Helikopter og fly som har jetmotorer er utsatt da asken fungerer som om mototen skulle vært i et sandblåsekammer. Asken er ikke bare i høyden, du finner den helt ned til bakken. Tor nok at vist du fløy rett over tretoppene at det hadde gått greit. Men risikoen ved lavtflyging er nok ganske høy. Var en hendelse med et fly i 1982 som fløy rett inn i en sky med aske, alle motorene sviktet. Men når de kom ut av skyen fikk pilotene i gang moterene igjen. Så det er helt klart skumle greier.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
Re: Vulkanutbrudd og konsekvenser
[Re: Tex]
#92058615/04/201021:13
Kom meg hjem fra Sveits med det som må ha vært omtrent siste fly til Gargermoen før alt ble stengt ned.
En ting jeg ikke skjønner: Hvorfor kan ikke luftambulanser og redningshelikoptere fortsatt fly?? Er ikke asken høyt oppe i de øvre luftlag? Helikopterene kan vel fly i høyde med tretoppene hvis det står om livet til folk?
Noen fly/helikopter-kyndige som kan forklare?
Så en gang på National Geographic et fly som kjørte gjennom vulkanaske og ble "sandblåst" fordi aske jo er små steiner som kommer i stor fart når man flyr eller helikopterpropellen snurrer mot dem. Motoren stoppet i 15 min før den ville starte igjen og vinduet var så oppskrapt at man ikke kunne se gjennom dem.
Men stemmer det at flytogene går?! Flytoget.no melder:
Quote:
Viktig melding! Alle fly til og fra Oslo Lufthavn er kansellert inntil videre på grunn av vulkanutbruddet på Island. Oslo lufthavn ber passasjerene kontakte sitt flyselskap for informasjon. Flytoget kjører inntil videre hvert 20. minutt mellom Drammen og Oslo Lufthavn
Synes heller de burde gått som ekstratog til Køben og Stockholm.
[Re: Lemond]
#92060315/04/201021:30
Skulle hjem fra sykkelferie på Mallorca i morgen, fredag, men flyet mitt er kansellert. Så nå er jeg stuck i syklistenes paradis, og kanskje det blir 100 mil til! Kan det bli bedre?? :-)
[Re: ØyNe]
#92069016/04/201006:49
Kom meg IKKE til Chamonix i går. Det så en stund ut som det akkurat skulle gå, men kl 10 var det slutt. Flyet skullet gått 10.05. Da blir det vel en sykkeltur i steden. Sukk.
Skulle hjem fra sykkelferie på Mallorca i morgen, fredag, men flyet mitt er kansellert. Så nå er jeg stuck i syklistenes paradis, og kanskje det blir 100 mil til! Kan det bli bedre?? :-)
Jeg skulle ha kommet ned i dag men det ser jo mørkt ut. Når kommer du hjem da - har dere fått høre noe ?
Hvertfall inntil noen dager skulle jeg gjerne ha bytta med deg ! :-)
synes synd på dere som ikke kommer dere noen steder,men håper det ikke er akse som laver ned nå ..er jo helt hvitt ute her..tror det har lavet ned 20 cm snø i løpet av natta
buhuuu ville ha vært ute å sykla i dag,men det kan jeg bare glemme
[Re: Yuma]
#92129117/04/201008:33
Det var jo et litt morsomt intervju med Stoltenberg i går. Han sa noe slikt som "det er som å være på interrail". Det han tydeligvis mente var at det var som å være på interrail, fordi man ikke helt viste hvilken vei man skulle ta for å komme seg videre. Men det ble jo litt komisk når det han faktisk gjorde var å fly til Basel via Madrid for så å ta bil hjem til Norge derfra.
Tenk om denne "kommunikasjonskatastrofen" ble mer omfattende og langvarig. Kanskje man da endelig kunne fått litt fokus på jernbane og fått inn folk med visjoner, politisk vilje og evne til å riste litt liv i jernbanen som et brukbart alternativ for internasjonale reiser.
[Re: Dan]
#92148917/04/201015:12
Jeg tror ikke man vil "finne på" at det ikke er så farlig likevel.
Enig. Jeg sa da heller ikke at man vil finne på, men finne ut. Altså etablere at dette er ufarlig. Testflyvninger, målinger osv. vil -- og dette er bare bare noe jeg tipper -- vise at man trygt kan fly under forhold som nå gir stengning.
[Re: Tex]
#92173717/04/201021:19
En 2-3 måneders stans i fly over Norge og Europa hadde vært bra det. Generelt reises det alt for mye, disse flyene spyr ut mengder av CO2 som kloden ikke har godt av.
Menneskene slipper ut ca. 27 milliarder tonn CO2 på ett år (Marland, et al., 2006), mens vulkanene avgir ca. 130-230 millioner tonn (Gerlach, 1999, 1991). Da regnes også vulkaner på havbunnen. Vulkanske utslipp utgjør mao. ca 1/150 del av antropogene utslipp.
[Re: Tange]
#92197318/04/201011:50
Jess, da er jeg også askefast - i Norge - i min egen leilighet. Og jeg kan jobbe. Lufthansa burde hatt juling, dog. De har nemlig ikke åpen telefon på søndager, selv om det helt klart er behov for dette på det nåværende tidspunkt.
Jess, da er jeg også askefast - i Norge - i min egen leilighet. Og jeg kan jobbe. Lufthansa burde hatt juling, dog. De har nemlig ikke åpen telefon på søndager, selv om det helt klart er behov for dette på det nåværende tidspunkt.
Vet ikke hva som er verst, brukte selv to timer på fredagen for å nå frem til SAS. Hadde et lite håp at jeg kunne booke om til en hvilken som helst by i Nord-Tyskland (da så det ennå 'lyst' ut for lørdagettermiddag). Idet jeg er nummer 2 eller 3 i ventelisten og titter på sas.no spretter det opp 'cancelled' for alt som ligner fly fra Gardermoen på lørdagen.
Nei, jeg gadd ikke å vente på svar men bare la på røret for å innse at jeg kunne lufte sykkelen idag allikevel.......
[Re: DavidS]
#92205318/04/201013:51