke bruker denne paragrafen når de forklarer syklisters rettigheter og plikter når de optrer som kjørende i veibanen. Hverken av disse linkene (som har blitt aktivt brukt på hatsidene) kommer i det hele tatt inn på punkt 4. i paragrafen:
http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136
http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/37034
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021
Det er derfor fristende å tolke det dit hen at siden ingen av forståsegpåerne nevner pragraf 12. punkt 4., så er den heller ikke tiltenkt syklister, men større saktegående kjøretøy. Fristende.
I Trygg Trafikks retningslinjer siteres Trafikkreglene og Statens Vegvesens handbok 06
Sitat: Fra Syklistenes Landsforenings artikkel om emnet
Trafikkreglenes bestemmelser om forbikjøring av syklist i §12 Forbikjøring, nr. 3:
"Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte."

Dette er nærmere presisert i Statens vegvesen håndbok 060:
"Det følger av grunnreglene i vegtrafikkloven §3 at det skal holdes trygg avstand i sideretningen til det kjøretøyet som blir forbikjørt. Ved forbikjøring av syklende er det viktig at denne får særlig god plass. En sykkel lar seg ikke styre helt presist. Dessuten vil luftpresset fra forbikjørende lett bringe sykkelen ut av balanse. Halvannen meter bør normalt være minste avstand. Kan den syklende ikke få trygg plass, må forbikjøringen utsettes."

Trumfer dette paragraf 12 punkt 4? Er ikke dette en presisering om hvordan forbikjøring av sykkel skal foretas? Står det i disse retledningene noe om at syklisten plikter å trekke ut av veibanen ref. paragraf 12 pnkt. 4? Paragraf 12 benyttes kun til å understreke at bilister skal vise hensyn (pnkt.3). Jeg prøver ikke å være obsternasig, men blir veldig overrasket om SLF, TT, Statens Vegvesen, Trafikkpolitiet, dommer og jurist Bjørnar Stokkan alle underslår paragraf 12. punkt 4. med viten og vilje. Er det noen fra Tromsø CK her inne som kan spørre Bjørnar Stokkan om nettopp dette? (Vet av erfaring at det tar tiiiid å få svar fra SLF og TT)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #926120 23/04/2010 10:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednax

Nei, jeg er ingen jurist. Det er påklagelig at så få instanser ikke bruker denne paragrafen når de forklarer syklisters rettigheter og plikter når de optrer som kjørende i veibanen. Hverken av disse linkene (som har blitt aktivt brukt på hatsidene) kommer i det hele tatt inn på punkt 4. i paragrafen:
http://www.tcyk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=163&Itemid=136
http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/37034
http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021
Det er derfor fristende å tolke det dit hen at siden ingen av forståsegpåerne nevner pragraf 12. punkt 4., så er den heller ikke tiltenkt syklister, men større saktegående kjøretøy. Fristende.

Den paragrafen gjelder sikkert også syklister.
MEN: det er ikke det samme som at en syklist plikter å kjøre ut av veibanen i det samme øyeblikk som han blir innhentet av en bil bak. På samme måte som at en saktekjørende bilist heller ikke plikter å kjøre ut i veikanten i det samme øyeblikk som han blir innhentet. Det at en bil må senke farten og finne seg i å ligge bak en del sekunder til det blir klart for forbikjøring eller syklisten finner et egnet sted å vike er etter mening på ingen måte urimelig.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #926121 23/04/2010 10:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kan ikke skjønne annet enn at 12.4 gjelder syklister. Dersom veien er uoversiktlig eller det er mye motgående trafikk, skal ikke en syklist ha lov til å demme opp kilometervis med kø.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #926150 23/04/2010 10:48
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Nettopp.
Hvorfor blir ikke pnkt. 4 dratt frem og vektlagt i noen av rettledningene?

Re: Hatgruppe facebook [Re: GeirK] #926152 23/04/2010 10:52
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Paragraf 12 gjelder helt klart syklister. Den bruker uttrykket "kjøretøy" - ikke "motorvogn". Vegtrafikkloven har definisjoner for dette, og vi sylister er spesielt opptatt av å presisere at sykkel er definert som et "kjøretøy".

