Svaret er ja til alt sammen, men det er vanskelig å svare kort. Det finnes mange artikler om dette (treningsmagasinet, alle tidsskriftene osv) og bøker (har 5-6 liggende).
De fleste treningsopplegg anbefaler at du varierer intervallene. Det vil si mange korte, få lange, pyramide og alle andre varianter du kan tenke deg.
Dessuten anbefales det å variere antallet intervaller per uke og dessuten er det noe som heter periodisering. Det siste har å gjøre med å "bygge" formen mot sesongen og "spisse" den før konkurransene (om du driver med den slags).
Ikke minst er det viktig å passe på intensiteten. Flere og flere opplegg anbefaler å holde seg stort sett bare i sone 3 frem til du starter spissingen og deretter spe på med noe sone 4.
Kort, og sikkert upresis oppsummering: Start om høsten med ca 30 min total intervallvarighet (f.eks. 5x6, 3x10, 3-5-7-7-5-3 osv) og øk varigheten gradvis opp til ca 60 min i mars. Varier mellom 1-3 intervaller i uka etter modellen lett-medium-hard. Fra april, la én av intervalløktene være sone 4 (f.eks. 5x4 min). I tillegg skal du jo ha mye sone 1. Mest i perioden frem til april, så kan du tenke på å slippe opp litt. Varighet sone 1 må også variere fra uke til uke; minst i "hard" uke.
Dette er en hel vitenskap, og ikke lett å bli klok på. For oss amatører: Varier intervallene og pass på å ha rolige (sone 1) økter og harde økter. Lykke til og ha det moro.