Teksten fra håndboka til SVV trumfer ikke loven. Men den supplerer. Det er ingen motstridighet i at du som syklist plikter å slippe igjennom og at de som kjører forbi skal gjøre dette med god sikkerhetssone.

Som Egil sier, er det ikke slik sagt/ment at alle saktegående skal vike øyeblikkelig så fort det kommer noen bakfra. Det er praktisk umulig. Men når man ser at det begynner å hope seg opp bak, skal man slippe forbi.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #926246 23/04/2010 13:10
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
..men håndboken nevner ikke at jeg som syklist plikter å slippe forbi trafikk dersom jeg danner kø eller er til hinder. Den vektlegger "kun" de rettigheter jeg har som syklist, og hvordan jeg bør forvente at en bilist som tar meg igjen vil/skal foreta en forbikjøring. (I mine øyne danner jeg kun kø når en bilist bak meg vegrer seg for å foreta forbikjøring selv om forholdene for det er gode nok. Noen ganger trekker jeg til slutt helt inn i busslommer i ren sympati med den som oftest litt eldre sjaføren i bilen bak meg, ikke av plikt.)

På hatsidene er det postet bilder av sykkelfelt som faktisk tar opp hele veibanen, flere enn to i bredden, utenfor konkurranse, visstnok midt i rushtiden, og umuligjør forbikjøring. Akkurat når det gjelder dette med ikke å ta hensyn, så har flere av haterene rett i at syklister kan være noen egoister. Helt ærlig, så ble jeg overrasket over at det faktisk forekommer så tullete sykling som haterene faktisk fremlegger billedbevis på. Jeg hadde ikke trodd det om jeg ikke hadde sett det.

Så lenge den informasjonen som når ut til syklister ensidig fokuserer på rettigheter, og unngår plikten som ligger til grunn for rettigheten, så er jeg redd mange syklister lever i den tro at biltrafikken bak ikke har annet å gjøre enn å finne seg i å bli hindret fordi syklisten har rett til å danne kø (det står jo indirekte det i alt materiellet).

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #926306 23/04/2010 14:27
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Tror vi egentlig er veldig enige her.

Jeg syklet på onsdag og da brukte jeg busslommer hver gang det var en eller flere biler bak meg, og stoppet på en privat innkjørsel for å slippe en lastebil forbi. Kilometervis med kø har jeg aldri sett. ICON_SMILE

Re: Hatgruppe facebook [Re: Sykkelbob] #926321 23/04/2010 14:49
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K

Bare når det er "nødvendig", og når "vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk".
Slik jeg tolker det er det bare "nødvendig" når det er umulig, eller uforholdsmessig vanskelig å kjøre forbi over et tidsrom av en viss lengde.

Nå løses slike situasjoner best med bruk av sunn fornuft, men poenget mitt er bare at en syklist ikke plikter å vike for enhver bilist som ikke har tålmodighet til å vente til det klart for han å kjøre forbi.

Det blir det samme som når du havner bak en traktor på veien. Du må pent vente på at det blir klart før du kan kjøre forbi, hvis det ikke er midt i rushtrafikken, eller et lengre veistrekke med uoversiktlig vei. Da bør traktorføreren av og til svinge inn på et busstopp eller noe og slippe biler bak forbi.

Re: Hatgruppe facebook [Re: Rednax] #926323 23/04/2010 14:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednax
På hatsidene er det postet bilder av sykkelfelt som faktisk tar opp hele veibanen, flere enn to i bredden, utenfor konkurranse, visstnok midt i rushtiden, og umuligjør forbikjøring. Akkurat når det gjelder dette med ikke å ta hensyn, så har flere av haterene rett i at syklister kan være noen egoister.

Jeg lurer på om det kan være en del flokkmentalitet og kritisk masse innblandet. At bare man er mange nok så blir man bare én i stimen og hvis stimen trenger hele veien så tar stimen hele veien. Den enkeltes ansvar har blitt borte i det "noen" tar styringen over flokken. Denne "noen" eksisterer dog dessverre bare i hodene på dem i stimen og så sitter man igjen med at ingen tar ansvar.

Side 20 av 34 1 2 18 19 20 21 22 33 34

Moderator  support